Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 januari 2011, 21:47:32 »

FTX-en sparar en del, vet inte mycket om din kåk, men om du exvis har 80-talskåk kan 1/3 av energibehovet gå till ventilation, om du då har 20000kWh i ursprungligt energibehov så får du med 80% verkningsgrad på återvinningen ungefär 5000kWh besparing. Hursomhelst, det är väl inget fel att ha överdimensionerat, hellre det än underdim... Jag var mest nyfiken.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 03 januari 2011, 21:13:26 »

VP:n är dimensionerad utan ventilation. Det finns tydligen inte i Thermias dim program. Fanns bara ett val och det var med Thermia Vent. Men det påverkar ju brine en del, så det tog vi inte. Pratade med Thermia om detta, och de tyckte man skulle köra utan vent, och så fick det bli.
Vet inte egentligen om den påverkar så mycket. Jag omsätter ju nästan så mycket luft som normerna säger, och återvinner mycket av värmen men inte allt.
Och programmet dimensionerar ju utan ventilation. Men det finns ju inga hus utan vent, så hur det räknar vete f-n.
Men det jag märker nu i jämfört med frånluftsvp:n är att det är mindre drag-känsla inomhus. Hade ca +11 ºC i tilluftsdonen när det var som kallast i dec.  Thumbsup
Innan kom det in -20 ºC i väggdonen :(

Får se till våren hur det blir med gångtider etc, kke får bli en volymtank oxå...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 januari 2011, 20:56:11 »

Västra sverige. Utanför Göteborg. Har väl legat runt -15 ºC i stort sett hela månaden.
Ja, huset eller klimatskalet som man säger, har stor betydelse. Och golvvärmen...

Och ftx:en... Har du satt in den efter vp-dimensioneringen eller? Det låter ganska maxat med en 8 i ett tätt hus med gv och ftx.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 03 januari 2011, 19:26:23 »

Västra sverige. Utanför Göteborg. Har väl legat runt -15 ºC i stort sett hela månaden.
Ja, huset eller klimatskalet som man säger, har stor betydelse. Och golvvärmen...
Kan tilläggas att jag inte använt kaminen under de första 22 dagarna i december. Var inte besiktigad. Nu eldar jag nog varje dag.
Då stänger två slingor i v-rum förutom ett litet flöde.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 03 januari 2011, 19:18:53 »

Jösses vilken skillnad mellan din och min pump Tobocop. Nästan 200 drifttimmar mindre och ingen tillsats. Var bor du nånstans och vad har du haft för väder där i december?

Jag inser givetvis att själva huset har betydelse med. Jag har ett halvdragigt 30-talshus med källare vilket ju inte går att jämföra med ett modernt isolerat hus.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 02 januari 2011, 14:51:18 »

Citera
Finns det nån rekommendation hur ofta man ska köra legionellavärmningen? Min pump är fabriksinställd på var sjunde dag men tycker mig ha läst att vissa gör det betydligt mer sällan.
Gick SäkerVatten-utbildning för ett par veckor sedan, och enl dem så säger branchreglerna var 7:de dag. Det var var 14:de dag innan.

Kollar min förbrukning varje månad den 30:e och för mig såg det ut enl. följande: (för december)
Värmepump - 495 tim
TS1 - 0 tim
TS2 - 0 tim
VV - 50 tim

Kör utan legionella för tillfället, men ska kopplas in idag.
Total elförbrukning 1705 kWh mao ca 1138 kWh Vatten/värme och 567 kWh hushållsel.
Då använder vi inte mycket lågenergi inomhus ännu. Byter allt eftersom. Ugnen går rätt mö.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 januari 2011, 22:08:05 »

Okej nä då behöver du inte service .
Men trimma in systemet så du får varmare nere och svalare uppe.PÅelementen
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 01 januari 2011, 22:03:01 »

Citera
Är inte tillsats 1 3 kWh och tillsats 2 6 Kwh? Det har jag iaf för mig, men har inte manualen i närheten nu.
I såna fall 66*3 = 198 kWh samt 5*6 = 30 kWh

Japp, du har helt rätt, jag kollade på fel rad i tabellen.
Det ser inte så pjåkigt ut ändå, dryga 200 i tillskott för en kall månad.

/ErikB
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 01 januari 2011, 22:00:37 »

Pumpen är bara 1 år gammal, så någon service är nog inte gjord. Vad görs vid service och när bör det göras? Några larm har jag aldrig haft, den har tuffat på.

