Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillgängligt tryck/pumpkurva/tryckfall  (läst 184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillgängligt tryck/pumpkurva/tryckfall
« skrivet: 23 februari 2024, 10:41:30 »
Gör en ny trÃ¥d med rätt rubrik dÃ¥ frÃ¥geställningen skenade iväg lite. Vill börja med att tacka bla Rickard för bra support.  tummenupp

Jag har förstått att om man dimensionerar efter tumregler eller större så är det en ickefråga i mindre värmesystem.
Men jag skulle ändå vilja förstå sambanden.

Fråga 1.

Stämmer det att infalla jag har räknat ut att systemet behöver 50l/min för att leverera tillräcklig effekt så bör jag ha ett uträknat tryckfall i systemet på 40kpa enligt pump diagrammet?

Om jag i verkligheten skulle ha ett totalt tryckfall på 30kpa skulle flödet bli 58l/s. Ett överflödet på 8l/s som skulle ändra mitt dimensionerade delta T över radiatorerna?

Är det i dom här fallen man vill ha en stad på returen? För att öka tryckfallet och minska överflöden?

Fråga 2.

Många ventiler har ett spann där dom fungerar som bäst. Tex min 10kpa Max 100kpa. ( kräver minst 10kpa i tillgängligt tryck)
Betyder det att om jag har 50kpa i totalt tryckfall bör pumpkurvan väljas så H blir minst 60kpa?

Fråga 3.

Som kanske går ihop med dom andra.
Pumphöjd minus tryckfall = tillgängligt tryck?
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 10:59:28 av Guccen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillgängligt tryck/pumpkurva/tryckfall
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2024, 17:11:04 »
1. I praktiken så vill man ju ha lite marginal, dvs lägre totalt tryckfall än vad pumpen ger vid rätt flöde, och har du 2-rörsystem så trimmar du detta vid varje enskild radiator.
Köper du nya radiatorer kan grundflödet ställas in på varje radiator för sig så att man får rätt tempdiff.
Normalt siktar man på ca 5 C tempdiff på radiatorn när det är kallt ute.

Fråga 2-3 är jag nog inte tillräckligt insatt för att svara på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!