|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 23 oktober 2011, 09:16:48 »
10,2kwh i förbrukning mellan 15.00 20111020 - 15.00 20111021 är väl ingenting att klaga på tycker jag för att värma upp 127m2 så att det är över 22 grader i alla rum Utetempen låg mellan +5 till -2 grader
Inställning heat 21 grader fläktläge 3 låsta vingar.
Fast jag skulle ju inte ha nåt emot att ha några av Toshibans funktioner.
He he. 7,2kw 20111020-20111021 Har visserligen 2 toshiber som går på absoluta lägsta värde, man hör inte kompressorn när man står ute, utan ett litet typ gurglande samt att fläkten går. tempen har varit likvärdig antar jag, is på bilrutorna på morgonen och nå´n minusgrad, var -2 när jag läste av kl 8,00 inställd temp båda pumpar +20 fläktläge 2 klart man inte kan jämföra såhär. ,men på kul. Dogge
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 22 oktober 2011, 00:04:10 »
Ja du är allt en riktig skojare du iaf Emans. Och sådana här skämt det uppskattar jag verkligen måste jag säga. Mvh Raffen.
Skrivet av: Emans
« skrivet: 21 oktober 2011, 23:36:58 »
Raffen du måste börja försöka få lite livskvalitet, du kan inte ha 17 grader inne nå längre...........det finns en balans mellan trivsel och fanatism. Du verkar ha passerat gränsen för länge sedan.....sök hjälp, Så kan det gå med några öl innanför västen
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 21 oktober 2011, 20:44:16 »
Och vad är då detta för några "2 små piiip" som du tänker på här då Dennis?? Mvh Raffen.
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 21 oktober 2011, 19:59:52 »
Det går att få den att gå mer eller mindre kontinuerligt tämligen enkelt ..egentligen bara 2 små piiip så är man i hamn Men sen finns rum för optimering givetvis...
Skrivet av: Emans
« skrivet: 21 oktober 2011, 18:05:35 »
10,2kwh i förbrukning mellan 15.00 20111020 - 15.00 20111021 är väl ingenting att klaga på tycker jag för att värma upp 127m2 så att det är över 22 grader i alla rum Utetempen låg mellan +5 till -2 grader Inställning heat 21 grader fläktläge 3 låsta vingar. Fast jag skulle ju inte ha nåt emot att ha några av Toshibans funktioner.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 oktober 2011, 21:19:32 »
Nej, naturligtvis är det inte bra med start->stopp för ofta, det är ju logik och sunt förnuft. Däremot tror jag knappast att något hinner kallna speciellt mycket de 4 minuter som daikinpumpen faktiskt står i "off" läge. Men man ser när man mäter lite på pumpen att något verkar lite "virrigt" i programeringen..
Det jag kan tänka mig är att eftersom en avslagen värmepump är i stort sett en dumskalle, dvs när den startar upp så har den ju ingen aning om hur mycke effekt den skall pyttsa ut, utan den sätter igång att mäta tider för att sedan stega upp eller ner effekt, denna tröghet gör ju att pumpen kanske pyttsar ut högre effekt än nödvändigt innan den hunnit sjustera till sig, det är nog denna procedur som kostar cop?
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 19 oktober 2011, 20:01:33 »
Nej, naturligtvis är det inte bra med start->stopp för ofta, det är ju logik och sunt förnuft. Däremot tror jag knappast att något hinner kallna speciellt mycket de 4 minuter som daikinpumpen faktiskt står i "off" läge. Men man ser när man mäter lite på pumpen att något verkar lite "virrigt" i programeringen..
