Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inställning ivt ht+c7  (läst 11444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2007, 12:52:45 »
Inatt och på morgonen har det varit -11ºC och jag har haft det lagom varmt inne, när det var kring 0ºC tyckte jag att jag hade för kallt inne. Ska jag nu sänka värmekurvan och i stället öka finjusteringen? Isåfall, om jag sänker värmekurvan från 4,8 till 4,6 hur mycket ska jag öka på finjusteringen då?

Om det endast är vid nollan som du har kallt, är det en fördel att knäcka kurvan som Bertil beskriver.

Om du däremot får för varmt vid sträng kyla, och för kallt vid t.ex. +10°C måste du finjustera.

Kurva 4.0 och finjustering +4 ger samma börvärde vid -10°C som kuva 4.8 dvs. 43,2°C, men ger en grad lägre börvärde vid -20°C och några grader högre vid +10°C.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2007, 15:59:05 »
Citera
Inatt och på morgonen har det varit -11ºC och jag har haft det lagom varmt inne, när det var kring 0ºC tyckte jag att jag hade för kallt inne.

Det där tyder på att "knäckning runt +-0 ute borde räcka.....

Höjer man kurvan 4 grader (finjustering) så kommer den ge på för mycket vid varmt väder ute!
Ã…tminstone enligt mitt sätt att se det  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jungle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppland. sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2007, 18:56:10 »
Inatt och på morgonen har det varit -11ºC och jag har haft det lagom varmt inne, när det var kring 0ºC tyckte jag att jag hade för kallt inne. Ska jag nu sänka värmekurvan och i stället öka finjusteringen? Isåfall, om jag sänker värmekurvan från 4,8 till 4,6 hur mycket ska jag öka på finjusteringen då?
[/

Har du också en c7:a? I så fall ska du ta och titta på gt8 och gt9 (vb ut, vb in)!
 Det bör skilja ca 7-10 grader mellan dessa, Jag hade samma värden pÃ¥ dom,(skilde ca 1grad)! Det här berodde pÃ¥ att jag har en ganska liten radiatorkrets ca 12 raddar, dÃ¥ kan man sänka cirkulationspumpen frÃ¥n läge 2 till läge 1! Testa det om du inte fÃ¥r ordning pÃ¥ grejerna! Cirkulationspumpen sitter lÃ¥ngt ner pÃ¥ vänstersidan brevid kompressorn=ht+c7:an.   mvh Magnus.


« Senast ändrad: 23 januari 2007, 19:00:12 av jungle »
inget är omöjligt!

Friliggande 1-plansvilla 120m2, byggår 1969, biyta 45m2, tegelfasad, renoveras löpande!! tilläggsisolerad mm, ivt ht+c7 installerad nov-06, 140m borra.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #18 skrivet: 23 januari 2007, 20:13:51 »
Ut ifra kurvene i manualene har jeg fått et bestemt inntrykk av at det er beste å starte med en finjustering på antall grader romtemperaturen er innstilt på, minus 20. Jeg har romtemperaturen på 24 grader og finjustering på 4. Kurve 3.0 og ingen knekk. Har fungert kjempefint hittil, fra +12 til -10 grader.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad jungle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppland. sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2007, 21:12:14 »
Det verkar som om ivt´s givare alltid är felvisande på någon/några grader. Har alltid ett par grader för lite på utegivaren. Även innegivaren visar fel! Dåligt att ivt inte kan få fram bättre givare...
inget är omöjligt!

Friliggande 1-plansvilla 120m2, byggår 1969, biyta 45m2, tegelfasad, renoveras löpande!! tilläggsisolerad mm, ivt ht+c7 installerad nov-06, 140m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2007, 22:34:32 »
Håller med men om felvisningen är lika hel atiden spelar det ingen roll för funktionen...
men det är irritersamt..
Vår IVT visar minst 3 grader för varmt på utegivaren!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jungle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: uppland. sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2007, 00:45:12 »
Hej igen!

Nu har vädret skiftat kraftigt från ca-10gr till ett par plusgrader...så jag tänkte summera lite...


 inställningar...Kör kurva 4,5..
Har höjt finjusteringen 3 grader. samt knäckt upp vid plus 5, 0 gr, -5gr några gr...
summasumarium : Det verkar dock vara svårt att hålla 21 gr inne konstant, Tror ändå jag börjar få klämm på det här lite...Jag har gasat på vid 0gr,som verkar vara den svåraste tempen!
Men nu till en fråga, är det dumt att både höja finjusteringen och knäcka? Jag har inga problem med tillskottet, det har bara gått 1 timme...= när pumpen togs i drift! Tror att mitt hus är ganska väderkänsligt oxå, har te.x. 2-glas fönster...
Kanske verkar lite löjligt men jag vet inte riktigt hur mycket jag kan pressa pumpen och fortfarande få en ekonomisk drift!
Mvh Magnus.
 
inget är omöjligt!

