Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Hiller
« skrivet: 15 april 2017, 16:44:28 »

Hur pass bra är compress 6000? Den är ju helt klart bättre i pris än f2120, skiljer 13k och likvärdig i scop.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 22:42:21 »

Vi har gjutna valv i huset både i källaren och upp till 2:a vån så en kamin i källaren hade gjort susen, blir säker mycket behagligare golv på 1:a vån  med raddar också. Raptor här på forumet har byggt sitt ecodan system runt vattenmantlad kamin och han eldar bara när han känner för det så visst måste det gå att få till det på något sätt utan att man ska behöva vara tvungen att elda när det blir kallt. Det ger möjligheter att komma riktigt billigt undan även vid minus 25 om man har en sån lösning men sen är frågan hur ofta det sker, steget till en riktigt bra BV anläggning krymper ju också... facit brukar väl stå på sista sidan va?😄
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2017, 22:08:50 »

Om den inte orkar fullt ut kan man ju stänga av några radiatorer blir samma sak som att sänka framledningen med en shunt men billigare.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 21:49:11 »

Fixar pumpen att fullvärma även källaren utan spets vid höga minusgrader skulle jag absolut kunna tänka mig det men det är jag tveksam till.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2017, 21:37:30 »

Det går säkert men då får du köpa till extra shunt men varför inte samma framledning där som till resten.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 21:33:21 »

Ja kanske är bäst! Blir ca 250m2 att värma då, 2120 16kw borde fixa det men går det att köra källaren på en egen slinga mot lägre framledningstemp?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2017, 21:29:57 »

Klart bv är effektivare vid -15. jag skulle dragit raddar annars blir du tvingad att elda vid kyla,
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 21:23:26 »

Lite sugen att bygga nya systemet runt en vattenmatlad kamin men det kanske är dumt när man har en hyfsad pelletspanna som man kan köra? Kaminen kommer ju stå där pannan står idag i källaren så absolut inget man sitter och myser framför.
Fördelen är väl att en vattenmantlad som tar lite större ved kan brinna ett tag och temperaturen blir ju mycket högre än pelletseldning och värmer tanken fortare?
Nackdelar: Stor tank och problem med för hög temp mot utedel?  Sc:,h
En kamin i källaren borde göra gott i ett gammalt -50 tals hus men kanske bättre att dra raddar i källaren...
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 21:11:27 »

Ok som jag tänkte då👍🏻 Är BV mycket effektivare?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2017, 21:04:32 »

Ger den 11 kw och cop är 2 så drar den 5.5 kw från elnätet och resten tas ur luften.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 20:54:19 »

Hur mycket ström drar maskinen vid minus 15 och 55 grader framledning om man kikar på kurvan, är cop medräknad där? så är det minus 15 får jag pynta ut ca 10-11kw själv eller ska man dela det på cop som ligger på strax över 2? Ca 5kw?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 07 april 2017, 20:21:26 »

 :o
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 07 april 2017, 20:02:48 »

Kostar runt 5000 kr för 5 år att ha certifikatet.
Utbildningen som sonen gick var 14 månader, tror inte det är ett krav med VVS i grunden, fanns tydligen busschaufförer och annat löst folk på utbildningen.
Skall du ha verksmaheten i eget företag måste även det ackrediteras, du skall bevisa att du har personal med cert, att du har godkänd utrustning och ackrediterade verktyg.
Kanske kostar 300 000-600 000 kr för någon helt grön att komma igång innan du har utbildning, cert, verktyg, AB, bil och allt annat som krävs för att det skall gå jobba.
Mer om du lånar under tiden du utbildar dig.
Ja ni ser det kostar att ligga på topp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2017, 19:57:53 »