Som Labold säger har ju ugn och spis gått rätt hårt till julmaten. Har dessutom en del golvvärme som jag glömde räkna upp tidigare. 2 kvadrat i badrum (24ºC), 1 kvadrat på toa (20 ºC) och nånstans runt drygt 4 kvadrat (21 ºC) i hallen. Antar att det drar en del ju kallare det blir ute.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 01 januari 2011, 21:59:23 »

Pumpen är bara 1 år gammal, så någon service är nog inte gjord. Vad görs vid service och när bör det göras?

Som Labold säger har ju ugn och spis gått rätt hårt till julmaten. Har dessutom en del golvvärme som jag glömde räkna upp tidigare. 2 kvadrat i badrum (24ºC), 1 kvadrat på toa (20 ºC) och nånstans runt drygt 4 kvadrat (21 ºC) i hallen. Antar att det drar en del ju kallare det blir ute.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 januari 2011, 21:48:42 »

Okej sorry missade!
Vet du om det var länge sedan service gjordes ,Hur gammal är pumpen.
Har du haft några larm: hög retur ex.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 januari 2011, 21:23:55 »

800 hushållsel är inte omöjligt. Vi hade 700, och då har vi inte motorvärmare, kollar TV max 1 timme om dagen, och har bara lågenergilampor och LED. Tvättmaskin, några extra ugnskörningar för pepparkakor och skinka, det plockar till...
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 01 januari 2011, 21:19:24 »

Hej! Tobocop har rätt. Totalt har tillsats 1 varit inkopplad 109 timmar, varav 66 i december. Då både januari och febrauri i fjol var väldigt kalla, i paritet med december, tycker jag decembertillsatsen känns hög. Med reservation för att jag inte har en aning om hur föregående ägare körde pumpen i januari/februari.

Går vi på Tobocops siffror har vi hushållsel på ca 800 kWh, vilket ändå är mycket eller? Det blir ju en massa extra lampor och skit nu runt jul annars blir tanten galen för det måste ju vara mysbelys, men i övrigt är det inte så mycket som skiljer. Lite motorvärmare på mornarna ibland kanske. Nån bastu har vi inte. Vi har till största delen lågenergilampor. Tittar inte mer på tv mer än andra (jag tittar aldrig, frugan rätt mycket). 2 personer i hushållet så det blir inte speciellt mycket tvätt eller disk. Visserligen har tvättmaskinen gått en del nu i december eftersom vi byggt om tvättstugan tidigare i höst och därför har ackumulerat en del tvätt, men om jag höftar till med 8 maskiner extra kan väl inte det handla om speciellt många kWh?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 01 januari 2011, 20:43:06 »

Citera
Men tillsats 1 hade väll gått in 23h under dec? 66-43=23  23*3=69 eller har jag missuppfattat nåt
Siffrorna gällde December.
Han tyckte att 66 tim i dec verkade mycket med tanke på att det gått åt 43 tim under ett år...
Jag tippar på att hans total visar 43+66=109 tim
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 januari 2011, 20:30:46 »

Men tillsats 1 hade väll gått in 23h under dec? 66-43=23  23*3=69 eller har jag missuppfattat nåt
Om du vill få varmare nere i källaren och svalare uppe så får du trimma in systemet minska flödet till elementen
till övervåningen och öka till källaren .Det gör du på elementen stryper returen på elementen på övervåningen
och ökar flödet till elementen i källaren.Det är ett tidskrävande jobb och du måste ge systemet lite tid.
hm tycker du verkar ha stor hh-el.Bastar mycket eller?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 01 januari 2011, 20:13:49 »

Citera
En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 )
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

En Diplomat 8 drar 2,3 kW.
Komp 689X2,3=1584 kWh
TS1 66X3=198 kWh
TS2 5X6= 30 kWh
Totalt = 1812 kWh

Tycker inte det ser så illa ut. Pumpen har i snitt gått hela dygnet utom 1t 45m per dygn. Dessutom har TS stöttat vid behov. Men mestadels har kompressorn jobbat :P
Som du skriver har december inte varit snäll... Tror nog att din anläggning är dimensionerad för ett tillskott vid ca -10 till -15 ºC. Där har vi legat konstant med dippar, i ditt fall ner till -27 ºC...
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 01 januari 2011, 19:41:31 »

En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 ºC)
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

Du har över 1000 kWh i hushållsel  :(

Är inte tillsats 1 3 kWh och tillsats 2 6 Kwh? Det har jag iaf för mig, men har inte manualen i närheten nu.
I såna fall 66*3 = 198 kWh samt 5*6 = 30 kWh

Det låter ändå som mycket hushållsel förutsatt att dina uträkningar stämmer. Nog för att det blivit lite mörkare men så mycket ska ju inte enbart belysningen samt motorvärmare till bilen ett par dagar i veckan dra. i september var totalförbrukningen 500 kWh och i oktober 1000 kWh (alltså både värme och hushållsel) så det verkar ju lite skumt.

