Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör  (läst 15282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hallå!

I morse ville jag temporärt höja rumstemperaturen från 20° till 22°. När jag kom hem upptäckte jag att kurvan inte hade parallellförflyttats trots att jag höjde rumsbör. Varför är det så? Det kan väl inte vara meningen att rumsgivaren ska justera upp temperaturen själv? Man kan naturligtvis höja kurvan, men ska man verkligen behöva det när man har rumsgivare?

Det är en Thermia Diplomat 10 om ni inte kommer ihåg det.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Tror det funkar som på deras Villa modell.
Har man en rumsgivare då är inte rumbör aktivt i styren som om man inte har en rumsgivare...
Rumbör visar ju önskad (inställd) temp på rumsgivaren eller hur...

MEN om du höjer pÃ¥ rumsgivaren dÃ¥ paralellförflyttar du kurvan!! SÃ¥ funkar rumsgivaren vid avvikelse frÃ¥n önskad rumstemp.... och även när du tillfälligt höjet önskad temp..   tex om känsligheten är ställd pÃ¥ läge 3 dÃ¥ ökar börvärdet med ca 3 grader för varje grads avvikelse pÃ¥ rumstempen.  
Så det är väl helt ok???



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Citera
MEN om du höjer pÃ¥ rumsgivaren dÃ¥ paralellförflyttar du kurvan!! SÃ¥ funkar rumsgivaren vid avvikelse frÃ¥n önskad rumstemp.... och även när du tillfälligt höjet önskad temp..  tex om känsligheten är ställd pÃ¥ läge 3 dÃ¥ ökar börvärdet med ca 3 grader för varje grads avvikelse pÃ¥ rumstempen.
Så det är väl helt ok???

Om jag gör så kommer ju temperaturen inte upp i den önskade. Så fort den har stigit lite minskar utskickningsbörvärdet, vilket leder till att man aldrig får upp temperaturen ordentligt. Om man skulle tänka på det sättet skulle ju kurvinställningen vara helt meningslös eftersom rumsgivaren ändå ställer in utskickningsbörvärdet, och så är det ju inte tänkt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Nja ordentligt...

Det är precis som du säger mär tempen närmar sig börvärdet då minskar ju paralellförflyttningen...
och som du antyder man nÃ¥r inte "önskad" temp när man höjer pÃ¥ rumsgivaren, eftersom dÃ¥ har man ju i princip fel kurva....   för att man ska nÃ¥ den temp som man önskar pÃ¥ rumsgivaren dÃ¥ ska ju ocksÃ¥ kurvan va rätt.  om kurvan är fel dÃ¥ kommer rumsgivaren hela tiden att "gasa eller bromsa" men nÃ¥r aldrig den önskade tempen.

MEN om du tillfälligt vill öka till säg 23 grader, ställ då in börvärdet på tex 25 grader då når du säkert 23.
jag är inte hundra säker att det är så även på Diplomat...
Men det är ologiskt att använda något som kallas rum bör (utan rumsgivare) för att paralellförflytta värmekurvan...
Jag har träffat mÃ¥nga som är utan rumsgivare som undrar varför dom inte fÃ¥r 22 grader inne dom har ju själv ställt in att dom vill ha det!!! liiite svÃ¥rt att smälta faktiskt  >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
I så fall kan jag ju lika gärna höja kurvan tre grader för varje grad jag vill ha extra. Nåja, nu vet jag i alla fall det. Jag tyckte bara att det verkade märkligt. Det står ju inget om det i skötselanvisningen. Det är verkligen synd att man inte får ett eget exemplar av den utförliga instruktionsboken eller att man åtminstone skulle kunna ladda ner den från hemsidan.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Har du rumsgivare och har kallibrerat den så kommer du att få önskad temp inne. Ställer du in ex. 23 grader kommer VP att jobba tills du uppnår 23 gr (där givaren sitter). Ju närmare ditt inställda värde tempen kommer ju mindre övertemp kommer VP att jobba med. När den sedan har uppnått rätt temp kommer den att jobba som vanligt. Det kommer att ta tid att höja tempen då VP är ett ganska trögt system, och jag undrar verkligen om ex nattsänkning är lönsamt.
Själv har jag kopplat ur min innegivare för att hitta rätt kurva men snart skall den koplas in.
Gjorde ett test i helgen, var bortrest fre-sön och sänkte tempen (rum bör) från 21 til 20 grader. Det tog nästan ETT dygn från det jag höjde tillbaka till 21 innan det var "rätt" temp i huset igen. Det hade gått fortare med innegivaren då denna kompenserar för verklig innetemp men jag är säker på att det hade tagit ganska lång tid ändå.
Kurvan skall du INTE röra om du har hittat rätt, den ser bara till att du har lika temp oavsett utetemp, inte att du har "rätt" temp inne. Detta sköts av "rum bör" eller innegivare.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
GAPa

Visst lämnade installatören
Monterings- och i drifttagningsinstruktionen   eller vad dom har för kul mnamn nu??
Du ska inte nöja dig med skötselanvisningen!!!!
Att dom inte förklarar detta med rumbör är riktigt trist tycker jag..

