Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LG S09LHU - felsökning läckage, tips pÃ¥ servicefirma södra Stockholm/Södertörn?  (läst 2084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Hej, jag försöker hjälpa en vän och ensamstående mamma med hennes LVP LG S09LHU som börjat läcka köldmedium. Den är monterad i ett fritidshus på Torö/Nynäshamn ca 7 mil söder om Stockholm.

Fråga: Eftersom hon har haft otur med några servicetekniker (se nedan) undrar jag om någon kan rekommendera en seriös servicefirma som kan LG. Det är en fördel om dom finns på den södra sidan av Stockholm.

Stort tack pÃ¥ förhand!  "love"

Bakgrund:

Installation av VP gjordes för ca 7 år sedan. Ungefär 3-4 år senare började VP läcka köldmedium. Efter tekniker varit på plats och felsökt samt ordnat med påfyllning fungerade allt normalt i ca 3-4 dagar, sedan hade allt läckt ut igen. Teknikern hävdade att han inte hittat något läckage.

Nytt försök med annan firma ett halvår senare. När den nya serviceteknikern var på plats gjorde han en enkel okulär besiktning av utedelen och sa att det inte fanns mycket att göra och rekommenderade ett ersättningsköp. Några dagar senare fick hon en offert på nyinstallation av LVP från annan tillverkar som var "mycket bättre".

När min vän är på jakt efter ny servicefirma vill de flesta inte komma ut på service utan är mer intresserade att sälja nytt. Nu i våras var hon på väg att ge upp och faktiskt köpa nytt. Jag lovade att göra ett sist försök och kontaktade både LG och den lokala ELON-butiken i Nynäshamn.

LG hänvisade vidare till Garantgruppen som endast utför garantireparationer. Efter ca 3 veckor ringde ELON tillbaka och meddelade att en lokal VVS firma som även utför LVP-installationer och service skulle höra av sig. Efter det blev det tyst i ytterligare 2 veckor. Helt plötsligt ringer en kille ca 06.30 en fredag morgon och frÃ¥gar efter adress och väganvisningar eftersom han skulle köra en service pÃ¥ en LVP samma dag(!). Han Ã¥ker i alla ut pÃ¥ förmiddagen och är där ca tvÃ¥ timmar och meddelar sedan att han behöver Ã¥ka in till firman för att hämta lite grejer. Han kommer inte tillbaka och vi har inte hört ett knyst sedan dess.  dontknow
--

« Senast ändrad: 23 oktober 2021, 14:35:53 av Boilerplate4U »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tråkigt med sådana aktörer men det tillhör väl området.

LG har i stort sätt försvunnit från den svenska marknaden troligen pga kvalitén

Du kan läcksöka och troligen hitta läckan men om du behöver LG-grejer så är det ändå kört.

Jag skulle aldrig lägga debiterbar tid på en LG, du kan lägga hur många timmar som helst och i slutänden förblir det en surdeg

7-år är även det för mycket för att reparera en LG, det mesta och bästa är redan taget ur den

Jag rekommenderar ett byte till en Japansk kvalitetspump tex mitsubischi LN25 eller 35 Hero

Det borde finnas många i den delen av landet som är seriösa och vill sälja



Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Tack för feedback!

LG'n var i drift i ca 3 säsonger, mest under helgerna på vinterhalvåret, och efter läckan har den varit obrukbar resten av tiden. Frågan om det är värt att göra ett sista försök och hoppas på att det bara är någon koppling som läcker. Om det visar sig vara några andra problem är det nog som du säger dags för byte.

Lite nyfiken vad du menar med LG som surdeg, var det problem med dålig kvalitet överlag med just LLVP eller var det LG's organisation dvs svårt att få tag på eller var det långa handläggningstider angående reservdelar mm?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LG gör ju mycket mer som fungerar tillfredställande men precis som samsung är deras luftvärmepumpar av otillfredsställande kvalitet och det i samband med avsaknad av service organisation för dessa produkter gör att en reparation sällan lyckas, under garanti byts bara pumpen ut.

det skulle ju vara angenämt om felet bara var i rörskarvarna dessa är väldigt enkla att felsöka såväl okulärt som med sniffer. är systemet tomt kan man ju dela på dessa och kontrollera hur de är utförda och ev göra om och fylla nytt köldmedia.
köldmedia är dyrt och ligger runt 4.000.- per kg och det går i ca 1kg. det plus arbete gör att det sällan är lönt, dessutom vet man inte om kompressor med mera tagit skada av att gå med för lite gas och då har man gjort allt i onödan

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för feedback!

