Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensioneringsproblem bergvärme  (läst 131082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #15 skrivet: 24 september 2012, 21:49:18 »
Med de dimensionerna borde det i vart fall inte vara några problem att få till bra flöden.
Sen vet jag inte om det kan sitta radiatorventiler med fel Kv-värden som kan orsaka missljud.

Om termostaterna styrt temperaturen i huset är det inte säkert att man kan fästa något som helst vikt vid kurvlutningen som varit inställd, det är mer regel än undantag att dåligt intrimmade anläggningar, där installatör/ägare kört med termostater är helt tokigt inställda.

Enligt inledande uppgift från TS har man kört med fast kondensering 50 grader.

Är det någon parameter som saknas? Finns det en tank någonstans?

Hur kör man fast kondensering 50 grader rätt mot ett termostatbestyckat radiatorsystem?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #16 skrivet: 24 september 2012, 21:51:40 »
Elpannan har väl gått in och stöttat när kurvan begärt mer än 50 grader, om nu värmepumpen klarade av att hålla tempen så pass hög till den nivå där kurvan började kräva eltillskott.
Om jag får gissa så har den där anläggningen nog aldrig gått särskilt ekonomiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bjorken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #17 skrivet: 24 september 2012, 22:07:18 »
Intressant med två helt olika uppattningar kring behovet av arbetstank...
Eftersom ingen av de fyra installatörer som tittat på anläggning själva föreslagit en arbetstank och den av de fyra som fick en direkt fråga om han tyckte det skulle vara en fördel i korthet svarade nej så tror jag att jag ansluter mig till falangen "utan arbetstank".

Ingen tank finns/har funnits i systemet. Elpannan har stöttat vid behov av framledning över 50 C och en bit därefter vid ca - 8 C ute så har värmepumpen stängts av helt.

Min ursprungliga fundering mot bakgrund av min osäkerhet kring energi/effektbehov:

Vilken storlek på pumpen tycker ni att jag ska välja?
Vilket borrdjup?

Själv lutar jag åt 10 kW men ett extra djupt borrhål (för säkerhets skull).

Kommentar/Synpunkter?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #18 skrivet: 24 september 2012, 22:12:29 »
Rickard har fel om tanken. Cocacola har rätt.  Det skulle du vetat om du hängt här ett tag tummenupp

Fast det beror ju på om du är nöjd med att din maskin fungerar till 75% så bra som den kan, då kan man strunt i tankar och såna saker. Vill man att maskinen ska gå så bra som den kan samt hålla så länge som den kan, då dikterar flöden,avspeglingsytor och effekter valet av storlek på maskin som man kan stoppa in i ett befintligt system.

Kompressorer kräver flöden för att fungera, finns inte detta sÃ¥ löser man det med tankar. Nämnde dina tilltänkta installatörer vilken typ av system du har eller vilket flöde som fanns att tillgÃ¥?  SÃ¥g dem inte sÃ¥ ring vidare efter nÃ¥gon som förstÃ¥r det.

Nu vet ju inte vi heller vilket system du har, men generellt så är INTE ett så gammalt system som du har byggt för 7K DT. Då är det trögt att stoppa in 0,4l i det systemet. Nu har vi inte ens nämnt gångtider och hysteres och alla andra saker som finns och som dina installatörer förklarade för dig antar jag. Gjorde dem inte så var de säkert säljare som jobbat på Siba tidigare och numera säljer värmepumpar utan att ha någon som helst kyl eller VVS teknisk utbildning. :)
« Senast ändrad: 24 september 2012, 22:33:05 av ORAKLET »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #19 skrivet: 24 september 2012, 22:36:45 »
Om man kunnat bomba på med en 10kw luft/vatten med fast kondensering på 50 grader mot ett termostatreglerat radiatorsystem så har man endera väldigt fina flöden att tillgå eller så har värmepumpen gått 5 sekunder i stöten höst och vår :)

Normalt sett kör man ju fast kondensering mot en tank och shuntar ut på systemet.

