Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skorsten !!  (läst 9705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skorsten !!
« skrivet: 12 december 2004, 13:06:22 »
Har en otät rökkanal..är det nåt man vågar själv börja "dra" eller är det bättre att ta proffs till hjälp...har fått ett ca. pris 12-15000 kr om en firma drar kanalen med "scheddler" (säkert felstavat) metoden !! PS. dom lovar 10 års garanti på jobbet !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Skorsten !!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 13:24:41 »
Vi har tätat två kanaler, kostnaden var för 2 år sedan 1000kr per meter och kanal och garantin mycket riktigt 10 år.

Fort och smidigt gick jobbet, kändes lite dyrt så det var skönt att förra ägaren betalade....
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2005, 13:28:22 »
Ett alternativ till att "dra om" skorstenen är definitivt att föra ner ett nytt skorstensrör. Det gör du ganska enkelt själv. Det är en dyrare materialkostnad men du sparar in arbetskostnaden. Min uppfattning är att de nya böjbara rören håller längre än en omdragning.

Kolla in hemsidan för Nordiska skorstensprodukter AB. Där kan du se hur man gör.
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2005, 14:07:59 »
Har spanat pÃ¥ det där..fÃ¥r se hur jag gör...vet inte än om jag ska sätta braskamin eller en liten pelletskamin...klart lÃ¥g mysfaktor med pellets sÃ¥ det kanske blir ved...eller pellets  :-\
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Skorsten !!
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2005, 14:24:40 »
sÃ¥ det kanske blir ved...eller pellets  :-\

Regeringen verkar inblandad... ;D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

admin

  • Gäst
admin
Re:Skorsten !!
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2005, 14:28:11 »
Kek bor i Kiruna, va...

Regeringens inflytande är väl inte sÃ¥ stort där eller hur Kek.  ;)
« Senast ändrad: 12 januari 2005, 14:30:04 av Rickard »

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2005, 14:32:31 »
Kek bor i Kiruna, va...

Regeringens inflytande är väl inte så stort där eller hur Kek.
Om vi med regeringen menar "hon den där " sÃ¥ mÃ¥ste jag skamligt nog erkänna att läget är följande...hon bestämmer jag betalar  ;) Om vi sen talar om statsmakten sÃ¥ har dom innan jul beslutat att Kiruna är att anses som riksintresse för gruvnäringen...vilket betyder...packa o dra den dan brytningen närmar sig dit kvarter !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Skorsten !!
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2005, 18:50:09 »
hon bestämmer jag betalar  ;)

SÃ¥ är det... köpte precis ny diskmaskin. Hustrun var och kollade ut en och presenterade förslaget. OK, väl i affären för att beställa ska kärr... tanten ha en snäppet dyrare modell. Bara att hala fram lädret.  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2005, 20:11:29 »
hon bestämmer jag betalar  ;)

SÃ¥ är det... köpte precis ny diskmaskin. Hustrun var och kollade ut en och presenterade förslaget. OK, väl i affären för att beställa ska kärr... tanten ha en snäppet dyrare modell. Bara att hala fram lädret.  ::)
Dom inte bara bestämmer...dom är slug ocksÃ¥  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skorsten !!
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2005, 20:31:35 »
kek29

Nånting "kul" med pellets kaminer är att dom INTE funkar vid strömavbrott.... kul killar som konstruerar nu förtiden....
Finns det nån som funkar utan el??????

Dom flesta kaminerna blir på liite sikt mest en möbel som kan ge lite mysvärme.
Men som kan va räddningen vid lååånga strömavbrott.
Om det nu blir nåt mera, det är väl rätt osannolikt just nu.
är det nÃ¥n här som läst sannolikhetslära  ;)  hur sannolikt är det med nya elavbrott.

