Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 02 april 2017, 12:54:35 »

Hej,
nu har FLVP fungerat i 3 veckor efter bytet av kondensatorn och det verkar ha åtgärdat felet. Stort tack till "Larsmaja"!
Problemet med låg temperatur på GT6 visade sig vara ett fel på givaren så efter byte av givaren igår ser temperaturerna helt annorlunda ut. I stället för ett nytt kraftkort blev det ju en kondensator för 10kr och Rpi från Husdata, så nu kan man se lite mer vad som händer under drift av FLVP'en.
Ni som förstår er på värmepumpar, kan ni ta en koll på Husdata och ID/alias Amdal. Kommentera gärna om ni tycker det ser ut att fungera normalt, tyvärr hittar jag ingen användare på Husdata som har IVT490 och som jag kan jämföra med.

Bild på GT6 före/efter byte av givare ser ni längst ner.

Mvh.  ekhult
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 15 mars 2017, 09:33:04 »

Förtydligande.
GT6 temperatur har ett samband mellan medeltemperaturen för GT3 givarna. Vid normala förhållanden och kompressordrift en längre stund och då GT6 tempen börjar stabilisera sig ligger den ca. 40 grd. över medeltempen på GT3 givarna. Det är ju hetgaserna som värmer tanken och då kyls av av tanken.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 12 mars 2017, 18:05:13 »

Ser mycket mystiskt ut. Nu på vintern bör ju kompressorn i princip gå hela tiden förutom lite start/stopp mitt på dagen om vårsolen tittar fram och värmer ordentligt. El-patronen borde gå in och hetgastemperaturen borde bli högre. Om kompressorn stannat brukar det finnas en timer som ser till att den inte kan starta om inom 15-20 min för att den ska ha hunnit tryckutjämna men här ser det ut som den startar om i stort sett direkt efter den stannat  Sc:,h 
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 12 mars 2017, 17:37:27 »

Har provat att dels öka radiatortempen och även använt en hel del varmvatten. Radiatorerna är nu åter inställda 0,5 och inget varmvatten har tagits ut på en dryg timma och läser då av följande temperaturer: GT1 27,6 (30,5), GT2 6,8 GT3:1 42,4 GT3:2 27,6 GT3:3 26,5 och GT6 14,5 - 50,0,  endast kompressor inget eltillskott har startat. Det verkar nästan som GT6 inte ens når till 60 längre. När kompressorn startar stiger temperaturen till 35 - 40 °C på 30-45 sekunder. Kompressorn går endast 1 timma i stöten (Rego 411 ver. 2.5) med det gamla styrkortet (ver. 1.14, inte helt säker på ver.) gick kompressorn ca. 3 timmar i varje cykel. Det är väl inget som går att ställa in?
Mätning med extern tempmätare strax intill GT6 ger kurva enl. bilagd fil. Visst verkar det vara något skumt!

Mvh. ekhult
Skrivet av: Josth
« skrivet: 12 mars 2017, 10:21:46 »

GT6 hetgastemperatur borde normalt ligga runt 70-80 °C när den också gör varmvatten. Nu verkar det som den utnyttjar skiktning i tanken(?) för att bara producera värmevatten för framledningen med tillräcklig temp GT3:3 och då är det logiskt om även hetgastempen är lägre. Efter att man använt mycket varmvatten och GT3:1 och GT3:2 sjunkit borde alltså GT6 bli högre i slutet av körningen.
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 12 mars 2017, 09:14:19 »

Hej igen,
har mätt ripplet på likspänningsbryggan under manuell drift och då visar det 0,7 V~. Eftersom jag köpt en ny kondensator bytte jag ut den gamla, trots relativt låg spänning, och efter bytet var motsvarande spänning 0,1 V~ vid manuell drift. Startade därefter om FLVP i normal drift och fortsatte att mäta på likspänningsbryggan som då visade: utan kompressor och eltillskott dvs. bara fäkt, 0,0V~ och 13,8V- och med kompressor och fläkt (utan eltillskott) 0V~ och ibland 26,6V~ men likspänningen var konstant 12,4V-.

Kontroll av temperaturgivares värden:
När jag läser av de olika temperaturgivarnas värden, under en cykel med kompressordrift, är de följande: GT1 32,3 (31,2), GT2 6,0 GT3:1 48,3 GT3:2 48,3 GT3:3 35,9 och GT6 14,5 - 60,4. En cykel varar ca. 1 timma och då har GT6 nått upptill drygt 60 grader därefter stoppas cykeln och FLVP återgår till enbart att fläkten går. Efter kanske 15 till 60 minuter startas cykeln om igen och de avlästa värden repeteras ganska väl.

Är drygt 60 grader på GT6 för lågt? Har just kopplat in en trådlös temperaturgivare intill GT6 och vad
jag kan se så verkar sensor GT6 visa rätt temperatur.

Grundproblemet var/är ju att FLVP gick i viloläge efter 4 till 7 dagar så det ger sig under kommande
vecka om något blivit anorlunda.

