Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 534652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #945 skrivet: 18 augusti 2014, 11:44:55 »
I så fall är det kanske bättre med en fix hastighet på KB-CP om man kör grundvattenvärme.
Man har ju inte så stor tempdiff att spela på...

Tja. Det är ganska stor skillnad på hur mycket pumpen drar ur KB. Problemet tror jag är att justeringen av cirkpumpen inte är tillräckligt snabb? Kanske läge att kontakta Nibe?
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #946 skrivet: 18 augusti 2014, 18:21:12 »
Hos mig är det nog väldigt sällan som auto läge ligger på 3 graders delta det ligger nog nästan alltid över så vill man hålla nere utgående temp är det nog fast läge som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Dastysk

  • Gäst
Dastysk
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #947 skrivet: 19 augusti 2014, 21:02:25 »
Tjaba! Vi har just byggt villa med bergvärme och en 1245-12. Samt flm. Då jag inte kan ett dugg om de siffror jag kan kolla i menyn vill jag kolla om allt verkar rimligt. Boyta är 230m2 byggt i sten med vb golvvärme i båda plan. Golvtermostat i alla rum. Just nu ligger beräknade årsförbrukningen enl vattenfall på 24500 kWh vilket jag tycker låter högt? Har bara bott i 3 mån och dessa har ju varit extremt varma.... Kan tillägga att vi har Ett folkpool spa som ska dra en 2000 per år men det borde oxå vara lågt under dessa varma månader....loggar jag in på vattenfall ser vi ut att förbruka dryga 20kwh per dag just nu.....är 24500kwh normalt eller ska något trimmas in????? Borrdjup är 220m om jag minns rätt...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #948 skrivet: 19 augusti 2014, 21:11:31 »
24500 kwh på ett nytt hus med bergvärme låter högt men kanske poolen drar mycket eller du kan ha hög hushålsel. Det går att logga vp via usb porten så ser man hur den går men det är ingen ide nu utan vänta tills det blir lite kyligare så vp går för värme ibland. Om huset är nytt sitter det inte separat elmatäre för värmen då ? Kan ju även vara vatten fall som har beräknat fel svårt att säga innan det blir vinter men jag lägger en peng på det alternativet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Dastysk

  • Gäst
Dastysk
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #949 skrivet: 19 augusti 2014, 21:19:18 »
Hmm separat elmätare .... Var skulle den sitta ? Vad jag vet finns ju bara en i elskåpet utomhus..... En annan sak jag stör mig på är att flm låter onödigt högt... Skulle vilja dra ner hastigheten till kanske 50% men förmodar att det inte är att rekommendera..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #950 skrivet: 19 augusti 2014, 21:21:35 »
Hastigheten på flm bör vara injusterad av vent folk efter husets storlek är den inte det så kanske det är dags.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #951 skrivet: 19 augusti 2014, 22:10:31 »
20kwh i hushållsel är fullt normalt. Men elen har varit inkopplad sedan byggstart, mao är byggfläktar, avfuktare o allt annat elslukande inräknat i elbolagets elprognos. Mao idag inte relevant. Att där skulle finnas en separat elmätare för värmen pga nybygge är osannolikt, mao har du precis som du säger endast huvudmätaren.

Ang vent sÃ¥ kan den ha lämnats hög för att ventilera byggfukt. Huset tar ett Ã¥r att torka ur ordentligt. Hör av dig till den "ngn" (eller entreprenör) som satt 50% o frÃ¥ga om det justerats in enl norm till 50%. Eller om den egentligen skall vara 35% men satts till 50% för urtorkning. Finns injusteringsprotokoll? Sannolikt är det inte injusterat (respektive don skall ju justeras till rätt flöde och inte bara huset totalt). Jag har själv inte justerat in min vent, men det finns pÃ¥ "att göra listan" som allt annat...  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #952 skrivet: 20 augusti 2014, 06:24:20 »
Är det inte krav på separat mätare till värmen i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #953 skrivet: 20 augusti 2014, 14:11:34 »
Tjaba! Vi har just byggt villa med bergvärme och en 1245-12. Samt flm. Då jag inte kan ett dugg om de siffror jag kan kolla i menyn vill jag kolla om allt verkar rimligt. Boyta är 230m2 byggt i sten med vb golvvärme i båda plan. Golvtermostat i alla rum. Just nu ligger beräknade årsförbrukningen enl vattenfall på 24500 kWh vilket jag tycker låter högt? Har bara bott i 3 mån och dessa har ju varit extremt varma.... Kan tillägga att vi har Ett folkpool spa som ska dra en 2000 per år men det borde oxå vara lågt under dessa varma månader....loggar jag in på vattenfall ser vi ut att förbruka dryga 20kwh per dag just nu.....är 24500kwh normalt eller ska något trimmas in????? Borrdjup är 220m om jag minns rätt...

