Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?

Jag har mätt temperaturerna på utgående och ingående slinga vid olika lägen på shunten nu.

Läge (1-10)
(1) UT 33 IN 32 = 1c
(3) UT 39 IN 36 = 3c
(5) UT 45 IN 41 = 4c
(7) UT 47 IN 42 = 5c
(10)  Elpannan klarar inte  att hÃ¥lla temperaturen stabil pÃ¥ 60c i tanken längre eftersom den är trasig. SÃ¥ kunde inte testa med shunten helt öppen tyvärr. Inne temp ca 19c när jag testade.

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 22:42:45 av Tobbbe__ »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
froskog, jag tycker att det är en klar svaghet att dom som arbetar med ett varumärke inte ger sina ev kunder likartad information. Får jag tvetydig information börjar jag naturligtvis att fundera om vad som är rätt och har Daikin rätt måste det vara ÅF som försöker fixa lite extra pengar.
I det här fallet kanske lite mera än i vissa andra fall dÃ¥ det av nÃ¥gra har efterfrÃ¥gats "bevis" pÃ¥ pÃ¥stÃ¥endet att man kan ha väsentligt kortare borror med en inverter. NÃ¥tt riktig bra svar har i alla fall inte jag sett. Jag har inget emot Daikin  men jag har inte som vissa en nästan religiös tilltro fabrikatets förträfflighet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
borrdjup
« Svar #32 skrivet: 07 mars 2015, 02:38:08 »
God morgon.
Tydligen är detta ett intressant ämne så jag försöker att förklara så gott jag kan.
En inverter kan tack vare lägre specifikt effektuttag vid dellast jobba med en högre brine temp än en on/off, det ger ett högre cop under många dagars arbete. Vid full last (läs: samma effekt som on/off) så lastas borran lika. Det innebär att en inverter kan ha en grundare borra än en on/off och ändå ge LIKA stor besparing som en on/off i kWh. Om man vill ha en djupare borra så kommer brine temp att öka och besparingen ökar (både för inverter och on/off) dessa två påståenden är inte på något sätt motsägelsefulla.

Nu skall jag ut och sola, ha en trevlig dag!
Mvh

nyfikna

  • Gäst
Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.

Generellt bör du ha en uppdelning av kostnaderna för ev kunna omförhandla ev tillägg. Ur säljarsynvinykel är detta det bästa, Ingen insyn.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
froskog, jag tycker att det är en klar svaghet att dom som arbetar med ett varumärke inte ger sina ev kunder likartad information. Får jag tvetydig information börjar jag naturligtvis att fundera om vad som är rätt och har Daikin rätt måste det vara ÅF som försöker fixa lite extra pengar.
I det här fallet kanske lite mera än i vissa andra fall dÃ¥ det av nÃ¥gra har efterfrÃ¥gats "bevis" pÃ¥ pÃ¥stÃ¥endet att man kan ha väsentligt kortare borror med en inverter. NÃ¥tt riktig bra svar har i alla fall inte jag sett. Jag har inget emot Daikin  men jag har inte som vissa en nästan religiös tilltro fabrikatets förträfflighet.

Jag personligen väljer att inte jaga den absoluta sanningen för då blir livet till 110% sysselsatt av detta. Daikin_ har säkert rätt i sitt påstående om pumpen monteras söderöver i en setup som kräver lite effekt och den ligger och småslumrar stora delar av året, ska den dock gå fullt ofta så säger det väl sig självt att den lastar hålet motsvarande. Frågan är vad ÅF relaterar till de andra alternativen i TS hus 6-8kW on/off pumpar?

Själv försöker jag tänka vad är bäst för mig? Borrar jag 160m för att jag har religiös tilltro till märket?? Nej jag borrar 200m för att jag vet inte vilket märke/pumptyp som ska stå i pannrummet om 15år. Kanske något som har COP 7 men bara om hålet är djupt nog.

Om du läser texten ser du själv att jag avrått TS gällande Daikins maskin eftersom payback knappast finns på mellankostnad.

Det blir lite "Drama king" över ditt ifrågasättande inlägg: "Jag tror inte mina ögon,,,,,,"

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 08:02:21 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det är egentligen inget konstigt i att dom vill borra djupare när det är en inverter med 100% effekt täckning som installeras den kommer ju att ta mera energi från borran än en on/off vp med kanske 90% effekt täckning där 10% kommer från elpatron visserligen under väldigt få dagar men ändå. Om båda vp hade 100% effekt täckning bör dom ha samma borrdjup om man vill ha samma kb in vid riktig kyla men det skiljer säkert en del även där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nyfikna

  • Gäst
Hejsan allihopa, detta är mitt första inlägg på detta forum. :-\

Har har läst en massa kring olika fabrikat. Pratat med ett flertal företag och dom har fått lämna offerter.
Pratat med privatpersoner som har pumpar osv. Nu behöver jag er hjälp eftersom jag inte litar på säljare. Enligt dom är alltid deras pumpar bäst.

