Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen startar en gÃ¥ng i timmen (hjälp med justering)  (läst 16571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #30 skrivet: 23 december 2010, 12:18:39 »
Nu är jag tillbaka i värmepumpsträsket igen efter några veckor av pluggande och hårt arbete samt inkopplande av radiatorerna i hallen och tvättstugan. De senaste dagarna har det varit snorkallt och jag har hållit lite koll på pumpen som fått jobba hårt.

Optimal delta T på min Diplomat Duo ska ju vara 8 grader. Nu har jag hamnat i det läget att om jag har cirkulationspumpen på lägsta hastighet har jag en delta-t på 9 grader, ställer jag den i läge 2 har jag delta-t på 6-7 grader. Vilken av dessa avvikelser är bäst rent effektmässigt för min pump?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #31 skrivet: 23 december 2010, 21:04:54 »
Steg 1 och 9 grader. Då går den dessutom bra vid vv-drift.
Hur har du det med drifttiderna?
Ändrat Integral?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #32 skrivet: 29 december 2010, 19:41:18 »
Hej Tobocop!
Jag ändrade integralen till -100 men har inte direkt hunnit utvärdera effekten av det än då det de senaste veckorna varit snorkallt här och pumpen gått i princip dygnet runt. Det är först de senaste dagarna nu som det hållit sig runt -5 ute men jag har tyvärr inte haft tid att hålla så mycket koll på pumpen. Den verkar iaf stå stilla va 20 minuter för att sedan gå en längre tid, allra minst en timme men jag har inte hunnit kolla så noga.

Jag blev dock irriterad på att jag tyckte den kopplade in patronen lite för ofta när det var runt -15 förra veckan, så jag ställde om den från auto till enbart värmepump och jag upplevde inte någon större tempskillnad inne. Vi stödeldar ju dessutom lite i kamin när det är kallt.
Har upptäckt att integralen aldrig går under -1210 när det är kallt och pumpen jobbar hårt, däremot kan den stå på det värdet och stampa ganska länge. Är det nån form av lägstavärde?

Om jag fortsätter köra på enbart värmepump, kopplar den då automagiskt in patronen när det är dags för legionellakörningen?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #33 skrivet: 29 december 2010, 21:01:18 »
The Båtten Is Nådd. En låt av Timbuktu. Detsamma gäller din Integral.
Nej, legionella körs inte i läge -Värmepump.
Att tillsatsen är inne vid -15 är ingen fara. Men tycker du att det funkar utan tillsats så är det ju kanon.
Hur verkar driften annars? Det har ju som sagt gått ett tag nu.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #34 skrivet: 30 december 2010, 16:07:06 »
Driften verkar stabil, men jag har ju inte så mycket att jämföra med och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig gällande drifttimmar osv. Den klarar att värma huset bra vid riktigt kallt väder ute iaf. Elräkningen för december lär väl inte bli rolig men som sagt det har varit extremt kallt väldigt många dagar.

Jag skulle fortfarande vilja balansera värmen lite mellan över- och undervåningen i huset då det ofta är 2-3 grader varmare uppe. Varm luft stiger ju så jag förstår att det blir varmare uppe, men 21 grader på båda våningar istället för 19.5 nere och 22.5 uppe vore ju att föredra. Jag har dragit ner termostaterna rätt ordentligt på elementen i sovrummet uppe nu så temperaturen där är nu lägre, men det blir ju inte varmare nere för det...

Finns det nÃ¥n rekommendation hur ofta man ska köra legionellavärmningen? Min pump är fabriksinställd pÃ¥ var sjunde dag men tycker mig ha läst att vissa gör det betydligt mer sällan. Dock betalar jag hellre lite mer för tillsatsel än hamnar pÃ¥ sjukhus med legionella   ;)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #35 skrivet: 30 december 2010, 16:41:44 »
Ska du ha rekommendationer är det BBR som gäller. Jag tror som många andra att legionella i en villa där man omsätter varmvattnet varje dag är ett icke-problem, men jag kör ändå på fabriksinställning. Varför? Vet inte riktigt, men om någon blir allvarligt sjuk i legionella efter att ha duschat hos mig, så kan jag i alla fall vara förbannad på Thermia istället för att vara förbannad på mig själv. Eller nåt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #36 skrivet: 01 januari 2011, 15:24:42 »
Siffror för december (jag är rädd att det blir en dyyr elräkning)

Elförbrukning (inkl hushÃ¥llsel)  2618 kWh
Drifttid kompressor 689 h
Tillsats 1  66 h
Tillsats 2  5 h


Jag tycker tillsats 1 har gått väldigt mycket med tanke på att total tid för tillsats 1 sedan pumpen installerades i december förra året nu vid månadens början var 43 h. I december har tillsats 1 alltså gått mer än hela det senaste året!?!
Som jag skrev tidigare tvångskörde jag till och med i värmepumpsläge i slutet av månaden eftersom jag tyckte den kopplade in tillsatsen mycket.

Det har visserligen varit snorkallt hela december (konstant minusgrader, inte en dag med plus) med bottenrekord på -27 grader och många dagar med temperatur på mellan -10 och -20 grader.

