Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!  (läst 176121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #30 skrivet: 18 december 2010, 22:53:35 »
Tack för den Roland, men det handlade om ett framkallat scenario med oljefilm på ytan mm.

Det är frågan dock om det har något med gasers löslighet i uppvärmt vatten att göra.

ApropÃ¥ varmt vatten och kyla. Kan inte glömma filmklippet av Göran Kropp som gick ut ur tältet  i mer än -40 ºC med en kastrull kokande vatten, han kastade innehÃ¥llet rakt ut i luften, och alltihop kom ner som snö.

Jag lovar att städa upp efter mig här sen Rickard.

/ Lyckan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #31 skrivet: 19 december 2010, 08:05:10 »
Jag städar när frågan är uttömd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #32 skrivet: 19 december 2010, 11:15:49 »
Jag städar när frågan är uttömd.

Kan vi inte flytta den till en anekdot-tråd lr ngt, kanske skulle vi ha en Mythbustertråd här oxå :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #33 skrivet: 19 december 2010, 11:19:16 »
JA, jag kan splitta den tråd i två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #34 skrivet: 19 december 2010, 11:24:09 »
Jag har ju en LL oxå och den står på norrsidan. Tror iofs att om man har en stor hög snö som ligger precis bakom pumpen, så kan det ha en negativ inverkan, annars så skulle ju inte "fattigmans AC" med isblock funka. Då kommer vi ju till slutsatsen att pumpen drar varm luft till snön som smälter fortare,,,,,,,,,,,,,,,, men på hösten så drar den ju då varm luft som hindrar snö/frost att bildas lika fort och då står vi på ett ett nollvärde på året igen,,,,,,,,,,,,,,, resonerar jag fel.

Vatten har ju en hel del konstiga egenskaper, expanderar när det blir kallt och högsta densitet vid +4. Ska ta o läsa på i Wikipedia och återkommer i frågan.

Klart att det blir häftigare med kokande vatten, det blir ånga som får den häligt vita snöfärgen, hade det varit kallt vatten hade det bara blivit iskristallen som inte synts på bild ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #35 skrivet: 19 december 2010, 11:25:18 »
JA, jag kan splitta den tråd i två.


Ja gör det :) vi behöver ju inte spamma sönder en utmärkt trÃ¥d med vÃ¥rt smÃ¥gnabb  *vinkar*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #36 skrivet: 19 december 2010, 11:48:57 »
@Lyckan, jag tror också på det där med varmvattenledningar.
Vi har under vårt hus 2 stycken identiska kopparör (samma dimensioner) till köket, ett för kallt vatten och ett för varmt vatten.

Förra jul/nyår stod huset tomt och det var runt -30ºC i runt en vecka vilket inte är normalt för orten. När vi kom hem efter nyår så tro på f*n varmvattnet hade frusit helt och kallvattnet sipprade fram, så det gick med andra ord bra och ställa kallvattenkranen lite öppen så till sist började det rinna som det skall.

För att få varmvattenledningen och släppa va jag tvungen och elda en hel dag, så den va totalt igenfrusen.
Då är frågan, fryser vatten som varit uppvärmt fortare än kallt?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #37 skrivet: 19 december 2010, 12:27:58 »
Jo du har helt rätt i det du skriver i att luftdraget borde hjälpa till att hålla ett nolläge i det hänseendet på norrsidan.

Man du får ingen, eller väldigt liten hjälp från solstrålningen på skuggsidan(en del reflektioner förekommer), att smälta bort kyleffekten från snön.

Vatten har ju som du skriver lite speciella egenskaper.
Exempelvis så går det åt stora mängder energi åt att få vattnet att gå genom dess olika faser.
Bara att få 0 ºC is att omvandlas till 0 ºC vatten kräver ganska mycket energi, trots att vi då bara har bytt fas på materien.
Och att sen få den att gå över från vätskefasen till ångfas kräver ytterligare energi.

Edit:
Exempel:
Att få 1kg 0 ºC is att bli 0 ºC vatten kräver 334000J.
Att få 1kg 100 vatten att bli 100 ºC vattenånga kräver 2260000J.
Att värma 1kg vatten från 0 till 100 ºC kräver 419000J.
Det går således åt lika mycket energi att smälta isen som att värma vattnet ca 80 ºC.


Att få denna energi utan solstrålning tar tid.

Den största effekten av nyttan med söderläge tror jag dock att man får just på våren när snön smält bort från gräsmattan på södersidan och temperaturen börjar stiga på denna. Innan dess kan temperaturen på kontaktytan inte komma just så högt.

