Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ALUPEX A16 skarpa böjar syrediffusionstätning. Lämplig metod?  (läst 287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
UNIVERSALRÖR ALUPEX A16 LK SYSTEMS

Jag skulle vilja göra några skarpa böjar på ett 16 alupexrör. I monteringsanvisningen anges vissa minsta böjradier.
Minsta bockradie vid rördim. 16
Bockningsmetod:
Kallbockning utan fixtur 80
Kallbockning med fixtur 55
Varmbockning med bockstöd 34

Jag funderar på att göra en ljummen bockning med anpassad bockfjäder inne i röret.

Det står så här:
"Varmbockning av PE-X rör Varmbockning rekommenderas där smÃ¥ radier önskas. Värmning av röret ska utföras med varmluftpistol, inte med öppen lÃ¥ga. Röret värms vid bockstället tills det blir färglöst och genomskinligt. Detta inträffar vid en temperatur mellan 120-130 ÂºC. LK Bockfjäder träs utanpÃ¥ röret som sedan bockas till önskad vinkel. Röret kyls i vatten eller luft, bockfjädern dras av och bockningen är klar. Vid uppvärmning och bockning pÃ¥verkas det syrediffusionstätande skiktet pÃ¥ röret, men detta har endast utseendemässig betydelse. En färdig varmbock kan, tack vare PE-X- materialets termiska minne, lätt rätas ut genom att röret Ã¥terigen värms upp."
Menar de att syrediffusionsskiktet byter färg vid uppvärmning vilket inte påverkar syrediffusionsbariären eller menar de att syrediffusionsbarriären påverkas av uppvärmning?

Jag funderade på att inte bocka när slangen är 20 grader utan att värma upp den med varm vatten. Maximal kontinuerlig temperatur är 70 grader och maximal momentan temperatur är 95 grader. Om det nu är så att 120 skadar syrediffusionsbarriären så lär ju 95 göra röret mjukare än när det är 20 om än inte lika mjukt som 120 grader och jag sabbar då inte syrediffusionspärren.

https://www.dahl.se/produkt/universalror-alupex-a16-l-360m-lk-systems-1872797
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_1872797.pdf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
När jag lade golvvärme i badrummet så fyllde jag med hett vatten innan och detta funkade bra.
Nu bockade jag inte riktigt så skarpa böjar, men slangen blev lättare att hantera.
Diffusionsspärren påverkas nog inte, och din text tyder bara på att utseeendet kan påverkas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!