Vattenfall har säkert inte gjort nån beräkning av årsförbrukningen än, utan bara utgått ifrån nån schablon baserat på normalvillan i samma storlek i samma region.
Men, annars är ju ett bra tips att logga till USB nåt dygn och posta filen här.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #954 skrivet: 20 augusti 2014, 14:33:07 »
Citera
Är det inte krav på separat mätare till värmen i dag ?
Utifrån vad jag läst så finns det inget krav, men enligt BBR 20, 9kap, 9.71 (Mätsystem) finns ett allmänt råd om att i byggnader med elvärme (värmepumpar räknas in här) så bör hushållel och verksamhetsel kunna utläsas separat.
Kolla sidan 152: http://www.boverket.se/Global/bygga-o-forvalta-ny/dokument/regler-om-byggande/boverkets-byggregler-bbr/bbr20/Avsnitt-9-BBR-20.pdf

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #955 skrivet: 20 augusti 2014, 18:28:00 »
Har för mig att jag läste i nån tråd att myndigheterna kan gå in och kolla energiförbrukningen efter 2 år men det blir svårt att kolla utan separat elmätare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #956 skrivet: 20 augusti 2014, 23:32:18 »
Kraven/"begränsningarna" för vad ett hus får förbruka utifrån sin storlek införs sannolikt i steg likt förbudet av gödlampor. Inga byggen gjorda av min vän detta år har haft separat elmätare för VP vad jag vet. Råkar jag snubbla på min andra vän "sektionschefen" på byggnadsnämnden ngn dag kan jag försöka minnas o höra mig för vad det tisslas om i korridorerna. Ett "bör" brukar vara att tolka som ett skall-krav. Vad statusen i praktiken är för "råd" låter jag var osagt.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Dastysk

  • Gäst
Dastysk
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #957 skrivet: 21 augusti 2014, 12:50:30 »
En fråga till. Jag har rumstermostat installerade i ALLA rum och vad jag förstår på NIBE så rekomenderar de att inte använda det. Ska jag sätta alla på max (30 grader) så att slingan aldrig stänger eller kopplar man bort givarna? Vad tycker ni?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #958 skrivet: 21 augusti 2014, 13:04:41 »
Har för mig att jag läste i nån tråd att myndigheterna kan gå in och kolla energiförbrukningen efter 2 år men det blir svårt att kolla utan separat elmätare.

Enligt BBR bör man ha separat mätning på värmen, men OM man har sån otur att kommunen väljer att följa upp det så borde det räcka med den statistik som finns i VP'ns styrsystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #959 skrivet: 21 augusti 2014, 14:37:31 »
Jag har en del erfarenhet från diskussion med bygglovshandläggare i olika kommuner, just med anledning av denna fråga. Av de jag varit i kontakt med säger samtliga att det av tidsbrist ej görs någon sådan detaljerad uppföljning. Handläggarna lägger istället sitt krut på att kolla av att det finns vettiga energiberäkningar (dvs. inför bygglov) som visar att BBR-kraven nås.

Det finns vissa spjutspetskommuner som har nybyggnadsområden där man vill profilera kommunen som "grön/hållbar kommun" genom hårda energikrav. I dessa fall vet jag att man pratat om uppföljning av villors energianvändning. Detta har dock gällt hus i fjärrvärmeområdet och där man i så fall pratat om att ta in uppgifter från det kommunalägda energibolaget.
Min gissning är därför att det endast är i sådana områden, i större kommuner, kan bli aktuellt att följa upp energiförbrukningen och inte hus med värmepumpar. I alla fall inte inom närtid.

För egen del så hade jag ändå velat ha koll på vattenförbrukning, fastighetsel och uppvärmning när jag följer upp den specifika energianvändningen. Men det är bara jag...
« Senast ändrad: 21 augusti 2014, 14:44:57 av villvetamer »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!