Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 30 juli 2016, 17:36:55 »

P2 är nerställd på läge 1, och temperaturerna har fått stabilisera sig under ett dygn och  :dt: ligger nu istället på 5,6-5,8. När vv-frånslagstemp 47 °C uppnåtts låg GT8 på 51,6 °C och GT9 på 45,9 °C. Med ökat  :dt: hade det ju varit bättre om avståndet mellan vv-temp frånslag och GT9 hade ökat, men det har det inte gjort. Det som hänt med ökat  :dt: är att GT8 uppnår högre temp.
Är siffrorna ok eller skall något annat justeras\ändras?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 juli 2016, 09:01:12 »

 :dt: bör ligga på minst 5 °C så ställ ner cirkpumpen till läge 1.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 29 juli 2016, 16:06:40 »

Slang installerad och nu är det helt annorlunda temperaturer.  :dt: mellan GT8/9 ligger nu mellan 3,6-4,4. Har ställt ner CP'n på hastighet 2 (3=max). Vad säger ni, är  :dt: för litet nu? När pumpen slog ifrån vv-tillverkningen på 47 °C så var GT8 49,3 och GT9 45,7. Ligger nära gränsen för hög retur.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 28 juli 2016, 16:05:16 »

Nu ska man inte ropa hej...osv, men felet är med stor sannolikhet identifierat :). Precis som ni på forumet tipsat om så är flexislangen mellan VVX'en och elpatronen kraftigt igensatt. Jag kan med ordentlig lungkraft blåsa igenom den och då kommer bara lite luft igenom. Ny slang är beställd och förväntas levereras imorgon. Har spolat igenom både VVX'en och elpatronen, dert var lite rostfärgat geggvatten men inte igensatt. Håll tummarna för att detta löser problemet tummenupp.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 27 juli 2016, 23:14:49 »

Du behöver troligen inte byta flexslangarna. Bara göra rent dem.
På min C7 skulle jag byta slangarna men jag fick aldrig något ordentligt svar från IVT Centret så jag gjorde rent dem i stället. Det kom ut mycket skit från alla slangarna. Det är flera år sedan nu och det fungerar fortfarande bra.

Här har jag beskrivit mina problem och hur jag löste dem.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.30

Per L
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 juli 2016, 20:08:27 »

Det har, som Carl skriver, hänt att gummit i flexslangarna har åldrats och svällt upp så att flödet har blockerats. Det kan också lossna bitar av gummit som sätter igen värmeväxlaren. Risken för det bör vara störst för den slang som leder varmast vatten, alltså den mellan elpatronen och värmeväxlaren. Det finns också fall där beläggningar i värmeväxlaren har gett problem med låg värmeöverföring och högtryckslarm med det verkar vara ovanligt. 

10 grader är ett rimligt värde för differensen GT8/GT9.  Det måste handla om för lågt flöde när differensen är så hög. Problemet blir extra stort sommartid med hög köldbärartemperatur som ger hög effekt på pumpen.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 27 juli 2016, 19:06:06 »

Flexislang mellan P2 och VVX är bytt, hjälpte inte. Har ej bytt fexislangen mellan VVX och elpatron ännu. Servicekillen hade ingen sån med sig. Är det inte större risk att VVX'en satt igen? Är det inte ganska trånga kanaler i plattvärmeväxlaren?. Vad ska ett lämpligt  GT8\9 :dt: vara? 10 °C????

Kan felet vara något annat än för lågt flöde?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 juli 2016, 18:56:25 »

Om cirkpumpen funkar som den ska så gissar jag på att det sitter igen i flexislangarna, inte så ovanligt fel på IVT.
Jag vet inte om man kan rengöra dom på nått sätt eller om man behöver nya?
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 27 juli 2016, 18:09:40 »

Testade precis att köra varmvatten igen (ställt på 43 °C, diff 6 °C).  :dt: för GT8\9 ligger mellan 21-23 °C. Pressostat hög löste ut. Frustrerande  >:(. Ideer någon?
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 27 juli 2016, 17:13:52 »

Här kommer lite uppdatering rörande växelventilen.....efter lite pyssel lyckades jag bryta mig in i Honeywell-motorn. Visade sig att släp-blecken som styr till\frånslag hade klibbat ihop. Lite meck med en liten skruvmejsel och en oplanerad test av jordfelsbrytaren så fick jag skiten att funka. Dessvärre så löser nu pumpen på hög pressostat hela tiden nu istället. Har ett  :dt: mellan GT8 och GT9 vid drift på ca 25  °C. Gissningsvis för dålig cirkulation. Så följande blev gjort idag som en följd av det:
-Smutsfilter rensat
-Test av givarna, vilka visade sig stämma
-Bytt till en ny och fräsch LK växelventil
- CP P2 bytt till en ny
-Bytt slang mellan P2 och VVX
- Är i full färd med att lufta systemet......kommer liiite luft att lufta bort med jämna mellanrum (hela systemet är ny-fyllt, dvs VVB 70\200l+acc.tank 300l+12stgolvslingor).

Testade att köra pumpen för 2timmar sen och då löste visserligen inte hög pressostat ut, men  :dt: ligger kvar kring 25  °C  :'( Sc:,h
Har haft problem med väldigt järnhaltigt vatten (nyss satt in nytt vatten filter), så frågan är om VVX'en har geggat ihop???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 juli 2016, 15:17:07 »

Ändlägeskontakterna sitter inne i motordelen.
Men om det är så att den ena fastnat i intryckt läge eller den andra som inte indikerar kontakt vet jag inte.
Man kan ju lossa den, ta isär och pilla lite med kontakterna och se om det hjälper?
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 23 juli 2016, 12:47:53 »

Det är en Honewell jag har (VP: Greenline E5-99). Ändlägeskontakt säger du...det får jag undersöka närmre...
Har nu även testat att köra växelventilen manuellt (under meny 5.3) och den när väl har bestämt sig för att gå igågn så går det inte att deaktivera den. Går växelventilen att demontera för att komma åt ändlägesgivaren? Är det någon form av mekanisk konstruktion inne i ventilen som går att manuellt påverka?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 23 juli 2016, 11:07:09 »

Detta hände med min gamla Honeywell. I den finns ändlägeskontakt som skall bryta, men det fungerade inte. Jag bytte hela ventilen till en bättre typ.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 22 juli 2016, 22:21:20 »

Hej

Har haft hela mitt v-system utrivet några veckor under tiden jag renoverat pannrummet. Har nu återinstallerat systemet och gjort en del kompletteringar. Kör nu min VP mot en acc.tank på 300 liter som även en vattenmantlad kamin om ett tag kommer att arbeta mot. Från acc.tanken så kallar sedan mina rumsgivare på värme när de behöver. GT1'an sitter på returen från acc.tankt till VP'n. Kör dessutom en separat VVB, där GT3 hojtar till då VP'n behöver göra varmvatten. Så...nu över till mitt problem. Nu när jag kickade igång mitt system idag så ville VP'n börja med att tillverka varmvatten, vilket är helt i sin ordning, däremot så slutar inte motorn i växelventilen att gå efter att den nått ändläge för tillverkning av varmvatten utan den fortsätter snurra varpå ventilen övergår till rad.vatten tillverkning och så håller den på oavbrutet. Inte ens när jag trycker OFF på VP så slutar växelventilen attt jobba. Fick bryta strömmen till VP'n för att den skulle ge upp.

Någon som har en ide kring vad som är fel?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!