Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: [Nibe 1255-16] - Varför jobbar inte den hÃ¥rdare för att klara gradminuter  (läst 9257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tittade idag på min Nibe 1255 och ser att den ibland har svårt att klara jobba upp gradminuter. Det verkar som om den räknar fel och går på knappt halvfart istället för att öka mer. Är det någon mer som har sett detta?

« Senast ändrad: 04 januari 2016, 19:53:26 av mthus »
Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tror inte det är några problem med pumpen, när utetempen krypit ned och husbehovet närmar sig pumpens lägsta effekt för kontinuerlig drift så går den på ca 20Hz i kompressorfrekvens, sen styr den automatiskt upp och ner för vad som krävs.

Min pump börjar gå kontinuerligt redan när utetempen närmar sig 0an.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har nu runt -10 och det är inte några problem. Går som en klocka :)

Men man ser att några gånger så sjunker gradminuter ner under -200.

Gradminuter är ställd till -60.




Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Vid en vv körning hinner ju gm sjunka en del. Tror att pumpen har ett helt eget liv, precis som att då det finns möjlighet att arbeta så vill den arbeta, den kan köra i 20hz fastän gm är -200 för att sedan höja till 25 hz för att arbeta igen lite av integralen. Synd att hz inte syns i nibeuplink.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp, det är nog vv som körs. Men man ser att pumpen jobbar mycket mer då och producerar cirka 50 grader varmvatten utan problem.

Jag trodde att den skulle fortsätta hålla detta och jobba bort gradminuter snabbare. Men det kanske inte optimalt.

Kan du inte se hz i NibeUplink via dessa:

köldbärarpumphastighet
värmebärarpumpshastighet
aktuell kompressorfrekvens

Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Kan du inte se hz i NibeUplink via dessa:

köldbärarpumphastighet
värmebärarpumpshastighet
aktuell kompressorfrekvens
Var lite otydlig, menade att det inte finns en linje för hz i ett diagram så att man ser vad pumpen kört med för hz vid en specifik tidpunkt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad jag kan se så går inte pumpen fort (runt 20hz) förutom när den håller på med vv. Detta är kanske för att det är bättre att den går hela tiden långsamt än start och stopp?

Kan man ändra så den går mindre än 20hz, skulle detta vara några problem? Som det är nu så står den stilla cirka 15-20min och sedan startar den igen.

Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Var lite otydlig, menade att det inte finns en linje för hz i ett diagram så att man ser vad pumpen kört med för hz vid en specifik tidpunkt.
Kan man välja vad som ska loggas till uplink lika som man kan vid usb loggning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JohanOeberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag har en liknade fråga så jag fyller på i tråden.

Jag har en 1255-16 som tar energi från ett 154 m djupt borrhål. Vid borrningen (feb -02) var det 20 meter ner till grundvattnet. Jag har inte lodat vattennivån så jag är osäker på aktivt djup. Oavsett är det minsta laget för pumpen. Vi valde dock att avvakta vintern och se hur tempen blev med nya pumpen och därefter besluta om att borra ett till hål.

De senaste dygnen har det varit tämligen kallt. Vi var nere på -19 i utetemperatur. Jag märkte då att pumpen hade aktiverat tillsatsen som av installatören hade låtst till 1 kw. Vederbörande ansåg att med denna pumpen "kommer du aldrig behöva tillsatsen!" även om jag var osäker på aktiva borrdjupet...

Det jag tycker är underligt är att kompressorn som jag förstått det har mycket hz kvar att arbeta i tills den når sin maxgräns varvid spets skulle behövas. Är detta "normalt"? "Varför varvar inte kompressorn mer innan spetsen går in?

Se nedan info:










Tacksam för er input.
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 16:17:55 av JohanOeberg »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Troligtvis för att styrdatorn "tycker" att det börjar bli kallt i borrhålet och inte vill kyla ned det mer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Risken finns att du har en frusen borra med ihop klämda slangar  :(
Kb pumpen gÃ¥r pÃ¥ max  Sc:,h

Många minusgrader på kb in & ut.

Värmepumpen ger dålig effekt med så kall borra / kort hål.
Dessutom har du väldigt hög framledningstemp.
Vilket i kombination inte kan bli bra.

Du måste borra!!!
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 16:30:56 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror inte pÃ¥ klämda slangar vp lämnar ganska hög effekt säkert runt 10 kw i alla fall och även om borran är ganska kort sÃ¥ är deltat lÃ¥gt. Det gÃ¥r att ändra i vp hur lÃ¥gt man tillÃ¥ter kb tempen bli jag skulle lÃ¥ta den bli kallare än vad du troligtvis  tillÃ¥ter i dag. Skriver som vanligt om du kör usb loggning ser man bättre vad vp gör. Varför har du inte strömkännarna till effektvakten installerade ? är inne givaren inkopplad ? bÃ¥da följer med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Kan man välja vad som ska loggas till uplink lika som man kan vid usb loggning ?
Inte vad jag sett. Kanske uplink inte är anpassat för inverter ännu. Antar att uplinken nu är samma för alla vp.

Vad jag kan se så går inte pumpen fort (runt 20hz) förutom när den håller på med vv. Detta är kanske för att det är bättre att den går hela tiden långsamt än start och stopp?

Kan man ändra så den går mindre än 20hz, skulle detta vara några problem? Som det är nu så står den stilla cirka 15-20min och sedan startar den igen.
Man kan ändra, men jag tror inte du ska göra det. I nästsenaste programvaran hade nibe tom höjt minimi till 25 hz (iallafall blev det så i farsans)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man kan minska gradminuterna lite så står vp längre och jobbar lite längre när den går som on/off.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JohanOeberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligtvis för att styrdatorn "tycker" att det börjar bli kallt i borrhålet och inte vill kyla ned det mer.

Det förstår jag inte. Enligt "pump-dokumentet": http://www.nibe.se/nibedocuments/14605/639574-3.pdf
så tolkar jag det som att Max/Min inkommande KB-temp enligt diagram på sida 15 anger att gränsen går vid -8°C KBin (och att vid den temperaturen har en högsta framledning på 60°C)

...
Kb pumpen gÃ¥r pÃ¥ max  Sc:,h
...
Dessutom har du väldigt hög framledningstemp.
...

Ja varför går kb-pumpen på max?

Enligt installatörshandboken: http://www.nibe.se/nibedocuments/9361/231513-2.pdf

"Flödet ska ha en temperaturdifferens mellan köldbärare ut (BT11) och köldbärare in (BT10) på 2-5°C när systemet har kommit i balans (lämpligtvis 5 minuter efter kompressorstart)."


Tror inte pÃ¥ klämda slangar vp lämnar ganska hög effekt säkert runt 10 kw i alla fall och även om borran är ganska kort sÃ¥ är deltat lÃ¥gt. Det gÃ¥r att ändra i vp hur lÃ¥gt man tillÃ¥ter kb tempen bli jag skulle lÃ¥ta den bli kallare än vad du troligtvis  tillÃ¥ter i dag. Skriver som vanligt om du kör usb loggning ser man bättre vad vp gör. Varför har du inte strömkännarna till effektvakten installerade ? är inne givaren inkopplad ? bÃ¥da följer med vp.

Inga strömavkännare installerade. Elektrikern var inte pÃ¥ pÃ¥ plats och jag vill minnas att att installatören inte tyckte de gjorde nÃ¥gon nytta. Kanske bör jag ordna det? Innegivaren är installerad (BT50 pÃ¥ infosida 2/13).  Jag ska fixa usb-loggningen!
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 22:32:05 av JohanOeberg »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!