Måle:  någon kalkyl har jag inte. Jag köpte huset i september så det är inte jag som installerat bergvärmen. Enligt säljaren ska pumpen dock vara något överdimensionerad för huset eftersom de hade planer på att bygga ut. Vid tidigare kortvariga köldknäppar i höst har den klarat -17 utan att tillsatsen gått in så länge den bara värmer huset och inte gör varmvatten.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 01 januari 2011, 18:26:34 »

Siffror för december (jag är rädd att det blir en dyyr elräkning)

Elförbrukning (inkl hushållsel)  2618 kWh
Drifttid kompressor 689 h
Tillsats 1  66 h
Tillsats 2  5 h

En kontrollberäkning
Kompressor, 689*2=1378 kWh (lite osäker här kav vara högre om VB ligger upp mot 50 ºC)
Tillsats 1, 66*1,5 = 99 kWh
Tillsats 2, 5*3 = 15 kWh
Summa       ca 1500 kWh

Du har över 1000 kWh i hushållsel  :(
Med din VP har du sparat i storleksordningen 3000 kWh i december, det känns vär bra? Trots rejäl kyla har du kommit undan med endast en dryg hundring i tillskottsel.

/ErikB
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 januari 2011, 15:57:33 »

Tjena grannen
Vad har du för kalkyl för när tillsatsen ska gå in ,bor i linde och har en thermia tws 8
satte in pumpen maj 2005 har 16400 timmar tillsats 1 316h tillsats 2 160h
2st vuxna 2st döttrar (HJÄLP) vv 2500h
Enligt kalkylen ska tillsatsen gå in på -13 men jag borrade 150 i stället för 137 så jag kan köra ner till -20 utan tillsats
tips ställ kurva o till +2 så upplever du inte att huset känns kallt när det blir runt 0.
Varför tycker du att tillsats 1 är problem? tillsats 1 har gått in 66h på ett år, Om du tar 66*3=198kwt
Är det mycket?Räkna på det och se om du tycker det är dyrt.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 01 januari 2011, 15:24:42 »

Siffror för december (jag är rädd att det blir en dyyr elräkning)

Elförbrukning (inkl hushållsel)  2618 kWh
Drifttid kompressor 689 h
Tillsats 1  66 h
Tillsats 2  5 h


Jag tycker tillsats 1 har gått väldigt mycket med tanke på att total tid för tillsats 1 sedan pumpen installerades i december förra året nu vid månadens början var 43 h. I december har tillsats 1 alltså gått mer än hela det senaste året!?!
Som jag skrev tidigare tvångskörde jag till och med i värmepumpsläge i slutet av månaden eftersom jag tyckte den kopplade in tillsatsen mycket.

Det har visserligen varit snorkallt hela december (konstant minusgrader, inte en dag med plus) med bottenrekord på -27 grader och många dagar med temperatur på mellan -10 och -20 grader.

Hur ser det ut hos er andra?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 30 december 2010, 16:41:44 »

Ska du ha rekommendationer är det BBR som gäller. Jag tror som många andra att legionella i en villa där man omsätter varmvattnet varje dag är ett icke-problem, men jag kör ändå på fabriksinställning. Varför? Vet inte riktigt, men om någon blir allvarligt sjuk i legionella efter att ha duschat hos mig, så kan jag i alla fall vara förbannad på Thermia istället för att vara förbannad på mig själv. Eller nåt.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 30 december 2010, 16:07:06 »

Driften verkar stabil, men jag har ju inte så mycket att jämföra med och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig gällande drifttimmar osv. Den klarar att värma huset bra vid riktigt kallt väder ute iaf. Elräkningen för december lär väl inte bli rolig men som sagt det har varit extremt kallt väldigt många dagar.

Jag skulle fortfarande vilja balansera värmen lite mellan över- och undervåningen i huset då det ofta är 2-3 grader varmare uppe. Varm luft stiger ju så jag förstår att det blir varmare uppe, men 21 grader på båda våningar istället för 19.5 nere och 22.5 uppe vore ju att föredra. Jag har dragit ner termostaterna rätt ordentligt på elementen i sovrummet uppe nu så temperaturen där är nu lägre, men det blir ju inte varmare nere för det...

