Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*  (läst 32876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #45 skrivet: 21 december 2007, 10:08:17 »
Art Deco:

Ja, det är en tegelskorsten. PlÃ¥t fÃ¥r införskaffas  :)
 
 
 

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #46 skrivet: 21 december 2007, 10:53:49 »
vad är trycket på systemet, pannan är inte tom kanske?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #47 skrivet: 21 december 2007, 12:43:53 »

Blev det någon skillnad efter pluggningen av rökröret?

Mvh ewilman

Jag har enligt mätaren förbrukat 9 kwh pÃ¥ en och en halv timme, sÃ¥ det ser ut som vanligt  Sc:,h

Det verkar som om pannan aldrig kopplar från utan går hela tiden. Om den drar 6kW hela tiden, så stämmer era räkningar rätt bra.

I Skåne kan det inte löna sig att borra, det är L/V som gäller, här i Blekinge offererar man knappast bergvärme längre, alla säger att det går inte ihop. Jag gjorde av med 2,8 m³ olja om året förr, nu med L/V har det gått åt 8 750 kWh det senaste året.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #48 skrivet: 21 december 2007, 13:10:05 »
vad är trycket på systemet, pannan är inte tom kanske?
Vad skulle det ha för betydelse?
Drar den 6kW kontinuerligt så måste det bli varmt någonstans.

Sedan är det tydligen så att gamla hus här nere i skåne är överlag dåligt isolerade. Jämför jag min förbrukning med norrlänningarna här på forumet så har ni mycket färre kWh/m2 men jämför jag med grannar och bekanta så är det fullt normalt.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag såg ett förslag om att det kunde vara måtaren som slår fel och jag tycker det kan vara värt att spinna vidare på. Speciellt om förbrukningen accelererar. Nu är det väl iof inte så lätt att se en trend efter "bara" två år. Förra vintern var ovanligt mild, jag kommer ihåg att vår olja borde tagit slut i oktober men den räckte till februari.

Om förra ägaren bara uppgivit 2/3 av er förbrukning så har han antingen ljugit, och då är han väl ansvarig på samma sätt som vid dolda fel, eller så är förutsättningarna ändrade. Annan innetemp, trasig mätare, etc

mvh
« Senast ändrad: 21 december 2007, 13:22:02 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #49 skrivet: 21 december 2007, 14:25:55 »
Dina avläsningar går isär, du har vid 3 olika tillfällen angivit:

1: 120 kwh per dygn ( blir 5kwh/tim)
2: 280 kwh på 2 dygn (blir 5,83kwh/tim)
3:    9 kwh pÃ¥ 90 min  (blir 6 kwh/tim)

Alltså kan inte elpatronen då vara på hela tiden, utan den bör då bryta emellanåt med dessa data eller så är elmätaren åt h-e...det diffar för mycket. Om nu elpatronen ligger på hela tiden bör den alltså då ha en typskylt som anger 6kw, stämmer detta ?

Börja med att du står vid elmätaren och din äkta hälft vrider ner termostatet på elpatronen till minimum, går då elmätaren ned i hastighet eller snurrar den på som vanligt?

Ta en annan storförbrukare där du vet exakta förbrukningen på typ dammsugare eller hårtork (förbrukningen står angiven på typskylten). Bryt all elström i huset utom till ett eluttag (pannan ska också vara bortkopplad), läs av elmätaren och starta förbrukaren och läs av vid 30 min samt 1 tim drift, sen kan du slå på allt igen. Exempel: kör en hårtork på 1000w enbart under 1 tim, alltså ska elmätaren visa 0,5kw/h efter 30 min och 1kw/h efter 1 tim drift prick.

Egentligen skulle vi här gärna få se ett bifogat foto på ditt problembarn, har du en kamera eller mobil med inbyggd kamera så du kan skicka några bilder ? (tryck då på fler alternativ till vänster i detta fönster och lägg över ditt foto från din dator)
« Senast ändrad: 21 december 2007, 14:46:15 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #50 skrivet: 21 december 2007, 14:42:15 »
Om man räknar med att hushållselen ligger på 5000 kWh om året, så går det cirka 0,6 kWh varje timme i snitt. Det betyder att något ligger och drar mellan 5 och 6 kW i timmen dygnet runt. Efter allt du har sagt, verkar det som om pannan är boven. Vad har ni för temperatur på framledngen till radiatorerna, är temperaturen runt 50 ºC eller lägre, släng ut pannan och satsa på en luft/vatten värmepump. Ta i varje fall dit någon som tittar på era panna och ger er ett förslag på ersättning av den.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #51 skrivet: 21 december 2007, 14:55:09 »
Nä...nu lugnar vi ner oss...
oavsett panntemperatur så är tillförd effekt = avgiven effekt !
och får du inte ut den i huset, rinner den ut i avloppet, eller ut genom skorstenen !
och några hårtorkar som går i tim-intervaller ska vi nog inte rekomendera !
jag finner det så orealistiskt att förbrukningen steg efter pluggande av rökkanal så jag bortser ifrån den mätningen !
för ni pluggade väl rökkanalen och inte nåt annat i pannan, ? ? ?

en elpanna som inte läcker värme till murstock, har alltid 100% effektivitet, oavsett ålder !!
den kan läcka genom isolering till rummet den står i, men står den i huset har den fortfarande 100% verkningsgrad !
så pannan är inte den primära boven...oavsett ålder !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #52 skrivet: 21 december 2007, 15:13:18 »
Dina avläsningar går isär, du har vid 3 olika tillfällen angivit:

1: 120 kwh per dygn ( blir 5kwh/tim)
2: 280 kwh på 2 dygn (blir 5,83kwh/tim)
3:    9 kwh pÃ¥ 90 min  (blir 6 kwh/tim)

Alltså kan inte elpatronen då vara på hela tiden, utan den bör då bryta emellanåt med dessa data eller så är elmätaren åt h-e...det diffar för mycket. Om nu elpatronen ligger på hela tiden bör den alltså då ha en typskylt som anger 6kw, stämmer detta ?