Kostar runt 5000 kr för 5 år att ha certifikatet.
Utbildningen som sonen gick var 14 månader, tror inte det är ett krav med VVS i grunden, fanns tydligen busschaufförer och annat löst folk på utbildningen.
Skall du ha verksmaheten i eget företag måste även det ackrediteras, du skall bevisa att du har personal med cert, att du har godkänd utrustning och ackrediterade verktyg.
Kanske kostar 300 000-600 000 kr för någon helt grön att komma igång innan du har utbildning, cert, verktyg, AB, bil och allt annat som krävs för att det skall gå jobba.
Mer om du lånar under tiden du utbildar dig.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 07 april 2017, 15:38:07 »

Jag är tidsoptimist 😄
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 07 april 2017, 15:15:15 »

Ok, tänkte att man kunde damma av en 5-6pumpar om dan... är det SWEP utbildningen heter?
Tror inte tanten kommer att gilla det 5-6 om dagen nytt eller gammalt , men det är klart kan du få 25 tim på dygn så , det är nog SWEP men är inte insatt i det
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 07 april 2017, 15:11:04 »

Ok, tänkte att man kunde damma av en 5-6pumpar om dan... är det SWEP utbildningen heter?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 07 april 2017, 15:00:17 »

Man kanske skulle ta ett sånt där kylcertifikat eller vad som krävs och göra lite pengar 😄 Lär ju fattas en hel del utbildat folk... kanske måste va röris i grunden?
tror inte det lönar sig avgift utbildning utanför yrkesskolan ,kanske 15000:- eller mer
ackreditkostnad SWEP  ca 6000: år
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 07 april 2017, 14:38:23 »

Man kanske skulle ta ett sånt där kylcertifikat eller vad som krävs och göra lite pengar 😄 Lär ju fattas en hel del utbildat folk... kanske måste va röris i grunden?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2017, 08:03:42 »

Som jag fattat gäller det alla kylmaskiner och värmepumpar.
Bergvärmepumpar har ofta mindre köldmedium i sig.

Nibe 1255-16 som är en stor värmepump har t.ex 3.9 ton GWP (2.2 kg R407C) i sig.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwiSo_Cd1pHTAhWlE5oKHbZ6Br4QFgg1MAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.nibe.se%2Fnibedocuments%2F19374%2Fama1255-16_v2.doc&usg=AFQjCNFxKLuYT0GxQtPl60PY5wVCvYwXGg&sig2=DBv64fX-p_-OKZJQ2lWJvg&cad=rjt
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 07 april 2017, 07:50:17 »

Gäller läckagekontrollen även BVP?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2017, 06:44:25 »

Uppgifterna från energirådgivningen bygger på gamla uppgifter/okunnighet.
Luft/vattenvärmepumparna har utvecklats enormt de senaste 2-3 åren och med de nya invertrarna finns det ingen anledning att dimensionera för bara 90% energitäckningsgrad.
En modern luft/vattenvärmepump har OK COP ändå ned till -25 grader.
Dock, allt beror ju på var i landet man bort, i Skåne är det idag ingen konst att dimensionera för kanske 97-100% energitäckningsgrad, medan man i norra Sverige inte kommer ifrån det faktum att det från tid till annan blir -30 grader kallt, och då blir det svårt.

Det går inte komma med generella råd, men oavsett var i landet man bor så tycker jag att man kan dimensionera en inverter för full effekttäckning i vart fall ned till ca -15 grader, det ger nog i de flesta fall en energitäckningsgrad på minst 95%.

Det finns dock som jag ser det två saker som man skall vara vaken för:

1. En luft/vattenvärmepump med mer än 6 kW uteffekt bör ha 3-fas kompressor.
2. Man måste kolla vad som gäller för årlig läckagekontroll, med de nya regler som gäller nu får maskinerna bara fyllas med köldmedium som har ett GWP-värde på 5 ton CO2- ekvivalenter om det är ett split-aggregat, och 10 ton om det är helhermetiskt.
Det kan bli dyrt att köpa en värmepump som  kräver årlig kontroll.

