Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av Bacho Minimaster  (läst 9180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knuten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Utbyte av Bacho Minimaster
« skrivet: 29 december 2010, 10:59:52 »
Vi planerar en ombyggnation av vår villa och ska i samband med detta byta ut vårt befintliga luftburna värmesystem - Bacho Minimaster. Systemet består av en värmeväxlare samt ett elvärmebatteri om 6 kW (ACJ). Uppvärmningen av huset är alltså luftburen via ett elvärmebatteri. Återvinning/växkling sker idag via Bacho Minimastern. Vi kommer efter ombyggnation ha en uppvärmd yta om ca 180 kvm varav groventré och tvättstuga på totalt 35 kvm ska ha golvvärme eftersom vi ska ha klinkergolv. Uppvärmningen kompletteras redan idag med en luft/luft-VP. 2 st toaletter samt entré har idag elburen golvvärme (totalt ca 15-20 kvm). Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet.Vi tänker även byta ut befintlig varmvattenberedare eftersom den är 26 år gammal.

Ett förslag från en leverantör går ut på följande:
- Installera en frånluftsvärmepump - Nibe Fighter 370
- Komplettera denna med ett vattenbatteri - ALIG VB250L (placeras på vind) - för
uppvärmning av luften.
- Värma de 35 kvm groventré och tvättstuga med utbyggd ventillation samt komplettera med vattenburen golvvärme från Niben - komfortvärme
Komplettera gärna med solpaneler för stöd till tappvatten/golvvärme.

Funderingar:
- Kommer Niben att klara av varmvattenbehovet till 4 personer plus uppvärmning av våra 180 kvm, varav 35 kvm värms med golvvärme från Niben och ca 15-20 av elburen golvvärme i toaletter mm? Vi har ett relativt stort bubbelbadkar - och en fru som gillar att duscha
- MÃ¥ste vi komplettera med en ytterligare VV-beredare/ackumulatortank?
- Räcker ALIG VB250L till för att värma upp huset tillsammans med luft/luft-VP? VB250L ser ut att vara dimensionerad för ett hus på ca 175 kvm. Men vi har ju hjälp av luft/luft-VP. Jag tippar på att vi behöver ett luftflöde på ca 65 l/sek för hela huset efter ombyggnationen.
- Kommer Niben och VB250L att arbeta för max, medförande vibrationer etc och en sämre verkningsgrad?

Vad finns det för alternativa lösningar?

Som alltid kul att höra era värdefulla åsikter.

/Knut

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av Bacho Minimaster
« Svar #1 skrivet: 29 december 2010, 17:20:10 »
Hej Knut!

Jag har likadant värmesystem som du. Funderar i nästan samma banor också!! Skillnaden är att jag funderar på att sätta in en Nibe Fighter 470 i stället. I den finns det ett inbyggt vattenbatteri för till-luften, annars är det samma som F 370. Jag tror att det skulle fungera bra om man har en annan värmekälla också. I mitt fall luft-luft pump och braskamin. Självklart så låter jag gamla "elpannan" ACJn sitta kvar och spetsa med om det skulle behövas.
Du kan läsa lite om det i min tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37343.0

Det finns ett annat fabrikat som heter Conheat motsvarande Alig VB250l. Där kan man även välja att byta ut sitt el-batteri och sätta i ett vatten-batteri sin befintliga ACJ. Arvika Ventilation & Service heter firman som saluför denna lösning, se hemsidan
http://www.arvikavent.se

Vad det gäller varmvatten till ett bubbelbadkar av modell stort så tror dock att du måste ha en extra VVB. Svärfar har en Nibe Fighter 640 och enligt honom så kan de inte använda sitt nya bubbelbad, i varje fall inte om det ska vara tillräckligt varmt!

/Unghanse
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad Knuten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Bacho Minimaster
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 10:54:09 »
Hej Knut!

Jag har likadant värmesystem som du. Funderar i nästan samma banor också!! Skillnaden är att jag funderar på att sätta in en Nibe Fighter 470 i stället. I den finns det ett inbyggt vattenbatteri för till-luften, annars är det samma som F 370. Jag tror att det skulle fungera bra om man har en annan värmekälla också. I mitt fall luft-luft pump och braskamin. Självklart så låter jag gamla "elpannan" ACJn sitta kvar och spetsa med om det skulle behövas.
Du kan läsa lite om det i min tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37343.0

Det finns ett annat fabrikat som heter Conheat motsvarande Alig VB250l. Där kan man även välja att byta ut sitt el-batteri och sätta i ett vatten-batteri sin befintliga ACJ. Arvika Ventilation & Service heter firman som saluför denna lösning, se hemsidan
http://www.arvikavent.se

Vad det gäller varmvatten till ett bubbelbadkar av modell stort så tror dock att du måste ha en extra VVB. Svärfar har en Nibe Fighter 640 och enligt honom så kan de inte använda sitt nya bubbelbad, i varje fall inte om det ska vara tillräckligt varmt!

/Unghanse

Hej Unghanse
Jag pratade med en person på ALIG ventillation som uppgav att 470:in inte var ett alternativ eftersom värmeeffekten inte är tillräcklig för att ge värme till ett vattenbatteri som ska värma hela huset. Det passar bra till ett radiatorsystem men inte till mitt hus som jag även fortsättningsvis i huvudsak kommer att värma upp med luftvärme.

