Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.  (läst 12821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #30 skrivet: 08 februari 2016, 08:08:14 »
Ett enkelt sätt att kolla hur mycket hyreshuset faktiskt gör av med och säkerställa kabelbyte/eller inte är att be en elektriker hänga en mätutrustning under en veckas tid och se vilken toppeffekt huset har.

Räcker inte den statistik som redan finns?

...Däremot kunde han se i ett diagram hur mycket servisen har belastats över tid, 23A i snitt toppbelastning och 31.5A absolut max, men det hade bara hänt någon enstaka gång.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #31 skrivet: 08 februari 2016, 09:33:16 »
karlmb
Enbart värmepump utan elpanna behöver ju säkras ca. 40A och han har 25A idag till fastigheten.
Utöver det behövs det lite till tvättstuga, belysning etc. och en liten elspets ibland när det är snorkallt ute, självklart inte 100% backup men hur ska han klara sig på 25A tänkte du?

Om han har tur går det att köra på befintlig kabel om det är som Svenske kocken skriver och det går att plocka ca. 100A men då kanske det redan används t.ex. 70A idag vilket lämnar för lite kvar till värmepumpen.

Eyre
Ett enkelt sätt att kolla hur mycket hyreshuset faktiskt gör av med och säkerställa kabelbyte/eller inte är att be en elektriker hänga en mätutrustning under en veckas tid och se vilken toppeffekt huset har.

40 A?
Om vi räknar 45 kW max värmeffekteffekt och ett cop på 3,5, så drar vp 12,86 kw. Det motsvarar 10,7 A på 3 fas. Fastigheten med tvättstuga mm drar idag max 25 A, då borde det räcka med 10 A extra för vp, ev kan man gardera sig med en belastningsvakt.
Vill man ha något lite elpatron, för vv tex eller extra marginal, så tar man 50A. Övriga abb. är nätföretagets huvudvärk, men tvivlar på att de kan komma upp i 50 A tillsammans (50A ger dem 60 kW att dela på, dvs 20 samtidigt påkopplade 3 kw plattor på spisarna t.ex.), så det totalt skulle kunna bli 100A.
Vi vet också att en säkring på 63 A räcker totalt idag, och om fastigheten tog sina 25, räckte det med 38 A till hyresgästerna så här långt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #32 skrivet: 08 februari 2016, 12:02:03 »
40 A?
Om vi räknar 45 kW max värmeffekteffekt och ett cop på 3,5, så drar vp 12,86 kw. Det motsvarar 10,7 A på 3 fas. Fastigheten med tvättstuga mm drar idag max 25 A, då borde det räcka med 10 A extra för vp, ev kan man gardera sig med en belastningsvakt.
Vill man ha något lite elpatron, för vv tex eller extra marginal, så tar man 50A. Övriga abb. är nätföretagets huvudvärk, men tvivlar på att de kan komma upp i 50 A tillsammans (50A ger dem 60 kW att dela på, dvs 20 samtidigt påkopplade 3 kw plattor på spisarna t.ex.), så det totalt skulle kunna bli 100A.
Vi vet också att en säkring på 63 A räcker totalt idag, och om fastigheten tog sina 25, räckte det med 38 A till hyresgästerna så här långt.

Jag får inte riktigt ihop det med vad VP drar och hur den är avsäkrad. Tar vi Thermia Mega M så har den en märkeffekt på kompressorn på 17,5kW och en pumparna på 700W. Den skall ha 40A säkring.
Idag drar fastighetens abonnemang 12kW som toppeffekt när tvättstugan går som hårdast, hur du får 12,86kW till 10,7A hänger jag inte riktigt med på. Sen har vi det här med startströmmar att ta hänsyn till också.

Det vi vet idag är att tvättstugan drar 12kW, "vanlig"-belastning på servisen är 23A och absolut toppbelastning har varit 31,5A.
Men jag antar att det inte är upp till mig att bestämma huruvida kabeln räcker eller inte. Om jag begär uppsäkring till 63A på fastighetens abonnemang så bör väl nätägaren göra en bedömning på huruvida de kan leverera begärd ström till alla abonnenter som är inkopplade på den servisen?

63A skall ju då räcka till VP plus lite elspets samt 12kW tvättstuga vilket det borde göra om jag väljer pump med 100% effekttäckning. Men jag har redan fått en offert på en IVT G228 på 28kW och inbyggd elpatron på ett antal kW som skall gå när det är som kallast. Den behöver 47A som mest, då finns det 16A över till tvättstugan när det är som kallast, vilket blir precis på gränsen av vad säkringen klarar av, och då skall även lägenheterna ha ström vilket gör att servisen måste bytas ut.