Hur ser det ut hos er andra?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #37 skrivet: 01 januari 2011, 15:57:33 »
Tjena grannen
Vad har du för kalkyl för när tillsatsen ska gå in ,bor i linde och har en thermia tws 8
satte in pumpen maj 2005 har 16400 timmar tillsats 1 316h tillsats 2 160h
2st vuxna 2st döttrar (HJÄLP) vv 2500h
Enligt kalkylen ska tillsatsen gå in på -13 men jag borrade 150 i stället för 137 så jag kan köra ner till -20 utan tillsats
tips ställ kurva o till +2 så upplever du inte att huset känns kallt när det blir runt 0.
Varför tycker du att tillsats 1 är problem? tillsats 1 har gått in 66h på ett år, Om du tar 66*3=198kwt
Är det mycket?Räkna på det och se om du tycker det är dyrt.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 16:45:05 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #38 skrivet: 01 januari 2011, 18:26:34 »
Siffror för december (jag är rädd att det blir en dyyr elräkning)

Elförbrukning (inkl hushÃ¥llsel)  2618 kWh
Drifttid kompressor 689 h
Tillsats 1  66 h
Tillsats 2  5 h

En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 ºC)
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

Du har över 1000 kWh i hushÃ¥llsel  :(
Med din VP har du sparat i storleksordningen 3000 kWh i december, det känns vär bra? Trots rejäl kyla har du kommit undan med endast en dryg hundring i tillskottsel.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #39 skrivet: 01 januari 2011, 19:41:31 »
En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 ºC)
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

Du har över 1000 kWh i hushÃ¥llsel  :(

Är inte tillsats 1 3 kWh och tillsats 2 6 Kwh? Det har jag iaf för mig, men har inte manualen i närheten nu.
I såna fall 66*3 = 198 kWh samt 5*6 = 30 kWh

Det låter ändå som mycket hushållsel förutsatt att dina uträkningar stämmer. Nog för att det blivit lite mörkare men så mycket ska ju inte enbart belysningen samt motorvärmare till bilen ett par dagar i veckan dra. i september var totalförbrukningen 500 kWh och i oktober 1000 kWh (alltså både värme och hushållsel) så det verkar ju lite skumt.

MÃ¥le:  nÃ¥gon kalkyl har jag inte. Jag köpte huset i september sÃ¥ det är inte jag som installerat bergvärmen. Enligt säljaren ska pumpen dock vara nÃ¥got överdimensionerad för huset eftersom de hade planer pÃ¥ att bygga ut. Vid tidigare kortvariga köldknäppar i höst har den klarat -17 utan att tillsatsen gÃ¥tt in sÃ¥ länge den bara värmer huset och inte gör varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #40 skrivet: 01 januari 2011, 20:13:49 »
Citera
En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 )
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

En Diplomat 8 drar 2,3 kW.
Komp 689X2,3=1584 kWh
TS1 66X3=198 kWh
TS2 5X6= 30 kWh
Totalt = 1812 kWh

Tycker inte det ser så illa ut. Pumpen har i snitt gått hela dygnet utom 1t 45m per dygn. Dessutom har TS stöttat vid behov. Men mestadels har kompressorn jobbat :P
Som du skriver har december inte varit snäll... Tror nog att din anläggning är dimensionerad för ett tillskott vid ca -10 till -15 ºC. Där har vi legat konstant med dippar, i ditt fall ner till -27 ºC...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #41 skrivet: 01 januari 2011, 20:30:46 »
Men tillsats 1 hade väll gÃ¥tt in 23h under dec? 66-43=23  23*3=69 eller har jag missuppfattat nÃ¥t
Om du vill få varmare nere i källaren och svalare uppe så får du trimma in systemet minska flödet till elementen
till övervåningen och öka till källaren .Det gör du på elementen stryper returen på elementen på övervåningen
och ökar flödet till elementen i källaren.Det är ett tidskrävande jobb och du måste ge systemet lite tid.
hm tycker du verkar ha stor hh-el.Bastar mycket eller?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #42 skrivet: 01 januari 2011, 20:43:06 »
Citera
Men tillsats 1 hade väll gÃ¥tt in 23h under dec? 66-43=23  23*3=69 eller har jag missuppfattat nÃ¥t
Siffrorna gällde December.
Han tyckte att 66 tim i dec verkade mycket med tanke på att det gått åt 43 tim under ett år...
Jag tippar på att hans total visar 43+66=109 tim
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #43 skrivet: 01 januari 2011, 21:19:24 »
Hej! Tobocop har rätt. Totalt har tillsats 1 varit inkopplad 109 timmar, varav 66 i december. Då både januari och febrauri i fjol var väldigt kalla, i paritet med december, tycker jag decembertillsatsen känns hög. Med reservation för att jag inte har en aning om hur föregående ägare körde pumpen i januari/februari.

Går vi på Tobocops siffror har vi hushållsel på ca 800 kWh, vilket ändå är mycket eller? Det blir ju en massa extra lampor och skit nu runt jul annars blir tanten galen för det måste ju vara mysbelys, men i övrigt är det inte så mycket som skiljer. Lite motorvärmare på mornarna ibland kanske. Nån bastu har vi inte. Vi har till största delen lågenergilampor. Tittar inte mer på tv mer än andra (jag tittar aldrig, frugan rätt mycket). 2 personer i hushållet så det blir inte speciellt mycket tvätt eller disk. Visserligen har tvättmaskinen gått en del nu i december eftersom vi byggt om tvättstugan tidigare i höst och därför har ackumulerat en del tvätt, men om jag höftar till med 8 maskiner extra kan väl inte det handla om speciellt många kWh?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #44 skrivet: 01 januari 2011, 21:23:55 »
800 hushållsel är inte omöjligt. Vi hade 700, och då har vi inte motorvärmare, kollar TV max 1 timme om dagen, och har bara lågenergilampor och LED. Tvättmaskin, några extra ugnskörningar för pepparkakor och skinka, det plockar till...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!