Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mina smÃ¥ braskmainstips - Contura 4xx serie  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mina små braskmainstips - Contura 4xx serie
« skrivet: 05 januari 2010, 22:09:55 »
Tycker själv att jag fått till ett bra flyt i vedeldningen och kameran låg i närheten så här kommer några tips.

Eldar just nu ca 2 papperskassar per dag då det är ordentligt kallt och skönt att ha ordentligt varmt.
Det blir inte mycket aska kvar och allt tas ut genom asklådan så jag tänkte visa lite hur jag gör.

Efter att veden brunnit ned och det bara är några få glöd kvar så ser det kanske ut så här(Bild Aska)

Jag öppnar då sakta och samlar ihop kolen med aska över rostret. Drar det fram och åter så det understa
färdigförbrända trillar ned i lådan. Öppnar sedan rostret med kolen direkt övanför, drar ned luften till ett minimum men
öppnar asklådan så luften sugs via asklådan genom kolen. Denna slutförbränns då och nästan ingenting blir kvar.
Det blir som elden hos en smed. (Bild uppsamlat_efterförbr)

När lagom mycket är kvar stänger jag asklådan och rostret och lägger in nya vedträn med den gamla askan däremellan
(Bild nytändning). Vill man ha snabb tändning kan man här öppna rostret igen och låta elden tända till de nya vedträna snabbt.
Annars så är det nu normalt så varmt att det bara är att ställa luften på 50% och se sin fina nya brasa ta fart.

MVH/Fredrik



Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!