Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Sanyo CO2  (läst 3756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avfrostning Sanyo CO2
« skrivet: 03 februari 2006, 11:08:47 »
Hallå,

Nu verkar det vara så att problemen med för dålig avfrostning har löst sig. Problemet visade sig vara (enligt den beskrivning Ahlsell givit ut) placeringen på VPns utegivare. Alltså på det sätt vi misstänkte tidigare. En "fix" finns nu tillgänglig som innebär flyttning av utegivaren något.

Men till det intressanta. Det har i en annan trÃ¥d diskuterats vikten av behovsrelaterad avfrostning, vilket Sanyo CO2 har. (Det var liksom där problemet uppstod när utegivaren blev isolerad sÃ¥ att en felaktig utetemperatur indikerades.)  Av noteringar (se Spetsvärme pÃ¥ Sanyo...) sÃ¥ verkar även längden pÃ¥ avfrostningsperioden vara behovsstyrd.

Det skulle vara intressant att komma fram till hur denna avfrostningsalgoritm egenligen fungerar.

NÃ¥gra noteringar:
Uppenbarligen är VPns utegivare en del i detta
Precis innan behov av avfrostning brukar utetemperaturen angivet av VPns givare sjunka (vilket är lite förvirrande för mig, om det nu inte finns någon form av justering för luftflödet - vilket ju minskar då luftbatteriet sätter igen)
Uttemperaturen från VP (VPut) minskar successivt, för att precis innan avfrostning gå ner lite mer drastiskt.
VPn verkar varva upp innan avfrostning sker (högre ljudnivå)

Kompressorn fortsätter att gå under avfrostningen och VPns kompressortemperatur sjunker, men efter ett tag stiger den igen. Strax därefter startar "effektproduktion" igen.

Man kan tänka sig lite olika varianter här, men det luriga är ju varför den igenisade utetemperaturgivaren medförde att avfrostning helt uteblev.  Sc:,h

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Avfrostning Sanyo CO2
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 11:23:02 »
bgn,

Man skulle ju kunna tänka sig att det är att när det blir en viss skillnad i gradantal mellan utegivare och vp givare så skall den börja avisningen. Har inte riktigt fattat hur det funkar och installatören förklarade för oss hur det var men jag hajade noll. Tror inte dom riktigt själva har kolla på det. Dom bara installerar.

Det är synd att inte Ahlsell kollar in detta forum så man kan få konkreta svar på sina frågor.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad jp1907

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • B. Hogan forever!
SV: Avfrostning Sanyo CO2
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 14:35:47 »
Bgn,

Jag kan fullständigt hålla med dig i din beskrivning om hur vp funkar strax innan avfrostningen drar igång. Däremot så ökar min (pumpens) ljudnivå drastiskt strax innan avfrostning.
Jag har Ã¥kt förbi tre kÃ¥kar i Örebro  som har samma maskiner som vi och alla tre är helt nedisade, de kan inte ha kikat in pÃ¥ denna sida.....
Tack för rådet om uppgradering av säkring, jag har börjat med 20A men funderar redan på att gå upp ett steg till då det verkar nödvändigt. vi hade -6 inatt och elpatron gick direkt upp i 6kw, vilket är max hos mig för tillfället. Det biter rejält på temperaturen i övre delen a pannan.
Har lite försänkningar inom Ahlsell, skall försöka få en bra kontakt där för att vrida ur dem lite info om det nu finns ngn sådan........ Men f-n trot
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning Sanyo CO2
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2006, 14:50:38 »
Jp, lite off topic - men du måste säkerligen upp i 25A.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning Sanyo CO2
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2006, 16:25:06 »
Hej

Jag och mina 2 grannar införskaffade våra Sanyo ungefär samtidigt och vi hade alla 16A ihuvudsäkring.
Min VP isade aldrig igen som deras gjorde. Jag och min ena granne säkrade upp till 20A och vi har ej haft några problem sedan dess.
Där emot den grannen som ej säkrat upp hade fortfarande lite problem med isning.
Nu har de ändrat våra givare också på alla 3.
Så jag undrar om det inte hade lite att göra med för små huvud säkringar också?? Sc:,h

Men nu funkar det bra,och när jag kom hem idag så stog VP:n stilla, -1 ºC solen skiner och har ca 23 ºC inne.!! Thumbsup
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!