Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme vs radiatorer  (läst 20942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Golvvärme vs radiatorer
« skrivet: 07 februari 2004, 09:09:50 »
I dagens läge talar alla så varmt för golvvärme, därför skall jag revoltera och försöka vara objektiv när jag jämför golvvärme med radiatorsystem.

Fördelar med golvvärme:
Varmt och skönt på golvet, speciellt om man har klinker som yta, vilket blivit populärt.

Hög verkningsgrad på värmepumpen, då framledningstemperaturen kan hållas låg trots sträng kyla.

Tar ingen plats på väggen...


Nackdelar med golvvärme:
Risk för kallras vid fönster.

Risk för immiga rutor vid kallt väder, speciellt om huset inte har mekanisk till/frånluft.

Om man lägger klinkers som man ofta gör när man har golvvärme, är en nackdel att det blir otrevligt kallt på golvet sommartid om man stänger av golvvärmen, fortsätter man att köra golvvärmen sommartid så blir uppvärmningskostnaden totalt sett relativt hög.

Tröga system, blir det kallt ute hinner det bli kallt inne innan golven hunnit värmas upp.

Blir det varmt inne p.g.a. solinstrålning eller mycket besökare t.ex. så blir det väldigt varmt p.g.a den stora trögheten i systemet.

Slangarna uppges ha en teoretiskt beräknad livslängd på ca 40 år, vad gör man sen då!
Stackars den som köper huset när det är dags att byta...

Om man t.ex. skall flytta en toalettstol eller av annan anledning måste borra genom golvet, finns risk att man borrar hål i en slinga, med läckage som följd.

Ingjutna slingor i sula, läckage av någon anledning = stora kostnader för sanering och åtgärd.

Enligt flera oberoende forskningrapporter så blir det mera effektförluster med golvvärme (ca 5-7%), isolerar man så mycket att man inte får effektförluster (nedåt) så blir installationen relativt dyr.

SÃ¥ till radiatorsystem.

Fördelar.
Enkelt att installera, både vid nyinstallation och vid konvertering.

Mindre effektförluster.

Snabb reglering av inomhustemperaturen vid väderomslag och annan påverkan på innetemperaturen.

Inget kallras vid fönstren.

Ingen imbildning på fönsterrutorna, ens vid kall väderlek, och i hus utan mekanisk till/frånluft.

Eventuella läckage upptäcks snabbt, och är billiga/lätta att åtgärda.

Ingen risk att du borrar hål i dina rör om du måste borra ett hål i golvet. (i en modern installation, utan dolt montage)

Lång livslängd.


Nackdelar med radiatorsystem:
Kalla golv.

I många fall lägre verkningsgrad på värmepumpen p.g.a. att det krävs högre framledningstemperatur än i ett golvvärmesystem. (vid nyinstallation eller helkonvertering kan man dock dimensionera radiatorerna så att de blir nästan lika effektiva som ett golvvärmesystem, det har jag gjort)

Tar plats på väggen.

En del anser att de är fula.


Sammanfattningsvis vill jag påstå att det visst kan vara skönare med golvvärme än med radiatorvärme, men att tryggheten i ett radiatorsystem är bättre.

Den dag de ingjutna slangarna skall bytas ut kommer det inte att vara roligt att betala räkningen. Eller?

Vilket man väljer beror förstås på vad man prioriterar, men medge att det finns utrymme för diskussion!
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 10:45:05 av admin »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2004, 17:19:26 »
Kan inte riktigt helt hålla med om en del av de nackdelar du räknar upp om golvvärme.

Tröga system. Beror helt på hur det utförs. Moderna golvvärmesystem läggs mellan bjälklag och govmaterial och trögheten bestämms delvis av typen av bjälklag. Betong kan bli trögt men oftast är det träbjälklag. Dessutom är skillnaden mellan rumstemperatur och golvvärmesystem lågt varför golvet snabbt kyls ned om man inte har betongplatta under.

Slangarnas livslängd. Under 40 år kommer man nog att renovera ett par gånger. Troligtvis kommer man då också att byta ut hela eller delar av värmesystemet speciellt då med tanke på att plast åldras. Naturligtvis en merkostnad då ett radiatorsystem har betydligt längre livslängd.

Jag har en viss vurm för gammla sektionsradiatorer. Speciellt i gammla hus (eftersom jag bor i ett sÃ¥dant). Men ibland kan golvvärme vara en fördel. Hur snyggt skulle det vara med en radiator i fönsternischerna i 'salen' pÃ¥ bilden nedan?  8)

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2004, 17:28:44 »
Bra sammanfattning - dock tycker jag att många av nackdelarna du beskriver för golvvärme är hanterbara problem. Det du beskriver KAN vara ett problem och man skall se till att hantera detta när man installerar golvvärme.

