Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 105 vs 107 + ecoel  (läst 3502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« skrivet: 07 mars 2011, 13:40:48 »
Hej!

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig i beslutet om att välja 105:an eller 107:an.
109:an misstänker jag är i största laget...

Idag ser läget ut som följande,

Bor i ett tilläggsisolerat 1½-plans villa med källare byggt 1940. 90m2 boyta + källaren
Plats, strax söder om Borås.
Har idag Sanyo KRV123 luft/luft, och oljefyllda radiatorer kvar i alla rum. Thermia VVB

Familjen består av två vuxna & två barn. Kan ev bli aktuellt med ett litet utbygge om något år.

I samband med byte till luft/vatten ska jag installera golvvärme i hela 1:a våning. Kommer lägga golvvärmen under trägolvet mellan bjälkarna från källaren sett.

Idag räcker inte luftpumpen till så fort tempen går under nollan. Nu vet jag inte exakt elförbrukningen för värmen idag, men totalen inkl hushållsel ligger på ca16-18.000 kWh/år, och då har vi snålat rejält med el-värmen senaste vintrarna, vilket har inneburit väldigt kallt inomhus.
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 23:58:13 av Nohab »
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2011, 00:07:22 »
Du behöver nog en 107....

om du kan vrida ur den maximalt utan att få för höga returtempar. (Över 46-47 ºC så stannar pumpen). För många stopp gör att kompressortiden/dygn sjunker. Och du kan faktiskt få sämre utbyte i olyckliga fall.

Men:

-Prisskillnaden är ju bara 3.800kr
-Du planerar ju åtgärder som kommer att sänka returtempen.
-Dessutom tror jag att du behöver rätt mycket varmvatten.

Så jag skulle inte tveka ett ögonblick på en 107:a.
« Senast ändrad: 08 mars 2011, 11:46:20 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2011, 10:09:10 »
Tack så mycket för tipset!
Jag ska hem till bekant som har en 110:a i nästa vecka och undersöka lite närmare. Han föreslog att jag till och med skulle gå upp ytterligare ett snäpp och skaffa samma som honom. När jag tänker efter så har jag även ett fristående garage på 72m2 som kanske inte vore fel att kunna värma lite också. Det räcker med en grundtemperatur på 7-8 grader där som hitills har värmts med ett 1000W element som gått dygnet runt hela vintern.

Måste säga att detta forum är kanon. Tack alla ni som bemödar er med att svara på alla inlägg. Jag hoppas själv kunna bidra med något efter att jag fått färdigt mitt projekt. Bilder kommer givetvis!
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2011, 10:58:43 »
Mja..

En LV har sämre verkningsgrad än en LL, dessutom kommer du att tappa en del effekt i kulverten till garaget. Kulverten kommer dessutom att kosta en slant och eventuellt måste du ha fläktradiatorer i garaget. Även med bergvärme (som ofta har högre verkningsgrad) är det svårt att få lönsamhet med en kulvert.

Så jag tror att en enkel LL i garaget ger lägre driftkostnad och lägre investeringskostnad.

Kolla tex på Coolix-tråden.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2011, 11:39:32 »
Då flyttar jag helt enkelt befintlig LL till garaget när projektet är klart, så får den leva vidare ett tag till.
Inser precis som du säger att kulvert är en relativt dyr och olönsam lösning.
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2011, 12:07:34 »
Det är nog ingen dum ide...

men kanske kommer du att bli besviken om kylmontören skall ha 3-5.000kr för att flytta Sanyon, som har begränsad livstid kvar.

Dessutom kommer du att ha bra användning av den där den sitter:

-När utetempen går under -5 ºC får du ett bra värmetillskott med bättre verkningsgrad
-När utetempen går under -15 ºC så stannar Ecoair
-Nattetid (när den kanske inte stör nÃ¥gon) hjälper den Ecoair att hÃ¥lla nere framledningstempen. Och du fÃ¥r bättre verkningsgrad   totalt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2011, 13:04:54 »
Det är nog ingen dum ide...

men kanske kommer du att bli besviken om kylmontören skall ha 3-5.000kr för att flytta Sanyon, som har begränsad livstid kvar.

Dessutom kommer du att ha bra användning av den där den sitter:

-När utetempen går under -5 ºC får du ett bra värmetillskott med bättre verkningsgrad
-När utetempen går under -15 ºC så stannar Ecoair
-Nattetid (när den kanske inte stör nÃ¥gon) hjälper den Ecoair att hÃ¥lla nere framledningstempen. Och du fÃ¥r bättre verkningsgrad   totalt.

Hej, vi har en Sanyo KRV123 kvar (kör EcoAir 107 + EcoZenith) som jag stängde av eftersom jag försökte fÃ¥ det nya systemet sÃ¥ välbalanserat och trimmat som möjligt.  Nu lÃ¥ter det ju som om det kanske inte vore en dum idé att behÃ¥lla den och köra nästa vinter tillsammans med EcoAiren eftersom den behöver elspets redan vid -4... är det bara att dra ner termostatvreden lite pÃ¥ elementen i rummen som ligger nära VPn (efter lite pillande med systemet kör jag de helt öppna nu) och köra?  Eller finns det nÃ¥t smartare sätt om man bara vill köra den pÃ¥ natten? (Den sitter i TV rummet sÃ¥ skulle föredra att den inte kör pÃ¥ kvällen iaf...)

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2011, 13:31:13 »
Så bra det är med att få lite olika förslag!
Jag har en kompis som jobbar med "kyla" så det har hittills inte varit några pengar att tala om ;), men jag förstår annars att det inte är någon ekonomi att flytta runt gamla pumpar.

Troligtvis får Sanyon hänga kvar i "TV-rummet" och så får vi se om den kommer till användning nästa vinter.

Här har varit underbart vÃ¥rväder idag och kommande vinter känns ganska lÃ¥ngt borta även om de börjat prata pÃ¥ radion idag om mer snö redan denna veckan  >:(  Nu vill jag ha VÃ…R pÃ¥ riktigt!
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2011, 13:35:46 »
Kanske...

har du timer på LL pumpen och innegivare på Ecoairen. ?

I så fall går det bra att få dom att lira tillsammans utan allt förmycket handpåläggning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair 105 vs 107 + ecoel
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2011, 13:40:10 »
Kanske...

har du timer på LL pumpen och innegivare på Ecoairen. ?

I så fall går det bra att få dom att lira tillsammans utan allt förmycket handpåläggning.

Jo, rätt säker på att LL pumpen har timer, så är väl bara att montera innegivare för EcoZenithen och se vad som händer. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!