Utifrån vad TS beskriver kring sitt radiatorsystem med 2-3 raders och 2-rörs med jämförelsevis hyfsade dimensioner så förefaller det underligt i fall en 8kw VP inte skulle kunna fungera hyfsat. Med hyfsat menar jag då standard - såsom de flesta har det. Att det går att göra bättre råder det inga tvivel om och kostnaden för detta innebär kanske en fördyring i härraden 10-14%.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #20 skrivet: 24 september 2012, 22:38:56 »
Intressant med två helt olika uppattningar kring behovet av arbetstank...
Eftersom ingen av de fyra installatörer som tittat på anläggning själva föreslagit en arbetstank och den av de fyra som fick en direkt fråga om han tyckte det skulle vara en fördel i korthet svarade nej så tror jag att jag ansluter mig till falangen "utan arbetstank".

Ingen tank finns/har funnits i systemet. Elpannan har stöttat vid behov av framledning över 50 C och en bit därefter vid ca - 8 C ute så har värmepumpen stängts av helt.

Min ursprungliga fundering mot bakgrund av min osäkerhet kring energi/effektbehov:

Vilken storlek på pumpen tycker ni att jag ska välja?
Vilket borrdjup?

Själv lutar jag åt 10 kW men ett extra djupt borrhål (för säkerhets skull).

Kommentar/Synpunkter?

Tyckte installatörerna att du skulle köra med 13kw utan någon typ av tank?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bjorken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #21 skrivet: 24 september 2012, 22:52:28 »
Ja, en av installatörerna har föreslagit en sådan lösning.

Utloggad Bjorken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #22 skrivet: 24 september 2012, 23:03:27 »
Om man kunnat bomba på med en 10kw luft/vatten med fast kondensering på 50 grader mot ett termostatreglerat radiatorsystem så har man endera väldigt fina flöden att tillgå eller så har värmepumpen gått 5 sekunder i stöten höst och vår :)
Visst har värmepumpen nog haft, vad jag kan minnas, ganska många start/stopp under delar av året. Även om de kortaste gångtiderna varit längre än 5 sekunder....
Utifrån vad TS beskriver kring sitt radiatorsystem med 2-3 raders och 2-rörs med jämförelsevis hyfsade dimensioner så förefaller det underligt i fall en 8kw VP inte skulle kunna fungera hyfsat. Med hyfsat menar jag då standard - såsom de flesta har det. Att det går att göra bättre råder det inga tvivel om och kostnaden för detta innebär kanske en fördyring i härraden 10-14%.
Du förespråkar alltså ett snäppet mindre pump (8 kW) för att minska flödesproblematiken?
Ungefär hur lÃ¥ngt ner i yttertemperatur skulle en sÃ¥dan pump orka värma huset? 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #23 skrivet: 24 september 2012, 23:46:16 »
Ditt (husets) problem är ju detta med din värmepump som vi inte riktigt vet vad den faktiskt har levererat.
Om det stämmer att den fixat husets behov ner till minus 1-2 grader och du har ca 30 000kwh i totalkostnad för värme och hushållsel och är 5 personer i hushållet så förefaller det rimligt att ditt energibehov för värme och varmvatten ligger någonstans kring max 35 000kwh.

En större familj kan utan problem ligga på ca 10 000kwh i hushållsel. Det ger i snitt 20 000kwh för värme och varmvatten med luftvattenvärmepumpen. Om vi utgår från att ditt varmvatten görs av en elpanna så är detta troligen 5000kwh vilket ger 15 000kwh för ren värme. Av detta kan vi anta att ungefär hälften är ren elspets och andra hälften är värmepumpen. Med ett COP på 2.5 * 7500kwh får vi 18750 till vilket vi adderar 7500 elpanna och 5000kwh varmvatten vilket ger totalt 31250kwh.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #24 skrivet: 25 september 2012, 00:10:55 »
effektbehovet borde i så fall ligga kring 11,5kw

En 8kw VP med 180m aktivt borrhål täcker behovet till -6 grader och kräver därefter spets. Total spets indikeras till ca 1150kwh. En 10kw VP halverar spetsbehovet och täcker till -10 men enligt min högst privata uppfattning börjar borran då bli lite klen :)

Med 200 meter ligger du då på ca 450 kwh i spets och skulle framledningen kräva 62 vid DUT så ökar den (spetsen) ytterst marginellt men verkningsgraden går i stället ner och påverkar den totala besparingen negativt med ca 700kwh.