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2011, 19:33:30 »
Ja det här har man hållit på och tjatat om i flera år på det här forumet men knappast någon här har tydligen förstått ett smack av vad jag har sagt eller hur viktigt det här egentligen är om man vill ha bästa möjliga ekonomiska driftskostnad när det gäller uppvärmning med luftvärmepump/ar. Mvh Raffen.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 oktober 2011, 19:13:19 »
Översatt från norskan. citat från japanen. Kom ihåg att värmebehovet är på +-0 stora delar av eldningssäsongen, då behövs det bara en liten eller måttlig effekt. Människor ska inte stirra sig blind på maximal effekt. Det är ofta viktigt att värmepumpen kan köras på låg effekt. Den nya pumpen kan köras kontinuerligt med endast 500 watt värme effekt. På detta område är effektfaktorn mycket hög och låga prestanda ger oss möjlighet att undvika stopp och start av kompressorn, sade avancerad ingenjörskonst. i kyl-teknik i ABK, Morten Solem. En värmepump med kontinuerlig drift av kompressorn använder upp till 40 procent mindre energi än en som stannar och startar. Dessutom slits en värmepump betydligt mindre när det är tillåtet att köra kontinuerligt, säger Solem. Rent teoretiskt är det möjligt att nå ett COP på "22,5" vid +7 grader och 20 graders rumstemperatur. Tyvärr skulle vara nästan oändligt dyrt att producera något nära detta värde. Vi kommer att få se förbättringar i många år, men de stora vinsterna har redan tagits ut, sade Solem. siffrorna från dom svenska testen bör tas med en nypa salt. Det är bra att den nya Polar pumpen kommer ut bäst i sin klass, men i praktiken är det långt i från ett ideal test, sade Solem. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Rätt intressant att det tydligen skall vara teoretiskt möjligt att ha över 22 i cop i luftvärme pumpar..
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2011, 18:43:41 »
Ja det här får väl bli ett första litet inlägg i debatten om detta då kanske Dogge: http://www.tu.no/forbruker/article291124.eceStår lite om detta om man scrollar nedåt under "kontinuerlig drift" Mvh Raffen.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 oktober 2011, 18:06:13 »
Dakin är nog riktigt fina pumpar, Nu har jag sagt det..=) Men åter till lägsta avgivna värme effekt. Nu vet jag ju inte exakt hur dakins programvara är uppbyggd, men troligtvis som dom flesta andra?, dvs att om pumpen varit avslagen en viss tid så gör pumpen en uppvärmningsfas innan start (den lägger en spänning på kompressorn för att värma upp den) samt att en kall kompressor inte är lika effektiv som när den kommit upp i arbetstemperatur. Om man då har en pump som har hög lägsta värme avgivning så kommer man att komma till en brytpunkt där man ideligen får uppvärmningsfaser som skadar cop. Sen start och stopp har en negativ inverkan på alla komponenter som skall gå från avkylt till arbetstemperatur, detta gäller ju inte bara kompressorn utan även andra elektroniska komponenter/rörliga delar, och allt under arbetstemperatur är en kallstart. Så att det är ett stort plus med lägsta avgivna värme effekt går inte att komma ifrån. men hur stor betydelse det har, det kan man nog diskutera till dödagar. skulle vara väldigt intressant om man hade kunnat göra ett test där man kunde se hur pass mycke det gör med ideliga start och stopp.. Dogge
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 19 oktober 2011, 17:36:44 »
Hej Lexus! Ja när det gäller Daikins pumpar så ligger de vanligtvis på en lägsta värmeavgivning mellan ca 1400-1700 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på mellan ca 340-400 watt, och detta är alldeles för högt anser jag om man vill kunna få till en riktigt ekonomisk drift på pumparna under kanske upp till halva värmesäsongen och väl det när värmebehovet då är klart mkt lägre i husen. Detta skulle isf innebära att jag med en dylik pump skulle få en massa onödiga start och stopp på pumpen med vidhängande uppstartsförluster och det vill jag naturligtvis inte ha, däremot under de riktiga vintermånaderna med ordentligt kall väderlek och ett stort värmebehov i husen så har det självklart ingen som helst betydelse huruvida pumparna har en låg värmeavgivning eller inte. Det har ju diskuterats rätt mkt på forumet hur mkt detta skulle kunna bli i skillnad i förbrukning mellan pumpar som har en låg värmeavgivning och därmed en kontinuerlig värmedrift kontra pumpar med en hög lägsta värmeavgivning och därav många start och stopp, och där de flesta då tycks påstå och anse att skillnaden i driftsförbrukning är mkt liten eller näst intill försumbar i sammanhanget. Jag påstår då att det faktiskt gör mer än kanske de flesta tror, skulle uppskatta det till att man får upp till ca 35-40% billigare drift på en pump som har en låg lägsta värmeavgivning och därmed en kontinuerlig låg värmedrift ifh till en pump med en hög lägsta värmeavgivning och därmed många on/off-läge, och detta gäller då som sagt under den tid på värmesäsongen när värmebehovet är lågt. Sen skulle jag väl iof inte heller kunna få plats med en Daikininnerdel över min entrédörr eftersom den är 29,5 cm hög, men det är ju då en helt annan pilsner i sammanhanget förstås.
