Bjorken: Är det kopparledningar eller målade järnrör i huset, eller är det en blandning?
Oraklet, ditt påstående om att jag har fel är ett antagande från din sida, och får stå för dig.
Jag har aldrig påstått att Bjorken inte får en bättre anläggning om han väljer en tanklösning, jag påstår bara att han har precis lika bra (eller bättre) förutsättningar än de flesta att få en standardinstallation att fungera bra, sett till att det är ett tvårörssystem med skapliga rördimensioner. (för övrigt väl i nivå med mitt eget system, som är dimensionerat enligt konstens alla regler)
Utan att ha varit på plats för att se hur många stammar som finns kan det dock finnas någon flaskhals där stora delar av flödet går i 3/4" järnrör, vilket kanske inte är optimalt.
Att anta det = att man misstror den som en gång satte in rörsystemet, och gör man det så är det naturligtvis en ren spekulation.
Baserat på att det mest rör sig om dubbel och trippelpaneler i huset så torde det vara ett lågtempsystem, om nu inte isoleringen är helt obefintlig.
Vilken typ av fönster sitter i huset?
Om jag räknar högt, 70 W/m2 effektbehov vid DUT i markplan, och 40 W/m2 effektbehov på övre plan, så indikerar det ett toppeffektbehov på 9-10 kW.
Det kan vara ännu sämre än så, men då skall huset vara riktigt dåligt isolerat, dragigt och med dåliga fönster och ytterdörrar.
Med tanke på att huset tidigare värmts av en ålderstigen luft/vattenvärmepump som gått med fast kondensering, och okänt antal timmar elspets så tror jag att årsmedel-COP varit extremt dålig, jag räknar inte med en högre årsmedel-COP än max 1.5, troligen är den lägre än så.
Fördelarna med en tank är precis som rinnan skriver, du kan köra golvvärme på sommarn om du vill, utan att det ger värmepumpen dåliga driftsförutsättningar.
Du kan sätta in en värmepump som täcker hela effektbehovet, utan att det resulterar i många start och stopp, eller stressar rörsystemet med för höga flöden.
Har du gamla radiatorer/koppel, kanske det kan vara svårt att justera grundflödet över varje enskild radiator bra, och även då kan det vara en fördel med arbetstank.
Jag är helt säker på att det, om du säkerställer att du kan justera in grundflödena över varje enskild radiator, går få till en bra funktion på en standardvärmepump på 8-10 kW.
Riskerna med detta, då vi inte vet allt om din anläggning, är att du får så höga flöden i ditt system att det på sikt kan ta skada, alltså börja läcka.
Har du plats för större värmepump (12-13 kW) separat beredare, arbetstank och extra cirkulationspump, och är beredd att satsa pengarna som det kostar att köpa dyrare värmepump, den extrakostnad som en separat vvb innebär, kostnaden för en efektiv extra cirkpump, och de kostnader som en djupare borra, och den extra installationskostnaden innebär så får du utan tvekan en bättre anläggning, och en årlig besparing som är 500-1500 kWh högre/år.
Det är rimligt att anta att det skulle kunna betala sig under anläggningens livslängd och behöver således inte vara en dålig investering, men att som trojkan med Oraklet, C-C, och i viss mån Rinnan) gör, alltid påstå att det skulle vara nödvändigt har jag svårt att finna mig i.
Skulle det vara fallet så står Sverige inför en total kollaps av radiatorsystem som i förtid slits ut av värmepumpar som stressar flödet till den grad att rör springer läck till höger och vänster p.g.a. för höga flöden.
Kanske är det vad som kommer att hända, och då får jag äta upp min hatt.
Jag har dock ännu, efter mer än 10 år som administratör av detta forum sett några som helst tecken på att så skulle vara fallet.
Detta är naturligtvis inget bevis för att jag skulle ha rätt, utan bara en indikation, sen är det upp till bedömaren att avgöra.
Oavsett vad du väljer är det viktigt att injusteringen sker på ett adekvat sätt, blir det 10% fel på "den dyra" anläggningen med separat vvb, arbetstank, extra cirkpump, och en värmepump som ger 100% effekttäckning så kommer den anläggningen att gå med sämre besparing än en billigare standardlösning med 70% effekttäckning som trimmas in rätt.
För att kunna trimma in båda typerna av anläggning är det av största vikt att du kan trimma in flödet över varje enskild radiator på ett adekvat sätt, så i mina ögon är det absolut viktigt att säkerställa möjligheterna att trimma in flödena på ett bra sätt.
En kalkyl som baserar sig på en 8 kW Nibe 1245, 30 000 kWh i energibehov för värme och varmvatten, granit som bergart, +1 som inkommande KB-medel ger vid hand att du behöver borra 150 meter, och får 580 kWh eltillskott/år.
Jag har då antagit att värmepumpen täckt upp för hälften av energibehovet, och att årsmedel-COP på värmepumpen varit 1.5, och att hushållselen stått för ca 10 000 kWh/år.
Jag skulle rekommendera djupare borra, kanske 170 meter, och det skulle ge dig ett behov av eltillskott på ca 470 kWh/år.
Skulle energibehovet vara större, t.ex. om luft/vatten-värmepumpen haft högre COP så kan en 10 kW värmepump vara bättre.
Väljer du arbetstank skall du köpa en 10-13 kW värmepump.
Arbetstanken ger dig lite större besparing, större flexibilitet, och ger kanske anläggningen en längre livslängd. (Om allt justeras in rätt)
Hushållselen har stått för 10 000 kWh/år.