Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 22 november 2022, 15:45:13 »

Hej
Med nuvarande energipriser är det än mer motiverat med denna typ av lösningar. Nån som fortsatt experimenterandet?
Skrivet av: Carl_I
« skrivet: 12 april 2019, 21:45:05 »

Jag har funderat på att bygga en duschvärmeväxlare sen ett par dar och har fallit för en sådan lösning.

Jag tror att jag hann tänka "slang i slang" innan jag såg denna, men jag kan inte svära på det. Vi har ett badrum och i detta en duschhärna med draperi, men man kanske kan hitta någon underdel från duschkarbin eller så att stå på och samla in vattnet med...

Men, det borde väl vara mkt bättre med en ytterslang av plast, man vill väl att så lite värme som möjligt ska smita ur värmeväxlaren?

Efter lite klurande på hur man skulle kunna bygga en sådan lösning har jag kommit fram till följande:

Jag tänkte ta två stycke entums t-kopplingar och sedan försöka skaffa en 3/4 tums metalslang mer yttergäna i ändarna som går igenom t-kopplingen. T-kopplingen måste därför vara rätt rymlig, typ som denna:

http://www.esska.se/esska_se_s/T-stycke-maessing-3-x-invaendig-gaenga-1/8-till-2-2751x-10740.html,hlid=274113

Sedan förminskar man ena änden på varje T-koppling med en bussning 1 tum x 3/4 tum och gängar metalslangen i bussningen fast genom t-kopplingen. Sedan får man väl skaffa lämplig förminskning på avstickningen på T-kopplingarna så att man kan koppla inkommande kallvatten till duschen där. Sedan behövs det bara lämplig plastslang som kan ha utanpå metallslangen. Om den kan vara en tum blir det nog ganska lagom smalt för kallvattnet, tänker jag. Inloppet för avloppet kanske man kan gänga i bussningen fast från andra hållet...

Om plastslangen ska förankras i T-kopplingen med gänga, eller om man utvidgar den och trär den utanpå T-kopplingen och sätter en slangklämma får jag se...

Såhär 4 1/2 år senare är jag så igång med bygget. Ur pay-off-synpunkt rent vansinne, jag vet...

Skaffade en 1.5m rostfri stålslang för nätta 1288 kr. Köpte också vinylslang på Biltema i dimension 1 1/4 tum som slålslangen gick att trä igenom. Den gick att tvinga utanpå T-kopplingen efter att jag värmt den i riktigt varmt vatten. Försökte dra ihop ståldelarna igår med loctite 577 och gjorde ett första läckagetest idag. Självklart läcker den som ett såll. Lite förvånande verkar det dock vara mellan slangen och t-kopplingen det läcker mest. Svårt att se hur tätt det är på andra ställen. Den ena slangklämman drog jag tills den kuggade över. Har någon en bättre ide på hur man kan få det tätt där?
Skrivet av: putte82
« skrivet: 26 april 2018, 22:09:05 »

Jag skulle sätta en rensbrunn ovan slingan. Dra ner högtrycksavloppsrensaren någon gång ibland.

För användning i en större fastighet skulle jag tänka mig att man har ett automatiskt rengöringssystem, exempelvis just högtrycksspolning då det använder väldigt lite vatten och energi. Skulle kunna köras varje dag utan någon nämnvärd kostnad och då hålla systemet effektivt.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 13 februari 2018, 13:05:35 »

Alexander,
Trevligt med fullskaletest.
Vilken längd hade du på prisolröret?
Har du gjort ny tempmätning nu när det har gått lite tid och kan ha gottat till sig lite.
Tempmätning före och efter en propplösarbehandling vore spännande.
Mvh
Karl
Ja det finns värme kvar. Flödet i avloppet är ca dubbelt så stort som i KV röret.
En slinga till (efter/under) som förvärmer vattnet till VVB är värt att räkna på. Jag har ganska långt avstånd mellan VVB och avloppsstammen. Så det känns inte aktuellt.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 17 oktober 2017, 20:18:43 »

Om det är kostnaden för rör till VVB så behöver du ju inte använda koppar mer än i avloppet, sedan kan du dra tex pem som inte kostar så mycket. Men det kanske är mycket jobb att ta sig fram och svårt att göra det utan att det syns där du inte vill.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 15 oktober 2017, 20:20:26 »

Ja det finns värme kvar. Flödet i avloppet är ca dubbelt så stort som i KV röret.
En slinga till (efter/under) som förvärmer vattnet till VVB är värt att räkna på. Jag har ganska långt avstånd mellan VVB och avloppsstammen. Så det känns inte aktuellt.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 11 oktober 2017, 20:03:17 »

Mycket intressant.