Mvh Raffen.
Denna pumpen skulle ju vara helt klart olämplig för dig raffen, baserat på dina förbrukningssiffror som är något "så-in-i-helskotta" låga 190m2 @ 8394kWh. (44kWh/m2 INKL hushållsel) Det är bara att gratulera Min hushållselförbrukning ligger straxt under din totala förbrukning, då med 2.5 personer och 140m2.. Däremot är jag helt övertygad om att en rekordelig Daikinpump fungerar ypperligt i normalvillan med normalfamiljen.. med mer "normala" förbrukningssiffror Sen är det ju så att storleken HAR betydelse.. En daikininnerdel är rejält byggd med genomgående kvalitetstänk
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2011, 15:41:15 »
Hej Lexus! Ja när det gäller polar1-pumparna av RAS10 & RAS13 så går de enligt specen ned till en lägsta värmeavgivning på ca 600 watt och då till en driftsförbrukning av ca 120 watt, dvs Cop 5. När det gäller polar2-modellen av t.ex RAS10 så går den ned till en lägsta värmeavgivning på ca 300 watt och då till en driftsförbrukning på ca 70 watt, dvs Cop 4,28 och motsvarar då 10% kompressorseffekt. Går man sen upp till 20% kompressorseffekt på den pumpen så avger den 600 watts värme till 100 watts förbrukning, dvs Cop 6, och vid 30% kompressorseffekt så avger den 900 watts värme till 140 watts förbrukning, dvs Cop 6,43, alla siffror som jag har nämnt här är då räknat vid en utetemp på +7 ºC. Mvh Raffen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 oktober 2011, 13:30:06 »
Hej Lexus! Ja när det gäller Daikins pumpar så ligger de vanligtvis på en lägsta värmeavgivning mellan ca 1400-1700 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på mellan ca 340-400 watt, och detta är alldeles för högt anser jag om man vill kunna få till en riktigt ekonomisk drift på pumparna under kanske upp till halva värmesäsongen och väl det när värmebehovet då är klart mkt lägre i husen.
Okej! Jag förstod ditt tidigare inlägg som att det inte skulle fungera bra med en Daikinpump i ditt hus. Det är driftkostnaden eller årsmedelvärmefaktorn som du tror blir sämre med Daikin. Har du koll på vilken verkningsgrad (cos-fi) som din kompressormotor har vid de låga frekvensen? Eller rättare sagt vilken verkningsgrad din värmepump har vid de låga frekvenserna?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2011, 13:02:08 »
Hej Lexus! Ja när det gäller Daikins pumpar så ligger de vanligtvis på en lägsta värmeavgivning mellan ca 1400-1700 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på mellan ca 340-400 watt, och detta är alldeles för högt anser jag om man vill kunna få till en riktigt ekonomisk drift på pumparna under kanske upp till halva värmesäsongen och väl det när värmebehovet då är klart mkt lägre i husen. Detta skulle isf innebära att jag med en dylik pump skulle få en massa onödiga start och stopp på pumpen med vidhängande uppstartsförluster och det vill jag naturligtvis inte ha, däremot under de riktiga vintermånaderna med ordentligt kall väderlek och ett stort värmebehov i husen så har det självklart ingen som helst betydelse huruvida pumparna har en låg värmeavgivning eller inte. Det har ju diskuterats rätt mkt på forumet hur mkt detta skulle kunna bli i skillnad i förbrukning mellan pumpar som har en låg värmeavgivning och därmed en kontinuerlig värmedrift kontra pumpar med en hög lägsta värmeavgivning och därav många start och stopp, och där de flesta då tycks påstå och anse att skillnaden i driftsförbrukning är mkt liten eller näst intill försumbar i sammanhanget. Jag påstår då att det faktiskt gör mer än kanske de flesta tror, skulle uppskatta det till att man får upp till ca 35-40% billigare drift på en pump som har en låg lägsta värmeavgivning och därmed en kontinuerlig låg värmedrift ifh till en pump med en hög lägsta värmeavgivning och därmed många on/off-läge, och detta gäller då som sagt under den tid på värmesäsongen när värmebehovet är lågt. Sen skulle jag väl iof inte heller kunna få plats med en Daikininnerdel över min entrédörr eftersom den är 29,5 cm hög, men det är ju då en helt annan pilsner i sammanhanget förstås. Mvh Raffen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 oktober 2011, 10:14:07 »
så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump.