Så om jag i stället utgår från att du hanterar behovet med 55/45 samt att du tidigare haft 20 inne och efter VP har 21 så blir ditt energibehov 33 330kwh och ditt effektbehov 11,5kw. Värmepumpen ger en besparing på 22 502 och drar då totalt drygt 10 000kwh och till detta ska du lägga din förmodade HH-el om ytterligare 10 000kwh vilket ger totalt 20 000kwh på elräkningen så att säga.

Givet förutsättningarna ter sig en 10kw VP med 200m borra som ett bra alternativ och det du sparar in på att slippa köpa dom dyrare/större värmepumparna kan du lägga på en arbetstank så du får ett riktigt bra system.

I övrigt, om ni badar/duschar mycket så kan jag rekommendera att köpa en värmepump med separat och då lite större varmvattenkapacitet.

Huruvida ditt värmesystem kan hantera flödet utan en arbetstank har jag svårt att uttala mig om. Du har ju haft en 10kw värmepump av typen luft/vatten som gissningsvis avgivit mer än 10kw vår/höst och utifrån detta perspektiv förefaller det rimligt att du skulle klara av att köra en 10kw BVP, men detta är inget jag är en expert på.

Personligen resonerade jag som sÃ¥ att jag ville ge värmepumpen bästa möjliga förutsättningar till en lÃ¥ng livslängd och hög besparing som var möjligt. Därför satsade jag pÃ¥ en arbetstank. Detta gjorde det ocksÃ¥ möjligt att välja en värmepump som utan problem klarar hela mitt effektbehov utan spets. Min filosofi bygger pÃ¥ att en värmelösning är monovalent och elpatronen är bara en säkerhet i fall värmepumpen skulle rasa. Jag köper inte mer el frÃ¥n elbolaget än jag mÃ¥ste. Och därtill vill jag ha frihet att nyttja termostater för att temporärt kunna reglera temperaturen inomhus likväl som att pÃ¥ bästa och mest ekonomiska sätt ta till vara pÃ¥ den övertemperatur som genereras av människor, dess aktiviteter likväl som yttre pÃ¥verkan frÃ¥n bland annat solinstrÃ¥lning m.m.  Vidare vill jag ha full frihet att köra en begränsad värmeslinga i badrumsgolvet även under sommaren, dÃ¥ övriga huset inte kräver nÃ¥gon värme. Sammantaget innebär det att jag la pÃ¥ lite extra pengar som jag pÃ¥ sikt hoppas betalar sig väl.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #25 skrivet: 25 september 2012, 00:21:35 »
En 10kw luft/vatten-värmepump av äldre snitt vet jag inte vad den levererar vid -2 grader ute-temp.
Men om den är i linje med en modern 6kw luft/vatten så får jag vettiga siffror och en täckning ner till +1 grad med 8000kwh i drivström till VP och 6000kwh i spets.

Detta indikerar ca 10.5kw i effektbehov exkl VV

SÃ¥ ett effektbehov kring 11-12kw verkar rimligt.

Har du möjlighet att göra ett test med din befintliga cirkulationspump. GÃ¥r det att öka farten för att fÃ¥ uppfattning om när missljud uppstÃ¥r. Vet inte om det är värt. bara en tanke jag fick. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #26 skrivet: 25 september 2012, 07:31:12 »
Bjorken: Är det kopparledningar eller målade järnrör i huset, eller är det en blandning?

Oraklet, ditt påstående om att jag har fel är ett antagande från din sida, och får stå för dig.

Jag har aldrig påstått att Bjorken inte får en bättre anläggning om han väljer en tanklösning, jag påstår bara att han har precis lika bra (eller bättre) förutsättningar än de flesta att få en standardinstallation att fungera bra, sett till att det är ett tvårörssystem med skapliga rördimensioner. (för övrigt väl i nivå med mitt eget system, som är dimensionerat enligt konstens alla regler)
Utan att ha varit på plats för att se hur många stammar som finns kan det dock finnas någon flaskhals där stora delar av flödet går i 3/4" järnrör, vilket kanske inte är optimalt.
Att anta det = att man misstror den som en gång satte in rörsystemet, och gör man det så är det naturligtvis en ren spekulation.
Baserat på att det mest rör sig om dubbel och trippelpaneler i huset så torde det vara ett lågtempsystem, om nu inte isoleringen är helt obefintlig.