Friliggande 1-plansvilla 120m2, byggår 1969, biyta 45m2, tegelfasad, renoveras löpande!! tilläggsisolerad mm, ivt ht+c7 installerad nov-06, 140m borra.

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2007, 11:30:42 »
Tror du har något som kortsluter systemet.

Har installatören monterat en radiator vid värmepumpen?



Vad kan hända då?
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

Ã…r 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
Ã…r 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2007, 11:50:25 »
Tror du har något som kortsluter systemet.

Har installatören monterat en radiator vid värmepumpen?



Vad kan hända då?

Hej Lars

Vattnet snurrar där det går lättast. Är inte radiatorn vid värmepumpen strypt, så går vattnet snabbt genom den och tillbaka till värmepumpen, till största delen oavkyld.

Det bidrar också till att radiatorvattnet har sämre fart genom de övriga radiatorerna, så att medeltempen på dessa är låg. Det medför att de avger mindre värme, och du får kompensera det med högre värmekurva för att bibehålla komfort.

Sitter det en plasthatt på radiatorn ventil? (där det egentligen ska sitta en termostat)

Kontrollera när kompressorn jobbar med värme:
Plocka fram tempen på GT1 i displayen.
Skruva in plasthatten på radiatorn helt.
Läs av GT1-tempen igen.

Sjunker GT1-tempen så är inte radiatorn rätt instrypt.

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2007, 13:30:24 »
Det sitter en termostat på elementet.

När jag stänger den då stiger tempen på GT1

Jag måste ställa in kurvan på 6 för att få 20ºC inne vid -5ºC ute.
« Senast ändrad: 22 februari 2007, 13:58:00 av Lars-1 »
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

Ã…r 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
Ã…r 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #25 skrivet: 22 februari 2007, 13:50:36 »
Hmm...stiger GT1?

Kurva 6 är väldigt hög kurva, så det tyder på att något är fel.... eller att du har klena/få radiatorer alt. felkopplade.

Öppna alla termostater i hela huset.

Kolla att inte silen är tät? (smutsfilter)

Kontrollera att radiatorerna är varma i överkant och svalare i underkant.

Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2007, 14:25:03 »
Kurva 6 är väldigt hög kurva, så det tyder på att något är fel.... eller att du har klena/få radiatorer alt. felkopplade.

Sticker in en frÃ¥ga här  :). Hur fÃ¥ mÃ¥ste radiatorerna vara för att räknas som just "fÃ¥"?
Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #27 skrivet: 22 februari 2007, 14:33:29 »
Radiatorerna är varma upptill och svalare nertill.

Radiatorn (som jag stängde med dess termostatventil) vid IVT-n är kall nu och rören till och från den är kalla.  Tillledningen är kall men något varmare än frånledningen.

Skall kolla filteret!


Det var OK!
« Senast ändrad: 22 februari 2007, 14:42:56 av Lars-1 »
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

Ã…r 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
Ã…r 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2007, 16:09:51 »
Kurva 6 är väldigt hög kurva, så det tyder på att något är fel.... eller att du har klena/få radiatorer alt. felkopplade.

Sticker in en frÃ¥ga här  :). Hur fÃ¥ mÃ¥ste radiatorerna vara för att räknas som just "fÃ¥"?


Nja...vad jag menar med klena/få är att radiatorerna inte avger tillräckligt med värme vid låg framledningstemperatur.

Har man värmepump vill man att radiatorerna skall avge så mycket värme med så låg framledningstemperatur som möjligt.

I ditt fall kanske det är önskvärt om de ger 9 kW vid 50°C på framledningen d.v.s. värmeavgivningen på radiatorerna vid 50/43 och rum 21. För att kontrollera detta så måste du räkna och mäta dina radiatorer, samt hitta datauppgifter från tillverkaren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inställning ivt ht+c7
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2007, 16:14:35 »
Kurva 6 är väldigt hög kurva, så det tyder på att något är fel.... eller att du har klena/få radiatorer alt. felkopplade.

Sticker in en frÃ¥ga här  :). Hur fÃ¥ mÃ¥ste radiatorerna vara för att räknas som just "fÃ¥"?

Då verkar det vara okey. Då kan du nog öppna radiatorn igen, för den verkar inte kortsluta i alla fall....för då skulle GT1 sjunka.

Enda förklaringen jag har...är att du behöver hög framledningstemperatur. För dina drifttider/förbrukning är helt okey.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!