Finns det nån rekommendation hur ofta man ska köra legionellavärmningen? Min pump är fabriksinställd på var sjunde dag men tycker mig ha läst att vissa gör det betydligt mer sällan. Dock betalar jag hellre lite mer för tillsatsel än hamnar på sjukhus med legionella   ;)
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 29 december 2010, 21:01:18 »

The Båtten Is Nådd. En låt av Timbuktu. Detsamma gäller din Integral.
Nej, legionella körs inte i läge -Värmepump.
Att tillsatsen är inne vid -15 är ingen fara. Men tycker du att det funkar utan tillsats så är det ju kanon.
Hur verkar driften annars? Det har ju som sagt gått ett tag nu.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 29 december 2010, 19:41:18 »

Hej Tobocop!
Jag ändrade integralen till -100 men har inte direkt hunnit utvärdera effekten av det än då det de senaste veckorna varit snorkallt här och pumpen gått i princip dygnet runt. Det är först de senaste dagarna nu som det hållit sig runt -5 ute men jag har tyvärr inte haft tid att hålla så mycket koll på pumpen. Den verkar iaf stå stilla va 20 minuter för att sedan gå en längre tid, allra minst en timme men jag har inte hunnit kolla så noga.

Jag blev dock irriterad på att jag tyckte den kopplade in patronen lite för ofta när det var runt -15 förra veckan, så jag ställde om den från auto till enbart värmepump och jag upplevde inte någon större tempskillnad inne. Vi stödeldar ju dessutom lite i kamin när det är kallt.
Har upptäckt att integralen aldrig går under -1210 när det är kallt och pumpen jobbar hårt, däremot kan den stå på det värdet och stampa ganska länge. Är det nån form av lägstavärde?

Om jag fortsätter köra på enbart värmepump, kopplar den då automagiskt in patronen när det är dags för legionellakörningen?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 23 december 2010, 21:04:54 »

Steg 1 och 9 grader. Då går den dessutom bra vid vv-drift.
Hur har du det med drifttiderna?
Ändrat Integral?
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 23 december 2010, 12:18:39 »

Nu är jag tillbaka i värmepumpsträsket igen efter några veckor av pluggande och hårt arbete samt inkopplande av radiatorerna i hallen och tvättstugan. De senaste dagarna har det varit snorkallt och jag har hållit lite koll på pumpen som fått jobba hårt.

Optimal delta T på min Diplomat Duo ska ju vara 8 grader. Nu har jag hamnat i det läget att om jag har cirkulationspumpen på lägsta hastighet har jag en delta-t på 9 grader, ställer jag den i läge 2 har jag delta-t på 6-7 grader. Vilken av dessa avvikelser är bäst rent effektmässigt för min pump?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 november 2010, 10:14:59 »

En höjning av värmekurvan efter det att hastigheten på cirkulationspumpen har sänkts ökar pumpens effektivitet om temperaturskillnaden över pumpen kommer närmare den optimala. Tänk på att returtemperaturen sjunker, det är radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen. Vad som kan hända är t.ex. att värmekurvan höjs så mycket så att framledningstemperaturen ökar en grad och returtemperaturen minskar en grad vilket ger samma inomhustemperatur.

Om radiatorerna på övervåningen får mer vatten i förhållande till den värme de kan avge blir deltaT in-/utlopp mindre.

Vad göra med resultaten? Stryp alla radiatorer där deltaT in-/utlopp är mindre än 5 grader. Mindre temperaturskillnad än 5 grader ökar inte radiatorns värmeavgivning nämnvärt med ger onödigt hög returtemperatur. Kontrollera sedan att deltaT över pumpen fortfarande är inom rekommenderat intervall. Blir det något enstaka rum som blir för varmt kan man antingen strypa radiatorn där eller använda termostatventilen.
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 28 november 2010, 23:25:45 »

Ja jag kanske får köpa mig en sån där... problemet är väl att jag inte vet vad jag ska göra med resultatet av den när jag väl mätt.

Hur kan jag veta om radiatorerna på övervåningen får mer vatten än de på bottenvåningen?
Om jag ändrar värmekurvan (höjer, eftersom jag har lite kyligt inne) nu efter att jag sänkt cirkpumpen, gör jag inte driften mer oekonomisk då (framledningstempen måste väl upp ännu mer?) eller har jag redan förbättrat effektiviteten så mkt genom förbättrat delta-t när jag sänkte cirkpumpen att jag fortfarande ligger på plus totalt sett?