Det fanns också en uppgift om nästan 100 kWh på 11 timmar med radiatortermostaterna på 2:an och den är besynnerlig för att inte säga otrolig.

Att huset drar 6 kW nu, det är lite väl mycket men inte orimligt. FrÃ¥gan är hur det kan bli för 63000 kr el pÃ¥ ett Ã¥r utan att det blir bastu inomhus när det är varmare ute.  

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #53 skrivet: 21 december 2007, 15:21:47 »
[quote author=ace link=to
jag finner det så orealistiskt att förbrukningen steg efter pluggande av rökkanal så jag bortser ifrån den mätningen !
för ni pluggade väl rökkanalen och inte nåt annat i pannan, ? ? ?

[/quote]

Det blev ingen ändring! "Det ser ut som vanligt", skrev hon.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #54 skrivet: 21 december 2007, 16:10:31 »
Han hade vad jag minns även en båt, som förvarades i garaget. Huruvida han hade värmen på där ute under vintern vet jag ju inte, men vi har ingenting på alls där ute idag.

Jag tyder ditt sätt att skriva som om garaget är en fristående byggnad från erat hus, stämmer detta ? Eftersom det finns radiatorer i garaget kan svaret finnas där om garaget är fristående, då har värmen gått ut i rören i den kulvert som finns mellan boningshuset och garaget.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #55 skrivet: 21 december 2007, 16:59:28 »
[quote author=ace link=to
jag finner det så orealistiskt att förbrukningen steg efter pluggande av rökkanal så jag bortser ifrån den mätningen !
för ni pluggade väl rökkanalen och inte nåt annat i pannan, ? ? ?


Det blev ingen ändring! "Det ser ut som vanligt", skrev hon.

//Ronnie
[/quote]
och redovisade samtidigt :

Blev det någon skillnad efter pluggningen av rökröret?

Mvh ewilman

Jag har enligt mätaren förbrukat 9 kwh pÃ¥ en och en halv timme, sÃ¥ det ser ut som vanligt  Sc:,h

vilket motsvarar 6kw/h
hon har innan pluggning av murstock redovisat :
1: 120 kwh per dygn ( blir 5kwh/tim)
2: 280 kwh på 2 dygn (blir 5,83kwh/tim)
så nog ökade förbrukningen med pluggad skorsten alltid ! ! !

hur som helst så stämmer det inte...om vi antar att aktuell utetemperatur är representativ för medelutetempen under uppvärmningssäsong motsvarar hennes toppvärde på 6kw/h en sammanlagd förbrukning under 8 mån ca 35000 kwh !!
hennes uppgivna Ã¥rsförbrukning stämmer inte med avlästa dygns och tim-avläsningar  Sc:,h Sc:,h
ekvationen gÃ¥r inte ihop !!!   Sc:,h   Sc:,h
mvh. ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #56 skrivet: 21 december 2007, 17:23:33 »
*suck* Jag blir visst bara mer förvirrad än jag redan var innan  Sc:,h :-X

Ja, garaget är fristående.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #57 skrivet: 21 december 2007, 17:26:08 »
Ber också att få skriva den allra första raden i min trådstart igen:
Nu har jag räknat ut att under 2007 har vi betalat sextiotretusentvåhundrafyrtio kronor till E-on.

Det är alltså totalt, med alla nätavgifter och hela köret, inte enbart själva elen.

Gubbenfår läsa igenom denna tråd och kolla igenom de saker ni har uppgivit som tänkbara fel, så får vi se vad han kommer fram till.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #58 skrivet: 21 december 2007, 17:50:44 »
Aha, fristÃ¥ende garage med ev radiatorer. Nu kommer 10.000:- frÃ¥gan, sitter det vattenradiatorer där som är kopplade mot boningshuset ? GÃ¥r det nÃ¥gra mysko rör frÃ¥n ert boningshus ut genom bärande yttervägg  i riktning mot garaget typ kulvert, eller är det bara elradiatorer där, finns det varm/kallvatten framdraget i garaget.

Som du nog förstår börjar mina misstankar riktas mot ditt garage som ev kan förklara var i h-e all värme/el egentligen tar vägen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #59 skrivet: 21 december 2007, 18:01:14 »
Aha, fristÃ¥ende garage med ev radiatorer. Nu kommer 10.000:- frÃ¥gan, sitter det vattenradiatorer där som är kopplade mot boningshuset ? GÃ¥r det nÃ¥gra mysko rör frÃ¥n ert boningshus ut genom bärande yttervägg  i riktning mot garaget typ kulvert, eller är det bara elradiatorer där, finns det varm/kallvatten framdraget i garaget.

Som du nog förstår börjar mina misstankar riktas mot ditt garage som ev kan förklara var i h-e all värme/el egentligen tar vägen.
den tar inte vägen nån stans för tillfället....jag menar:
det försvinner ju inte i den omfattningen för tillfället !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!