Jag vill ha den absolut bästa pumpen! kvalitetsmässigt, effektmässigt.
Sett er i redaktionen debattera Daikin anställda här i forumet angånde deras inverter pump, inlägg från 2013. Hur ser det ut idag?
Är deras pumpar så överlägsna som det påstås?

Min åsikt:
Jag är tveksam till Daikin eftersom reservdelsförsörjning/servicetid är oklar för mej.
Jag ser pumpen som ett uddamärke i Sverige. Dessutom verkar det som man skall serva maskinen vartannat år vilket också skall tas med i kalkylen.

Jag har lagat mina hushållsmaskiner själv flera gånger genom att beställa delen på nätet med leverans nästa dag, detta fungerar bra på etablerade märken t.ex. E-lux, Cylinda etc. Jag antar det är samma föhållande med Nibe samt att det finns en viss eftermarknad att ta till.

Vore kul att få era erfarenheter i detta, antar det saknas historia för Daikin Bergvärme så ingen egentligen vet.

Garanteras det att det går det beställa vilken del/mjukvara som helst från lager med leverans nästa dag och vad är ledtiden för service inkl helg är alltså min fråga till Daikin?

nyfikna

  • Gäst
Och hur länge garanteras reservdelar efter sista säljdatum?
Finns det också tillgängligt reservdelslista med priser för konsument?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Är man tveksam kanske man gör bäst i att hålla sig i komfortzonen. tummenupp

Jag anser att TS kåk inte gör sig nytta av Daikins pump utan en mindre on/off räcker fint.

Det som oroar mig mest är enrörssystemet med klena rör dessutom.

Deltat är ju ok i alla fall och indikerar att det inte är allt för trögt även om jämförelsen elpanna/vp haltar betänkligt i den bemärkelsen .

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 10:53:20 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Min åsikt:
Jag är tveksam till Daikin eftersom reservdelsförsörjning/servicetid är oklar för mej.
Jag ser pumpen som ett uddamärke i Sverige. Dessutom verkar det som man skall serva maskinen vartannat år vilket också skall tas med i kalkylen.

Jag har lagat mina hushållsmaskiner själv flera gånger genom att beställa delen på nätet med leverans nästa dag, detta fungerar bra på etablerade märken t.ex. E-lux, Cylinda etc. Jag antar det är samma föhållande med Nibe samt att det finns en viss eftermarknad att ta till.

Vore kul att få era erfarenheter i detta, antar det saknas historia för Daikin Bergvärme så ingen egentligen vet.

Garanteras det att det går det beställa vilken del/mjukvara som helst från lager med leverans nästa dag och vad är ledtiden för service inkl helg är alltså min fråga till Daikin?

Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Och hur länge garanteras reservdelar efter sista säljdatum?
Finns det också tillgängligt reservdelslista med priser för konsument?

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 11:16:10 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Knepigt resonemang froskog, att någon är tveksam till ett visst fabrikat har väl det knappast nått med hur andra fabrikat fungerar att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Knepigt resonemang froskog, att någon är tveksam till ett visst fabrikat har väl det knappast nått med hur andra fabrikat fungerar att göra.

Kanske det men i min värld är det trångsynthet.

Om Daikin ifrågasätts i avseende tillgänglighet och prissättning gällande reservdelar till privatperson kanske man ska titta andra "etablerade" märken i samma avseende.

"Benchmarking" kallas det visst för.

Vi kan väl fortsätta dravla om detta i nån Daikintråd och inte trasha denna tråd mera.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C
Priser på reservdelar till Thermia lär du kunna få hos valfritt Thermia ombud för Thermia säljer inte direkt till slutkund.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Priser på reservdelar till Thermia lär du kunna få hos valfritt Thermia ombud för Thermia säljer inte direkt till slutkund.

Nej jag vet och det tycker ja är en stooor nackdel för Thermias del.  ^-^

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!  Kul att ni hÃ¥ller liv i trÃ¥den i alla fall!
Är det någon som kan kommentera den där temperaturer mätningen jag gjorde tidigare?
Har också tittat på nya radiatorer. Finns det något fabrikat ni vet är är värt att kika på för mig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!