Varför skulle inte en Daikinpump fungera hos dig?
Skrivet av: swap1
« skrivet: 19 oktober 2011, 09:03:19 »
Hej Tbatba! Ja det är väl klart att i hus med större värmebehov så är det inget spec bekymmer alls eller ivf ett klart mkt mindre bekymmer med en högre lägsta driftsförbrukning för de resp pumparna. Jag kan väl bara säga för egen del att t.ex min pump i bostadsvåningen hittils under oktober månad har legat med kontinuerlig drift mellan som lägst 125 watt och som högst 220 watt, och merparten av tiden så har den legat mellan 135 och 185 watt, så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump.
Mvh Raffen.
helt klart är det på detta sätt men men det finns olika sätt att se på detta vilken temp ute ,temp i huset då menar jag hela volymen, typ av hus osv så det säger mig inte något om din pump är bättre eller sämre ang låg egenskapernas betydelse i olika hus om man inte bor i ett sk energihus där det räcker med att bjuda i några vänner så har man värme för typ en vecka så detta är en svår nöt att knäcka om man tar till hela kakan dvs från start av pumpen till säsongs avslut ,så är det aldeles för mycke faktorer att ta in vilken pump ger mest för pengarna vem vet mvh
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 oktober 2011, 23:15:06 »
har även sett vid temp +13 , +16 som jag tror är smärt gränsen i mitt hus lägsta förbrukningen 340 w innan det berömda on/off fenomenet inträffar, så det som en del andra ser som problem upplevs inte här .
Hej Tbatba! Ja det är väl klart att i hus med större värmebehov så är det inget spec bekymmer alls eller ivf ett klart mkt mindre bekymmer med en högre lägsta driftsförbrukning för de resp pumparna. Jag kan väl bara säga för egen del att t.ex min pump i bostadsvåningen hittils under oktober månad har legat med kontinuerlig drift mellan som lägst 125 watt och som högst 220 watt, och merparten av tiden så har den legat mellan 135 och 185 watt, så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump. Mvh Raffen.
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 18 oktober 2011, 23:01:12 »
Följer med spänning...
Skrivet av: swap1
« skrivet: 18 oktober 2011, 21:46:49 »
Hej tbatba huset består av ca 70 % betong och 30 % panel på 100 kvm byggår 70 talet två glas fönster och äldre altan dörrar endast elvärme + FTXL20g daikin den fortsätter och hålla en jämn temp utan avslag förbrukningen mellan 340w - 460w Jag menade när pumpens givare ansåg att börvärdet var uppnått.
Vad är det nya tankesättet då Om pumpen aldrig uppnår börvärdet vid dessa utetemperaturer och slår av så måste du väl ha den i Auto läget? Det verkar inte särskilt ekonomiskt att ha den gåendes hela tiden med tanke på att den drar minst 340watt.