När det gäller varmvattenbehovet så var det det jag misstänkte. Jag kommer nog att få komplettera med minst 150 lite ytterligare varmvattenberedare. Kanske kompletterat med solvärmepaneler för att hjälpa till att värma det relativt stora varmvattenbehovet.

MVH
/Knut

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av Bacho Minimaster
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 12:56:31 »
Det stämmer bra. Jag var i kontakt med Nibe för drygt ett Ã¥r sedan. Jag fick en uppgift att (dÃ¥ var det  410) till-luftsbatteriet  kan ge cirka 3.5 kw. DÃ¥ kompressorn är pÃ¥ 650 w sÃ¥ kan den ge cirka 2 kw (650w x 3 =1950 w)innan el-patronen ska in och stötta och jag vill i möjligaste mÃ¥n inte köra med el-patron.
Det innebär att så jag tänker så värmer jag huset med l/l pump och braskamin. Värmen återvinns i F470 med sina 2 "värmepumps" kw att värma varmvattnet och när det finns överskott värma till-luften så mycket det går. Skulle det inte räcka så spetsar jag med befintliga el-luftvärmen och det har jag inte behövt sedan l/l pumpen installerades och är jag hemma och har lust så eldar jag.
Men jag är som du, lite orolig för varmvattnet då man för dagen är van med 300 liter..

Jag tror att ditt förslag med ALIG och en F 370 är enklast och mest bekymmersfritt men eftersom du tar bort FTXen (minimastern) så kommer besparingen bli väldigt liten samt om du ska tappa badkaret ofta så kommer den bli ännu mindre. Men du kanske inte byter för att få ner förbrukningen utan att det befintliga systemet är dåligt eller att det inte kommer att räcka till vid utbyggnad?

Annars så borde F 750 bli mycket mer ekonomisk då den har mer å ge innan el-patronen går in men då är den väl 25-30 000 kronor dyrare... Har du kollat med ALIG ventilation va de tycker om den kombinationen?









+

Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad Knuten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Bacho Minimaster
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 17:30:29 »
Det innebär att så jag tänker så värmer jag huset med l/l pump och braskamin. Värmen återvinns i F470 med sina 2 "värmepumps" kw att värma varmvattnet och när det finns överskott värma till-luften så mycket det går. Skulle det inte räcka så spetsar jag med befintliga el-luftvärmen och det har jag inte behövt sedan l/l pumpen installerades och är jag hemma och har lust så eldar jag.
Men jag är som du, lite orolig för varmvattnet då man för dagen är van med 300 liter..

Jag tror att ditt förslag med ALIG och en F 370 är enklast och mest bekymmersfritt men eftersom du tar bort FTXen (minimastern) så kommer besparingen bli väldigt liten samt om du ska tappa badkaret ofta så kommer den bli ännu mindre. Men du kanske inte byter för att få ner förbrukningen utan att det befintliga systemet är dåligt eller att det inte kommer att räcka till vid utbyggnad?

Annars så borde F 750 bli mycket mer ekonomisk då den har mer å ge innan el-patronen går in men då är den väl 25-30 000 kronor dyrare... Har du kollat med ALIG ventilation va de tycker om den kombinationen?



Ja varmvattnet är ett frÃ¥getecken och jag tänker nog lösa det genom att installera en ytterligare VV-beredare pÃ¥ ca 200 l som kan värmas till lite högre temperatur.  DÃ¥ fÃ¥r jag sÃ¥ det räcker till bÃ¥de dusch och bad.
Precis som du anger så är nog 370:in det enklaste alternativet och jag byter inte primärt för att minska kostnaderna. Men om man kan minska kostnader och bidra till en bättre miljö så är det ju alltid att föredra. Jag hade dock föredragit om Niben hade gått att docka till solpaneler , men det fick jag info om att det tydligen inte skulle gå. Jag funderar därför på att se om det finns andra FLVP som går att docka med solpaneler. Jag ska kolla med ALIG vad de tycker om F750. Till en början uppgav de dock att 370 var dockmningsbar till solvärme medan 750 inte var det. Det var därför jag var inne på 370. Jag får kolla en vända till med dom.

Någon på forument som har en bra idé till kombo typ VB250L och frånluftsvärmepump som är dockningsbar med solpaneler som kan stödja VP vid uppvärmning av den relativt stora vattenvolymen.







+
« Senast ändrad: 30 december 2010, 20:43:40 av Knuten »

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av Bacho Minimaster
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2011, 21:07:54 »
Hej,

Jag har själv vridit o vänt på detta i evighet känns det som men ändå inte fått tummen ur. Mkt beroende på att mitt befintliga ACJ fungerar så himla bra, "ta i trä" för det är 22år gammalt.
Men  nÃ¥n gÃ¥ng mÃ¥ste en uppgradering ske, och dÃ¥ kommer jag garanterat välja ett vattenbatteri. ALIG VB 250L är det enda jag känner till som finns pÃ¥ marknaden.

Hur som helst måste det så klart kopplas nån typ av uppvärmning, kanske väljer jag bara en enkel el-panna eller en luft/vatten vp.
flvp är jag mer tveksam till eftersom jag har ganska få frånluftsdon i huset. 2st toaletter,1 i tvättstuga och 1 i kök.
för att flvp ska fungera bra behövs nog fler frånluftsuttag.

har även funderat kring fjärrvärme + ALIG då det finns utanför vårt hus.
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!