Ex1: Kallras vid fönster är inte ett problem om man har moderna fönster.

Ex2: Tröghet i systemet är inte ett problem om man väljer rätt sätt att A/ förlägga golvvärmen B/ reglera golvvärmen

Sett till ekonomin tror jag det är svår att motivera golvvärme. För mig handlar det till 100% om komfort. Att man skulle ha lägre temp i rummet med gv och därmed spara pengar tror jag inte ett smack på - det kompenseras med råge av att man av komfortskäl kör vissa rum året runt etc när man nu har möjligheten till det.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2004, 17:51:20 »
Citera
Tröga system. Beror helt på hur det utförs. Moderna golvvärmesystem läggs mellan bjälklag och govmaterial och trögheten bestämms delvis av typen av bjälklag. Betong kan bli trögt men oftast är det träbjälklag. Dessutom är skillnaden mellan rumstemperatur och golvvärmesystem lågt varför golvet snabbt kyls ned om man inte har betongplatta under.

Citera
Ex2: Tröghet i systemet är inte ett problem om man väljer rätt sätt att A/ förlägga golvvärmen B/ reglera golvvärmen

Jag har pratat med ett flertal bekanta som har golvvärme i betongplatta, och samtliga erkänner att det är ett problem, inte stort, men dock, med trögheten.
Dels vid temperaturväxlingar i utomhustemperaturen, och dels när invändigt värmetillskott uppstår p.g.a. sol eller människor. De flesta löser det med att vädra en stund om det blir allt för varmt, och det gör ju det hela hanterbart. Påstår alltså inte att det är ett stort problem, med dock.

Mina största tveksamheter när det gäller golvvärme, speciellt ingjutna slingor, är just läckagerisken och de ofantliga olägenheter/kostnader det kan innebära. Du kan t.ex. få ut så mycket vatten på sulan att cirkpumpen slutar pumpa och huset blir kallt (samt utlöst VP) innan du upptäcker läckan, och då har du det vattnet jämnt distribuerat under stora delar av husets golvyta. Jag säger bara en sak, huvaligen...

Hade själv möjligheten att lägga golvvärme när jag konverterade, men arbetsinsatsen, kostnaderna och riskerna anser jag vara större. Detta sammantaget ledde fram till mitt beslut att bygga radiatorsystem i mitt hus när jag konverterade.

Har elektrisk golvvärme i badrummet sedan tidigare, och det får fortfarande tuffa på, satte inte in någon radiator där.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2004, 18:47:22 »
Citera

Mina största tveksamheter när det gäller golvvärme, speciellt ingjutna slingor, är just läckagerisken och de ofantliga olägenheter/kostnader det kan innebära.


Gjuter man verkligen in slingor i betong fortfarande?Som underlag för klinkers för att få ett "dött" material under förståss, men man kan ju fortfarande rikta det mesta av värmen uppåt. Dessutom behöver tjockleken inte vara mer än ett par centimeter. Förr gjöt man väl mest men då använde man ju oskarvade koppar eller järnrör. Järn kan ju rosta men ur läckagesynpunkt borde koppar vara säkert.

Jag har inte sett nån statistik från exvis försäkringsbolag och inte heller hört att premien skulle öka för att man har vattenburen golvvärme. Någon annan?

Precis som sagt, så tror jag också att det mest är en smak och kostnadsfråga vad man väljer.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2004, 20:55:12 »
Golvvärme ger högre komfort genom bättre inomhusklimat i hus med välisolerade fönster...
Golvvärme är en relativt ny företeelse så några större bekymmer har det väl inte varit
ännu..... och jag hoppas att det inte kommer upp på min lista längre fram (principen borde va lätt utbytbart/lätt inspekterbart på allt i en fastighet)

Jag har själv radiatorsystem från 1953 och fönster från samma dato...... kan lova att här i Jämtland kan jag INTE konvertera till golvvärme utan att först byta fönstren..... (kallras imma is frusna blommor)
Dessutom är fönstren i perfekt kondition (utvald kärnfura i alla understycken tex), radiatorsystemet är oxå i bra skick borde hålla i 50 år till..... genom att jag tilläggsisolerat väggar och övre bjälklaget kan jag använda låg kurva (31 grader fram vid +-0 ute) så verkningsgraden för pumpen liknar golvvärmedrift, som Rickards system....
Golven ÄR svala vid stark kyla trots att jag har källare..... drag mellan spånfyllning och golv i bjälklagskanten.....

