Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig värmepump eller?  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
Trasig värmepump eller?
« skrivet: 02 juli 2018, 13:06:00 »
Kan man som okunnig kolla vad som orsakar högt tryck i expansionskärlet? Vårt expansionskärl byttes för ett par år sen men jag minns inte om påfyllningsventilen också byttes samtidigt. Vår serviceman är säker på att tanken med värmeslinga är trasig inuti och i så fall är det kanske bäst att byta hela bergvärmepumpen, som är från 2005. Men eftersom det kostar en slant, så vill man ju vara säker.

Sen en lång tid tillbaka har trycket varit högt (2,5 bar) och det har droppat lite ur spillröret. För några veckor sen fick vi högre vattentryck i hela samhället pga att pumpstationen justerades (märks tydligt i kranar och duschen) och sedan dess ligger trycket på mellan 2,5 och 3 bar och nu droppar det mera ihärdigt.

Kan man genom enkla metoder kolla själv att/om det verkligen är vattentanken som är skadad och läcker inuti och inte nÃ¥t annat, sÃ¥som pÃ¥fyllningskranen? Släpper jag ut vatten ur expansionskärlet tills trycket är nere pÃ¥ 1 och sen stänger, sÃ¥ ser jag att mätaren direkt lÃ¥ngsamt kryper uppÃ¥t igen.  Men om jag stänger huvudvattenkranen in i huset och gör samma sÃ¥ ligger det kvar. För mig ser rören kring värmepumpen ut som barren i en mysrtack och jag har ingen aning om vad som är vad och mina kunskaper i ämnet är i princip obefintliga.

I sammanhanget ska nämnas att pumpen larmat länge om pressostat hög (går igång om man kvitterar det, men kommer tillbaka ganska snart) och servicemannen sa att det beror på igensatta slangar (men filtret ovanpå var inte smutsigt). Att byta slangar och spola systemet som de rekommenderade, tillsammans med ev trasig tank blir så dyrt så ny pump kanske är det rimligaste. Pumpen är förresten en IVT Greenline HT+C7 från 2005.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2018, 15:39:01 »
En så pass gammal anläggning är det nog ingen idé att lägga ner några stora pengar på...
Problemet verkar vara att det kommer in tappvatten i värmesystemet på något vis - Antingen via en läckande påfyllningsventil, eller via ett internt läckage i varmvattenberedaren. Det första verkar vara uteslutet iom att ventilen är bytt.

Risken med ett sånt läckage är att det hela tiden fylls på syrerikt vatten i värmesystemet vilket på sikt kan göra att det rostar sönder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2018, 19:34:18 »
En så pass gammal anläggning är det nog ingen idé att lägga ner några stora pengar på...
Problemet verkar vara att det kommer in tappvatten i värmesystemet på något vis - Antingen via en läckande påfyllningsventil, eller via ett internt läckage i varmvattenberedaren. Det första verkar vara uteslutet iom att ventilen är bytt.

Risken med ett sånt läckage är att det hela tiden fylls på syrerikt vatten i värmesystemet vilket på sikt kan göra att det rostar sönder.
Jag minns som sagt inte om påfyllningsventilen byttes, därav frågan om det går att testa på nåt sätt. Måste man byta ventil för att veta om det är den som orsakar läckaget, är det enda sättet? Är det inte ventilen då är jag med på att kostnad för tank och annat runt omkring, byte av de igensatta slangarna och spolning av systemet inte känns lönsamt på en 13 år gammal pump.

Tack för påpekandet om vad syrerikt vatten har för inverkan. Visserligen gör det mig väldigt nervös eftersom jag inte vet hur länge det pågått men samtidigt är det bra att förstå vilka processer det handlar om.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2018, 21:36:43 »
Lägg upp en bild på ventilen. Är den kopplad på kallvatten och före avstängninsventilen till beredaren kan du stänga ventilen till beredaren och öppna varmvattenkranar så varmvattnet blir trycklöst. Slutar trycket på värmen att stiga så är det beredaren som är trasig.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2018, 23:01:36 »
Ah. Jag läste att ventilen var bytt. En bra början kan vara att byta den. Det borde inte kosta särskilt mycket och man utesluter det enklaste felet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2018, 21:36:59 »
Lägg upp en bild på ventilen. Är den kopplad på kallvatten och före avstängninsventilen till beredaren kan du stänga ventilen till beredaren och öppna varmvattenkranar så varmvattnet blir trycklöst. Slutar trycket på värmen att stiga så är det beredaren som är trasig.
Intressant, jag kom precis upp från pannrummet efter att gjort nåt liknande det du bad om, tror jag. Satte mig och skrev om det i ett separat dokument och sen när jag loggade in för att göra ett inlägg med den texten läste jag din kommentar. Läs gärna nedan om det var så du menade. Bifogar bild på kärlet med anslutningar. Påfyllningskranen är den lilla runda svarta och den sitter på kallvattenledning. Mer än så förstår jag inte av soppan av rör och slangar. Ingenting är uppmärkt (borde jag ha bett om vid installationen, jag vet). Bifogar också ett par bilder av hur det ser ut ovanpå pumpen.