Hur varmt skulle du gissa, eller om du mätt, har avloppsvattnet efter passerat slingan? Kanske värt att lägga en slinga till och dra kallvattenmatningen till beredaren.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 08 oktober 2017, 22:54:00 »

Beräkning efter temperaturer jag mätte då 2015.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 08 oktober 2017, 22:44:56 »




Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
(Det var två bilder också. Men de är borta)
Dottern duschar ganska varmt. 2år senare tror jag inte prestandan är så mycket sämre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2017, 13:57:37 »

Hur mycket höjs tempen på kv svar fråga naturligtvis men på ett ungefär.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 07 oktober 2017, 11:35:42 »

53cm lång blev spiralen efter att jag glesade isär varven lite. Den har varit i drift 2 år nu och jag har inte haft några problem med avloppstopp eller läckage. Stammen den sitter i är kopplad till toa, handfat och dusch.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2017, 22:57:23 »

Hur lång är spiralen?
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 03 oktober 2017, 21:10:24 »

Ursäkta sent svar.
Biltemas 12mm prisol rör. Tog bort isoleringen och fyllde med sand. Lindade röret runt ett 75mm avloppsrör med en tät-frigolitskiva som mothåll.
Glesade isär spiralen med en rak mejsel. Efter att ha fått in spiralen i 110 röret skruvade jag tillbaka spiralen så att diameter blev större och låg tätt mot innerväggen.
Röret kommer ut i två 110 muffar. Det blev nästan tätt. Jag fick gå efter med lödkolven och fick det i princip tätt. Går säkert att göra på något smartare sätt.
Bifogar lite bilder... Andra bilden skall vara lodrät (Luta huvudet 90 grader)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 30 juli 2016, 16:21:04 »

Ett 12mm prisolrör som man skalar av plasten på
detta mjuka kopparrör virar man sedan runt ett 90mm rör
Ytterdiametern på spiralen blir då 114mm
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 30 juli 2016, 13:26:46 »

Absolut, tänkte den tanken själv.
Nu funderar jag mest på hur jag bockar en snygg spiral i en anings för stor diameter för att sen få in den med presspassning för att sen bocka tillbaka den i ändarna så jag får ut ändarna på sidan.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 juli 2016, 10:03:51 »

Använder du ett sådant (samt ev lite mer detaljer) för in och ut ska det inte vara nått problem att få till det tätt. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-forgrening-45-2000023053/
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 30 juli 2016, 09:18:13 »




Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
Massa annat har kommit emellan så jag har inte haft tid flr detta men ser det nu.
Mycket snitsig lösning må jag säga.
Bra värden redan på 8 m rör instucken i en meter avloppsrör.
Lär bli ännu bättre om man har en meter till och dubbla mängden kopparrör.
Hur gjorde du för att få till rundningen på kopparröret?
Hur fick du till dikt an?
Vilken hårdhet på kopparröret har du?
Har du möjlighet att se hur det ser ut efter ett års bruk?
Hur mycket fastnar och behöver man göra rent och i så fall hur?
Funkar det med att hälla i lite propplösare emellanåt?
Hur tätade du?
Är det alltjämt tätt?
Med vänlig hälsning,
Karl
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 24 januari 2016, 18:22:06 »

Jag har en Thermia 200L  elberedare från 1997.
Diskmaskinen går även på VV, vår totala förbrukning för varmvattnet inkl värmeförluster är 240watt/h dom senaste 18 dagarna.

Det blir totalt 2014kwh för ett år.
Skrivet av: micke-71
« skrivet: 24 januari 2016, 17:46:19 »

Det finns en dold besparing i det här med avloppsvärmeväxlare för dusch, dvs om man inte har badkar.... Om man som i mitt fall har en Nibe Compact 300liters VVB så har jag mätt förlusterna på den. Den tar ca 1500kwh per år i rena förluster. Den har ju några år på nacken men inga snygga siffror direkt.

Om jag har 38 grader på duschvattnet och 8 grader in till beredaren så behöver ju vattnet värmas 30grader. Men får jag 25-30 gradigt vatten ut ur en värmeväxlare så halveras ju åtgången av varmvatten och jag klarar mig med en mindre beredare som har lägre förluster. Skulle utan problem kunna byta till en Metrotherm som har 580kwh i förluster eller en CTC som har 480kwh.

