Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstrÃ¥d tips och trix för hemmapularen  (läst 39849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Det blir problem med rensning, dessutom  inga standardiserade kopplingar att använda i ändarna.
ja rensning är svårare än vanligt, men hur svårt är det egentligen...

Här löser vi allt, även det omöjliga, det omöjliga tar bara lite längre tid...  tummenupp

beträffande fel dimension så behövs det två muffar för att ta sig till 42 mm och 3 för att ta sig till 54 mm

http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-muff-35x22/?select=true

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle inte gå ner i dimension på avloppet för att spara några hundra per år jag tycker helt enkelt det inte är värt risken för stop i avloppet vilket inte är nån höjdare. Hade jag haft separat vatten matning till dusch och handfat hade det nog blivit ett bygge men ljummet vatten i hand fatet är nog ingen höjdare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
beträffande fel dimension så behövs det två muffar för att ta sig till 42 mm och 3 för att ta sig till 54 mm
Vänta nu jag har tänkt fel.
42 är för rörets innerdiameter och då muffen ska ansluta på 42mm rör torde yttermåttet väl vara sisådär 46 mm dvs det räcker med två övergångsmuffar och så får man klämma gummimanchetten resterande mm

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Jag skulle inte gå ner i dimension på avloppet för att spara några hundra per år jag tycker helt enkelt det inte är värt risken för stop i avloppet vilket inte är nån höjdare. Hade jag haft separat vatten matning till dusch och handfat hade det nog blivit ett bygge men ljummet vatten i hand fatet är nog ingen höjdare.

Syftet med tråden är att tänka efter före
Det du för fram är det som gör att jag tvekar.
Det ljumna är bara ett problem medan duschning pågår. Dvs om man låter även handfatsvattnet gå genom växlaren så blir det ljummet när det duschas men då volymen i växlaren är låg så går det fort att spola igenom och kyla ner den så låt det rinna 6 sec så har du spolat 2 l och har kallt vatten även efter duschen.
Anledningen till att jag tänkte låta dusch, handfat och wc-tillopp ta vatten genom växlaren var för att öka cirkulationen och minska sannolikheten för att vatten blir stående i någon ledning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tänkte mest hur det skulle bli hos mig vid ev bygge. Det enda stället jag kommer Ã¥t avloppet är en gemensam avlopps stam och har även gemensam kallvatten ledning till badrummet annars tror jag pÃ¥ iden att Ã¥tervinna sÃ¥nt som spolas bort allt blir ju vinst  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, rikligt med yes och kraftigt dragsnöre sen är det lätt fixat pÃ¥ midsommarens dragkamp pÃ¥ landet...  tummenupp

Den andra frågan är relevant. 22 rör har en omkrets på ca 70 mm vilket med 3 mm spalt blir 210 mm2 vilket, i terorin, motsvarar ytan av en cirkel/rör med ca 11,5 mm i innerdiameter. Men. Jag tror att det blir mindre än så för det är bara "ytfriktionsmm" i vår 3mm spalt och i ett rör finns det massa lågfriktionsmm2 i mitten så ja, det blir kanske lite lågt flöde...
Att gå ner ytterligare i avloppskopparrörets dimension tror jag inte på, riktigt så tokig är inte ens jag...
hellre då klura ut vilken slang man ska ha utanför som är något grövre och av annat material men med kopplingar så man kan göra det vi vill i ändarna. 25 m duschvärmeväxlare låter coolt.

Kan rensning ske med lut när det börjar rinna lite långsammare men fortfarande rinner?

om det blir tunna beläggningar som isolerar sÃ¥ kanske man kan dra igenom en flaskrensare Ã¥rligen vid högtidliga tillfällen. Tex dÃ¥ man ändÃ¥ drar fram kyle/frys och dammsuger lamellerna för att  de inte ska dra i onödan... a:gl
Rensning

Det är inte 3 mm spalt runt om utan totalt. altså 1,5mm runt om.
Min erfarenhet att dra kabel i rör säger mig att om ni ska få i ett 22 rör i ett 28 rör så måste ni använda grävmaskin att dra med.

Spännande hur det kan utveckla sig.