Det blir mkt frågor när man inte är så insatt...
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 27 november 2010, 22:03:55 »

Ett ovärdeligt hjälpmedel till överkomligt pris...
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 26 november 2010, 11:20:41 »

Gjorde nu på förmiddagenen högst oventenskaplig mätning av radiatortemperaturen, genom att trycka toppen av proben från en inne/ute termometers utedel mot rören för inkommande och utgående vatten på en radiator i sovrummet och en i köket. 5 graders skillnad har jag inte, snarare ungefär 3. På övervåningen låg inkommande temperatur på lite drygt 30 grader, utgående drygt 27. I köket var inkommande 26 grader och utgående 23.
Dessa mätningar ska väl tas med en nypa salt pga mätmetoden.

Inatt och idag är det -9 ute. Pumpen har tuffat på utan tillskott i natt. Den fick dock för sig att börja producera varmvatten för en timme sen, och nu sjunker integralen sakta men säkert nedåt. Jag var ner och ställde om A2 till -700 för att se om den skulle orka vända innan, och vid -687 vände det uppåt igen. Efter ett par timmars drift går den nu ungefär som vanligt  :)

I köket är det 17 grader... liite väl kyligt   tomte::
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 november 2010, 20:27:03 »

Med rumbör inställt på 20 grader på pumpen har jag förresten 21 grader på övervåningen och 18 på nedervåningen. Tycker skillnaden är lite väl stor. Jag kan ju dra ner termostaterna uppe massvis och höja temperaturen/kurvan, eller finns det nåt bättre (mer ekonomiskt) sätt att jämna ut temperaturen. Radiatorerna på övervåningen känns märkbart varmare än nere...

Kontrollera först vad temperaturskillnaden beror på. Undersök om det är snedfördelning av flödet så att radiatorerna på övervåningen får mer vatten än de på undervåningen. Är det större temperaturskillnad mellan radiatorernas topp och botten på nedervåningen än på övervåningen får de mindre vattenflöde. Då bör de på övervåningen strypas. Det skall vara minst 5 graders temperaturskillnad över radiatorn när pumpen har gått ett tag. En IR-termometer är nästan ett måste om man skall börja fintrimma radiatorerna. Är det snedfördelning av flödet kanske värmekurvan inte behöver ökas, det räcker med att de får mer vatten.

Det är rätt vanligt att det blir varmare på övervåningen även om det inte är snedfördelning av flödet, värmen stiger uppåt.

Det kan blir nödvändigt att ändra värmekurva när cirkulationspumpens hastighet ändras. Reglersystemet strävar efter att hålla en framledningstemperatur som beror på  utetemperaturen. Minskas värmebärarflödet sjunker radiatorns medeltemperatur, vattnet hinner svalna mer vilket gör att medeltemperaturen sjunker trots att framledningstemperaturen inte ändras. 
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 25 november 2010, 19:31:07 »

Den kortare drifttiden beror säkert på att du nu har en högre framledning till följd av en långsammare cirkulation. Dessutom plockar du ut en högre effekt ur pumpen. Alla delar av köldmediet kondenseras, vilket ger en högre verkningsgrad samt att expansionsventilen får bättre förutsättningar att jobba korrekt.  knUp

Huruvida radiatorerna är rätt justerade hoppas jag någon som är mer påläst om kan svara på. Mitt gebit är pumpen, men jag lär mig resterande under tiden... Thumbsup
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 25 november 2010, 02:09:53 »

Haft lite koll på pumpen i kväll och det verkar faktiskt som att kompressorn startar ännu oftare nu än innan. Under kvällen har jag haft ca 30 minuters drift följt av 20 minuters uppehåll, därefter 30 minuters drift osv... men detta kanske är normalt?

Har inte ändrat nåt på integrale än, ska prova det senare...


Med rumbör inställt på 20 grader på pumpen har jag förresten 21 grader på övervåningen och 18 på nedervåningen. Tycker skillnaden är lite väl stor. Jag kan ju dra ner termostaterna uppe massvis och höja temperaturen/kurvan, eller finns det nåt bättre (mer ekonomiskt) sätt att jämna ut temperaturen. Radiatorerna på övervåningen känns märkbart varmare än nere...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 november 2010, 20:09:56 »

Ändrar jag integralen för att få färre starter kommer alltså maxtemperaturen (när kompressorn slår ifrån) att öka, vilket i sig ger en mer oekonomisk drift?  Ungefär var nånstans går i såna fall brytpunkten för maximal effektivitet?