Så om jag sparar 1000kwh direkt på växlaren så kan jag spara 1000kwh till med en mindre beredare. Fast då jämför jag också en 20 år gammal 300liters med en ny 200liters så helt rätt är det ju inte.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 23 december 2015, 15:31:55 »

Det blir ju bara när du duschar som kallvattnet i handfatet blir varmt. Skillnaden annars blir ju bara att det tar något längre tid innan det blir kallt pga ökad rörlängd. Detta förutsätter dock att ingenting annat är kopplat till avloppet där återvinningen sker. Har själv inte separat matning till handfatet men tror inte det är så ofta man vill ha kallt i handfatet samtidigt som man duschar. Enda gången jag ser är när någon duschar och någon annan vill dricka samtidigt, vilket jag inte tror är tillräckligt ofta för att inte göra ett projekt :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 december 2015, 08:40:19 »

Helt klart intressant besparing hade jag haft separat kv matning till dusch och handfat hade jag byggt nått liknande för dottern duschar länge men jag vill gärna ha kv i handfatet och dra om det är jag inte så sugen på.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 23 december 2015, 00:51:49 »

Kul att se siffror! Har själv länge funderat på olika avloppsåtervinningar. Nu lutar det åt att sätta ett t-rör på liggande rör från dusch och handfat i badrum som går i mellanbjälklaget ovan pannrummet. Kopplar en stående stam till t-röret och golvbrunnen i pannrummet. Har ett 54 rör liggandes och en hel del meter prisol av olika dimension. Kan inte bestämma om använda rör eller slinga. Det kommer värma kv till dusch och handfatet(tyvärr). Fördelen med t-röret är att om det blir stop i stammen så kommer det gå sin vanliga väg.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 18 december 2015, 11:13:59 »




Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 27 april 2015, 18:02:35 »

Glömde lägga in denna länk
http://www.rormontage.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Rormontage_klar7.pdf
hmm
5 kw vid 25%
20 kw  vid 100%

20 kr i timmen när man går på el
5 kr i timmen när man går på VVP

man kankse ska sluta att fundera i dessa banor och duscha kort i stället, och duschar man en kvart så kostar det blott en krona...
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 27 april 2015, 10:50:18 »

Stärkt av helgens tester så tänkte jag fortsätta med värmeväxlarplanerna och ha så tunt kopparrör som möjligt med innerdiameter nära innerdiametern på en ¾ tum trädgårdsslang dvs 19 mm. Utanför ska det vara ett glapp på 0,4-1 cm runt om dvs innerdiametern på pexslangen ska vara 0,8-2 cm större än ytterdiametern på kopparröret. Om jag tolkar mätdatan rätt så kan jag ha betydligt längre slang än 20 m. Jag får se vad rörfirman hittar. Allt mellan 25 och 50 m duger åt mig.

Tidigare hade jag tänkt mig att ha hela slingan under källargolvet, liggandes, men är nu inne på att ha den ovanför källargolvet, ståendes.

Att ha en slinga som ”står upp” gör att man med halvfulla rör, tex efter jäsning i rören kan råka få halvfulla slingor. Som mest kan man således behöva trycka igång slingans vattenpelare med ett tryck mostsvarande L/Pi där L är längden på röret som slingan består av. Det är mer än min pelare men mindre än när jag kopplar på vattenledningen.

Att kunna koppla på vatten till avloppsröret är något som jag kommit på att jag ska kunna.
Är det bäst med en trevägsventil eller ska man ha någon annan sorts koppling. Det är viktigt att det är slät insida genom alla kopplingar.
Jag vill kunna trycka vatten både genom slingan och upp i avloppsröret mot bräddavloppet.

Vilken diameter bör man ha på slingan? Det är svårt att hjälpa det varmglödgade röret på traven i sin bockning när det är inne i pexröret. Förhoppningsvis räcker pexrörets stöd för att bockningen ska gå bra

Hur får man in curör i pexröret om man inte har turen att man hittar färdig lösning. Jag rullar ut pexen på gatan och sen prisol eller curöret och drar igenom curöret i pexslangen. Orkar man inte själv drar jag med bil.
Pex i pex skulle smörjas med silicon såg jag i någon manual
Cu i pex är det silicon eller yes?
När cu dras in så kommer den att torkas av med en trasa så den blir ren och inga partiklar följer med och även smörjas in med lämpligt medel för att glida bra.
Är den plastbelagd vid leverans så kommer den att skalas några meter i taget innan den dras in.