Vilken typ av fönster sitter i huset?

Om jag räknar högt, 70 W/m2 effektbehov vid DUT i markplan, och 40 W/m2 effektbehov på övre plan, så indikerar det ett toppeffektbehov på 9-10 kW.
Det kan vara ännu sämre än så, men då skall huset vara riktigt dåligt isolerat, dragigt och med dåliga fönster och ytterdörrar.
Med tanke på att huset tidigare värmts av en ålderstigen luft/vattenvärmepump som gått med fast kondensering, och okänt antal timmar elspets så tror jag att årsmedel-COP varit extremt dålig, jag räknar inte med en högre årsmedel-COP än max 1.5, troligen är den lägre än så.

Fördelarna med en tank är precis som rinnan skriver, du kan köra golvvärme på sommarn om du vill, utan att det ger värmepumpen dåliga driftsförutsättningar.
Du kan sätta in en värmepump som täcker hela effektbehovet, utan att det resulterar i många start och stopp, eller stressar rörsystemet med för höga flöden.
Har du gamla radiatorer/koppel, kanske det kan vara svårt att justera grundflödet över varje enskild radiator bra, och även då kan det vara en fördel med arbetstank.

Jag är helt säker på att det, om du säkerställer att du kan justera in grundflödena över varje enskild radiator, går få till en bra funktion på en standardvärmepump på 8-10 kW.
Riskerna med detta, då vi inte vet allt om din anläggning, är att du får så höga flöden i ditt system att det på sikt kan ta skada, alltså börja läcka.

Har du plats för större värmepump (12-13 kW) separat beredare, arbetstank och extra cirkulationspump, och är beredd att satsa pengarna som det kostar att köpa dyrare värmepump, den extrakostnad som en separat vvb innebär, kostnaden för en efektiv extra cirkpump, och de kostnader som en djupare borra, och den extra installationskostnaden innebär så får du utan tvekan en bättre anläggning, och en årlig besparing som är 500-1500 kWh högre/år.
Det är rimligt att anta att det skulle kunna betala sig under anläggningens livslängd och behöver således inte vara en dålig investering, men att som trojkan med Oraklet, C-C, och i viss mån Rinnan) gör, alltid påstå att det skulle vara nödvändigt har jag svårt att finna mig i.

Skulle det vara fallet så står Sverige inför en total kollaps av radiatorsystem som i förtid slits ut av värmepumpar som stressar flödet till den grad att rör springer läck till höger och vänster p.g.a. för höga flöden.
Kanske är det vad som kommer att hända, och dÃ¥ fÃ¥r jag äta upp min hatt.  dontknow
Jag har dock ännu, efter mer än 10 år som administratör av detta forum sett några som helst tecken på att så skulle vara fallet.
Detta är naturligtvis inget bevis för att jag skulle ha rätt, utan bara en indikation, sen är det upp till bedömaren att avgöra.

Oavsett vad du väljer är det viktigt att injusteringen sker på ett adekvat sätt, blir det 10% fel på "den dyra" anläggningen med separat vvb, arbetstank, extra cirkpump, och en värmepump som ger 100% effekttäckning så kommer den anläggningen att gå med sämre besparing än en billigare standardlösning med 70% effekttäckning som trimmas in rätt.

För att kunna trimma in båda typerna av anläggning är det av största vikt att du kan trimma in flödet över varje enskild radiator på ett adekvat sätt, så i mina ögon är det absolut viktigt att säkerställa möjligheterna att trimma in flödena på ett bra sätt.

En kalkyl som baserar sig på en 8 kW Nibe 1245, 30 000 kWh i energibehov för värme och varmvatten, granit som bergart, +1 som inkommande KB-medel ger vid hand att du behöver borra 150 meter, och får 580 kWh eltillskott/år.

