Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja TV  (läst 4812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Välja TV
« skrivet: 09 augusti 2010, 17:57:33 »
Jag är egentligen inte alls TV-intresserad men nu efter att ha tokrenoverat huset vill jag inte flytta tillbaka min gamla tjock-tv som jag i övrigt är nöjd med. Nu vill jag ha en större och snyggare TV. Jag har vanlig TV-antenn och tänker troligen endast att se det vanliga basutbudet. Jag vill slippa extra boxar mm. Och jag vill inte betala för teknik som jag inte utnyttjar. Däremot vill jag gärna ha så skarp bild som möjligt för en acceptabel summa pengar. Utan att veta vad jag bör satsa på så tror jag just nu att det bör vara 42-47 tum LCD och priset max 8000 kr. Avståndet från ögonen till skärmen blir ca 2,5-3 meter. Vägg-vägg = 3,6 meter.

Vad bör jag tänka på? Några bra tips och erfarenheter?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Välja TV
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2010, 20:59:25 »
1. Gå in i lämplig hemelektronikbutik med bra utbud och gärna nån aktiv kampanj, kanske nåt företag som inte är kända för höga priser osv.
2. Välj den trevligaste TV:n du hittar för pengarna du vill lägga, med funktionerna du vill ha osv.
3. Åk hem, sätt i sladdarna, välj "OK", "OK", "Digitalt", "Starta sökning", "Lagra" (typ, eller nåt liknande).
4. Njut.

Ärligt talat, det är inte så markant skillnad mellan de olika märkena för den vanlige användaren, sålänge du inte väljer något märke som ingen har hört talas om så bör du kunna välja det som passar dig bäst. En 46-tums LCD i Full-HD går väl på nånstans mellan 7-9000 om du inte väljer den allra senaste modellen.

Sist men inte minst, man kan i princip inte välja för stor TV. Du vänjer dig förr eller senare. Vi gick från 28" CRT till 46"-wide LCD, och vi tyckte att den var kopiöst stor när vi först hade satt dit den (mellandagsrean för ett halvårsen), men idag tycker vi att vi lika gärna kunde valt en 50-55" eller tillochmed 60" för den delen. Eller varför inte projektor och täcka hela väggen när man ändå är i farten?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Välja TV
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2010, 21:04:59 »
Prisvärt alternativ just nu är LG 50PK550

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Välja TV
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2010, 12:41:39 »
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=571138

Denna köpte min son för nÃ¥gra veckor sedan, funkar mycket bra till att se film/tv/spela/pc-skärm  Thumbsup.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Välja TV
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2010, 13:26:38 »
När jag ska köpa dyra saker så burkar jag använda prisjakt. Ställa in sökfunktionen, säg nu max 10.000kr till att börja med.
Får en lista, klickar så den sorteras i bäst omdömen, eller högst rank.

LG 50PK350N, 50" plasma, rank 3, pris: 7990kr
LG 50PQ2000, 50" plasma, högst omdöme, pris: 6995kr
eller den mycket omtalade LG 50PS8000, 50" plasma, näst högst omdöme, pris: 8990kr

----

Sony Bravia KDL-46EX500, 46" lcd, rank 5 med även andra plast på omdömen, 9479kr
LG 47LH3000,  47" lcd, första plats omdömen, 8890kr 

Kontra omdömen rank och tidningstestbetygen så hade jag kollat Sony Bravia KDL-46EX500 ifall man nu ska envisas med LCD..


Kamraten gjorde likt de flesta andra och köpte den billiga 50" plasman och enda han klagade på var att den kändes liten.
Få som ångrar att de valde en större tv...

Sen, ifall det vore mig, så hade jag även gått in på minhembio.com och kollat om tv:n trots betygen på prisjakt, är bra eller dålig...

(ja det tar lång tid för mig att köpa prylar)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Välja TV
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2010, 16:31:06 »
Då har jag i alla fall lärt mig att LG tydligen är ett ganska bra märke. Flera av de ni rekommenderat verkar ha bra pris och bra omdömme fast jag tycker de verkar ganska energikrävande. Fast man kanske inte kommer under 180 watt om man vill ha bra bild? Jag var också ute efter en LCD eftersom jag trodde plasma slösade mer el men det verkar inte vara någon skillnad.