Jag har förutom generell beslutsångest lite extra huvudbry i nuläget, för vi är missnöjda med den leverantör vi haft hittills och vill byta. en vi har idag har bara IVT och firman vi blivit rekommenderade kör Nibe. Därför känner jag mig osäker på att be någon byta påfyllningskranen (apropå ditt förslag om det, purjo__ ). Den nuvarande sa sig per telefon vara säker på att det är tanken som är paj inuti och jag tänker att en ny leverantör som endast för ett annat märke kanske inte är opartiska utan gärna vill få till ett byte...

I ett försök att göra nån sorts test för att se om det går att utesluta påfyllningskranen gjorde jag ett test nyss, inte alls baserat på kunskap (eftersom jag saknar det i sammanhanget) utan bara baserat på ett desperat försök till logiskt tänkande. Visar det testet nånting eller är jag ute och cyklar (i pannrummet!).

Expensionskärlet stod på ca 2,5 bar, som det oftast gör, med lite droppande spillrör. Jag släppte då ut vatten via urtappningskranen från kärlet tills trycket låg på 1 bar. Då stängde jag urtappningskranen och startade ett tidtagningsur och väntade. Efter 6 min och 40 sek var trycket uppe i 1,5 bar. Då gjorde jag en variant, fast jag stängde av värmepumpen och öppnade en varmvattenkran i tvättstugan så den stod nästn fullt öppen. Jag släppte ut vatten ur kärlet igen ner till 1 bar och startade klockan. Den gången tog det 8 min och 10 sek tills trycket låg på 1,5 bar. Min tanke var att om påfyllninsventilen småläcker borde det inte påverka om en varmvattenkran står öppen eftersom påfyllninsventilen fyller kallvatten, medan en nästan fullt öppen varmvattenkran visserligen inte släpper ut lika mycket tryck som inkommande vattentryck i huset men ändå låter en del av vattnet gå en annan väg i stället för att läcka in i "elementrörsystemslingan" i varmvattentanken. Eftersom det tog längre tid den andra gången tänker jag att det måste betyda att slingan i tanken är trasig och att det höga trycket i expansionskärlet INTE beror på påfyllningskranen. Stämmer den logiken?

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2018, 21:46:14 »
Just ja, en till fråga: Jag ändrade värmeinställningen på pumpens meny från 3,8 till 1 i ett försök att den inte ska gå så mycket på elpatron nu medan den stannar ofta på felmeddelande om pressostat hög. Har det betydelse för cirkulationen i värmesystemet apropå kommentaren ovan om risken att tillföra syrerikt vatten som får rören att rosta. Det är ju semesterperiod nu så vi lär knappast komma till rätta med det här snabbt, misstänker jag. Då vill jag försöka minimera riskerna under tiden.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2018, 22:34:39 »
Precis där kallvattnet går in i värmepumpen har du en avstägning för varmvattnet. Den svarta ratten som sitter i snedvinkel mot röret. Stäng den och öppna en varmvattenkran. Slutar trycket stiga då är det hål i beredaren.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2018, 12:55:16 »
Precis där kallvattnet går in i värmepumpen har du en avstägning för varmvattnet. Den svarta ratten som sitter i snedvinkel mot röret. Stäng den och öppna en varmvattenkran. Slutar trycket stiga då är det hål i beredaren.
Jättetack, det ska jag kolla. Men, det är i ett sånt här läge mina kunskapsluckor ställer till det. Alla rör går ju in i eller ut ur och jag kan ju inte se på utsidan vilken riktning vattnet flödar inuti. För mig blir då meningen "där kallvattnet går in i värmepumpen" ruskigt svår. Syns kranen du syftar på på någon av mina bilder?

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2018, 13:22:07 »
Är lite svårt att se men på andra bilden ser det ut som man ser den ungefär mitt på pumpen. Spola varmvatten i någon kran så känner du på rören vilket som blir kallt.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2018, 15:28:00 »
Tack, jag ska kolla i kväll. Är det nån sorts praxis att den alltid sitter i snedvinkel?

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Trasig värmepump eller?
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2018, 21:28:58 »
Precis där kallvattnet går in i värmepumpen har du en avstägning för varmvattnet. Den svarta ratten som sitter i snedvinkel mot röret. Stäng den och öppna en varmvattenkran. Slutar trycket stiga då är det hål i beredaren.
Nu har jag testat igen enl ditt tips. Först öppnade jag en varmvattenkran i rummet intill och sen stängde jag kranen 1 på bilden nedan (det står "avstängn" på kranvredet). Röret var kallt och är dessutom märkt med en pil in mot pumpen. Den andra kranen (2) går till ett spillrör eller avtappningsrör på värmepumpens baksida, som mynnar ut strax ovanför golvbrunnen. Jag stängde sen av värmepumpen och tömde ur expansionskärlet tills det låg på 1 bar precis som igår. Den här gången steg det inte alls. När jag kollade den spolande varmvattenkranen i rummet intill så strilade det bara lite där trots att den stod nästan fullt öppen. Efter några minuter med trycket kvar orört på 1 bar återställde jag allting och trycket började stiga igen och stå nu på 2,5 bar.

Har jag därmed konstaterat att det är läckage inuti tanken, som pressar "duschvatten" in i rörsystemet för elementen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!