Tillägg: Jag gjorde idag en egen laboration i tvättstugan där jag körde igång allting samtidigt för att få maximal elförbrukning. Då visar mätaren 24,8kW. Lägg på 1,5kW om all allmänbelysning är tänd.
Detta blir dock ganska korta stunder, tvättmaskinen värmer väl vattnet på ca fem minuter, torkskåp och torktumlare slår på och av elementen för att hålla lagom temperatur osv. Det är ju därför mina 25A-säkringar inte går trots att effekten är såpass hög. 63A känns helt plötsligt inte så mycket ändå...
Siffran 12kW har jag fått från elmätarens statistik, där förbrukningen mäts under en timma.
« Senast ändrad: 08 februari 2016, 15:15:32 av Eyre »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #33 skrivet: 08 februari 2016, 15:33:57 »
18,5 kW motsvarar 15,4 A pÃ¥  trefas. P=U x I x3,  om det är trefas.
Om de kräver 40 A Säkring för Termian så måste det vara pga inbyggda eltillskott. Kompressorn drar inte det.
Några startströmmar att tala om blir det inte med en inverter eller fler mindre enheter. Och med det senare behövs inte heller något tillskott i större omfattning.
Som du ser så håller dessutom en 25A huvudsäkring kortvarigt för mer, du hade ju varit uppe på över 30 kortvarigt.
PMa mig om du vill konsultera...  ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #34 skrivet: 08 februari 2016, 15:59:10 »
Jag tror det blev lite fel på uträkningen 18,5 kW blir ca 26 A om det är terfas. Roten ur 3x400x27 ca 18,5Kw eller 230x27x3 ca 18,5 kW
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #35 skrivet: 08 februari 2016, 16:38:23 »
 Korrekt,  kocken! Missade roten ur..
Sorry, 26 A blir det förstÃ¥s,  sÃ¥ med fastighetens nuvarande behov sÃ¥ landar det pÃ¥ 50 A.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #36 skrivet: 08 februari 2016, 18:05:23 »
Statistiken ovan räcker absolut, behövs ingen elektriker som mäter, jag glömde bort att du angett topplasten =)
Ofta säkras värmepumparna av bra mycket mer än vad de drar p.g.a. startströmmen.
T.ex. IVT`s HE maskiner, ta HE D43 som ex. som ger ca. 43kW, den har bara en kompressor och skall säkras 40A, i drift drar den strax över 30A om jag inte minns fel.
Den nya generationen Geo pumpar, tar vi t.ex. G238, ca 38kW skall även den säkras 40A fast den har 2 kompressorer dock.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #37 skrivet: 08 februari 2016, 20:34:23 »
Nu vet jag inte hur högt COP D43 har men om den har ett COP på 3 så drar den ca 21 A. Har den högre COP så drar den naturligtvis mindre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #38 skrivet: 08 februari 2016, 20:46:55 »
Ska vi vara riktigt nogranna så är ju en trefaskompressor en reaktiv last, och då spelar cos fi in, normalt är den på 0,8 , vilket gör att stömmen ska divideras med 0,8, så vi får 26/0,8=32,5 A
Startströmmar blir normalt idag inte så stora eftersom alla vp kan utrustas med eller har mjukstartrelä, om de inte har inverter då.
Dessutom klarar gamla hederliga porslinssäkringar startströmmar rätt bra. Slutsatsen är att man inte behöver räkna med mer än vad kompressorn drar vid märkeffekt (max).
Mjo, med en Termia Mega M behövs iaf 33A, med fastigheten är vi uppe i 58 A.
Men om man skulle ställa dit en Mega XL, så kan den på dellast leverera hela 53 kW när den drar bara 11kW. Vilket motsvarar 20A.
Så invertrar är inte så effektiva på maxeffekt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #39 skrivet: 08 februari 2016, 21:46:14 »
Och "normalt" får man inte dirrekstarta elmotorer på mer än 6 kW utan då ska man ha endera Y-D start eller en mjukstart så höga startströmmar brukar inte vara nått problem
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #40 skrivet: 10 februari 2016, 07:41:06 »
En IVT G228 som du fått offererad är för liten tycker jag, minst en G238 är lämpligt om du ska ha el-spets, nog kan de väl borra lite djupare hål.

För att återgå till strömförbrukningen...
Finns inget datablad vad en HE D43 drar men på föregångaren F+43 var det 32A i driftström.
Har toppnoteringen i kåken varit 31,5A skulle jag fokusera på det.

Värmepumpsleverantörerna har ju en rekommenderad avsäkring för att garantin ska gälla så den skulle jag inte pilla på, sen om det går att köra på en storlek mindre säkring på fastighetscentralen för att man har tröga proppar är ju en bonus för att kunna betala för lägre el taxa.