Att fundera över ekonomi är intressant. Jag har skissat med en budget på 10 000 kr. Om slingan över golvet tar ¼ m2 i anspråk och m2priset är 40 000 så ryker hela budgeten redan där…

Även om den ligger över golvet så måste den inte vara en stående slinga. Den kan vara en liggande slinga på golvet. Ur ett flödesperspektiv tror jag det är mycket bättre än en stående slinga, i vart fall om slingans diameter närmare sig takhöjden i källaren. En stående slinga fungerar nog bara om slingans diameter är väsentligt mindre än takhöjden.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 26 april 2015, 14:58:40 »

Sådärja nu har det lekts, labbats menar jag :)
"labbutrustningen" inhandlades i går från Biltema och bestod i
en st 10 l blå vattenkanna vilken mätts upp till att rymma ca 9 l i verkligheten.
en st 3/4'' grän trädgårdsslang som angavs till 20 m. Slangen har inte kontrollerats närmare
Pipen från vattenkannan passade rätt väl i trädgårsslangen

Att fylla vattenkannan i badrummet en våning upp tog 46 sec med kallvatten och 63 sec med duschvarmt vatten
44 sec tog det att tömma vattenkannan i badkaret
30 sec tog det när jag kopplade en luftfylld slang på vattenkannan i badrummet och ledde ut den i trädgården. Den fallhöjden är dock lite mer än jag kommer att få.
30 sec tog det när luftfylld slang kopplas på vattenkannan i badrummet och sen töms i vasken i köket dvs är mycket nära den fallhöjd jag kommer att få.
skillnaden i tid var obefintlig, jag tror att jag initialt höll vattenkannan något högre när slangen mynnade i köket men i sluten försökte jag å andra sidan hålla den så lågt som möjligt
Slutsatsen är att när man väl fått fart på häverten så går det unann även om fallhöjden är 2 i stället för tre meter
Slangen var inte riktigt rund, det blev lätt undertryck och platt slang men tiderna blev korta ändå.
Japp försöket krävde lite barnarbete men jag bokför det som att de var labbassistenter dvs det var en del av studierna...

vid båda slangtömningarna så gick det hörbart fortare efter en liten stund när slangen fyllts med vatten.
Duschslangen i badrummet har ett stort munstycke som inte ryms i vattenkannans hål så det är bara den tomme slangen som använts dvs flödet är högre i mina påfyllningsmätningar än jag har när munstyckets finfördelande hål sänker flödet lite till
Att ha en slinga av kopparrör som är omgivne av en pexslang låter som att det inte kommer att bli underdimensionerat om innerdiametern är lika stor som trädgårdsslangen och är 25 m lång
Finns det lämplig slinga på 25 eller 50 m mjukglödgat kopparrör omgiven av pexslang som håller för trycket och är livsmedelsgodkänd.

Vad är nästa steg i experimenthörnan?
två 20 m 3/4 slang?
40 m 1/2 slang?

Med de här höga flödena så tänker jag att smutsen spolas iväg. den hinner inte ens tänka på att stanna.
gäller bara att vara noga med grader och kanter så inte hår och äckel kan fastna i någon koppling...

Är det bra att låta tvättmaskinsvatten åka denna väg med? Rensar det rören eller sätter det igen?

Beträffande de senare inläggen tror jag det är bra att undvika "svårhanterat vatten".  Raklödder sätter tydligen igen tex så inga handfat går genom denna växlare. Denna är tänkt för 4 duschande barn och en far som har få nöjen men alltjämt är summan av lasterna konstant. Jag gillar långa duschar.
När man är nere på dessa dimensioner som jag nu skissar på finns det även möjlighet att koppla in kallvattnet och stänga avloppet uppströms så man låter det trycksatta kallvattnet rusa igenom rören om man skulle vilja. Är det någon vits att göra det med jämna mellanrum? Om det skulle sätta igen. Kommer kommunala trycket att skapa en liten passage som jag sen får igenom lutet i? Innebär det att det är rätt failsafe även om det har geggat igen duktigt?


Jag ska rusa förbi min lokala rörbutik och se om de inte kan skaka fram någon lämplig prisol/pexrulle för det här verkar ju kunna funka med tunnare dimensioner.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 26 april 2015, 14:53:35 »

Man kan väl också bygga in någon slags bypass så att vatten svämmar förbi återvinningsprylen vid eventuellt stopp i den.
Japp det där är A och O
det kommer jag ha
översvämning är inget jag uppskattar...
grenrör och bräddavlopp till vanliga avloppet kommer jag att ha precis under källartaket det ger mig dryga två meters tryckfall som driver vattnet genom min lilla slinga.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 april 2015, 12:10:15 »

Vill du återvinna värme även från tvätt o disk så är det bättre att ha egna vvx för dem för brine och hoppas att bvp går just när maskinerna spolar ut varmvatten.
Troligtvis är det lång payoff på sådant system.  Tanklösningar är däremot oändlig payoff på eftersom du kommer att tröttna på att rensa dem och koppla förbi dem. .



Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 18 april 2015, 00:30:53 »

Jag håller med om att en motsröms vvx är väldigt enkel och bra i många fall men den har några brister som jag är nyfiken på om det går att komma runt.