Jag har jobbat mycket med fastighetsfrågor, sett en del trender. En del är jag tveksam till.....
tex tunga golvmaterial som för att upplevas komforttabla måste värmas HELA året.......
Inte vill jag ha värmen på om sommaren, nog djävxxx varmt ändå!!!!!!
Tyvärr var genidraget att ha golvvärme vid platta på mark som kom för några år sen, ett av dom större misstagen..... alla trodde att fuktproblemet var löst..... nu finns det en hel del hus där man måste köra värmen hela året, annars kommer fukten rakt upp igen på sommaren.....
Inte ens grundläggande kunskaper kring fuktvandring verkar ha funnits då......
Det fixar man "lätt" idag med rekommendation om minst 200 mm underliggande isolering vid platta på mark.....

Nya lösningar borde dokumenteras/testas och sen godkännas innan det får släppas ut på marknaden...... ska nämna några ex.......
Flytspackel, kasseinhaltigt och blev hälsovådligt alltför ofta, med ohälsa och enorma kostnader som följd.
Vattenbaserade limmer för tex golvmattor.... tillsammans med genidraget vattentät betong hindrar uttorkning av golvlimmet och ger liknande skador som flytspacklet, stora problem även med vanlig betong.  Här uppe är det vanligaste orsaken till "sjuka" hus nuförtiden.

Två och treglasfönster "hermetiskt slutna" i varje fall dom första som kom håller ca 15 år sen blir det en svindyr kostnad att ersätta dessa....... oacceptabelt kort livslängd, och 10 års garanti.

Platta tak.......... och (nästan) alltid med takbrunnen som högsta punkt!!!!  borde ALDRIG tillÃ¥tits Ã¥tminstone inte i dom norra delarna.....

I början var inte alla golvvärmeslangar diffusionstäta, syre diffunderade in i slangen med rostskador som följd........... det finns fastigheter med enorma problem.

Ettrörs värmesystem, där värmen näppeligen går att styra på ett vettigt sätt, vinsten var försumbar (lite mindre kopparrör)

Olika typer av plåttak där antingen färgen släpper eller flagnar (har själv ett) med 10 års garanti. (mitt är 12 år nu).

Nu är jag förbannad............  inga företag tar sitt ansvar utan ständigt dessa förklaringar.... ni kan inte ha följt vÃ¥ra anvisningar bla bla och om ni väljer vÃ¥r produkt nu dÃ¥ e´den si o sÃ¥ mycket bättre.
kom ifrÃ¥n ämnet      :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2004, 21:47:25 »
Om man har en negativ grundinställning, behöver man sällan bli besviken. Eller hur bertil  ;)

Jag anser mig själv vara en person som i allmänhet är för förändringar, ibland t.o.m. bara för "sakens" skull.

Men i detta fallet så är jag benägen att hålla med dig Bertil, det skulle förvåna mig mycket om det inte kommer någon form av bakslag av större dignitet när det gäller golvvärmesystem.

Och då menar jag utöver eller i kombination med de du redan räknat upp.

Å andra sidan har det nu funnits tid att upptäcka de flesta brister som fanns i tidiga system, så oddsen borde vara skapliga för ett bekymmersfritt ägande med de system som idag säljs.

Tiden lär utvisa vad som sker, ibland kan jag ändå inte låta bli att tänka på hur skönt det hade varit med golvvärme...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2004, 14:38:10 »
Hej
Intressant tråd!
Köpte för ett år sedan ett hus byggt -75 utanför Göteborg och håller som bäst på och uppdaterar värmesystemet. Huset är byggt i suterräng med entré på övervåning och gillestuga och garage m.m. i botten. Mellanbjälklag är 22cm betong, utan träreglar.

Från början var huset uppvärmt med direktverkande El-takvärme :o En i alla avseenden galen konstruktion, varmt på huvudet kallt under bord och stolar och höga elräkningar.

Huset är byggt efter lite annorlunda förutsättningar på grund av att men inte behövde ta hänsyn till radiatorer. Vi har således mer fönster (3-glas) än väggar vilket naturligtvis inte ger möjlighet till radiator installation (fönstren går net till golvet). Huset har också en pool på 3x6m i anslutning till vardagsrummet vilket gör dimensionering av VP till ett h-vete (ingen vet hur man räknar ut energibehov).
Valet för mig var ju därför ganska lätt, det fick bli golvvärme. Jag hoppas därför naturligtvis att konstruktionerna är tillräckligt beprövade och att de skall hålla bara och länge.
Till dags dato har jag installerat golvvärme i två sovrum med  XPS plattor och över detta en parkett. I resterande delar på övre plan skall det bli inspårade rör i plattan. Har redan börjat detta jobb och måste säga att jag blev glatt överraskad  över hur lätt det går. Hittade en HILTI DC SC 20 tror jag den heter och den skär som smör igenom betongen. I vår och sommar beräknar jag att slutföra denna installation och under hösten skall det in radiatorer i bottenplan, samt som kronan på verket en bergvärmepump.
Föresten en lite sak jag kom på som är bra med takvärmen, den är inte i vägen när jag bygger om  ;D
« Senast ändrad: 09 februari 2004, 14:39:44 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

admin

  • Gäst
admin
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2004, 16:49:16 »
Det är lätt att räkna ut poolens energibehov.