Jag tycker också tHermia är tramsiga dom fleta har dokumentationen på nätet.
Dom glättiga broschyrerna säger ju inget alls. dessutom hade dom papperen Ã¥pÃ¥ nätet förrut.... jag hade laddat hem rubbet men jag fick en krasch  >:( dÃ¥ försvann rubbet  :o

Sagt av en mycket nöjd thermiaägare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Citera
Har du rumsgivare och har kallibrerat den så kommer du att få önskad temp inne. Ställer du in ex. 23 grader kommer VP att jobba tills du uppnår 23 gr (där givaren sitter). Ju närmare ditt inställda värde tempen kommer ju mindre övertemp kommer VP att jobba med. När den sedan har uppnått rätt temp kommer den att jobba som vanligt. Det kommer att ta tid att höja tempen då VP är ett ganska trögt system, och jag undrar verkligen om ex nattsänkning är lönsamt.

Det funkar ju inte. När den börjar närma sig exempelvis 23 grader sänks ju framledningstemperaturen, varför den aldrig når upp till den önskade temperaturen. Det är ju därför jag måste höja kurvan också.

Citera
Visst lämnade installatören
Monterings- och i drifttagningsinstruktionen  eller vad dom har för kul mnamn nu??
Du ska inte nöja dig med skötselanvisningen!!!!

Det var den han inte lämnade. Han sade att de lämnade den förr i tiden men att de slutade med det eftersom folk bland annat höjde varmvattenproduktionsstartstemperaturen i hopp om att få mer varmvatten. När han installerade rumsgivaren fick jag titta i den för att kolla upp vad den nya inställningen rumfaktor var. Han kände inte till hur det fungerade eftersom han installerar rumsgivare ganska sällan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Det funkar ju inte. När den börjar närma sig exempelvis 23 grader sänks ju framledningstemperaturen, varför den aldrig når upp till den önskade temperaturen. Det är ju därför jag måste höja kurvan också.

Därför måste man ha rätt kurva innan man startar upp rumsgivaren, den kompenserar (visst mycket) för avvikelse från börvärdet. Men om kurvan är fel kommer den aldrig att nå önskad rumstemp. MEN nästan rätt...
Du kan ställa känsligheten också det vet du antagligen. jag kör i läge fyra, tre är väl rek. från Thermia..

KRÄV ett ex av inst anvisningen va ska han ha högar av dom till, fy faaxxxx va iritterad jag blir.
Det finns en hel del där man kan läsa in sig på!
Synd som stryk jag hade ju tagit hem en från nätet som jag tappade bort när det kraschade...

Kanske nån ANNAN som har ett ex i sin dator som kan maila dig.

Gärna till mig också...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag fick tjata ganska mycket för att min installatör skulle "glömma" att ta med sig installationsanvisningen.
Det är tydligen något Thermia beslutat centralt för att minimera "pill" i styren.
Konstigt tycker jag, det borde väl vara bättre om man skickade med så mycket information som möjligt så att kunderna får en chans att lära sig hur den nya dyrgripen fungerar.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #10 skrivet: 21 december 2004, 21:25:39 »
Citera
Därför måste man ha rätt kurva innan man startar upp rumsgivaren, den kompenserar (visst mycket) för avvikelse från börvärdet. Men om kurvan är fel kommer den aldrig att nå önskad rumstemp. MEN nästan rätt...
Du kan ställa känsligheten också det vet du antagligen. jag kör i läge fyra, tre är väl rek. från Thermia..

Den kanske skulle kunna komma upp i rätt temperatur om man kör i läge fyra, men hur det skulle gå till med läge tre kan jag inte förstå. Hur rätt kurvan än är inställd kan den väl inte funka för alla temperaturer. Jag ska pröva att öka till läge fyra och se vad som händer då.

Jag får väl försöka prata mer med installatören om det, men tror ni verkligen att han har extraex av den? Det vore verkligen bra om någon har ett aktuellt exemplar av en sådan på sin dator. Det skulle helt klart förenkla.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Jag får väl försöka prata mer med installatören om det, men tror ni verkligen att han har extraex av den? Det vore verkligen bra om någon har ett aktuellt exemplar av en sådan på sin dator. Det skulle helt klart förenkla.