1. Den fungerar bara när du dushar, den åter vinner  0% av badvattenvärme, tvättmaskin etc.
2. Antingen blir den ganska dyr (mycket koppar eller bra lindning/svetsad) eller så får den ganska låg verkningsgrad.

Det kanske är olönsamt hur man än gör men det vore trevligt att användada även de sista graderna till att eftervärma bergvärmeslingans vatten, men återbetalningstiden på det i en traditionell motströmsväxlare blir ju i otroligt lång.

Jag vet inte om detta går eller är lätt men om någon har en idé på vad man skulle kunna använda för tank och filter vore det intressant. Annars får projektet ligga och gro några år till, kanske dyker det upp någon annan ide som löser ovanstående problem.

Tim


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 april 2015, 14:31:46 »

Ja, du kan ju inte gå och köp aen färdig vvx...
Läs hela tråden så får du tips på hur du rel enkelt fixar ihop en egen motströmsvvx av kopparrör.
Att blanda metall o plast är sällan bra, och det bygger på att du placerar kopparrör med kallvatten inuti ett större avloppsrör/tunna etc.
Alla såna lösningar ger rensningsproblem som du slipper om du låter kallvattnet ligga på utsidan av avloppsröret istället. (Och utför det senare i koppar)
Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 14 april 2015, 23:42:12 »

Jag är tyvärr korkat enveten och tycker motsrömsvärmeväxlarna verkar bli dyra eller har någon byggt en billig?
Återbetalningstiden på avlopsvvx är ju ändå ganska lång så jag skulle vilja prova en variant med tunna men:

Är vanliga avlopsrör tillräkligt täta för att kunna bygga "mitt" vattenlås under tunnan av dem? Det som gör att tunnan hålls full?

Vad skulle man kunna ha för tank, finns det någon tank/tunna där man lätt kan ansluta avlopsrör och en stor rengöringslucka mitt på?

Rensningsmöjlighet i botten på vattenlåset är ju inget problem om vanliga avlopsrör duger, där finns ju rensluckor. och min installation kommer vara väldigt lättåtkommlig.

Angående filter, finns det inget grovmaskigt filter som fungerar som det i en torktummlare, alltså, man bara drar ur en smutsig kaset och torkar av den och sätter tillbaka den? Alternativt så kunde man kanske ha filtret lutande mot ett avlop som normalt är stängt men som man kan öppna ibland och då låta dush/bad vatten strömma över filtret och skölja ned smutset i avloppet utan att pasera avvx.

Tim
Skrivet av: Carl_I
« skrivet: 14 april 2015, 13:38:44 »

Bara vatten från diskmaskin och tvättmaskin i detta fall.

Och sedan duschvärmeväxlare vid varje duschplats.

Har skaffat lite delar till duschvärmeväxlaren enligt vad jag skrev om tidigare, men inte någon stålslang, jag har inte varit så stadd i kassan och det är helt klart den dyraste komponenten...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 april 2015, 13:29:04 »

Nej, då hade man inte diskat eller tvättat många ggr...
Jag antar att du tänkt avvx:a bara på BDT-vatten? Annars finns det ju ytterligare fasta partiklar..
Skrivet av: Carl_I
« skrivet: 14 april 2015, 12:29:08 »

Inte så ofta hoppas jag...

Dels har väl diskmaskinen och tvättmaskinen filter redan, men det är nog också roligare och enklare att koppla loss en pryl på inkommande rör/slang till tanken som man sedan kan bära iväg för att rensa på lämpligt sätt och ställe än att öppna tanken på plats för att rensa.

Man kan väl också bygga in någon slags bypass så att vatten svämmar förbi återvinningsprylen vid eventuellt stopp i den.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 april 2015, 10:53:38 »

Filtrer? Hur ofta tänkte du rensa det istället?
Att AVVX är framtiden är dock helt klart!:
http://www.energiradgivarna.com/show_news.php?ID=518
Skrivet av: Carl_I
« skrivet: 13 april 2015, 12:49:55 »

Jag har funderat på som möjligt framtida projekt om jag skulle bli sysslolös. Det lär dröja, men...

Ett kamflänsbatteri i ett isolerat plastfat på lagom många hundra liter (för att rymma kopparslingan och få plats självt). Till och från tunnan skulle avloppsvatten ledas, dock endast från diskmaskin och tvättmaskin, kanske med någon termisk ventil så att kallt avloppsvatten avleds och inte hamnar i tunnan.

Jag har förut tänkt att jag skulle kyla avloppsvattnet med egenkonstruerad värmepump, men det är kanske bättre att bara leda vatten från ackumulatortanken i pannrummet intill genom batteriet.

