Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 och varmvatten  (läst 5977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
F750 och varmvatten
« skrivet: 20 oktober 2012, 20:03:52 »
Nån som vet varför min F750 bara går på ca 30-40hz, ca 35-40grader på varmvattenladdning när den ska göra varmvatten efter att vi gjort slut på det. Vi kör med driftprioriteringen på 20/20 (fabriksinstälning). Tycker att den borde dra på ordentligt för att få upp tempen så fort som möjligt när den bara har 20min på sig innan värmesystemet tar över igen. Börvärdet för varmvattenladdning ligger runt 55grader och max kompressor hamnar på runt 80hz eller nått men den går som sagt på runt 30-40hz. Tycker det tar en evighet innan vi får varmvatten igen om vi är flera som duschat efter varann.

Provade o aktivera lyxläget men med samma start/stopp temperaturer som normal läget o vips så drog den på med 80hz och mycket högre varmvattenladdning, utan elpatron.
Dock blir det lite fel o köra lyx tycker jag då den bara prioriterar varmvatten då. Kanske får satsa på schemalagd lyx....

Kör för övrigt med version 1770
Dessutom måste det väl vara lite knasigt att visningen av temperaturen av varmvattnet är givaren i toppen på tanken då den visar runt 50grader fast det då är slut på varmvatten. Den andra givaren som styr starten av varmvattenproduktion sitter ju på mitten av tanken o visar då runt 20. Hörde av en kompis som jobbar med Nibe pumpar att man ska kunna koppla ur givaren i toppen av tanken o då skulle den nedre givares värde visas i displayen iställt. Har dock inte provat detta.

Nån som har några ideer?

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: F750 och varmvatten
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2012, 12:53:04 »
Det har säkert att göra med att den är som mest effektiv vid dessa värdena.

Det är flera faktorer som spelar in om den skall gå högre upp i frekvensen.
En av dessa är vad gradminuterna står på, ökar dessa så kommer även frekvensen vid varmvatten att öka.
Jag vet inte vid vilka intervaller den ökar men jag vet att det sker stegvis.

Tanken med lyxläget är just att när man vet att varmvattenuttaget kommer att vara över normalt så slår man till denna, man kan ställa in återgångstiden i inställningar om du tycker att 3 timmar är för länge.

Någon kommer säkert att komplettera ovan med lite djupare info men det är vad jag vet om just den biten.
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: F750 och varmvatten
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2012, 22:41:46 »
Vi har vår inställd på ekonomi på vattnet vilket är 45 grader och kondensatorn skickar nästan alltid fram i 47 grader direkt när den gör varmvatten, men ibland står den och puttrar och skickar bara fram 30-35 grader, vilket jag aldrig fattat?
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: F750 och varmvatten
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2012, 18:21:56 »
Det har säkert att göra med att den är som mest effektiv vid dessa värdena.

Det är flera faktorer som spelar in om den skall gå högre upp i frekvensen.
En av dessa är vad gradminuterna står på, ökar dessa så kommer även frekvensen vid varmvatten att öka.
Jag vet inte vid vilka intervaller den ökar men jag vet att det sker stegvis.

Tanken med lyxläget är just att när man vet att varmvattenuttaget kommer att vara över normalt så slår man till denna, man kan ställa in återgångstiden i inställningar om du tycker att 3 timmar är för länge.

Någon kommer säkert att komplettera ovan med lite djupare info men det är vad jag vet om just den biten.


Påverkar verkligen gradminuterna varmvattenproduktionen? Trodde det bara styrde värmen till huset, o tycker inte det gör nån skillnad hur låg GM är, pumpen ligger ändå ofta o kör lågt ibörjan men ökar ofta när varmvattnet blir varmare.

Vi har vår inställd på ekonomi på vattnet vilket är 45 grader och kondensatorn skickar nästan alltid fram i 47 grader direkt när den gör varmvatten, men ibland står den och puttrar och skickar bara fram 30-35 grader, vilket jag aldrig fattat?

Klarar ni er verkligen på ekonomiläget? tycker vi har svårt att få varmvattnet att räcka till fast vi kör på 55-50 grader på vattnet. Dock kanske vårt duschmunstycke inte är speciellt snålspolande. Plus att vi har ett vattentryck på ca3,5-4,5bar. Ett snålspolande duschmunstycke är dock beställt.
Bävar dock för när barnen blir större och det blir mer duschande....
Tycker det tar en evighet för pumpen att bli klar med värmeproduktionen när den går 20/20min efter vi vuxna duschat.

Man blir lite besatt av o kolla på värdena i pumpen.... =)

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: F750 och varmvatten
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2012, 21:29:08 »
Än sÃ¥ länge fungerar det att köra pÃ¥ ekonomiläget dÃ¥ vÃ¥ra barn är smÃ¥, men sÃ¥ fort man tappar upp ett bad under vintern sÃ¥ fÃ¥r pumpen problem att komma ikapp. För att lösa det  brukar vi samtidigt elda i kaminen när vi tar ett bad, innegivaren stoppar uppvärmningen av huset och pumpen fokuserar pÃ¥ att värma vatten. Vi kör vÃ¥r pump pÃ¥ 40 min värme & 20 min vatten för att gradminutrarna inte ska sticka iväg för lÃ¥ngt.

Är också och springer och kollar värdena på pumpen, önskar att det fanns en app till telefonen :-)
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!