Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ har det äntligen hänt...  (läst 4877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Så har det äntligen hänt...
« skrivet: 04 november 2004, 16:46:10 »
...kl 15.00  idag körde vi igÃ¥ng pumpen IVT c7+..känner att jag inte har riktigt ro att sitta här just nu, borde ju faktiskt vara nere i pannrummet  ;D Vilka intervaller borde man logga ? räcker 1ggr i veckan ? nÃ¥t jag bör tänka pÃ¥ redan nu när det gäller inställningar ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #1 skrivet: 04 november 2004, 17:19:40 »
Jag loggade varje dag i ett Ã¥r  ;) men jag har antagligen nÃ¥n felkoppling uppe i knoppen  :o

Logga ofta i början, nu loggar jag månadsvis och oftare vid riktigt kallt väder för att ha koll på ev tillskott.
Du ska du ha järnkoll på dina drifttimmar!!!! Alltid 24 timmar på värmepumpen ska du ha vid stark kyla. Detta kan va liiite klurigt på en IVT faktiskt. Där kan det behövas optimering!!!!!!!!

Logga ett tag nu utan justeringar för din installatör har väl redan optimerat din anläggning, det tar han ju betalt för.
Sen ska du ha en rejäl genomgång på anläggningen och styren.
Sen kan du betala räkningen!!!

Lycka till med VP´n!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #2 skrivet: 04 november 2004, 18:18:34 »
kek29: Jag har anteckningar frÃ¥n Ã¥r 1, sÃ¥där en tvÃ¥ tre stycken. Per dygn! SÃ¥ jag vet att Bertil är allt annat än felkopplad.....  
Jag kan säga att det är oerhört värdefullt att ha dem att kunna gÃ¥ tilllbaka till och jämföra, när man har varit och pillat pÃ¥ styrdatorn.    
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #3 skrivet: 04 november 2004, 20:19:09 »
Inkopplad i dryga 5 timmar och frun säger redan att jag ska sluta springa i källartrappan..gissar att med tiden sÃ¥ lär det dyka upp förening som heter AVPT (anonyma värmepumps tokar) eller nÃ¥t dylikt  ::) ska nog skapa mig ett diagram imorgon som jag kan fylla i...förresten vars pÃ¥ rego ser man antalet start o stopp ? timmar i drift har jag hittat !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #4 skrivet: 04 november 2004, 20:36:28 »
Önskar dig lycka till med arbetet framöver. Själv så hade jag lyckan att få borrat idag. Sprang runt och räknade borrlängder, bjöd på fika och kände mig riktigt mycket i vägen ;D 190 meter blev det och tydligen bara 2 meter till berg ;D Är lite avis på dig som har kommit längre ::)

Skall följa denna tråd för att se hur man skall göra när man är i optimerartagen. Känner att jag redan är beroende av detta forum så jag är lite rädd för hur det kommer bli när jag har en VP installerad. Min sambo kommer antagligen ringa till männen med de vita tvångströjorna... ;D

Lycka till och må du spara många elkronor!


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #5 skrivet: 05 november 2004, 00:07:56 »
Citera
AVPT (anonyma värmepumps tokar)

Det kan bli VPÄF före, dom kan va snabb ibland!!  ;)

VärmePumpsÄnkors Förening   ;D

äsch säg förresten att om vi jobbar nog hÃ¥rt med justeringen tillsammns dÃ¥ kan vi Ã¥ka pÃ¥ IKEA 2 ggr i mÃ¥naden sen. Ja kanske inte har tid alla gÃ¥nger, men rÃ¥d har vi  ;)   Det fixar sig nog  ;D  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #6 skrivet: 05 november 2004, 07:45:07 »
[quote  

