Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förberedd för Nordisktklimat??  (läst 5229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Förberedd för Nordisktklimat??
« skrivet: 25 oktober 2007, 22:06:52 »
Kan nån i detalj redogöra för mig vad som skiljer en luftluft förberedd för Nordisktklimat mot en som inte är det

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2007, 22:11:00 »
Kan nån i detalj redogöra för mig vad som skiljer en luftluft förberedd för Nordisktklimat mot en som inte är det

Nej, jag har frågat flera ggr... Men förberedd ska tydligen vara en bit värmekabel i bottentråget på utomhusdelen, som slår av å på efter utomhustemp..

mvh humlan.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2007, 22:30:59 »
Är det verkligen allt? Det är ju så man vill skratta

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2007, 22:35:35 »
Är det verkligen allt? Det är ju så man vill skratta

Jag vet inte, ingen vill ju svara ordentligt. Vänta å se om nån kan tala om vad som eg skiljer. Men att det skulle vara några speciella komponenter framtagna å anpassade till nordiskt klimat, det verkar helt omöjligt att få nåt svar på...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2007, 22:52:20 »
Det finns flera olika saker som kan skilja, och det skiljer sig mellan olika tillverkare, därför går det inte ge ett rakt svar på din fråga.
Generellt har dock humlan rätt, en värmekabel eller hetgasslinga i bottentråget finns nog på alla värmepumpar som är nordenanpassade, sedan finns det någon som låter kompressorn varva upp mer när det blir kallare ute och en del som har modifierade bottentråg med större öppningar och större lutning mot öppningarna så att avfrostningsvattnet inte skall hinna frysa innan det rinner ut.

Vissa har längre avfrostningstider så att den verkligen skall hinna avfrosta när det är kallt och t.ex. blåser samtidigt.

Jag gissar att det finns minst 10 olika nordenanpassningar som används av olika tillverkare.
Varför de är så hemlighetsfulla med detaljerna har jag lite svårt att förstå, lite som med Rolls Royce och effekten på motorerna (förr i tiden) "Det är tillräckligt"

De flesta värmepumparna som säljs av etablerade leverantörer fungerar dock bra bara de har en värmekabel monterad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2007, 20:13:28 »
Märkligt att det ska vara sÃ¥ svÃ¥rt och fÃ¥ lite mer fakta kring vad det kan vara som skiljer mot  en som inte är Norden förberedd. Anledning till att jag är sÃ¥ intresserad är att vi har en diskussion kring detta runt kaffebordet pÃ¥ jobbet. Jag har en som inte är Norden anpassad och en av arbetskamraterna är i valet och kvalet vad han ska köpa varav en tredje har en som är Norden anpassad. Han hävdar med bestämdhet att det ska vara Norden anpassat annars är det i stort sett inget att ha... OCH därmed har vi en livlig diskussion : ) Jag hävdar att man kan köpa en billig modell och anpassa med en slinga i trÃ¥get som man kan "köpa billigt" pÃ¥ jobbet och därmed ha en som är anpassad. DÃ¥ säger min kompis att det är Mycket mer än sÃ¥ som skiljer..: )

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2007, 20:20:10 »
Om du läser i forumet för Mitsubishi Electric får du veta vad
som skiljer på ME's vinter anpassade maskiner.


BjörnK

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2007, 20:58:29 »
Märkligt att det ska vara sÃ¥ svÃ¥rt och fÃ¥ lite mer fakta kring vad det kan vara som skiljer mot  en som inte är Norden förberedd. Anledning till att jag är sÃ¥ intresserad är att vi har en diskussion kring detta runt kaffebordet pÃ¥ jobbet. Jag har en som inte är Norden anpassad och en av arbetskamraterna är i valet och kvalet vad han ska köpa varav en tredje har en som är Norden anpassad. Han hävdar med bestämdhet att det ska vara Norden anpassat annars är det i stort sett inget att ha... OCH därmed har vi en livlig diskussion : ) Jag hävdar att man kan köpa en billig modell och anpassa med en slinga i trÃ¥get som man kan "köpa billigt" pÃ¥ jobbet och därmed ha en som är anpassad. DÃ¥ säger min kompis att det är Mycket mer än sÃ¥ som skiljer..: )

Jamen om han vet att det är "mycket mer som skiljer" så måste ju dessa uppgifter komma från nåt håll. Att få det dokumenterat från detta håll, kan inte vara så svårt, men jag är rädd att det kommer att bli väldigt luddiga uppgifter..., typ det som står om Mitsubishi Electric, dvs trågvärme, å nåt om anpassad mjukvara. Det senare verkar minst sagt lite luddigt, men nån som kört båda pumparna samtidigt, kanske kan verifiera vad som händer rent praktiskt under drift..., avfrostningstider m.m alltså.

mvh humlan.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2007, 21:24:44 »
Nu har jag skummat igenom Mitsubishi Electric forumet och jag blir inte mycket klokare  Sc:,h Jag har lite svÃ¥rt för att tro att det pÃ¥ en monteringsline i Kina (det är väl där i stort sett alla pumpar tillverkas kan jag tänka mig) special tillverkas pumpar i en liten serie för  sverige,finland och norge. Jag skulle tró att nordenanpassningen utförs just här i Norden av generalagenterna genom diverse modifieringar av den enklare arten. 