Ingen som vet när man har maximal effektivitet. Anledningen till att många vill ha litet antal starter är att de är oroliga för att många starter förkortar pumpens livslängd men om det är något problem när det handlar om ett rimligt antal starter per dygn finns det olika åsikter om. Sen har det också framförts att pumpen omedelbart efter start inte är lika effektiv. Att det tar lite tid för den att börja arbeta optimalt. Det finns olika åsikter om det har någon betydelse i praktiken.

Det kommer att bli mindre skillnad mellan börvärde och stopptemperatur när det blir kallare. En större del av pumpens effekt avges då av radiatorerna (högre framledningstemperatur) så det blir mindre över att höja temperaturen i systemet. I och med att reglersystemet räknar gradminuter kommer den längre tiden att göra att den stannar vid lägre temperaturdifferens.

Det brukar bli flest antal starter per dygn när pumpen går halva tiden. I det här fallet bör det bli vid ungefär +5 grader.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 november 2010, 19:52:38 »

Cirkpumpen kommer inte att bli svagare av att gå på 1'an, utan det är det faktum att den står på 1'an när den skall starta efter ett längre uppehåll som eventuell gör att den inte orkar igång. När/om den kommer igång så går den som vanligt.

Om du vill så kan du ställa upp den under sommarsäsongen...
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 24 november 2010, 19:46:28 »

Tusen tack för hjälpen Tobocop och Roland!  Det är kul men svårt med värmepump  ???

Ska jag tolka det som att det är mer ekonomiskt att köra cirkpumpen på lägre varv som jag gör nu och på sikt få byta ut den när den inte orkar mer så småningom, än att ställa upp den och istället få ett lägre delta-t?

Ska hålla koll på temperaturerna när jag kopplat in de andra elementen för att se så inga stora förändringar sker.
Ändrar jag integralen för att få färre starter kommer alltså maxtemperaturen (när kompressorn slår ifrån) att öka, vilket i sig ger en mer oekonomisk drift?  Ungefär var nånstans går i såna fall brytpunkten för maximal effektivitet?

Är det förresten normalt att framledningen går upp mot 60 grader vid varmvattenproduktion?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 november 2010, 19:28:12 »

Citera
Däremot får jag se över min anl. eftersom jag kör på läge 2 i vanliga fall och hade då bara 5,5 gr delta i vv-drift.

Sådär. Nu går den på läge 1 och 8 gr delta vid både vv-drift och värme-drift. Minskat effekten med hela 21 W på cirkpumpen...
Gör ju ca 73 kWh/år vid 3500 tim vp-drift ;D
Kan ju köpa glass till barnen för de slantarna Thumbsup

Pengar rullar in - de går bra nu!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 november 2010, 19:25:31 »

Jag kom på att jag glömt nämna att två små radiatorer (i tvättstugan, 4 kvadrat, samt hallen, 8 kvadrat) för närvarande är bortkopplade från systemet pga ombyggnad där. Kommer troligtvis att kopplas in igen nästa vecka. Är detta något som har betydelse för nuvarande "intrimning"?

Se till att det är en märkbar temperaturdifferens mellan in- och utlopp när pumpen har gått så där 10 minuter. Minst 5 graders skillnad bör det vara. Små radiatorer har en benägenhet att kunna kortsluta cirkulationen och det är inte bra när man har värmepump. Pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur då.

Citera
Hur kan jag förresten se om jag har liten vattenvolym i systemet som Roland skrev? Skulle så vara fallet så får jag ju hit en VVS-gubbe nästa vecka som ska koppla in ovan nämnda element igen samt fixa med avlopp till tvättstugan, så i såna fall kan han ju hjälpa mig fylla systemet om det behövs. Börvärdet (?) 41 vet jag inte riktigt varifrån det kommer, det är ju inget som går at ställa in som t.ex. maxretur (55). Men det kanske är sammankopplat med värmekurvan?

Det blev ett missförstånd. Det är inte så att det fattas vatten utan det handlar om hur mycket vatten radiatorsystemet rymmer totalt. Nibe rekommenderar minst 20 L vatten/kW pumpeffekt. Är värdet lågt blir det onödigt många start och stopp. Ökas integralen blir det färre antal starter per dygn men det blir större skillnad framledningstemperaturen när pumpen stannar och börvärdet. Höga temperaturer sänker värmepumpens effektivitet så det är en avvägningsfråga, färre starter ger dyrare drift.   

Börvärdet kommer från värmekurvan. Ett börvärde på 41 grader när det är -1 ute betyder att det är ett 55/45 system, dvs radiatorerna behöver 55 grader framledningstemperatur vid dimensionerande utetemperatur som är -20 i Örebro.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 november 2010, 19:05:30 »

Ja, den orkar helt enkelt inte igång.
Under sommarhalvåret startar den endast vid vv-drift. Vv-drift är ju sämsta läget för en vp. Då går den som mest oekonomiskt om säger så. I det läget har du ju extra glädje av rätt deltaT.