Jag skall kolla vidare på minhembio mm innan jag shoppar.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Välja TV
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2010, 16:41:00 »
Prisjakts jämförelse tabell;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=585048,418272,404414,549179,419100

och när jag ser den så gör siffrorna på LG 50PK350N mig nyfiken...
SÃ¥ dÃ¥ sökte jag pÃ¥ minhembio, man fÃ¥r dock tänka pÃ¥ att det är mÃ¥nga fanatiker där som buar för allt under 40,000kr   ::);
1. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=262094
2. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=265499
« Senast ändrad: 10 augusti 2010, 16:46:26 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja TV
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2010, 08:23:05 »
LG 50PK250N eller någon av de dyrare modellerna. Det finns ingen anledning att köpa en dyr LCD för närvarande.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Välja TV
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2010, 13:45:22 »
Så LCD är dyrare än plasma numera? Eller är det i storlekar över 42-47 tum som plasma är bäst/billigast? Jag är mest rädd för att energiförbrukningen skall bli för hög. efter denna heta sommar vill man inte starta ett 300 watts element/plasma när det redan är 28 grader varmt inne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Välja TV
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2010, 14:10:05 »
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=585048,418272,404414,549179,419100

Plasma 50" LG 50PK350N - 190w   (0,1w standby)  7990kr
LCD 47" LG 47LH3000 - 280w (1w standby) 8890kr


Så varför ha ångest; plasman är billigare, större, smalare och snålare... :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Välja TV
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2010, 15:59:37 »
Så varför ha ångest; plasman är billigare, större, smalare och snålare... :)
Och mÃ¥ste köras hem pÃ¥ högkant sÃ¥ man mÃ¥ste hyra släpkärra eller lastbil...  :(
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Välja TV
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2010, 16:20:33 »
Tja om nu det är ett bekymmer sÃ¥ har netonnet (de med lägsta priset) hemleverans; inte för att jag hade vÃ¥gatlÃ¥ta posten hantera det men...  ;)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Välja TV
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2010, 20:58:52 »
Prisvärt alternativ just nu är LG 50PK550
Kan inte annat än hålla med Mike... har tittat på en SJUJÄKLA massa plasma-tv's... och pk550 har en väldigt trivsam bild.
Pk550 är väl i princip en entusiast Tv för de som FAKTISKT ställer krav på bilden. För och vara plasma hade den väldigt vilsam bild. Ett vettigt köp.


...stod och vägde själv pÃ¥ PK550...men tillslut sÃ¥ släpte mina fördämningar och jag slog till pÃ¥ Pana VT20  :D

Men energisparläget av sÃ¥ pendlar den mellan 300 och 430W...  >:D  tur man har AC...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Välja TV
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2010, 08:29:46 »
Får nog backa till mitt ursprungliga krav. Jag vill inte köpa över nätet utan verkligen se bilden och även finishen mm (som möbel) så det måste vara från affären. Siba, onoff mm. om man måste ha specialtranspport för plasma så går den bort. Och några 3-400 watt acepteras inte i detta hus. TV-n måste gå in i en vanlig bil så även 50 tummare går kanske bort av denna anledning? 42 tum kan nog räcka. Just nu sitter vi 5 meter från en 28 tummare så 2,5 meter från 42 tumm bör vara ett rejält lyft.

Är digitalmottagare för det fria utbudet inbyggt i alla TV idag? Har hört något om att en ny standard kommer till hösten. Jag vill ju inte ha några externa fula boxar.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Välja TV
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2010, 10:29:03 »
...verkligen se bilden och även finishen mm (som möbel) ..om man måste ha specialtranspport för plasma så går den bort. Och några 3-400 watt acepteras inte...
Är digitalmottagare för det fria utbudet inbyggt i alla TV idag?
Om du går IFRÅN tjockTV så måste du titta på bilden och se om du kan leva med den.
LCD / plasma bilden har ju väldigt skarpa konturer och tydliga färger men dom har åxå en hel del mysko saker för sig som kan verka som irritationsmoment. Rörelse-oskärpa, ryck i panoreringar, digtala bildprocess-artefakter... listan kan bli hur lång som helst.

Bilden kan se kanon ut med HD mtrl, men när den matas med "tv kvalitet" så kryper det in massa skräp i bilden.

Ett problem som alla plasma och LCD tv's har(som jag sett) är varierande grad av problem med bilden där textremsor finns i samband med rörelser.
"Bildförbättrarna" i tv'n har svårt att hålla texten stillastående medans allt bakom texten rör sig.
Problemet uppträder mer eller mindre beroende på panoreringsfart.

Be butiken demonstrera olika bildmaterial, både HD och Tv.

Är dom snorkiga, gå därifrån, fick jag göra.

Media Markt kungens kurva(Sthlm) ville inte vara behjälpliga så jag köpte min tv hos Elgiganten istället. Det enda jag bad om var att få låna en blu ray spelare och HDMI kabel så jag kunde testa själv (hade med mig egna skivor) så slipper dom ha en expedit som står och prata sälj smörja.
Haha... funderar på att skicka in en kopia på elgiganten kvittot till dom så inte nästa kund får så'n dålig behandling.


Det är inte någon specialtransport av plasma, bara kartongen står upp. Jag ställde min tv på takräcket.

Att tv'n drar 400W är för att jag stängt av Eco läget... vill garantera låg bild intensitet under inkörningstiden (100-200 timmar).

Japp, jag har inte sett en enda utan boxerkompatibel mottagare.
« Senast ändrad: 12 augusti 2010, 10:33:34 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!