Det följer med ETT ex till varje VP, så han har en hög...
ALLA andra (nästan) har rubbet på nätet hälsa honom det.
Jag hoppas ocksÃ¥ nÃ¥n som har Thermias papper i datorn???  Ã¤ven villa och andra modeller!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Citera
Det följer med ETT ex till varje VP, så han har en hög...
ALLA andra (nästan) har rubbet på nätet hälsa honom det.
Jag hoppas ocksÃ¥ nÃ¥n som har Thermias papper i datorn???  Ã¤ven villa och andra modeller!!!

Citera
Jag fick tjata ganska mycket för att min installatör skulle "glömma" att ta med sig installationsanvisningen.
Det är tydligen något Thermia beslutat centralt för att minimera "pill" i styren.
Konstigt tycker jag, det borde väl vara bättre om man skickade med så mycket information som möjligt så att kunderna får en chans att lära sig hur den nya dyrgripen fungerar

HÃ¥ller med, hoppas Thermia läser detta! Valde Thermia eftersom jag tyckte de verkade bäst bla av Bertils kloka  inlägg pÃ¥ detta forum. Är fortfarande mkt nöjd, men att det gömmer sina fina inställningmöjligheter som en sluten sekt kan knappast vara framgÃ¥ngsrikt i längden. Om det är nÃ¥t som ev kan gÃ¥ snett sÃ¥ fÃ¥r de väl sätta en varningstriangel i texten (och i menyerna om det gÃ¥r)och förklara varför! Vill ocksÃ¥ väldigt gärna ha Thermias instruktioner om nÃ¥gon har dem! Jag tror iof jag vet hur de tänker men det tar vi en annan gÃ¥ng.
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Ingen parallellförflyttning av kurvan vid ändring av rumsbör
« Svar #13 skrivet: 22 december 2004, 08:42:15 »
Citera
Det följer med ETT ex till varje VP, så han har en hög...
ALLA andra (nästan) har rubbet på nätet hälsa honom det.
Jag hoppas ocksÃ¥ nÃ¥n som har Thermias papper i datorn???  Ã¤ven villa och andra modeller!!!

Är du helt säker på att de inte har slutat med det, då? I så fall, är det något annat som man också ska be om? När jag fick kolla upp vad rumfaktor var i den hade han en hel pärm med olika saker om Diplomaten. Är resten av dess innehåll onödigt?

En kanske avlägsen dröm vore om Värmepumpsforum kunde få ett eget åf-konto till Thermias hemsida eller åtminstone få tillgång till en del av informationen där. Jag vet inte hur mycket hemligheter de skriver om där. Kan inte du eller någon annan högt stående på Värmepumpsforum prata med Adam eller någon annan från Thermia om det?

Nu till det här med kurva och rumsgivare. Jag har fortfarande inte förstått varför Diplomaten sade att man inte ska röra kurvan utan bara rumsbör. Vi har ju konstaterat att den aldrig når upp i önskad temperatur om man gör så. Kan du eller någon annan förklara varför Diplomaten skrev det han skrev?

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Citera
Nu till det här med kurva och rumsgivare. Jag har fortfarande inte förstått varför Diplomaten sade att man inte ska röra kurvan utan bara rumsbör. Vi har ju konstaterat att den aldrig når upp i önskad temperatur om man gör så. Kan du eller någon annan förklara varför Diplomaten skrev det han skrev?

Alltså,
UTAN rumsgivare:
Med kurva (lutning) justerar man så att man får samma temp inomhus oavsett utetemp, VP följer ett givet börvärde vid en viss utetemp. VP har ingen aning om temp inne men den skall vara samma oavsett utetemp.
Att man får RÄTT temp inne justerar man med RUM-bör, tex. 20, 21 eller 22 gr.
Nu har kurvan rätt lutning (samma temp oavsett utetemp) och önskad temp inne (RÄTT rum-bör)..

MED innegivare:
Först justerar man in VP UTAN innegivare enl. ovanstående, sen kopplar man in innegivaren.
Nu SKALL man inte ändra kurva (lutning) och inte RUM-bör på VP utan endast använda innegivaren.
Det första man bör göra är att kalibrera innegivaren så den visar rätt aktuell temp inne. Efter detta kör man med + eller - på innegivaren så att den har samma BÖR-värde som aktuellt (kalibrerat) ÄR-värde.
Nu är vi tillbaka med rumsgivaren "neutral" vid rätt temp inne och rätt lutning på kurvan (samma temp inne oavsett utetemp). Nu kommer innegivaren att justera kurva parallellt upp och ner beroende på om den känner att det är för varmt eler kallt inne.
Vill man höja tempen inne justerar man detta på innegivaren, INTE på VP.
Höjer du nu kurva fÃ¥r att fÃ¥ varmare sÃ¥ blir det varmare och varmare inne  ju kallare det blir ute, du fÃ¥r fel förhÃ¥llande mellan ute och innetemp.
Hopas du förstår bättre nu,
Lycka till
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!