Startintervall 20M menar att VP är blockerad i 20 min från senaste stopp tills nästa start. OM den vill starta innan detta så står det i fönstret att vp startar om x min. Detta är för att kylkretsen skall hinna tryckutjämna mellan drifttillfällena.

Nu kan du leka lite med Integral. Men som Roland sa tidigare, håll koll på hysteres också. Hysteres innebär att om framledningens är-värde överskrider bör-värde med mer eller lika med 10 gr så stannar VP. Samma gäller för start, fast åt andra hållet.
Jag kör hysteres 15 för VP och 20 för tillsats.

Lycka till!
 Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 24 november 2010, 18:56:37 »

Att den kärvar, beror det på det lägre varvtalet (antar att de tre stegen reglerar pumpens varvtal) samt att den inte körs så mycket sommarhalvåret? I såna fall skulle man väl kunna ställa upp cirkulationspumpen till nivå 2 eller 3 under sommarhalvåret (då effektiviteten i värmeproduktionen inte är lika viktig som under vintern) för att eventuellt undvika detta?

Bör jag prova att ändra värdet på integral A1 till upp mot 100 nu för att se om jag eventuellt kan få ett par starter färre på kompressorn per dygn?

Vad innebär förresten värdet "startint = 20M" i servicemenyn?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 november 2010, 18:46:34 »

Precis som Purjo säger. MEN, de har en tendens att kärva ändå. Fast det bör inte hända på ett par år.
Huruvida de radiatorerna kommer att påverka deltaT får vi se då. Men hellre 9 gr delta än mindre än 8.
Kolla min precis i läge 1 i varmvattenkörning och då hade jag exakt 8 gr. Så du kan köra på det och va glad! Thumbsup
Vi har ju samma pumpar och i vv-drift ska de vara samma.

Däremot får jag se över min anl. eftersom jag kör på läge 2 i vanliga fall och hade då bara 5,5 gr delta i vv-drift. :(
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 november 2010, 18:07:18 »

Cirkpumparna kan kärva fast om dom står stilla för länge. Dock har all moderna värmepumpars styrsystem en inbyggd funktion för motionskörning av cirkpumparna. Det borde din också ha...
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 24 november 2010, 17:59:14 »

Nu har jag kört ett par timmar med cirkulationspumpen i läge 1. Har gjort två avläsningar precis innan pumpen stannat och har då en framledning på 47 och retur på 39 första mätningen, och 46 respektive 38 andra gången, dvs en skillnad på 8 grader båda gånger. Kompressordriften verkar vara samma som tidigare, dvs ca 40 minuters drift och 25 minuters vila.
En mycket positiv bieffekt av att ha dragit ner pumpen är att det nu är tämligen tyst här hemma. Det var ett tydligt bakgrundsbrus av cirkulationen i ledningarna tidigare.

Tobocop du skrev att i läge 1 är det en risk att pumpen inte orkar starta i vår när jag får stillestånd på maskinen. Hur menar du då?

Jag kom på att jag glömt nämna att två små radiatorer (i tvättstugan, 4 kvadrat, samt hallen, 8 kvadrat) för närvarande är bortkopplade från systemet pga ombyggnad där. Kommer troligtvis att kopplas in igen nästa vecka. Är detta något som har betydelse för nuvarande "intrimning"?


Hur kan jag förresten se om jag har liten vattenvolym i systemet som Roland skrev? Skulle så vara fallet så får jag ju hit en VVS-gubbe nästa vecka som ska koppla in ovan nämnda element igen samt fixa med avlopp till tvättstugan, så i såna fall kan han ju hjälpa mig fylla systemet om det behövs. Börvärdet (?) 41 vet jag inte riktigt varifrån det kommer, det är ju inget som går at ställa in som t.ex. maxretur (55). Men det kanske är sammankopplat med värmekurvan?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 november 2010, 13:50:13 »

Att pumpen går 40 minuter och står still 25 när det är -1 ute och Örebrotrakten tycker jag inte är så dåligt. 8 kW till 130 m2 i 2 plan med 30-talsisolering är rimlig storlek på pumpen.

1000 kWh totalt i oktober är inte heller något att oroas sig över. Min pump (alltså enbart värmepumpen) drog 657 kWh i oktober. Är det något problem så är det husets isoleringstandard, inte pumpen. 8500 kWh/år för att värma huset tror jag på.

