0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: jimmyk skrivet 23 november 2008, 16:40:26Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%radTillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.Det verkar som om pumpen skulle gå högst 3400 timmar ett normalår. Med drifttiden per år och med tanke på att huset ligger i Göteborgstrakten skall tillsatsel inte behövas förrän vid betydligt lägre temperatur än -5. Går pumpen inte mer än 18 timmar per dygn vid -5 finns det kapacitet kvar. Märkligt att den då inte kan nå stopptemperaturen. Jag tror att pumpen inte är rätt inställd. Golvvärmen gör att systemet är trögt. Skulle tro att tillsatstimern hinner räkna ner innan returtemperaturen har nått upp till stopptemperaturen och att det är därför tillsatsen har gått in, inte pga av pumpen är för klen. Kontrollera vad det är för tid inställd på tillsatstimern. Standardinställningen är 60 minuter, har man golvvärme kan man öka till 200 minuter. Tillägg: En inomhusgivare kommer nog inte att hjälpa, den kan om det vill sig illa förvärra situationen. Systemet måste fungera bra utan inomhusgivare först, därefter kan man koppla in en inomhusgivare.
Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%radTillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.
Det är oerhört synd att du får dubbla budskap av två olika dignitärer. Har största respekt för Rolands åsikter, men i fallet med tröga system är det oerhört viktigt med rumsgivare om värmepumpen är en IVT. Det är på grund av att returtempen kan ligga i timmar några tiondels grader under stopptemp, vilket medför att pumpen fortsätter att producera värme. Med fabriksinställd kopplingsdiff 5° (meny 1.4) leder detta till övertemp i huset....om rumsgivare saknas. Med rumsgivare och 0,5° övertemp, slocknar kompressorn.
Tror inte på en rumsgivare i ditt fall. Ta bort spärren för eltillskottet via utetempen, det kan bara ställa till trassel.
Jag tycker man skall försöka nå rätt inställning, i alla fall i närheten av den, utan innegivare och sedan koppla in den. I det här fallet verkar det som om timern för tillsats och kopplingsdifferensen inte har ställts in med tanke på ett trögt system. Så jag ansluter mig till Fixarens rekommendation.
Citat från: Fixaren skrivet 24 november 2008, 08:31:32Tror inte på en rumsgivare i ditt fall. Ta bort spärren för eltillskottet via utetempen, det kan bara ställa till trassel. Citat från: Roland skrivet 24 november 2008, 11:40:54Jag tycker man skall försöka nå rätt inställning, i alla fall i närheten av den, utan innegivare och sedan koppla in den. I det här fallet verkar det som om timern för tillsats och kopplingsdifferensen inte har ställts in med tanke på ett trögt system. Så jag ansluter mig till Fixarens rekommendation.Jag har visat med en loggbild, vad som händer i ett hus med golvvärme i betong. Tycker ni ska redogöra HUR man hittar rätt inställningar, när framledningen "fastnar" på en viss temperatur t.ex. som på loggbilden 37°. Beskriv hur man justerar i regleringen, så att kompressordrift inte sker vid övertemp. Beskriv hur man gör för att inte elpatorn ska gå in onödigt.Jag har skrivit i trådens första inlägg, att man kan med fördel sänka värdet för kopplingsdiff. Jag har angett att rumsgivare är ett måste. Hade inte trådskaparen redan blockat elpatron, så hade jag även föreslagit det. Dock har jag för mig att lägsta värdet för blockning är -10°.Jag har nyligen jobbat med en villa, som med en E7:a får framledningen att fastna på 34°. Där är meny 1.4 justerad till 2° samt blockat tillskott till -10°. Har även jobbat med en villa, som behöver 32° vid -20°. Där sitter det en Daikin Altherma med lägsta framledningstemp 30°.