Sagt av en som inte har braskamin, men dock en vedpanna med självcirkulation... Men den är inte använd pÃ¥ 7 Ã¥r!!!  :o DÃ¥lig beredskap antar jag!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2005, 09:06:47 »
Strömavbrott som inte varit planerad tror jag att vi sist hade -93 vi har tack vare LKAB bra el-nät här uppe...gruvan var förr i tiden väldigt känslig typ för åskväder...det räckte att nån viskade att det är nog åska på gång så gick strömmen under jord :D, så detta har man byggt bort samtidigt så har samhället också fått del av förbättringarna !! Så det är nog mysfaktor + pris som får avgöra vad det blir på kamin !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2005, 09:31:49 »
Braskamin är mysigt. Min är dessutom dubbelmantlad och pumpar luft mellan mantlarna med fläkt, i högsta läget blir det fort varmt pÃ¥ hela ovanvÃ¥ningen (dumt nog stÃ¥r den där uppe...  ;D ).

Naturligtvis fungerar den utan ström, dock...
Plus att man ju kan elda sådana där jättepellets (kallas de briketter?) om man nu inte som jag finner att brinnande veds estetiska egenskaper mer än uppväger det något högre priset (stor glaslucka är det på kaminen... :P).

För att återknyta till den ursprungliga frågeställningen, ska man dra skorstenen själv eller anlita hjälp?
Tja -- Jag hade anlitat hjälp. Misstänker att eventuella misstag är ganska svåra att rätta till om de befinner sig några meter ner i en skorstenspipa... :(

Avseende att fodra med rör så lider jag av vanföreställningen att detta torde minska uppvärmningen av skorstensstocken vid eldning, och tror att en slik mår bra av att bli varm (och torr) så ofta som möjligt, så... :D

Utloggad akma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2005, 08:13:24 »
Sist jag hade strömavbrott var i lördags och söndags (jag bor i smÃ¥land) och dÃ¥ kom braskaminen, som är helt oberoende av el, till användning.  ;D

För att Ã¥terknyta lite till ämnet kan jag nämna att jag hade en firma som drog kanalen 10 000:-  inkl. moms för ca 8 meter.

Vad är jättepellets eller briketter? Går det elda i vanlig kamin? Pris?
Scandinavia 9008S + 300l ack med slinga för varmvatten
450 meter ytjordvärme

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2005, 08:30:52 »
Sist jag hade strömavbrott var i lördags och söndags (jag bor i smÃ¥land) och dÃ¥ kom braskaminen, som är helt oberoende av el, till användning.  ;D

För att Ã¥terknyta lite till ämnet kan jag nämna att jag hade en firma som drog kanalen 10 000:-  inkl. moms för ca 8 meter.

Vad är jättepellets eller briketter? Går det elda i vanlig kamin? Pris?
Dom gÃ¥r alldeles utmärkt att elda i braskaminer...är som pellets men större...har sett brikketter som är ungefär som en snusdosa i diameter...här uppe används dom ofta uppe i fjällstationerna för att värma typ bastun eller öppna spisen...   tar mindre plats är vanlig ved och har betydligt bättre "värmefaktor".. http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/energi/pelletslev/pelletslev.htm.  där kan du ju kolla !! OBS!! provar du sÃ¥ elda försiktigt..avger otrolig värme...risk för att man kan elda hÃ¥l i plÃ¥ten i kamin o dyl !!!
« Senast ändrad: 14 januari 2005, 08:33:41 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skorsten !!
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2005, 09:40:57 »
Tror att briketter finns i flera storlekar / former. De jag har testat är de som Bauhaus säljer (stora fyrkantiga saker), och det jag kan säga till deras fördel är att det definitivt blir mer värme per kr, samt mycket mindre aska (det hänger ju ihop detdär) än med ved.

Eftersom de är såpass stora slipper man dessutom det mesta av 'svetslågefenomenet' (iallafall i min kamin) som jag har hört talas om i samband med briketter i braskamin (precis som det sagts här i tråden; Hål i plåt etc).

Enda nackdelen jag hittade (förutom det estetiska) är att de var värre att få fyr på än ved.

Fast det kan ju vara en vanesak, var scout i min gröna ungdom och dÃ¥ tände man ju regelmässigt brasor av blöt ved under bar himmel i regnoväder, och övning ger som bekant färdighet, sÃ¥...  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 222
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!