Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?  (läst 12090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Hs

  • Gäst
Niklas Hs
Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« skrivet: 30 november 2013, 14:59:48 »
Hejsan.
Jag och min sambo tog beslutet i våras att handla hus och vi flyttade in i Augusti i år.

Huset har gått från gammal vedpanna till CTC eco el 1550 och en Ecoair 107.
Pannan installerades nov 2012 och pumpen i april i år vilket är i samband med att förra ägaren gick bort.

Allt funkar fint med värmen utom just i duscharna.
Dom blir fisljumna om ens det.
Vi har en dusch i "källarplanet" och en på "boplanet" och båda lider av samma bekymmer.
Vattenkranarna har bra med värme så problemet är endast i duschen.

Huset är från -81 och har stora radiatorer i alla rum.

Jag har bytt en av duschblandarna till en ny men med samma resultat.
Lågt tryck och dålig värme.

NÃ¥gon som har en ide om vad det kan vara?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2013, 15:51:19 »
hur känns (eller mät upp) varmvattnet _till_ dushblandarna och ändrar det sig efter en tid.

om det är riktigt varmt - är duschblandarna rätt inkoppade, varmsida till kallsidan på duchblandaren och motsvarande kan ge sådana effekter

Du kan ha en shunt innan för inblandning med kallvatten för varmvattnet till duscharna då om det är vedeldat tidigare, är inställd för ganska stor inblandning - detta för att förhindra skållningsrisk vid duschning om pannan när nära 100 grader C efter ett till största delen nedbrunnet vedinlägg. Om din VP-anläggning nu ligger kring 50 grader C så kan jag tänka mig att det blir ganska kylig varmvatten.

 

« Senast ändrad: 30 november 2013, 15:54:21 av xxargs »

Niklas Hs

  • Gäst
Niklas Hs
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2013, 16:07:50 »
Duschblandarna är kopplade som alltid, varm på vänster rör och kallt närmast termostater eller vad man kallar den.

Vrider jag på duschen på full värme och flöde så blir blandaren Varm på inloppet iaf.

Det sitter någon typ av grej ovanför pannan som verkar koppla ihop ett rör med kranvarmvatten rören.
Finns ett vred med +\- på och den står Max öppen.
Annars går det två rör ur pannan som förgrenar sig ut i 10 rör i taket.
Ser nästan ut som två krattor.
Det ena går till kranar och det andra till värmen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 18:28:54 »
Det sitter någon typ av grej ovanför pannan som verkar koppla ihop ett rör med kranvarmvatten rören.
Finns ett vred med +\- på och den står Max öppen.

Det är nog en termostatblandare. De kan åldras så att de ger för svalt vatten ut, har varit med om det på ett ställe där jag bodde tidigare. Det går att demontera termostatblandaren och vrida någon del i den så att den ger varmare vatten men kontrollera först om det är någon skillnad på temperaturen på vattnet in till grejen och temperaturen på vattnet ut.

Har man en vedpanna som kan ta upp temperaturen i pannan till 90 grader mÃ¥ste man ha en termostatblandare efter pannan. Risken för brännskador är för stor annars. 
« Senast ändrad: 30 november 2013, 19:04:50 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2013, 18:38:00 »
Duschblandarna är kopplade som alltid, varm på vänster rör och kallt närmast termostater eller vad man kallar den.

inte 100%  självklart som en släkting upptäckte med en blandare hemtagen frÃ¥n canada...


Citera

Vrider jag på duschen på full värme och flöde så blir blandaren Varm på inloppet iaf.


varmt eller hett ?? - du bör inte kunna hålla i varmvattenröret mer än mycket kort stund när värmen har kommit fram ordentligt.

om termostatblandaren är sliten eller igensatt så kanske inte flödena går som tänkt och tex. enbart tappar från varmvatten när temperaturen är låg, utan istället tappar från kallvatten mer eller mindre i alla lägen.



Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om varmvattenledningen är het fram till blandaren, men det inte går att få ut värme i duschen:
Duschblandaren (-na) kan vara igenkalkade så att termostaten i dem inte funkar. Har haft det problemet själv. Löstes med reservdelar.
« Senast ändrad: 30 november 2013, 19:58:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Niklas Hs

  • Gäst
Niklas Hs
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2013, 01:56:20 »
Den ena blandaren är ny (2 veckor) och det är samma fel på värmen där som i duschen med gamla blandaren.

Termostaten ovanför elpannan är även den helt ny, det är endast rören som är kvar från det gamla systemet.
Det är kanske inte en sådan termostat ni pratar om.

Duschblandaren blir inte het utan jag kan hålla handen på den, rören kan jag inte känna eftersom att dom sitter i väggen.

Ska jag ta lite bilder?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om det är varmt i vanliga kranar men inte i duschen så säger logiken att felet sitter i duschblandarna. Dessa kan justeras för att inte ge för varmt vatten och det är rimligen det som måste göras.

Har du testat att vrida blandarna i bottenläge åt båda hållen, förbi spärren till max värme och till max kallt, och kollat när det blir helt kallt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nu slår det mig, i en liknande tråd för nåt år sedan så var orsaken till klen värme i duschen att kallvatten ginade över till vv i en defekt blandare nr 1 så att vv som kom fram till blandare nr 2 blev utspätt på värme.
Hur många blandare har du?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Niklashs

  • Gäst
Niklashs
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2013, 15:47:43 »
Nu slår det mig, i en liknande tråd för nåt år sedan så var orsaken till klen värme i duschen att kallvatten ginade över till vv i en defekt blandare nr 1 så att vv som kom fram till blandare nr 2 blev utspätt på värme.
Hur många blandare har du?

Kom ur en mer eller mindre kall dusch precis.
Tvivlar på att vi kommer kunna använda duschen i vinter.