Jag får se sen på vårsidan om jag gör ett experiment med kanalfläkt och labtermometrar för att se om jag kan påvisa din effekt.
För att se vilken lufthastighet det skulle krävas för att motverka solens strålningsinverkan på termometern.

Kollade lite för skoj skull syres löslighet i vatten, vid normalt lufttryck vid olika temperaturer.

5 ºC = 12.03mg / Lit

30 ºC ºC = 7,53mg / Lit

Det är frågan om det kan göra någon skillnad.

Apropå Kropp, om kokande vatten fryser på vägen ner mot backen, hur blir det då när man ska kissa, gul snö, eller får man stå på knä så inte strålen fryser på vägen ner.

Visserligen handlar det om finfördelning, men Mythbusters har ju också bevisat att strålen inte är solid utan består av en massa små droppar.

Jag vet, tänker för mycket...

Du behöver inte dela upp något för min skull Rickard, jag är snart klar med mitt svammel.

/ Lyckan
« Senast ändrad: 19 december 2010, 20:24:29 av Lyckan »

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #38 skrivet: 19 december 2010, 12:43:51 »
Patb.

Du kanske är något på spåren där.

Min tidigare upptäckt med syrets löslighet i uppvärmt vatten i kombination med det du säger fick mig att fundera lite.

För det första, vi tappar betydligt mer kallvatten än varmvatten genom rören.
Vattnet i röret kanske därför inte har så hög temperatur eftersom det står stilla så långa perioder.

Om det sen är så att syre som är löst i vattnet har någon "isoleranade" effekt och att detta minskar i och med uppvärmningen, så är vi kanske något på spåren.

Testet som ska göras, för att vara rättvisande, kanske skulle vara att värma upp vatten till 70 ºC, låta det svalna, och sedan ställa in det i frysen tillsammans med en likadan skål med "obehandlat" vatten.
För när man tänker efter så håller nog det stillastående vattnet i rören från början, innan kylsmällen kommer, samma temperatur.

/ Lyckan

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #39 skrivet: 20 december 2010, 08:40:36 »
Vatten som har varit kokt är syrefattigare än kallt friskt vatten så jag köper resonemanget att vatten som varit uppvärmt fryser lättare än vatten som inte varit uppvärmt om man börjar vid samma temperatur. :)

Vad jag menar med varmt vatten inte fryser fortare än kallt är om du ställer in en skål med kokande vatten i frysen och en med 10grader direkt från kallvattenkranenvatten så ger jag mig tusan på att det kalla fryser fortare än det varma.

Vatten som varit kokt och sedan nerkylt smakar ju oxå helt annorlunda än friskt vatten,,,,,,,,,,,,,,, Hur förhåller det sig med destilerat vatten? Det innehåller ju varken salt lr kalk.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #40 skrivet: 20 december 2010, 12:44:50 »
Jag vet att denna fråga var uppe på fysiken, eller var det termodynamiken, och då hade vår lärare en förklaring om hur det hela kunde ske.
OM jag kommer ihåg rätt så handlade det hela om drivkrafter. Önskan att ändra tillstånd (temperatur) i materian är en funktion av hur stor skillnaden är.
T.ex. om omgivande temperatur är -20°C och vattnet är 5°C är differensen mindre än om vattnet är +20°C varför drivkraften till förändring är större för det +20°C vattnet.
Detta skulle då givetvis bara fungera i ett begränsat intervall (temp differens mellan de två vattenglasen).

Stora reservationer om att detta kanske bara är svammel. Minnet sviker, högskolefesterna många osv osv.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #41 skrivet: 20 december 2010, 17:14:25 »
Jo då Daikin jag var inne lite på det resonemanget, men kom att tänka på att vid en viss tidpunkt kommer även 20 ºC glaset ned till 5 ºC och då borde drivkrafterna bli desamma.

Men jag har också tidigare hört påståendet, men kan inte heller minnas om det var någon gammal lärare.

/ Lyckan



Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #42 skrivet: 20 december 2010, 19:48:21 »
Lite svammel var det tydligen. Här är en länk som jag inte orkade igenom själv.....

http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/General/hot_water.html

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #43 skrivet: 29 december 2010, 18:56:03 »
Har märkt att det lönar sig att överdimensionera val av värmepump effekt kontra yta.

Dessutom är det väldigt små prisskillnader mellan mindre och något större.

Mvh
Andreas

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #44 skrivet: 12 december 2012, 00:10:56 »
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!