Förenklande i min lya är att jag har tvättstugan (där jag tänkt bygga badrum/tvättstuga) under köket, med angränsande skrubb under källartrapp där grejen skulle kunna gömmas. Rensmöjligheter är såklart av godo även i dylik installation men med lämpligt filter behöver man säkert inte städa i tanken särskilt ofta.

Sedan är kanske inte besparingarna med energiåtervinning enligt ovan gigantiska, men som hobbyprojekt känns det för mig klart intressant.

Också att jag har en ackumulatortank jag tänkt skrota med två kamflänsbatterier i garaget gör väl materialkostnaderna lite mer rimliga.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 13 april 2015, 09:33:50 »

Tanklösningar har övergetts vad jag förstår. Det är för mkt jobb att hålla dem i gång.
Bäst är ett enkelt rör med bakfall isåfall som man kan tryck-rensa kanske med en vanlig sug-propp i duschen.
Blir det inte rent så tar man fram högtryckstvätten och kopplar på en rens-slang.
Känns betydligt trevligare än att öppna en tunna ideligen.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 april 2015, 08:49:20 »

Hår och hudavlagringar flyter inte och kommer att samlas i botten så du måste ha en möjlighet till att rensa, om inte kommer det med säkerhet att bli stopp.
Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 12 april 2015, 23:06:06 »

 Sc:,h Ett filter skulle ju kunna sitta tidigare men det måste juvara ett smart filter som är lätt att rengöra.

Annars var en tanke att utloppet i överkant också kanske kunde vara "avlopsrörsstort och att man har möjlighet att stänga utloppet i botten.
Då skulle man någon gång om året kunna fylla vatten utan att det ran ut i botten och därmed låta flytande slam rinna ut i avloppet genom toppavrinningen.

Jag har mycket plats i källaren så ytterligare ett alternativ kunde ju vara att det faktisk går att öppna hela sidan på enheten och göra ren den en gång om året.

Prisolrör till värmeslingan kostar ju bara några hundra kr. Finns det någon som har tips på vad man kan tänka sig för tunna som har eller som man kan utrusta med en öppningsbar front och röranslutning i överkant och i botten (som tål konstant belastning på kanske 75cm vattentryck)?
Skrivet av: Hassejj
« skrivet: 12 april 2015, 09:21:11 »

Tror du ska försöka få in ett filter som är lätt att ta ut/rengöra så ditt duschvatten inte går rätt in i vvx. Har du tittat ner i en golvbrunn någongång så förstår du varför, din vvx kommer vara en stor fet hårboll efter något år.. :) 
Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 11 april 2015, 23:49:30 »

Hmm, det fungerade visst att bifoga bilden tummenupp

Vill man vara lite extra vild så gör man två lika dana tunnor och leder vattnet från den ena tunnan till nästa och först därefter till avloppet.

I den andra tunnan låter man brine-vätskan från bergvärmepumpen cirkulera ett varv genom kopparslingan när det kommer upp från berget. Tunna två kan ju vara betydligt större ön tunna 1 då responsen inte är viktig där.

Med den installationen kommer avlopsvattnet från dushen alltid att vara nära temperaturen i berggrunden varmed man väl får anse sig ha återvunnit det mesta av energin :)

Tim
Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 11 april 2015, 22:53:18 »

Jag vet inte om detta är att kapa tråden eller komma med intelligent input men radera om det inte passar sig  :)

Kan man inte bara låta kallvattnet gå genom en vanlig koppaslinga som ligger i en liten tunna som duschvattnet får pasera genom?
Tunnan kan vara av plast eller vad som helst som man kan ansluta ett avlopsrör till.

Genomföringarna där kopparslingan går genom tunnan sker i "taket" som aldrig är i kontakt med vatten så de behöver inte svetsas eller lödas, bara tätas hjälpligt, främst mot lukt.

Skälet att jag tänker så här är att jag även vill värma upp källaren med de sista graderna av vattnet. Det blir ju särskilt aktuelt efter ett bad, då kan man ju inte återvinna värmen på samma sätt men man kan i alla fall låta en stor del av badvattnet värma upp källaren.

Kan det fungera? Och är detta inte väldigt billigt? Kanske behöver denna lösning "alldrig" rensas men det är ju lätt att ha en rensningslucka på avlopsröret om man vill.


https://www.dropbox.com/s/omhmc645av08tva/avlopsvvx.png?dl=0


Tim
PS
Varför går det inte att lägga in dropboxlänken som en [img] och få skissen att dyka upp direkt?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 april 2015, 07:41:20 »

Kan inte tänka mig att det är några problem, såna chocker kommer dagligen i de flesta vvx där koppar används.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 08 april 2015, 06:45:00 »




Hemmalött med hårdlod.

