Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige  (läst 31998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2011, 08:26:02 »
Det hÃ¥ller jag med dig om.  99% av alla fel beror pÃ¥ felaktiga installationer, inte nÃ¥got fel pÃ¥ själva pumparna.  Tillverkarna har fÃ¥tt bort det mesta som frÃ¥n början var lite halvdant,växelventiler osv.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2011, 09:01:19 »
Jag menar bara att folk stirrar sig blinda pÃ¥ COP.  Det är ju för det mesta samma copeland kompressorer(vet ej om stiebel har det kan inte hitta det pÃ¥ deras sida) och plattväxlare det handlar om sÃ¥ det blir inga större skillnader där.

Stiebel kanske har R410A  precis som IVT´s värsting och Viessmann har det köldmediet i de flesta av sina maskiner(kanske alla nu)   folk är rädda för att köpa nÃ¥got som dem inte har sett i annonserna, och där dominerar de 3 stora.
Stiebel verka funka bra för Tipo så det är säkert inget större fel på dem eller på Viessmann som har allsköns värsting grejer inbyggt. Men ändå plockar dem inga större marknadsandelar, vilket är konstigt.

Det är Copeland scroll och R410A i min WPF-10, och såvitt jag vet kör de vidare på det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2011, 09:07:18 »
Du ser,  lika bra eller dÃ¥liga som de flesta andra.  IVT kör R410A i sin maskin som ha 5,1 i cop ::)  Iofs inte copeland tror jag, dem brukar väl ha mitsubishi va??  De kör Maneurope i de större grejerna.  kyltekniskt är de flesta likvärdiga, som vanligt blir installatören den enskilt viktigaste komponenten för att fÃ¥ en bra anläggning. Har han/hon koll sÃ¥ blir det bra.
Har installatören ingen koll och du själv inte kan styra upp spelar det ingen roll vad det står på maskinen resultatet blir inget vidare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2011, 09:11:11 »
Expansionsventil , förångare, kondensor, cirkpumpar, överhettare och underkylare måste allt bidra till olika prestanda.
Att påstå att det bara är köldmediet och kompressorn som gör prestanda är inte rätt.
Jag kan aldrig tänka mig att tyskarna skulle uppge prestanda enligt EN-normen lägre än vad testerna ger vid hand, och jag tror inte heller att de Svenska tillverkarna förvanskar de COP-värden som de redovisar enligt EN-normen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #19 skrivet: 25 oktober 2011, 09:38:18 »
FörÃ¥ngaren är viktig och den bör vara väldimensionerad  alltsÃ¥ stor.

Expansionsventilen ska bara släppa in köldmedium in i förångaren och tillse att detta överhettas och blir gas, termisk av bra typ duger fint men en elektronisk kan ju reglera bättre.

Överhettare, finns inte ???  Det är expansionsventilen som genom att reglera insläppet av köldmedium ser till att tillräckligt lite släpps in sÃ¥ att förÃ¥ngaren kan överhetta detta sÃ¥ mycket att det inte finns nÃ¥gon vätska kvar.
Kondensorn behöver vara stor också och det är den för det mesta.

Underkylare finns inte på de flesta maskiner, denna är för det mesta överflödig i en V/V maskin om man inte har någon form av special applikation som man nyttjar den i

Cirkpumpar kommer det bara att finns klassA om ett tag kommer väl ngn regel här.

Alla dessa olika saker, förångare,underkylare,hetgasväxlare,kondensor är bara plattväxlare inget annat. Och antingen används Danfoss,Swep,Alfa Lavall,osv. Det som kan skilja är hur dessa dimensioneras, alla försöker göra växlarna så små som möjligt. För att bli billiga.