Har ej hittat termometern, ska mäta när jag hittat den.
jag har inte den på auto utan värme 20 grader att värma ett hus vid +6 - +11 och förbruka ca 400watt /h i detta äldre hus tycker jag är godtagbart ang nya sättet står i dokumentet utrednhz.png läs raden vad som styr Q value: givetvis är allt som står där styrade mvh
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 18 oktober 2011, 09:26:16 »
hej swap o emans ni verkar vara dom som är lite på
swap vilken yta värmer du upp samt andra värme källor ?
emans du har inte samma förutsättningar som jag så i ditt fall så bör man även räkna med återvinningen och att det i ditt fall kanske är bättre med on/off metoden (dock betvivlar jag det )
i mitt fall endast el uppvärmning + frugans mysljus upp värmning
så i mitt fall eftersträvar jag flöde hela tiden och komfort dock inte över 22 grader bor i örebro län
så från i går 18.00 - 08.00 så låg det mellan 6 - 10 och då låg förbrukningen mellan 340w - 430w utblås temp mellan 35-38 så än finns det reglermån kvar inställd på 20 gr är så nära 21 gr i alla 6 rum (men kommer kylan då blir det andra temperaturer )
har även sett vid temp +13 , +16 som jag tror är smärt gränsen i mitt hus lägsta förbrukningen 340 w innan det berömda on/off fenomenet inträffar, så det som en del andra ser som problem upplevs inte här .
edit
kan inte tänka mig att on/off är varken ekonomiskt ,komfort,slitage är bra för pumpar eller annan utrustning, även om i detta fall är en sofistikerad on/ off pump
och körning i Auto är bannlyst i min värld när det gäller daikin ( dock alla pumpfabrikat är olika )
Skrivet av: Emans
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:57:49 »
Jag menade när pumpens givare ansåg att börvärdet var uppnått. Vad är det nya tankesättet då Om pumpen aldrig uppnår börvärdet vid dessa utetemperaturer och slår av så måste du väl ha den i Auto läget? Det verkar inte särskilt ekonomiskt att ha den gåendes hela tiden med tanke på att den drar minst 340watt. Har ej hittat termometern, ska mäta när jag hittat den.
Skrivet av: swap1
« skrivet: 17 oktober 2011, 20:24:19 »
hej emans När börvärdet är uppnått stänger min av och när temperaturen sjunkit under börvärdet startar den igen....... Just nu håller den på att uppnå börvärdet som är inställt på 21 grader manuell fläkt 3 med låsta vingar och den drar ca 280-300 watt sen när börvärdet är uppnått så ligger den och lurar på ca 13-14 watt. (+4 ºC ute)
sedan skriver du detta swap1
Så länge jag haft min pump (snart 1 år) så har jag fått ha 2 grader lägre inställt på fjärren än vad jag vill ha, om jag vill ha temp 22,5-23 grader inne så är inställningen 21. Detta gäller vid temperaturer ner till ca -8 till -10 grader.
har du mätt vid inloppet till givaren nej detta kallar jag en miss i styrprogrammet enl dokumentationen är det avstängning vid 1,5 grad över börvärdet tex bör 19 då skall den stoppa vid 20,5 bastuvärmen var inte mina ord från början ,utan tbatba´s men jag tyckte det stämde på fenomenet ojämn reglering är svaret, dom verkar ha missat något i produkten den går för ofta on off pga att den stegar upp effekten fast den inte ska så nu har jag kört den på det nya tankesättet över ett dygn utan ett avslag ,ute tempen har legat +6 - +11 i Värmland inställd på 20gr och i huset mellan 20-21 våga vägra bastu mvh
Skrivet av: Emans
« skrivet: 17 oktober 2011, 13:38:22 »
swap1
Så länge jag haft min pump (snart 1 år) så har jag fått ha 2 grader lägre inställt på fjärren än vad jag vill ha, om jag vill ha temp 22,5-23 grader inne så är inställningen 21. Detta gäller vid temperaturer ner till ca -8 till -10 grader.
Är det det du menar med bastuvärmen?