 IKEA 2 ggr i mÃ¥naden  
Citera
ca 70-80 mil till närmaste IKEA  fÃ¥r väl slänga fram katalogen istället...nu gumman kan du beställa det där kuddfodralet du pratat om i 2 Ã¥r snart  ;D...som tur är sÃ¥ är det inte sÃ¥ illa ställt...vaknade med 18,9 grader i huset, justerade kurvan uppÃ¥t lite !!! haft pumpen nu 16 timmar..kompressorn har gÃ¥tt 8 timmar och 0 timmar tillskott !!!
« Senast ändrad: 05 november 2004, 07:49:54 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #7 skrivet: 05 november 2004, 17:49:25 »
Ack o veee...1 hel timma tillskott idag...var tvungen o koppla bort kalla sidan när jag isolerade rören för att slippa kondensen !!! ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #8 skrivet: 05 november 2004, 19:03:41 »
kek29: Jag har anteckningar frÃ¥n Ã¥r 1, sÃ¥där en tvÃ¥ tre stycken. Per dygn! SÃ¥ jag vet att Bertil är allt annat än felkopplad.....  
Jag kan säga att det är oerhört värdefullt att ha dem att kunna gÃ¥ tilllbaka till och jämföra, när man har varit och pillat pÃ¥ styrdatorn.    

Kan det inte vara sÃ¥ att ni bäda är felkopplade?!!?!??!  ;)

Lycka till kek29 (om du nu är döpt till det....) Kör så det ryker.

Vi kanske skulle skapa en ny kategori som heter "Nyfödd"?

Trevlig helg alla läsare!

/Thomas

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #9 skrivet: 05 november 2004, 21:12:28 »
Thomas: Du har ögonen på skaft. Trevlig helg på dig & alla andra!
Men nu fÃ¥r du ursäkta mig, jag har inte tid att sitta här och berömma. MÃ¥ste ner i pannrumet och läsa av. Det var var väl ett par timmar sen sist.  
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #10 skrivet: 05 november 2004, 22:38:41 »
Thomas: Du har ögonen på skaft. Trevlig helg på dig & alla andra!
Men nu fÃ¥r du ursäkta mig, jag har inte tid att sitta här och berömma. MÃ¥ste ner i pannrumet och läsa av. Det var var väl ett par timmar sen sist.  

Det var det jag misstänkte!  :D

admin

  • Gäst
admin
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #11 skrivet: 05 november 2004, 23:15:50 »
För er som inte vill springa ner i källarn och kolla...

www.varmepumpsforum.com/thermo2.htm

/Rickard
« Senast ändrad: 06 november 2004, 11:17:59 av Rickard »

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #12 skrivet: 06 november 2004, 09:33:05 »
Nu är ju problemet med vad jag vill ha i julklapp löst  ;D MÃ¥ste kolla om nÃ¥n i bekantskaps kretsen har nÃ¥n gammal burk med wnindows 98 liggande sÃ¥ kan man ju sätta ner den i pannrummet !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #13 skrivet: 06 november 2004, 12:14:43 »
Har själv funderat pÃ¥ att snickra ihop nÃ¥got liknande med 18S20, men tänkte bygga det runt en PIC-processor för loggning istället, en PC drar ju ocksÃ¥ ström när den stÃ¥r pÃ¥ 7/24.  Borde du inte komplettera med en elektronisk elmätare med pulsutgÃ¥ng och rita in elförbrukningen i grafen ocksÃ¥?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:Så har det äntligen hänt...
« Svar #14 skrivet: 06 november 2004, 12:56:17 »
Jag har en elmätare med pulsutgång vet du vilken givare jag kan använda för att få en insignal i min nuvarande logger?

Citera
men tänkte bygga det runt en PIC-processor för loggning istället, en PC drar ju också ström när den står på 7/24

En sån anläggning var det första jag tänkte på, men det drar fort iväg till ett par tusen kronor innan man har de prylar man behöver - på köpet får man i och för sig mera möjligheter till både mätning och styrning.

Min logger är så basic den kan bli, och jag säljer den så billigt att det är gränsfall att det lönar sig att bygga den själv.

Ändå en riktig "bra att ha grej"

Att köra datorn dygnet runt är ju i och för sig inget krav, men vill man ha loggning över dygnets alla timmar året runt så krävs det att den står på.

Trender över årstidsväxlingar får man dock även om man bara kör den när man i övrigt använder datorn.

Om man stänger av datorn så faller inte trenderna ned till noll, utan de går från senaste mätvärde innan datorn stoppades till det första sedan datorn slogs på igen - det syns inte mycket i trenderna egentligen...
« Senast ändrad: 06 november 2004, 13:29:14 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!