Jag gissar att de är borta från marknaden så snart importörerna sålt slut på innevarande lager.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 06 april 2017, 19:58:17 »

Energirådgivningen... är det mer lönsamt att göra så och köpa spets varje gång det blir kallt??
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 06 april 2017, 18:59:07 »

Är det 3,6,9kw på pumparna? Om det är minus 10 i en vecka och första steget är på blir det ju runt 500 spänn, ingen rolig utgift
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 06 april 2017, 18:46:59 »

Om jag förstått det rätt så ville han medvetet ha det så att elpatronen gick in för han sa att pumpen mår bra av att få lite hjälp, sliter inte så på maskinen!
Finns det någon sanning i hans resonemang?
Varför ska det vara tillskott  , VP är byggd för att klara det , klart att den går lite hårdare vid högre temp och är mindre effektiv , men billigare än El  är det på annat vis rätta mig någon , men det är min uppfattning
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 06 april 2017, 18:30:32 »

👍🏻. Pratade med en elektriker på jobbet som har en atec 11kw, värmer upp ca 150m2 och hans maskin stöttade med 3kw redan vid minus 10, låter riktigt dåligt... eller?
Om jag förstått det rätt så ville han medvetet ha det så att elpatronen gick in för han sa att pumpen mår bra av att få lite hjälp, sliter inte så på maskinen!
Finns det någon sanning i hans resonemang?
Skrivet av: Kojak77
« skrivet: 06 april 2017, 16:13:56 »

Kojak du hade en 12kw? Hur stort hus hade du? Borås?

Se min signatur
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 06 april 2017, 06:24:58 »

Tack Rickard, skönt att höra att man inte är ett hopplöst fall 😸
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 april 2017, 06:23:06 »

Du borde ha ca 55 graders framledning vid -30 grader ute.
Borde alltså inte vara några större problem.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 06 april 2017, 06:17:27 »

Nu blev det 0 gradigt och jag kollade hur hög framledningen var, det ska ju tydligen vara något riktmärke man går efter!? Vad säger det om mitt effektbehov och storlek på pump?
Hus byggt -57 i västra Götaland, blåbetong/tegel 1,5 plan ca 175m2 + källare om 50-70 (finns en radiator idag men planer på att eventuellt dra fler)
Har kört med max framledning på 50 grader och då har vi haft normal temp även då det är kallt ute
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 april 2017, 15:24:21 »

Är det lite beroende på hur långt det är mellan inne och utedel som avgör mängd kylmedel?

Lite svårt att hitta info om exakt mängd i Daikins värmepump, men de har över 3 kg i alla fall, med fyllning för upp till 10 meter rör.
Har man mer rör än så skall det fyllas 10 gr/meter.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 05 april 2017, 14:46:00 »

Kojak du hade en 12kw? Hur stort hus hade du? Borås?
Skrivet av: Kojak77
« skrivet: 05 april 2017, 13:49:57 »

👍🏻. Pratade med en elektriker på jobbet som har en atec 11kw, värmer upp ca 150m2 och hans maskin stöttade med 3kw redan vid minus 10, låter riktigt dåligt... eller?

Min elpatron har enbart gått in vid ca -20 i vinter, förutom legionella körningen. Den gamla IVT jag hade gick in vid ca -4 - -6 grader.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 05 april 2017, 09:15:55 »

Är det lite beroende på hur långt det är mellan inne och utedel som avgör mängd kylmedel?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 april 2017, 08:55:33 »

Nibes och andras värmepumpar med vatten till utedelen klarar sig ifrån kraven på årlig läckagekontroll tack vare att de är hermetiskt tillslutna. (upp till 10 ton CO2-ekvivalenter)
Det gör knappast värmepumpar av "Splittyp" med R410 A i utedelen. (Max 5 ton)

Man kan ha just under (r410A) 2.4 kg fyllnad i en split, och nästan 5 kg i en hermetiskt tillsluten.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 05 april 2017, 08:45:58 »