Om samma kompressorer och växlare används(det finns liksom ingen genväg här) sÃ¥ borde resultatet bli snarlikt.  Det som skiljer är reglering och finesser, G2 är typ den enda maskinen som skiljer sig lite grann med sin hetgasväxlare.
R410A väljs för att kompressorerna blir mindre och billigare vid en given effekt.
R407c väljs för att det kan lite av varje typ. Det ger mkt effekt i samma givna kompressor dock inte lika mkt som R410A men kan också göra lite varmare vatten eftersom trycken och tryckgastemperaturen inte blir lika höga som R410A.
R134a är egentligen det bästa köldmediet vi kan ha, men kompressorn måste var nästan dubbelt så stor som R407c diton för att ge samma effekt. Men driften och temperaturerna på R134a är mkt bättre än R410A och R407c, vilket gör att denna maskin borde hålla betydligt längre och vi får legionella säkert VV via kompressorn vid varje VV körning. sedan så kan man tillåta en returtemp på 60 grader mint och då slipper vi elpannesyndromet.
Men tyvärr blir en R134a maskin dyrare i inköp och då väljer folk bort denna och tillverkarna slutar att göra dem.
     
 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #20 skrivet: 25 oktober 2011, 10:15:17 »
FörÃ¥ngaren är viktig och den bör vara väldimensionerad  alltsÃ¥ stor.

När jag funderade på att frekvensstyra min pump, kompressorn är specad för både 50Hz och 60Hz, så kollade jag med Stiebel, och min WPF10 (10kW) har samma förångare och kondensor som WPF13 (13kW). Det som skiljer är kompressor och expansionsventil, så växlarna bör vara lite överdimensionerade i min pump.

Jag kollade igenom  den gamla Schweiziska testen:

VPB5/W35B0/W35B-5/W35B5/W50B0/W50B-5/W50
Stiebel-Eltron WPF105,34,53,93,53,02,5
Nibe F1110-8,55,34,64,03,73,32,9
Thermia Diplomat 84,94,43,93,63,22,9
IVT E95,34,53,83,43,02,6

Som synes små skillnader, och inget som borde påverka valet av VP.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2011, 10:23:33 »
Av vilken anledning skulle jag köpa en värmepump med COP 3.0 vid 0/50 när jag kan köpa en med COP 3.3 - billigare?
Vet att Nibe har en liten underkylare eller överhettare (är ingen expert på kylteknik som ni märker) genom någon form av ihoplödda rör kring växlarna innan kompressorn.
Tror inte de skulle sätta dit det om det inte behövdes eller var positivt på något sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2011, 10:38:07 »
Av vilken anledning skulle jag köpa en värmepump med COP 3.0 vid 0/50 när jag kan köpa en med COP 3.3 - billigare?
Vet att Nibe har en liten underkylare eller överhettare (är ingen expert på kylteknik som ni märker) genom någon form av ihoplödda rör kring växlarna innan kompressorn.
Tror inte de skulle sätta dit det om det inte behövdes eller var positivt på något sätt.

Tja, varför köpte folk IVT, som bara i ett av fallen har bättre COP?

Visst, Stiebeln är säkert dyrare, men i mitt fall skiljde inte mycket mellan offerterna, och till Stibeln fick jag djupare hål, och grannen hade en WPF7 och var nöjd med den.

Jag har ju senare köpt en Nibe 1245-12, och det är ju en mycket modernare maskin än vad som fanns 2004 när vi installerade, men vår Stiebel är ju mera lik 1245:an än den samtida 1230, eller vad det var som fanns då.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2011, 10:40:50 »
Förmodligen en typ av suggasväxlare, jag vet att EVIHEAT har detta också och Nibe gör väl deras moduler.