Urban

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Du har givetvis rätt, jag räknade fel.
3 mm spalt blir lite i minsta laget för flödet när rören blir så tunna och 1,5 funkar ju inte alls. Du har säkert rätt i vilken dragkraft som behövs.
då återstår det att finna lämpligt plasthölje eller släppa 25mlösningarna och gå på lösningar med lite grövre rör som är sisådär 1-5 m höga.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den här var ju rätt lättmonterad.
För duschkabiner och badkar så passar den ju bra.
Rätt mycket resultat per ansträngning må jag säga...
http://www.showerreheat.se/sv-SE
Finns inner och ytterslangen att köpa i längre längder och i så fall var?
Mvh

Jag tycker att det ser ut som att innerslangen är ett korrugerat rostfritt rör typ:

https://www.solvarmeshop.se/sv/prodwithdimension/rostfritt-korrugerat-r%C3%B6r

Ytterslangen skulle väl kunna vara någonting liknande fast omflätad, i stil med den vänstra bilden här:

http://www.euroflon.se/?pid=4b700af1e1b5b

Jag har funderat på att bygga en duschvärmeväxlare sen ett par dar och har fallit för en sådan lösning.

Jag tror att jag hann tänka "slang i slang" innan jag såg denna, men jag kan inte svära på det. Vi har ett badrum och i detta en duschhärna med draperi, men man kanske kan hitta någon underdel från duschkarbin eller så att stå på och samla in vattnet med...

Men, det borde väl vara mkt bättre med en ytterslang av plast, man vill väl att så lite värme som möjligt ska smita ur värmeväxlaren?

Efter lite klurande på hur man skulle kunna bygga en sådan lösning har jag kommit fram till följande:

Jag tänkte ta två stycke entums t-kopplingar och sedan försöka skaffa en 3/4 tums metalslang mer yttergäna i ändarna som går igenom t-kopplingen. T-kopplingen måste därför vara rätt rymlig, typ som denna:

http://www.esska.se/esska_se_s/T-stycke-maessing-3-x-invaendig-gaenga-1/8-till-2-2751x-10740.html,hlid=274113

Sedan förminskar man ena änden på varje T-koppling med en bussning 1 tum x 3/4 tum och gängar metalslangen i bussningen fast genom t-kopplingen. Sedan får man väl skaffa lämplig förminskning på avstickningen på T-kopplingarna så att man kan koppla inkommande kallvatten till duschen där. Sedan behövs det bara lämplig plastslang som kan ha utanpå metallslangen. Om den kan vara en tum blir det nog ganska lagom smalt för kallvattnet, tänker jag. Inloppet för avloppet kanske man kan gänga i bussningen fast från andra hållet...

Om plastslangen ska förankras i T-kopplingen med gänga, eller om man utvidgar den och trär den utanpå T-kopplingen och sätter en slangklämma får jag se...

Nu är dock mässingskopplingarna ganska mkt dyrare än motsvarande plastkopplingar t.ex:

http://www.rinkabyror.se/artikel/t-ror-av-plast-25r/

Tror ni det duger med plast, och är det samma gänga i dylika plastgrejor som i mässningskopplingarna?

En 3/4 tums metallslang är kanske i klenast laget, men jag testar nog att bygga så, det borde väl ge en bättre verkningsgrad med smalare slang. Om jag sedan tar på mig att rensa avloppet och det blir oftare så lär det bara glädja frun min som ogärna gör det själv... =) En slang är väl rätt lätt att spola ur, eller låta bli att använda tillfälligt om det blir stop i den...

Lite beroende på vad jag får tag på för metallslang tänker jag mig att den gärna får vara ett par meter eller så, längre ger väl bättre verkningsgrad. Blir dylik tingest hyfsat flexibel bör man väl kunna få in ett par meter under många duschkarbiner och definitivt badkar...

Vad tror ni?

Jag är ny på forumet men har gillat det jag läst här sedan jag blev husägare tidigare i år och började fundera mer kring energi-lösningar i allmänhet =) Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bilder senare om något bygge blir av...
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Nu börjar det brännas
Det är snart dags att göra grund så nu måste jag sätta ner foten
Ska man ens ge sig på en sån här lösning
Korta duschar för få personer kostar inte så mycket, men snart kan det finnas 4 små som gillar att duscha och två vuxna varav jag som njuter av lång varm dusch. En sak är kostnaden och en annan om VP ordinarie vattentank på 150 L räcker. Kalkylerna ovan baseras på pris för varmvatten skapad med värmepump. Kan bli svårt att hämta hem det om man snålar på duschtiden. Men det blir en helt annan kalkyl om man förbrukar mer än vad VP klarar att ge med sin 150L VVB. Jag bestämde mig för att göra detta projekt för att minska risken för att behöva ytterligare vvb än den som sitter i VP.
Det jag överväger nu är 3 st 5 m långa halvårda CU rör av "lagom tunn" dimension som ligger med svag lutning. fram och tillbaka i källargolvet. I ändarna kommer det att finnas inspektionsbrunnar i golvet där man kommer åt ändarna och kommer åt att rensa om det skulle behövas.
Ev stopp kommer att hanteras genom att det 3 m upp finns en överströmningbypass till riktiga WCavloppet. Jag kommer då ha tryck genom rören och blir det stopp kommer man alltjämt att kunna duscha. då får jag rensa vid senare tillfälle när jag orkar.
Ev kommer det att sitta en tvättmaskin på avloppet och jag hoppas att stora flöden av varmt vatten kommer att lösa upp och rensa ur rören.
Kan man rensa med propplösare i en spann hetvatten i CUrör?