Det enda jag har reagerat på är att pumpen gick upp till 49 grader när börvärdet var 41 (det är så jag tolkar siffrorna). Det tyder på rätt liten vattenvolym i systemet relativt pumpen storlek. Stora pendlingar runt börvärdet kostar lite extra.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 november 2010, 13:09:00 »

Sänk pumpen till 1:an ett tag för att testa.
Jag kör min på 2:an och har sedan en strypventil (STAD 20) på returen för att få rätt deltaT.
Med rätt delta får du bättre resultat på driften med en fullständig kondensering och det bör även påverka framled så integralen hämtas fortare.
När vi är hemma med detta kan vi sedan laborera med Integral och hysteres Thumbsup
Skrivet av: Küngen
« skrivet: 24 november 2010, 12:53:38 »

Ställde ner cirkulationspumpen på steg 2 igår kväll men kan inte påstå att jag märker någon större skillnad. Pumpen går fortfarande efter samma mönster, dvs ca 40 minuters drift och därefter 25 minuters vila osv. Jag har fått en grad större skillnad påframledning och retur... när jag läst av 2 gånger nu på förmiddagen har det varit 47 och 41 respektive 46 och 40.
Pumpen startar när integralen når -60 men sen fortsätter den sjunka neråt -100 till -120 innan den vänder, precis som Bertil skrev...
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 november 2010, 10:40:07 »

Nej, det finns ingen starträknare i styren. Om du går in i temperaturmenyn så kan du stega ner till Integral, tryck sedan höger så kommer du in i en ny menybild som visar en graf över Integralen. I den kan man läsa av temperaturen varje minut och på så sätt lista ut hur den startat. Så fort Integralen nått inställt värde (-60 i ditt nuvarande läge) så startar komp. och stannar igen så fort Integral nått 0 eller högre.
Ställer man upp loggtid i servicemenyn under Installation så får man en längre graftid. Men den blir mer svårläst.

Själv kör jag Integral 115 just nu. Får cirka 40 min vilotid och 45 min drift.
-3 ºC ute Rumbör 20 och kurva 30.
Kurva 0 ºC = +1 ºC
kurva +5 ºC = +1 ºC
VP enl signaturen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 november 2010, 00:42:33 »

Integralen sjunker en tid även efter pumpen startat, helt ok. Det tar en stund innan den når börvärdet (det inom parentes)

Den övre  pumpen är för elementen den kan du sänka till läge två. (den är varm och skön)
Kolla tempdiffen sen när kompressorn går för värme stabilt efter säg ca 10 minuter.

Startvärdet för kompressorn (-60) kan med fördel ökas för mindre antal starter.

men det finns ett värde som heter hysteres som bör justeras också, så inte den rackarn "styr" på det värdet.

Kolla lite här så kanske det blir lättare att förstå...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Höj gärna hysteres för start av kompressor men även för start av elpatron. Du kan iofs kolla just innan den stannar så inte pumpen orkar upp i mera än 10 graders skillnad mellan är och börvärdet.



Skrivet av: Küngen
« skrivet: 23 november 2010, 21:58:12 »

Var precis ner och kollade nu och då måste pumpen ha startat någon gång de senaste minuterna. Hade framledning på 36 och retur på 35, integral -68. Kan dock ge mig tusan på att integralen legat på mer än -100 tidigare.
Öppnade upp maskinen och kan bekräfta att det är en Duo 8. Det finns två cirkulationspumpar till vänster; en nästan nere vid golvet och en mer i mitten av pumpen. Den vid golvet står i läge 2, den övre står i läge 3. Antar att det är denna jag då ska ändra.

Har nu ställt om den till läge 2. Får kolla igen i morgon förmiddag och se hur det ser ut med temperaturerna och hur ofta den startar. Man ska väl kunna få fram antal starter i maskinen på något sätt? Det är inget jag lyckats hitta...

Tusen tack förresten till er som tagit er tid att läsa och svara!
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 23 november 2010, 21:24:48 »

Jo, på cirkpumpen. Öppna fronten på VP. Sitter en skruv ovanpå som håller fronten. Vrids 1/4 varv med skruvmejsel.
Till vänster rätt en bit upp sitter en cirkulationspump. På den sitter en lägesväljare. En liten röd ratt. Kolla vilket läge den står i. Troligtvis 3:an. Sänk isf. Står den på 2:an kan man sänka till 1:an. Men de är lite risk för att den inte orkar starta sen i vår när du får stillestånd på maskinen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!