Skrivet av: swap1
« skrivet: 17 oktober 2011, 08:35:18 »
hej nu har jag fått svar via en annan medlem via PM ,som efter en natts körning stämmer bättre med effektutagen (slipper lite av bastu värmen) se bilaga
ang den andra frågan temp skillnad mellan in o ut
han har inte mätt på alla slingor men en viss skillnad är det ang temp ,om det tex saknas 0,5 grader för upprampning av fläkt has eller nedrampning till lägsta effekt så kan det störa osv ,han skrev mera )
så det jag undrade har jag fått ett bra svar och en tankeställare ang inställningar som gör att pumpen går jämnare och mera effektivft
sedan kommer dom närmsta dygnen att visa om det håller
mvh
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 17 oktober 2011, 00:10:52 »
Ja det lär väl stämma rätt väl enligt förekommande specar att Daikins pumpar har en väldigt hög lägsta värmeavgivning (i det här fallet en lägsta elförbrukning på ca 340 watt), vilket i praktiken innebär som jag brukar säga att man med en Daikin får en lite mer sofistikerad on/off-pump. http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=29
Mvh Raffen.
Precis! Det bästa av två världar Thumbsup Fantastisk bra värme de ger de här lite mer rekordeliga pumparna Inga sura miner nu raffen.. nån måste ju faktiskt vara bäst vettu Har saknat dig här föresten,, varit bortrest?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 oktober 2011, 19:27:51 »
hej lexus se bild det jag undrar över , det går ett antal slingor i paketet som sedan går ihop i två klumpar in resp ut eller är jag ute på hal is om inte är det någon temp skillnad på in o ut vid lågt effektutag och halv fläkt mvh
Är effektbehovet lägre än min-effekt stannar kompressorn. Då snurrar inte gasen, och rören får samma temp.
Skrivet av: swap1
« skrivet: 16 oktober 2011, 18:53:27 »
hej lexus se bild det jag undrar över , det går ett antal slingor i paketet som sedan går ihop i två klumpar in resp ut eller är jag ute på hal is om inte är det någon temp skillnad på in o ut vid lågt effektutag och halv fläkt mvh
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 oktober 2011, 17:36:40 »
en annanan sak vet någon hur mycket som skiljer inkommande temp o utgående temp på innerdelen (gasen alltså )
Vid vilken utetemp och belastning? När man ställer upp den på t.ex. 27° så sticker hetgasen upp mot 70°-80° vid +5° d.v.s. när den går på 100%. Vätskeröret har ungefär samma temp som avgiven lufttemp. Vid normaldrift ligger gastempen på 55°, men det är helt beroende på vilken frekvens/utetemp den jobbar.
Skrivet av: swap1
« skrivet: 16 oktober 2011, 17:22:29 »
Tempgivaren på Toshiba sitter i pumpinnerdelen som på de flesta andra pumpar.
Mvh Raffen.
den kan vara mer eller mindre bra placerad för bra mätning doggydoggen se bild en annanan sak vet någon hur mycket som skiljer inkommande temp o utgående temp på innerdelen (gasen alltså ) se bild mvh
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 16 oktober 2011, 12:30:27 »
Vad är det för storlek på kompressorn i Daikin FTXL20G?
Dogge
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 oktober 2011, 11:55:52 »
Raffen var sitter innetemp givaren på en Toshiba
Tempgivaren på Toshiba sitter i pumpinnerdelen som på de flesta andra pumpar. Mvh Raffen.
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 16 oktober 2011, 10:40:17 »
hej ser att en ny upptäckt har kommit fram ang litet bastu fenomen
jag kan ha en del saker men är lite upptagen just nu
swap1 PM om det passar bättre
Skrivet av: swap1
« skrivet: 16 oktober 2011, 10:15:56 »
gomorron folk är på hugget ser jag
Raffen nu var det inte den lägsta som var problemet utan att det svänger trots börv=ärv (o tätningen i hålet är hel tätt ) om den höll 340w då ser jag inga bekymmer då går den o går säkert ett helt dygn vid ca +15
utan ökning tills avslag ,köper även att den kan cykla 340w -400w osv för att hålla systemets styr parametrar men inte sakta öka tills avslag
men jag är något på spåret få se vad jappsen säger
Raffen var sitter innetemp givaren på en Toshiba
Emans kan du kolla villken temp du har vid inloppet till givaren vid avslag mvh
Skrivet av: Emans
« skrivet: 16 oktober 2011, 10:02:14 »
Tyckte jag läste att en sådan som du har hade en lägsta förbrukning på 300 watt Tydligen läste jag fel.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 oktober 2011, 09:35:37 »
40 watt?? Du menar väl 220 watts skillnad i lägsta driftsförbrukning mellan pumparna eller?? Daikin FTXL20G har väl enligt specen en lägsta värmeavgivning på 1400 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på 340 watt medans t.ex Toshibas polar1 RAS10 har en lägsta värmeavgivning på 600 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på 120 watt. Ser man sen till Toshibas nyare modeller av Polar2-pumparna så har de en lägsta värmeavgivning på ca 300 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på ca 70-75 watt. Mvh Raffen.