Ok ska fylla i uppgifter när jag har tid. Är lite tveksam på vatten i utedelen.. börjat snegla på ecodan zubadan 16kw split, flera här på forumet som kan köra den neråt minus 20-25 utan spets... f2120 har tydligen bättre spec och levererar ca 1 bättre i cop vid -15, 2,5 vid 45 grader och en zubadan ska ge ca 1,34 om jag minns rätt... rätta mig gärna om jag är ute och cyklar och missuppfattat 😄
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 april 2017, 08:24:20 »

Du har inte fyllt på din profil med info om var du bor och vilket energibehov du har idag.
Men rent allmänt skulle jag nog i alla fall se till att om JAG skaffade en invertervärmepump luft/vatten så skulle jag försöka få så när 100% effekttäckning som möjligt vid DUT, OM den klarar att leverera den framledningstemp som behövs dessa dagar.
Bor du söderut och "aldrig" har kallare än -20, och har ett effektbehov på 10 kW vid den utetempen så skulle jag försöka komma så när detta som möjligt.
Att det blir lite eltillskott när det är riktigt kallt är dock inte hela världen.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 05 april 2017, 08:14:06 »

Vad säger du kung Rickard, har du facit på vilken storlek jag ska ha? 😁
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 april 2017, 07:26:10 »

 tummenupp
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 04 april 2017, 20:26:07 »

Har du mera huset bakom fotona?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 04 april 2017, 20:12:13 »

Den ☝️️ Nån som monterat en 20kw? Kanske är att ta i men den ger ju bara 16kw dock
Hej  har du mera huset bakom fotona ?  det börjar bli stort , då lär du få ta till större
tank 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 04 april 2017, 19:00:39 »

Den ☝️️ Nån som monterat en 20kw? Kanske är att ta i men den ger ju bara 16kw dock
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 04 april 2017, 18:55:06 »

Blir till att installera en stor maskin så slipper man sånt
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 april 2017, 09:33:17 »

Har för mig att man kan ställa in tider som vp gör lite varmare vv inte så den ändrar prioriteringen mellan vv resp värme.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 04 april 2017, 09:17:46 »

Kan man ställa in tider då Vp jobbar mer för vv än radiatorerna, tex om man duschar mycket på morgonen så ställer man in Vp att göra lite mer vv mellan kl 6:00 - 8:00?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 april 2017, 08:56:51 »

Vad händer när den växlar mellan VV och värme i åtanke på vad som avhandlas här på forumet , blir det stopp på VP , på grund av något som heter GM eller övertemp
Så länge vp växlar mellan vv och värme är det nog liten risk att den stoppar på grund av att gm når 0 i så fall har man väldigt låt värme behov och nån gång blir värme behovet så lågt så vp stoppar men det tar längre tid om den värmer vv mellan värme körningarna.
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 03 april 2017, 21:35:32 »

Skulle inte tro det så länge det finns det värmebehov. Har ingen själv så kan inte svara helt 100 på det.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 03 april 2017, 20:49:40 »

Har du stort vv behov så finns vvm 500 till 2120 så får du 400 liter vv. Sant att den växlar mellan att värma vv och värme men går att ställa tid så att den växlar imellan typ 30m vv sen 30 m värme tills det når börvärdet för vv
Vad händer när den växlar mellan VV och värme i åtanke på vad som avhandlas här på forumet , blir det stopp på VP , på grund av något som heter GM eller övertemp
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 03 april 2017, 19:57:20 »

Har du stort vv behov så finns vvm 500 till 2120 så får du 400 liter vv. Sant att den växlar mellan att värma vv och värme men går att ställa tid så att den växlar imellan typ 30m vv sen 30 m värme tills det når börvärdet för vv
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 03 april 2017, 17:02:30 »

Nån med många strängar på sin lyra förmodligen 👍🏻

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!