Vi har två stycken.
En nere på källarplanet i rummet bredvid pannrummet och en på boplanet rakt ovanför pannrummet.

Hade jag haft ett schema på hur rören var dragna i huset så hade jag kanske kunnat utesluta något men nu famlar jag mest i blindo.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2013, 16:26:19 »
Nu har du ju fått ett antal handfast råd, om du inte följer dem lär du fortsätta att famla i blindo.

1. Kolla temperaturen på röret in i bladningsventilen (den som sitter ovanför/vid pannan) - det skall vara lika varmt in som ut från den om den fungerar som den ska. (Att den är ny är ingen garanti för att den fungerar).

2. Följ rören från duschblandaren uppe, den som är bytt?, någonstans kommer rören ut från väggen, och kolla hur varmt röret är.
Är röret 50 grader varmt men du bara får 30 grader i duschen så är det:

1. Fel på den nya blandaren, eller en justering som behöver göras.
2. Kallvatten kommer någonstans in i vv-ledningen, som någon itdigare skrev så kan de hända om det är fel på blandare nummer två.

En annan sak som jag vill ha klagjort är att du vet att det finns en manuell spärr på alla blandare som du kan behöva påverka för att få full värme, känner du till det, och har du "öppnat" spärren när du frsöker få max värme i duschen?

Att följa upp tappvarmvattenledningarna och med hjälp av en termometer är inte speciellt svårt, en IR-termometer kan vara ett bra hjälpmedel: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html
Tänk bara på att en IR-termometer på blank metall kan visa lite vad som helst, sätt gärna en bit maskeringstejp på rören innan du mäter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Niklashs

  • Gäst
Niklashs
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2013, 00:15:00 »
Nu har du ju fått ett antal handfast råd, om du inte följer dem lär du fortsätta att famla i blindo.

1. Kolla temperaturen på röret in i bladningsventilen (den som sitter ovanför/vid pannan) - det skall vara lika varmt in som ut från den om den fungerar som den ska. (Att den är ny är ingen garanti för att den fungerar).

2. Följ rören från duschblandaren uppe, den som är bytt?, någonstans kommer rören ut från väggen, och kolla hur varmt röret är.
Är röret 50 grader varmt men du bara får 30 grader i duschen så är det:

1. Fel på den nya blandaren, eller en justering som behöver göras.
2. Kallvatten kommer någonstans in i vv-ledningen, som någon itdigare skrev så kan de hända om det är fel på blandare nummer två.

En annan sak som jag vill ha klagjort är att du vet att det finns en manuell spärr på alla blandare som du kan behöva påverka för att få full värme, känner du till det, och har du "öppnat" spärren när du frsöker få max värme i duschen?

Att följa upp tappvarmvattenledningarna och med hjälp av en termometer är inte speciellt svårt, en IR-termometer kan vara ett bra hjälpmedel: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html
Tänk bara på att en IR-termometer på blank metall kan visa lite vad som helst, sätt gärna en bit maskeringstejp på rören innan du mäter.

Får köpa en termometr imorgon och mäta.
Rören kommer inte ut ur väggen då dom är gömda i väggen. Men jag kan säkert mäta på muttern till blandaren.

Om du menar plasthylsan som sitter innanför temperaturvredet så känner jag till den och har provat utan, med samma resultat.
Utöver den så känner jag inte till någon.

Tack för alla tips hittills =)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #12 skrivet: 04 december 2013, 07:31:26 »
Det brukar alltid finnas en knapp av något slag som man måste hålla in för att kunna få varmare än typ 38 grader i duschen.
Den svarta knappen i denna bild t.ex.:

Självklart kommer vv-ledningen till blandaren ut från väggen/golvet någonstans i andra ändan, där du kan mäta.
Det är ju inte direkt rymdteknololig vi talar om här.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nikel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #13 skrivet: 04 december 2013, 17:53:33 »
Hejsan.

Nu har jag tagit och registrerat mig.
Den är jag medveten om Rickard och jag har på båda blandarna monterat bort hela kåpan och justerat upp termostaten till max, med samma kalla resultat.

Jag missförstod dig och trodde du menade rören ur väggen i badrummet =)
Jag mätte inte direkt när det gick ur då det bara är 50 cm till blandningsventilen.
Bifogar lite bilder och beskrivningar på var och vad.
Jag tycker det ser kallt ut överallt =S
Alla mätningar är gjorda med rekspektive blandare på full fart samt max värme.

Vad värmepannan står på nu.

Vi börjar på blandningsventilen. (Då med en dusch på full kräm)



Sen tar vi duschen nere. (Fullt påslagen)
Väldigt mörk bild, men mätaren ger 39.8 grader.


Och duschen uppe. (Fullt påslagen)
37.8 grader.


Sen provade jag på vattenkranen i köket.



Vad säger ni om det?
Skulle jag få full värme så måste jag mer eller mindre stänga av kallvattnet.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i duscharna? Kan det vara pga nytt system?
« Svar #14 skrivet: 04 december 2013, 19:15:59 »
CTC:s slingberedare gör att du aldrig får ut lika varmt vatten som panntempen indikerar, men det varierar även med flödet, ju lägre flöde desto närmare panntemp skall utgående tappvarmvatten kunna bli.
Om du verkligen tappar 2 grader redan vid blandningsventilen ovanför pannan så tycker jag att du har nåt skumt redan där.
Själv har jag valt att inte montera någon blandningsventil, just för att den inte skall "tjuvspäda" ned temperaturen. (det är mot alla rekommendationer, och inget jag rekommenderar andra att göra)
Att man tappar 5-10 grader ut till tappstället är inte helt onormalt.
Om duschvattnet vore 40 grader tycker jag inte att ni borde frysa.
Har du mätt vattentempen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!