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2007, 22:27:28 »
Dom flesta av Electrics modeller tillverkas i Thailand, generalagenterna tex Canvac gör inget med maskinerna om dom heter VAH från början. Övriga maskiner lägger dom eller någon underentrepenör i värmekabel i bottentråget.
Den enda Ã¥tgärd dom gör är att dom marknadsför dom under nÃ¥got fyndigt namn  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2007, 22:36:16 »
Nu har jag skummat igenom Mitsubishi Electric forumet och jag blir inte mycket klokare  Sc:,h Jag har lite svÃ¥rt för att tro att det pÃ¥ en monteringsline i Kina (det är väl där i stort sett alla pumpar tillverkas kan jag tänka mig) special tillverkas pumpar i en liten serie för  sverige,finland och norge. Jag skulle tró att nordenanpassningen utförs just här i Norden av generalagenterna genom diverse modifieringar av den enklare arten. 

Nej, Mitsubishis maskiner har en fabriksmonterad elslinga i tråget. Det är ingen sån där gummikabel utan en metallisk slinga (typ de element som sitter i ugnen). Slingan är fastskruvad med plåtclips mot trågets botten. Jag har ju en själv, så jag skulle kunna skicka en bild på den. Effekten i denna slinga är typ "rejäl" och värmen slås bara på under dropptiden från värmeväxlaren då maskinen avfrostar.

IVT och Hitachi har hetgasslinga under värmeväxlaren i utedelen från fabrik. De klarar sig utan någon modifiering alls.

Sanyo (som säljs av Ahlsell) har 5 hål i tråget och anses färdigt för vinterdrift. Parallellimportade Sanyo behöver elslinga. Mitsubishi Heavy har 18 hål (!) i tråget och anses också vinteranpassade.

Övriga märken behöver någon form av elslinga, i varje fall i lite strängare klimatzoner. Panasonic, Fujitsu, Aermec, Sharp mfl.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2007, 22:50:22 »
Det är bara VAH modellen som har fabriksmonterad elslinga eller värmestavar om man vill kalla det så i tråget.
Köper ni tex GB50VA från Mitsubishi återförsäljare här i Sverige så har någon annan lagt i den.

Paralellimporterade Sanyo skulle förmodligen klara sig lika bra som Ahlsells maskiner men man vÃ¥gar inte chansa, vet att en hel del  Ahlsell maskiner har fÃ¥tt värmekabel monterad i efterhand av kylfirmorna som sÃ¥lt dom.

Mitsubishi Heavy med 18 hål i tråget förser vi med värmekabel för att vara på säkra sidan

Vi förser även E9EKEB med värmeslinga trots öppet bottentråg för att minska istappsrisken från marken upp i maskinen.

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2007, 01:32:57 »
Nu har jag skummat igenom Mitsubishi Electric forumet och jag blir inte mycket klokare  Sc:,h
Jag har lite svårt för att tro att det på en monteringsline i Kina
(det är väl där i stort sett alla pumpar tillverkas kan jag tänka mig)
special tillverkas pumpar i en liten serie för  sverige,finland och norge.
Jag skulle tró att nordenanpassningen utförs just här i Norden av generalagenterna
genom diverse modifieringar av den enklare arten.

Du har svårt för att tro, men du får tro om igen, för det är faktisk så att det finns
en egen linje i tillverkningen av ME's maskiner - och dom ges 'efternamnet' VAH

H:et anger att maskinen är vinteranpassad vilket innebär, som jag dokumenterat tidigare,
utrustad med helgjuten värmestav som ligger i ett tråg som enbart finns på VAH samt ett kretskort
i utedelen som har komponenter på som inte VA har. Det enda jag inte kan dokumentera är
skillnaderna på mjukvaran i dom olika maskinerna.


BjörnK

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2007, 08:50:37 »
Tack ska du ha BjörnK och ni andra som hjälp mig reda ut skillnaden. Nu har jag lite bättre koll på vad det är för skillnader. Vad det är för skillnad på mjukvarorna vore ju högintressant och få reda på men det verkar ju svårt och få svar på
« Senast ändrad: 28 oktober 2007, 09:10:22 av Hoglunda »

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förberedd för Nordisktklimat??
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2007, 09:03:37 »
Mjukvaran är kanske den största hemligheten från alla tillverkare. Jag gissar att på
ett par år så kanske man kan 'chip-trimma' maskinerna.....synpunkter någon??!!??


BjörnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!