Jag har då antagit att värmepumpen täckt upp för hälften av energibehovet, och att årsmedel-COP på värmepumpen varit 1.5, och att hushållselen stått för ca 10 000 kWh/år.

Jag skulle rekommendera djupare borra, kanske 170 meter, och det skulle ge dig ett behov av eltillskott på ca 470 kWh/år.

Skulle energibehovet vara större, t.ex. om luft/vatten-värmepumpen haft högre COP så kan en 10 kW värmepump vara bättre.
Väljer du arbetstank skall du köpa en 10-13 kW värmepump.
Arbetstanken ger dig lite större besparing, större flexibilitet, och ger kanske anläggningen en längre livslängd. (Om allt justeras in rätt)
Hushållselen har stått för 10 000 kWh/år.
« Senast ändrad: 25 september 2012, 07:54:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #27 skrivet: 25 september 2012, 11:20:06 »
mina kalkyler nedan utgick från 2plans hus med 65w/m2. energibehov 31250kwh och effektbehov 11.5kw

Jag är ju ingen flödesexpert. SÃ¥ lÃ¥ngt i frÃ¥n detta man kan komma tyvärr.  :'(
Men givet att TS har kört en 10kw värmepump mot sitt värmesystem under en längre tid får man anta att detta fungerar hyfsat bra och förefaller därmed rimligt att man kan fortsätta göra detta. Värmepumpen kan jobba med ett delta kring 10K utan större problem. Så flödet kommer säkert behöva ökas något. Kanske kan man testa detta i förhand.

Utifrån de antaganden som jag gjort ser en 10kw VP ut att passa ganska bra i kombination med 200m hål. Har man anledning att förvänta sig begränsningar i systemet är det 6 eller 8kw som gäller - eller en tank.


Att ha en arbetstank kräver inte att man måste ha en extern och fördyrande VV. Jag kör 16kw och har en vanlig inbyggd VVB. Men om ni har stort behov av VV pga 5st i familjen så kan det vara värt att välja en separerad lösning såsom föreslagits av en av offerterna om jag mins rätt. Bara för att man väljer en värmepump ska man inte behöva förändra sina vanor. Komfort i första hand. (därmed inte sagt att en inbygd 180l beredare inte täcker ert behov).


Många väljer en dyr VP, typ G3 eller liknande premiummodell. I mitt fall hade en G2 kostat 10 000kr mer. I stället valde jag en arbetstank som kostade 10 000kr. Därtill en extern cirkulationspump för någon tusenlapp, som tjänar in sig själv på den lägre drivströmmen jämfört med min mindre effektiva interna CP. I mitt fall stod alltså valet mellan en underdimensionerad värmepump med senaste coolaste features eller överdimensionerad värmepump av något äldre snitt (om än ny förstås) i kombination med en tank. För mig blev valet enkelt. Utifrån de olika anläggningar jag stod i valet och kvalet kring så blev merkostnaden väldigt liten.

Men om jag jämför med den absolut billigaste lösningen jag kunnat välja (då hade jag inte kunnat köpa thermia) och den jag faktiskt valde så blev troligen mellanskillnaden 30 000. Något som kräver att min värmepump lever längre för att kunna räkna hem. Livslängden är ju en av de parametrar jag anser jag skapat bästa möjliga för värmepumpen. Få starter och kort gångtid.

Så min rekommendation på 8-10kw plus 180-200m borra står jag fast vid (utifrån de bristfälliga kunskaper man får av en anläggning genom att läsa en forumpost).....