LG'n var i drift i ca 3 säsonger, mest under helgerna på vinterhalvåret, och efter läckan har den varit obrukbar resten av tiden. Frågan om det är värt att göra ett sista försök och hoppas på att det bara är någon koppling som läcker. Om det visar sig vara några andra problem är det nog som du säger dags för byte.

Lite nyfiken vad du menar med LG som surdeg, var det problem med dålig kvalitet överlag med just LLVP eller var det LG's organisation dvs svårt att få tag på eller var det långa handläggningstider angående reservdelar mm?
Under en period så hade LG problem med läckage i inomhusenheten och hela växlaren fick bytas ut. Då var Kvinnan ansvariga för försäljningen. Kolla med dem om delar och service partner.
Mvh
Daikin

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
LG gör ju mycket mer som fungerar tillfredställande men precis som samsung är deras luftvärmepumpar av otillfredsställande kvalitet och det i samband med avsaknad av service organisation för dessa produkter gör att en reparation sällan lyckas, under garanti byts bara pumpen ut.

När det gäller LG's serviceorganisation fick jag också lite konstiga vibbar när jag pratade med dem i somras. De hänvisade direkt till Garantgruppen för rena garantiärenden. När jag frågade om en lista med serviceställen utanför garantin hade de ingen vilket jag tyckte var väldigt märkligt men nu förstår jag varför.



det skulle ju vara angenämt om felet bara var i rörskarvarna dessa är väldigt enkla att felsöka såväl okulärt som med sniffer. är systemet tomt kan man ju dela på dessa och kontrollera hur de är utförda och ev göra om och fylla nytt köldmedia. köldmedia är dyrt och ligger runt 4.000.- per kg och det går i ca 1kg. det plus arbete gör att det sällan är lönt, dessutom vet man inte om kompressor med mera tagit skada av att gå med för lite gas och då har man gjort allt i onödan

Ja, tyvärr blir det ju en ren chansning med kopplingarna och fylla på. Ska kolla om jag kan hitta någon lokal förmåga som har en sniffer och vad de vill ha betalt så får vi om det är värt det.


Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Under en period så hade LG problem med läckage i inomhusenheten och hela växlaren fick bytas ut. Då var Kvinnan ansvariga för försäljningen. Kolla med dem om delar och service partner.
Mvh
Daikin
Tack för tipset!  tummenupp Kollad precis med kompisen och hon hade bara känt av gaslukten runt utomhusdelen. AngÃ¥ende "Kvinnan", var det frugan din du menade? ;)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tror daikin menade kinnan som håller på med sverigepumpen (panasonic)

jag skulle en gång byta ett sådant paket i en innedel, grossisten bara suckade finns inga i europa utan måste specialbeställas från asien, lång leveranstid och skulle kosta för mig någonting på 2800.- +moms. tror jag det var. tar ca 2-3 timmar att byta beroende på hur innedelen sitter därefter vakumsugning täthetskontroll och fyllning av ny gas samt funktionskontroll.
så minst 4h á 1000.- + kondensorn + gasen, så runt 12-14.000.- för reparation kanske. ROT kan medges på arbetet. och då har du forfarande en gammal skitpump utan garantier som utedelen kanske redan sjunger på sista versen.

känns som om det är ett stolleprov och högriskuppdrag

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
tror daikin menade kinnan som håller på med sverigepumpen (panasonic)
Förstod nästan det men det blev ju en kul "felrättning" till Kvinna. :)

Citera
jag skulle en gång byta ett sådant paket i en innedel, grossisten bara suckade finns inga i europa utan måste specialbeställas från asien, lång leveranstid och skulle kosta för mig någonting på 2800.- +moms. tror jag det var. tar ca 2-3 timmar att byta beroende på hur innedelen sitter därefter vakumsugning täthetskontroll och fyllning av ny gas samt funktionskontroll.
så minst 4h á 1000.- + kondensorn + gasen, så runt 12-14.000.- för reparation kanske. ROT kan medges på arbetet. och då har du forfarande en gammal skitpump utan garantier som utedelen kanske redan sjunger på sista versen. känns som om det är ett stolleprov och högriskuppdrag
Ditt förslag förutsätter att man går vidare och "testbyter" hela innedelen men det är inte aktuellt i det här fallet.

Jag menade en vanlig testtryckning/sniffning för att eventuell kunna lokalisera ett läckage. Om problemet visar sig vara en koppling är det värt en åtgärd annars får det bli en ersättningsmaskin.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
precis
är det rörskarvar so fine annars...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 708
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!