Vad tror ni? Har ni några uppslag? Tacksam för all hjälp!

Mvh. ekhult
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 01 mars 2017, 20:50:55 »

Tack för all hjälp!
Jag mäter och kollar om det är kondensatorn innan jag hittar på något. Har pannan i sommarhuset så det dröjer några veckor innan jag kommer dit, men hör av mig om resultatet.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 01 mars 2017, 10:15:30 »

Är inte så kritiskt jag satte en på 470 micoFarad 25V (Där sitter en som är på 100microFarad då den är hel, minst 16V). Håll bara red på så polariteten hamnar rätt.
Har du möjlighet att mäta rippel enl. beskrivning som jag länkade till så får du redda på om det är det problemet.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2017, 09:29:48 »

Läs på dom skriv upp , typ volt microfarad e.t.c   när du ändå är i farten byt alla kondingar på kortet  ,
dom andra kommer kanske , finns på nästan alla som säljer elektronikdelar
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 28 februari 2017, 21:28:30 »

Tusen tack för svaret! Min IVT 490 är från 2001 så den har varit med ett tag. Är det någon speciell typ av elektrolyt kondensator (1000uF 25V), eller kan man kolla med en TV-reparatör? Hittade några exempel som jag bifogat. Kraftkortet verkar kosta runt 2400:-, så jag ska absolut göra ett försök att byta ut kondensatorn.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 februari 2017, 20:37:58 »

Kolla på den här länken där finns nog svaret.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61292.msg642490#msg642490
Tillverkningsåret var runt 2003 med denna dåliga kondensator.
I så fall blir det till att byta det så kallade kraftkortet, eller bara kondensatorn men det är nog inget som IVT-s servicepersonal sysslar med.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 februari 2017, 19:15:48 »

Utan att ironisk : troligtvis kortet som bråkar ungefär som en dator .  Norsk resett  dra ur stickproppen vänta 30 sek sätt i proppen det funkar
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 28 februari 2017, 19:05:37 »

Jag stänger av pannan med vredet och knäpper över till manuell och startar sedan pannan igen.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 februari 2017, 07:27:35 »

Med manuellt menar du att du  går över till rent manuell körning med brytarvredet? Ändrar du i menyn är det ju rent mjukvarumässigt du ändrar. Bra att veta för att förstå problemet bättre. 
Skrivet av: ekhult232
« skrivet: 27 februari 2017, 18:17:42 »

Hej! Har exakt samma fel som BeaSvea,se nedan.

Har problem med min IVT 490. Kompressorn går inte och elpatronen går inte heller in. Jag får gå in och manuellt ändra till enbart tillskott. Kör upp värmen för att sedan gå över till normaldrift och då startar kompressorn och då brukar den gå 5 till 7 dagar och sedan upprepar sig felet. Är det någon som har något tips vad det kan vara.
Skrivet av: Revo_b
« skrivet: 28 december 2010, 18:00:06 »

Hade en ivt kille hos mog idag då jag har liknade fel. Är det endast kompressorn så är det troligt styrkortet men är det också eltillskott så är det grovkortet vilket är i mitt fall. Teknikern kommer tillbaka med ett nytt grovkort på torsdag. :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 december 2010, 13:12:07 »

Jag gissar att det är fel på styrkortet, men du kan testa att återgå till fabriksinställningar (meny 12), det kan hjälpa ibland.
Jag har för mig om att max kompressorntemp är 120 ºC på IVT.

120 gr  :o :o
Min brukar ligga på 76 gr *roflmao*

Max innan den bryter... Med radiatorer, hög framledning och kallt ute så drar det iväg...
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 15 december 2010, 13:03:54 »

Jag gissar att det är fel på styrkortet, men du kan testa att återgå till fabriksinställningar (meny 12), det kan hjälpa ibland.
Jag har för mig om att max kompressorntemp är 120 ºC på IVT.

120 gr  :o :o
Min brukar ligga på 76 gr *roflmao*
Skrivet av: BeaSvea
« skrivet: 14 december 2010, 21:11:01 »

Tack! Ska prova  :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 december 2010, 20:59:32 »

Jag gissar att det är fel på styrkortet, men du kan testa att återgå till fabriksinställningar (meny 12), det kan hjälpa ibland.
Jag har för mig om att max kompressorntemp är 120 ºC på IVT.
Skrivet av: BeaSvea
« skrivet: 14 december 2010, 19:53:26 »

En fråga till: vad är max kompressortemperaturen på GT:6?  Sc:,h
Skrivet av: BeaSvea
« skrivet: 14 december 2010, 19:47:04 »

Hej

Har problem med min IVT 490. Kompressorn går inte och elpatronen går inte heller in. Jag får gå in och manuellt ändra till enbart tillskott. Kör upp värmen för att sedan gå över till normaldrift och då startar kompressorn. Tyvärr håller den inte så länge utan det blir kallt i huset igen och jag får börja om igen... vad kan det vara?? Ngn som känner igen och kan tipsa mig?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!