Gör så här, köp en drifttidsmätare (finns i clas ohlsson)
Koppla den på tillslaget till din elpatron, se till att elpatronen alltid går på samma effektsteg (det finns både 1 och 2 läges-elpatroner) Om det är en tvåsteg-elpatron, så försök koppla bort ett effektsteg.

När det gått några dagar eller veckor så räknar du ihop det antal timmar som patronen fått värma poolen varje dygn. Gångra timmarna med antalet kW som elpatronen har. Dividera sedan med antalet dygn som du loggat förbrukningen, då vet du ganska exakt vilket energibehov du har till poolen givet en viss vattentemp.

ex.

21 dagars loggning har resulterat i 378 timmars elpatrondrift, (anta att elpatronens effekt är 3 kW), då blir enegibehovet följande.

378/21 = 18 kWh/dygn ,

d.v.s. ca drifttid = 2 timmar/dygn med en nibe 7 kW, pump.

Har själv en utomhuspool på 4 X 8 meter som förbrukar i snitt över sommarsäsongen (5 mån) ca 50kW/h per dygn. Vattentemp ca 31 grader.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2004, 18:01:59 »
Hej Rickard
Säker ett vetigt resonemang för uträkning av energibehov till poolen. Det lilla kruxet är bara att poolen inte är i drift. 30 år har satt sina spår och den har inte varit i drift på minst 5 år :'(
Jag har försökt att fråga tidigare ägare om vad den drar men de verkar inte ha behövt bry sig, elen var väl billig kan man tänka.
Jag skulle antagligen behöva komma i kontakt med någon som konstruerat en inomhus pool, men det verkar inte så lätt. ???
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

admin

  • Gäst
admin
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2004, 21:13:11 »
Jag kommer snart att starta ett poolforum, då jag även lärt mig mycket om poolkonstruktioner, isolering, uppvärmning, installation och underhåll av privata pooler.

Om du kan hålla ut så kanske du kan få svar där. Tillsvidare kan jag rekommendera att du tar kontakt med någon av folkpools eller svenska poolfabrikens försäljare, de kanske kan ge dig ett svar.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2004, 23:45:22 »
Johan!!

Om du har "grisflyt" har elleverantören kvar årsförbrukningen många år tillbaka....
Ring o smöra som faaxxx,  lova ut ett par tÃ¥rtor till kaffet eller nÃ¥t annat delikat, det kan funka. Kanske dom inte har det i sitt nuvarande datasystem, dÃ¥ fÃ¥r du hugga till med ett helt gäng tÃ¥rtor.    :'( :-[ ;D ;D ;D
Men i nÃ¥n skrubb har dom säkert siffrorna....   Huset var väl enbart upvärmt med el eller hur...

Lycka till......
 
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2004, 04:46:05 »
Johan!

Såg just en snutt på Plus Sverker du vet....
Dom grillade Jämtkraft..... Dom skulle ge 10 års återbetalning pga feldbitering..... 10 år var gränsen enligt lag..... (preskriptionstid).
Så 10 år måste dom spara fakturorna, men troligen städas det inte ut direkt heller.... hoppas du får fram gamla siffror.... osså surrade dom om "praktiska" problem, om man skulle ta med längre tid..... det är nog arkivet antar jag......

Lycka till....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2004, 13:34:53 »
Ingen dum ide det där med gamla Ã¥rsförbrukningar, skall se om det är en  möjlig väg.
Tack!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

admin

  • Gäst
admin
Re: Golvvärme vs radiatorer
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2004, 13:39:50 »
Jag skulle tro att din pool drar ungefär 10-15 kWh/dygn....3650-5475 kWh/år.

Om poolen är oisolerad "i mark" kan den dra lite till....vattentempen har förstås stor betydelse, jag håller 30-31 grader, nöjer du dig med 27 så går det förmodligen mindre energi än jag angivit ovan.

(Försök att inte köra cirkpumpen dygnet runt så sparar du xxx kWh/år. Jag har själv satt ett tidur som jag kan ställa in drifttiden på reningsverk/cirkpump på. Det finns på de flesta, du kanske redan har ett...)

För att komma fram till detta har jag halverat min normalförbrukning en mulen sommardag (utomhuspool 4X8m). På soliga dagar går det i princip ingen energi alls...

Eftersom du har en inomhuspool så får du mindre nytta av solen, men å andra sidan kommer inte vind att kyla din pool. Ett "överdrag" av s.k. bubbelplast bör du ändå införskaffa (om det inte finns) för att hålla kvar värmen i poolen samt minska fuktproblematiken, som onekligen infinner sig med en inomhuspool.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!