Dessa 32A + topplast av fastigheten (31,5A) ger dock bara 63,5A, är det som kocken säger att det klarar 100A är det i praktiken bara att köra med befintlig kabel men fastighetsabonnemanget bör höjas till minst 50A alt 63A, det tillkommer ju 2 lägenheter också.

Däremot hade det varit mitt hus hade jag faktiskt dragit in en ny kabel för att vara på den säkra sidan, varför vänta tills kabeln pajar på julafton och hyresgästerna ringer mitt i natten.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2016, 09:30:54 »
Man får förstås kolla med elnätsägaren vad som gäller för kabeln men de kommer antagligen att svara att det är deras ansvar eftersom den sitter före elmätarna.
100 A bör iaf räcka totalt oavsett vilken vp man väljer.
Att för egen kostnad byta en kabel i förebyggande syfte, som man inte ansvarar för är ju inte att tänka på.
Anledningen till att jag ifrågasatte angivna avsäkringar för vp var att det ju är vanligt med inbyggda tillskott och dessa kan ju spärras.
Vilket jag rekar iaf till största delen eftersom det finns bättre sätt att ordna redundans.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2016, 15:25:15 »
Man får förstås kolla med elnätsägaren vad som gäller för kabeln men de kommer antagligen att svara att det är deras ansvar eftersom den sitter före elmätarna.
100 A bör iaf räcka totalt oavsett vilken vp man väljer.
Att för egen kostnad byta en kabel i förebyggande syfte, som man inte ansvarar för är ju inte att tänka på.
Anledningen till att jag ifrågasatte angivna avsäkringar för vp var att det ju är vanligt med inbyggda tillskott och dessa kan ju spärras.
Vilket jag rekar iaf till största delen eftersom det finns bättre sätt att ordna redundans.

Thermia mega M vill ha 40A säkring och den har inga inbyggda tillskott vad jag har kunnat få fram i alla fall.
IVT G228 har inbyggt tillskott men den har också bara 28kW VP mot Megan på 11-45kW

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #43 skrivet: 10 februari 2016, 22:32:17 »
Det är praktiskt med en inbyggd elpanna men sätter man istället en extern elpanna till de större värmepumpsmodellerna och styr den med en 0-10V signal från värmepumpen är det inte heller krångligt.

En G228 skall säkras 50A om du använder inbyggda elpannan fullt ut.
vet ej effekten på elpannan men på föregående modell HE E28 var det 15,75kW uppdelat på 3 steg, verkar rimligt att det är samma/liknande med tanke på avsäkringen 25A.

Har du ca. 44kW i toppeffekt i kåken kommer de närmre 16kW elpanna behövas när det är som kallast.

En fråga om investering/besparing i slutändan vilket storlek och märke på värmepump du väljer.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #44 skrivet: 25 februari 2016, 22:28:17 »
Vi håller på med samma sak men i Östersund. Tre längor med radhus i sten byggda 1951. 2 vån + källare. Max 63A per länga. En VP i varje kåk. Ska borra i gräsmattan. 5+4+3 hål á 230m med 20m emellan.
Årsförbrukning ca 400MWh. 100kW i dygnstoppeffekt. 120kW i timtoppeffekt. DUT -30C. Max framledn. +68C.
Blir troligen:
668kvm exkl. biyta. IVT G248. 840m teoretiskt. Ca 1100m praktiskt. 40kWh eltillskott.
574kvm exkl. biyta. IVT G238. 705m teoretiskt. Ca 900m praktiskt. 50kWh eltillskott.
430kvm exkl. biyta. IVT G228. 540m teoretiskt. Ca 700m praktiskt. 40kWh eltillskott.
Alla får 500l arbetstank + VV-tank.

Vi har nu en TAC2222 som reglerar framledn.tempen men iom att fjärrvärmen ligger på +100C när det är kallt så har ingen brytt sig att trimma in utan vi har kört på standardkurvan. Men iom att VP bara klarar att ge +68C så testade vi nu att justera ner kurvan för att simulera en VP. Då fick vi en framledn.temp på +64C vid -24C ute. Ingen medlem klagade men i det största rummet är radiatorn på gränsen till lågt dimensionerad. Den var i princip fullt öppen dvs +63C i toppen och +53C i botten medan övriga hade ca +50C i toppen dvs strypta. Så vi kanske åker på att byta ut en radiator/lgh ifall vi vill minimera framledn.temperaturen (och därmed öka COP).

Fjärrvärmen kostade oss:
2014: 75öre/kWh
2015: 72öre/kWh

Vi kan binda elpriset på (start 1 juni):
(energi + elnät)
1 år: 56 + 13 = 69 öre/kWh
3 år: 55 + 13 = 69 öre/kWh
5 år: 59 + 13 = 72 öre/kWh

SÃ¥ det är nästan samma pengar att köra elpatron som att ha fjärrvärme (har inte räknat in den högre säkringskostnaden)!  :o

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!