Du tänker alltsÃ¥ uteslutande pÃ¥ det COP som stÃ¥r i databladet?  Om en viss typ av värmepump kanske har ett reglersystem som fungerar bättre sÃ¥ pÃ¥verkar det inte dig? Eller om den maskin som har bäst cop i faktabladet har R410A och klarar en lägre returtemp än en annan maskin,, ja  du fattar.  Är COP kung i din värld?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2011, 10:50:19 »
Om jag har en anläggning där 0/50°C är normalt läge så vill jag ha en värmepump som presterar så bra som möjligt vid den tempen.
Hade jag inte brytt mig om COP hade det ju varit lindrigt att montera en luft/vattenvärmepump + en rejäl elpatron istället för jordvärme med allt vad det innebär.
Men visst har du rätt, så små skillnader är mer eller mindre försumbara - även om det betyder betydligt mer än några strypande termostater för den årliga besparingen.
10% på årsförbrukningen är ju ändå inte fy skam, runt 1000 kWh i mitt fall t.ex.
Jag skulle ännu hellre välja en värmepump med COP 3.5 naturligvis.

När jag köpte fanns ju en lokal tillverkare med "samma innehåll" som alla andra, Bonus, eller senare Save it Naturvärme.
En enkel kontruktion med bara kompressor, värmeväxlare, cikpumpar och en on/off-termostat som enda styrning.
Jag hade gärna köpt lokaltillverkat, men deras COP enligt EN normen var så låg som 2.7 (om jag inte miss fel)
Skillnaden mellan 2.7 och 3.0 är inte sååå stor, men tittar man då på skillnaden mellan 2.7 och 3.3 blir ju de facto betydande.

Och som sagt, varför skulle jag välja en värmepump med sämre COP när jag ändå är påläst?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2011, 10:56:22 »
ja det kan man undra.  Men dÃ¥ kan ocksÃ¥ undra varför inte Viessmann säljer mer än dem verkar, visst är dem dyrare   men ocksÃ¥ bättre COP mässigt i faktablad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2011, 10:58:44 »
Finns inte mycket som säger att jag inte skulle välja en Wiessman idag.
Förutom punktlistan som jag skrev tidigare då.

Att de inte gör just någon reklam ligger dem självklart i fatet, det är ju mer eller mindre bara vi nördar som ens vet att dom finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #27 skrivet: 25 oktober 2011, 11:00:52 »
 *roflmao*   Och alla skidskyttar  där gör dem reklam  fast kanske mest för olja ???

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #28 skrivet: 09 december 2011, 01:06:18 »
Anledningen av dÃ¥lig försäljning tror jag helt klart är för lite reklam och en liten del priset ocksÃ¥, de finns nu att köpa frÃ¥n Finland om man vill ha en. Har precis börjat offerera Stiebel l/v i en lite annorlunda lösning, 25st senaste 2 veckorna, det är ju ändÃ¥ värmepumpar uppbyggda med samma enheter som mer kända märken och styren är inga konstigheter sÃ¥ ska inte vara nÃ¥got problem att sköta om dem osv. De har till och med en del roliga saker inbyggda frÃ¥n fabrik som mjukstart, energimätning o.s.v.  Undrar hur mÃ¥nga beställningar som krävs för att de ska göra en riktig satsning i Sverige,  "I smell a challenge".
« Senast ändrad: 09 december 2011, 01:09:01 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #29 skrivet: 19 mars 2013, 08:41:07 »
Stiebel - dÃ¥lig service och support. dÃ¥ligkvalitet pÃ¥ sina produkter. Anpassade för tyska markanden och elnätet. Manualer sÃ¥ man kan grÃ¥ta.    Att sälja stiebel ger en grÃ¥a hÃ¥r som heter duga.  Jag sÃ¥lde stiebel för nÃ¥gra Ã¥r sedan,  innan nibe kom med sina stora luftpumpar.
De svenska tillverkarna är de bästa i världen pÃ¥ värmepumpar. Nibes nya 2300 är mycket bättre än stiebels  burkar. 
Dessutom har de store pumparna mängder med köldmedia, så de överstiger 3 kg. Nibe håller sig under den gränsen och därmed slipper man ifrån årliga kontroller a 5000 kr per aggregat och år.
Men huvudsakliga  orsaken att undvika allt av SE heter är dÃ¥lig kvalitet, dÃ¥lig support.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!