Urban

Oavsett vilken dimension man ska ha, hur är det med alla stumma in fästningar i kombination med termisk utmattning och kopparns benägenhet att bli sprödare med åren?
Är det nån här som är bra på att räkna och har koll på kopparns utvidgning som funktion av temp.

Utgångsläget är 20 grader på inner och ytterröret
Det kan bli vinterkallt vatten i ytterröret utan att det kommer något i innerröret, det driftsläget är ok för då blir inner och ytter lika kalla lika fort
Det kan komma varmvatten i innerröret utan att det kommer nytt kallvatten i ytterröret
Då blir innerröret varmt och ytterröret är 20 grader. Tvättmaskinen ger 60 grader (om den spär 90gradersvatten med kallvatten för att kyla det till 60) och rens med kokande lut ger 90 -100 i innerröret och 20 i ytterröret
Kanske ska detta undvikas.
Normal drift ger tempskillnad på kanske 10 grader mellan ytter och innerröret
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 29 mars 2015, 15:07:32 »

Du ska väl inte gjuta in grejorna?
I såfall får det ju vara med mkt isolering omkring vvx.
De kommer att ligga i eller under betongplattan.
Inga skarvar är ingjutna.
Den kommer förmodligen att ligga i ett avloppsrör för att skapa lite luft kringvvx och omgivande betong.

Om den är ingjuten så kommer den att ligga i ett
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 mars 2015, 13:06:29 »

Du ska väl inte gjuta in grejorna?
I såfall får det ju vara med mkt isolering omkring vvx.
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 29 mars 2015, 11:35:32 »

Nu börjar det brännas
Det är snart dags att göra grund så nu måste jag sätta ner foten
Ska man ens ge sig på en sån här lösning
Korta duschar för få personer kostar inte så mycket, men snart kan det finnas 4 små som gillar att duscha och två vuxna varav jag som njuter av lång varm dusch. En sak är kostnaden och en annan om VP ordinarie vattentank på 150 L räcker. Kalkylerna ovan baseras på pris för varmvatten skapad med värmepump. Kan bli svårt att hämta hem det om man snålar på duschtiden. Men det blir en helt annan kalkyl om man förbrukar mer än vad VP klarar att ge med sin 150L VVB. Jag bestämde mig för att göra detta projekt för att minska risken för att behöva ytterligare vvb än den som sitter i VP.
Det jag överväger nu är 3 st 5 m långa halvårda CU rör av "lagom tunn" dimension som ligger med svag lutning. fram och tillbaka i källargolvet. I ändarna kommer det att finnas inspektionsbrunnar i golvet där man kommer åt ändarna och kommer åt att rensa om det skulle behövas.
Ev stopp kommer att hanteras genom att det 3 m upp finns en överströmningbypass till riktiga WCavloppet. Jag kommer då ha tryck genom rören och blir det stopp kommer man alltjämt att kunna duscha. då får jag rensa vid senare tillfälle när jag orkar.
Ev kommer det att sitta en tvättmaskin på avloppet och jag hoppas att stora flöden av varmt vatten kommer att lösa upp och rensa ur rören.
Kan man rensa med propplösare i en spann hetvatten i CUrör?

Kan man svetsa plaströr på curöret.
Jag blev lite fundersam på vilka belastningar man utsätter fogarna för om man har hög temp på ytterkopparhöljet och låg temp på innerröret. Nån stans måste spänningarna ta vägen.

Slanglösningen med gängor är tilltalande den med. Någon som kommit längre i projektet?
Skrivet av: Carl_I
« skrivet: 20 november 2014, 23:52:08 »

Den här var ju rätt lättmonterad.
För duschkabiner och badkar så passar den ju bra.
Rätt mycket resultat per ansträngning må jag säga...
http://www.showerreheat.se/sv-SE
Finns inner och ytterslangen att köpa i längre längder och i så fall var?
Mvh

Jag tycker att det ser ut som att innerslangen är ett korrugerat rostfritt rör typ:

https://www.solvarmeshop.se/sv/prodwithdimension/rostfritt-korrugerat-r%C3%B6r

Ytterslangen skulle väl kunna vara någonting liknande fast omflätad, i stil med den vänstra bilden här:

http://www.euroflon.se/?pid=4b700af1e1b5b

Jag har funderat på att bygga en duschvärmeväxlare sen ett par dar och har fallit för en sådan lösning.

Jag tror att jag hann tänka "slang i slang" innan jag såg denna, men jag kan inte svära på det. Vi har ett badrum och i detta en duschhärna med draperi, men man kanske kan hitta någon underdel från duschkarbin eller så att stå på och samla in vattnet med...