Skrivet av: Emans
« skrivet: 16 oktober 2011, 09:10:49 »
Så 40watt mer än din i lägsta elförbrukning fövandlar den till en onoff pump........ tomte::
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 15 oktober 2011, 21:32:31 »
Ja det lär väl stämma rätt väl enligt förekommande specar att Daikins pumpar har en väldigt hög lägsta värmeavgivning (i det här fallet en lägsta elförbrukning på ca 340 watt), vilket i praktiken innebär som jag brukar säga att man med en Daikin får en lite mer sofistikerad on/off-pump. http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=29Mvh Raffen.
Skrivet av: swap1
« skrivet: 15 oktober 2011, 19:12:27 »
nä tror mer på manualen och egna mätningar ang tempen
se bilaga
Skrivet av: Emans
« skrivet: 15 oktober 2011, 19:04:32 »
Värme med manuell fläkt läge 3 låsta vingar, man får väl anta att pumpen slår av när den känner av att börvärdet är uppnått.........om pumpen går så har den ju inte upppnått börvärdet. Du kanske har fel på givaren eller termometern.
Skrivet av: swap1
« skrivet: 15 oktober 2011, 18:42:58 »
hej emans
kör du på MODE VÄRME eller kör du på AUTO på fjärren 21 grader och har 21grader vid inloppet där givaren sitter när pumpen slår av ,bör det vara minst 22.5 vid inloppet till givaren
sedan hur lång tid skulle du säga att pumpen går innan avslag
swap1
Skrivet av: Emans
« skrivet: 15 oktober 2011, 17:56:37 »
När börvärdet är uppnått stänger min av och när temperaturen sjunkit under börvärdet startar den igen....... Just nu håller den på att uppnå börvärdet som är inställt på 21 grader manuell fläkt 3 med låsta vingar och den drar ca 280-300 watt sen när börvärdet är uppnått så ligger den och lurar på ca 13-14 watt. (+4 ºC ute)
Skrivet av: swap1
« skrivet: 15 oktober 2011, 17:13:53 »
hej lite skräp är det
låg effekts läget är lite underligt dvs när det som nu +10 den går mest på o av dvs det minsta som den drar är 460 watt men vissa lägen så ligger den på 320 watt
skillnad mellan 460 o 320 är ca 4 grader som gör att den går av o på
är det någon som har en watt meter inkopplad som kan se om deras kan dra 320 watt när bör värdet är uppnått en längre tid
annars går den med långa gångtider när tempen sjunker
ute in ut delta fläkt amp l-flöde in-w ut-w cop 5 21 34 13 5 2 636 460 2841 6.18
Värmeeffekten kan beräknas så här:
Put= ΔT × ρ × σ × q / 3600
ΔT = differensen mellan ingående och utgående luft från kondensorn i °C ρ = Luftens densitet vid utblås-temperaturen = ca 1,2 kg/m³ σ = Luftens specifika värmekapacitet = 1 kJ/kg/K (eftersom faktorn är nära 1 kan den utelämnas) q = luftflödet i m³/h (1 m³/h = 3600 m³/s)
Put fås i kW
enl en annan forum medlem
men pumpen är utrustad med en del andra förbättringar så låt vintern komma
swap1
Skrivet av: Emans
« skrivet: 15 oktober 2011, 14:45:02 »
..morrade igång smärtfritt iår också verkar det som... Knäpptyst här som vanligt
Amen Thumbsup
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 14 oktober 2011, 23:15:53 »
..morrade igång smärtfritt iår också verkar det som... Knäpptyst här som vanligt
|
|
|