Men jag själv hade inte gjort det valet. Jag hade borrat så djupt som går med den värmepump du väljer samt installerat en arbetstank. Dvs 12-14kw VP och 1x240m borra eller 2 x 120m borror.
12kw i stället för 10kw = 3000kr
240m i stället för 200m = 10 000kr
Arbetstank och CP med koppling = 12 000kr
Total merkostnad = 25 000kr

ca 50% av detta bör kunna sparas in under en 10Ã¥rs period. Resterande kommer senare (borra skrivs av pÃ¥ lååång tid) och förhoppnings dÃ¥ genom en ökad livslängd pÃ¥ värmepumpen. Jag förväntar mig inte att alla tänker som jag och därför är det inte heller detta som är min primära rekommendation. Jag tror att välja den väg som jag valde kräver ett intresse och en egen övertygelse om att förbruka minsta möjliga resurser och sÃ¥ vidare. Att tjäna hem merkostnaden ligger kanske för lÃ¥ngt fram för mÃ¥ngas tycke och smak. 
« Senast ändrad: 25 september 2012, 11:23:01 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #28 skrivet: 25 september 2012, 11:31:14 »
Visst har du rätt, om man byter bort "senaste modell" mot arbetstank blir det med ens en vettigare lösning som inte behöver just nåt dyrare.
Faktum kvarstår dock, man kan ju välja den billigare pumpen även om man struntar i tanken...
Som jag ser det är det en avvägning som man behöver göra där initial investering ställs mot långsiktiga besparingar och förväntad livslängd.
Det enda man kan vara riktigt säker på är att en lösning med arbetstank gör det möjligt att ge värmepumpen och radiatorkretsen bästa möjliga förutsättningar att arbeta med de flöden som är lämpliga, resten är spekluationer.
Och dessutom, så krävs det en kunnig installatör och/eller en engagerad kund för att säkerställa att justeringen blir så bra som möjligt.
Att anläggningen trimmas in så bra som möjligt är viktigare än allt annat vi skrivit om i denna tråd innan, i vart fall för att få en så bra ekonomi som möjligt på driften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bjorken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensioneringsproblem bergvärme
« Svar #29 skrivet: 25 september 2012, 21:41:20 »
Har du möjlighet att göra ett test med din befintliga cirkulationspump. GÃ¥r det att öka farten för att fÃ¥ uppfattning om när missljud uppstÃ¥r. Vet inte om det är värt. bara en tanke jag fick. 
Jag tror inte jag har den möjligheten.  dontknow

Bjorken: Är det kopparledningar eller målade järnrör i huset, eller är det en blandning?
En blandning så vitt jag kan bedöma.

Vilken typ av fönster sitter i huset?

Nya energisnåla treglasfönster i hela huset.
Isolering i övrigt: Det finns en ca 15 cm tjock äldre tilläggsisolering ovanpå kutterspånen uppe på kallvinden. På övervåningen (som har ny planlösning) finns 5 cm ny isolering i innertaket och mot yttervägg. På bottenvåningen finns bara orginal isolering. Med andra ord ingen isolering förutom en tjock tegelstomme. Golvet på BV har kvar sin orginalisolering (typ kutterspån).

En ytterligare indikation på att energi/effektbehov kanske inte är så högt som jag kanske trott är att hushållselen nog är förhållandevis trots nya vitvaror och genomgående lågenergilampor. Det finns nämligen golvvärme (elektrisk) i badrummet (ca 6 m2) på övervåningen och en elektrisk handdukstork. Handdukstorken förbrukar ca 200 kW/år. Golvvärmen sannolikt betydligt mer...

Så vi kanske har en hushållselförbrukning på uppemot en 8-10000 kWh per år och då är ju energibehovet som ska hanteras av pumpen kanske lite lägre även av denna anledning.

Hoppas ni tycker följande verkar vettigt:
  • Välja en 8 kW i stället för en 10 kW för att minska risken för flödesproblem om nu ebergibehovet är lite lägre än ursprunglig bedömning.
  • ÄndÃ¥ välja ett borrdjup (aktivt djup 190-195m) som kan hantera en eventuell framtida 10 kW.
  • Planera utrymmet i källaren sÃ¥ att en arbetstank skulle kunna fÃ¥ plats i framtiden om det skulle behövas eller vara lämpligt.

Några andra frågor:
Är det en fördel utifrån eventuell flödesproblematik att välja en modell med varvtalsstyrd cirkulationspump?

Finns det någon nackdel (förutom investeringsutgiften) med ett extra djupt borrhål?

I grova drag hur mycket skiljer det i pris mellan en 8 och 10 kW:s pump?

PS! Tack för all kommentarer och synpunkter som ni redan har kommit med!  :) :)

[/list]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!