Men, det borde väl vara mkt bättre med en ytterslang av plast, man vill väl att så lite värme som möjligt ska smita ur värmeväxlaren?

Efter lite klurande på hur man skulle kunna bygga en sådan lösning har jag kommit fram till följande:

Jag tänkte ta två stycke entums t-kopplingar och sedan försöka skaffa en 3/4 tums metalslang mer yttergäna i ändarna som går igenom t-kopplingen. T-kopplingen måste därför vara rätt rymlig, typ som denna:

http://www.esska.se/esska_se_s/T-stycke-maessing-3-x-invaendig-gaenga-1/8-till-2-2751x-10740.html,hlid=274113

Sedan förminskar man ena änden på varje T-koppling med en bussning 1 tum x 3/4 tum och gängar metalslangen i bussningen fast genom t-kopplingen. Sedan får man väl skaffa lämplig förminskning på avstickningen på T-kopplingarna så att man kan koppla inkommande kallvatten till duschen där. Sedan behövs det bara lämplig plastslang som kan ha utanpå metallslangen. Om den kan vara en tum blir det nog ganska lagom smalt för kallvattnet, tänker jag. Inloppet för avloppet kanske man kan gänga i bussningen fast från andra hållet...

Om plastslangen ska förankras i T-kopplingen med gänga, eller om man utvidgar den och trär den utanpå T-kopplingen och sätter en slangklämma får jag se...

Nu är dock mässingskopplingarna ganska mkt dyrare än motsvarande plastkopplingar t.ex:

http://www.rinkabyror.se/artikel/t-ror-av-plast-25r/

Tror ni det duger med plast, och är det samma gänga i dylika plastgrejor som i mässningskopplingarna?

En 3/4 tums metallslang är kanske i klenast laget, men jag testar nog att bygga så, det borde väl ge en bättre verkningsgrad med smalare slang. Om jag sedan tar på mig att rensa avloppet och det blir oftare så lär det bara glädja frun min som ogärna gör det själv... =) En slang är väl rätt lätt att spola ur, eller låta bli att använda tillfälligt om det blir stop i den...

Lite beroende på vad jag får tag på för metallslang tänker jag mig att den gärna får vara ett par meter eller så, längre ger väl bättre verkningsgrad. Blir dylik tingest hyfsat flexibel bör man väl kunna få in ett par meter under många duschkarbiner och definitivt badkar...

Vad tror ni?

Jag är ny på forumet men har gillat det jag läst här sedan jag blev husägare tidigare i år och började fundera mer kring energi-lösningar i allmänhet =) Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bilder senare om något bygge blir av...
Skrivet av: Karl_U
« skrivet: 22 oktober 2014, 12:36:40 »

Du har givetvis rätt, jag räknade fel.
3 mm spalt blir lite i minsta laget för flödet när rören blir så tunna och 1,5 funkar ju inte alls. Du har säkert rätt i vilken dragkraft som behövs.
då återstår det att finna lämpligt plasthölje eller släppa 25mlösningarna och gå på lösningar med lite grövre rör som är sisådär 1-5 m höga.
Skrivet av: urbanandersson
« skrivet: 20 oktober 2014, 20:42:24 »

Hmm, rikligt med yes och kraftigt dragsnöre sen är det lätt fixat på midsommarens dragkamp på landet...  tummenupp

Den andra frågan är relevant. 22 rör har en omkrets på ca 70 mm vilket med 3 mm spalt blir 210 mm2 vilket, i terorin, motsvarar ytan av en cirkel/rör med ca 11,5 mm i innerdiameter. Men. Jag tror att det blir mindre än så för det är bara "ytfriktionsmm" i vår 3mm spalt och i ett rör finns det massa lågfriktionsmm2 i mitten så ja, det blir kanske lite lågt flöde...
Att gå ner ytterligare i avloppskopparrörets dimension tror jag inte på, riktigt så tokig är inte ens jag...
hellre då klura ut vilken slang man ska ha utanför som är något grövre och av annat material men med kopplingar så man kan göra det vi vill i ändarna. 25 m duschvärmeväxlare låter coolt.

Kan rensning ske med lut när det börjar rinna lite långsammare men fortfarande rinner?

om det blir tunna beläggningar som isolerar så kanske man kan dra igenom en flaskrensare årligen vid högtidliga tillfällen. Tex då man ändå drar fram kyle/frys och dammsuger lamellerna för att  de inte ska dra i onödan... a:gl
Rensning

Det är inte 3 mm spalt runt om utan totalt. altså 1,5mm runt om.
Min erfarenhet att dra kabel i rör säger mig att om ni ska få i ett 22 rör i ett 28 rör så måste ni använda grävmaskin att dra med.

Spännande hur det kan utveckla sig.

Urban

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!