Kan man svetsa plaströr på curöret.
Jag blev lite fundersam på vilka belastningar man utsätter fogarna för om man har hög temp på ytterkopparhöljet och låg temp på innerröret. Nån stans måste spänningarna ta vägen.

Slanglösningen med gängor är tilltalande den med. Någon som kommit längre i projektet?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Du ska väl inte gjuta in grejorna?
I såfall får det ju vara med mkt isolering omkring vvx.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Du ska väl inte gjuta in grejorna?
I såfall får det ju vara med mkt isolering omkring vvx.
De kommer att ligga i eller under betongplattan.
Inga skarvar är ingjutna.
Den kommer förmodligen att ligga i ett avloppsrör för att skapa lite luft kringvvx och omgivande betong.

Om den är ingjuten så kommer den att ligga i ett

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0



Hemmalött med hårdlod.

Urban

Oavsett vilken dimension man ska ha, hur är det med alla stumma in fästningar i kombination med termisk utmattning och kopparns benägenhet att bli sprödare med åren?
Är det nån här som är bra på att räkna och har koll på kopparns utvidgning som funktion av temp.

Utgångsläget är 20 grader på inner och ytterröret
Det kan bli vinterkallt vatten i ytterröret utan att det kommer något i innerröret, det driftsläget är ok för då blir inner och ytter lika kalla lika fort
Det kan komma varmvatten i innerröret utan att det kommer nytt kallvatten i ytterröret
Då blir innerröret varmt och ytterröret är 20 grader. Tvättmaskinen ger 60 grader (om den spär 90gradersvatten med kallvatten för att kyla det till 60) och rens med kokande lut ger 90 -100 i innerröret och 20 i ytterröret
Kanske ska detta undvikas.
Normal drift ger tempskillnad på kanske 10 grader mellan ytter och innerröret

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kan inte tänka mig att det är några problem, såna chocker kommer dagligen i de flesta vvx där koppar används.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Jag vet inte om detta är att kapa trÃ¥den eller komma med intelligent input men radera om det inte passar sig  :)

Kan man inte bara låta kallvattnet gå genom en vanlig koppaslinga som ligger i en liten tunna som duschvattnet får pasera genom?
Tunnan kan vara av plast eller vad som helst som man kan ansluta ett avlopsrör till.

Genomföringarna där kopparslingan går genom tunnan sker i "taket" som aldrig är i kontakt med vatten så de behöver inte svetsas eller lödas, bara tätas hjälpligt, främst mot lukt.

Skälet att jag tänker så här är att jag även vill värma upp källaren med de sista graderna av vattnet. Det blir ju särskilt aktuelt efter ett bad, då kan man ju inte återvinna värmen på samma sätt men man kan i alla fall låta en stor del av badvattnet värma upp källaren.

Kan det fungera? Och är detta inte väldigt billigt? Kanske behöver denna lösning "alldrig" rensas men det är ju lätt att ha en rensningslucka på avlopsröret om man vill.


https://www.dropbox.com/s/omhmc645av08tva/avlopsvvx.png?dl=0


Tim
PS
Varför går det inte att lägga in dropboxlänken som en [img] och få skissen att dyka upp direkt?

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Hmm, det fungerade visst att bifoga bilden tummenupp

Vill man vara lite extra vild så gör man två lika dana tunnor och leder vattnet från den ena tunnan till nästa och först därefter till avloppet.

I den andra tunnan låter man brine-vätskan från bergvärmepumpen cirkulera ett varv genom kopparslingan när det kommer upp från berget. Tunna två kan ju vara betydligt större ön tunna 1 då responsen inte är viktig där.

Med den installationen kommer avlopsvattnet från dushen alltid att vara nära temperaturen i berggrunden varmed man väl får anse sig ha återvunnit det mesta av energin :)

Tim

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!