Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag  (läst 34628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« skrivet: 09 november 2009, 16:11:10 »
Hej!

Som rubriken säger så är det KMP Mysinge med Drag som jag är nyfiken på. Finns det några på detta forum som har en sådan kamin och kan dela med sig med sina erfarenheter, bra som dåliga. Ska ha det i min stora sal som lite extra mysvärme och när min luft/luft Fujitsu Nocria 18 nånting inte pallar med att värma när det är riktigt snorkallt. Så överös mig med synpunkter nu.

mvh/

Kimme

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #1 skrivet: 10 november 2009, 23:23:15 »
En på byggahus har väldiga problem med sin kmp drag.Sök där
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #2 skrivet: 09 december 2009, 19:42:06 »
Nu är kaminen inhandlad, verkar inte vara så jättekomplicerat att koppla in den. Någon på forumet som har erfarenheter?

mvh/

Kimme

Utloggad lorre71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2010, 10:28:17 »
Aj då.
Jag har haft en Mysinge med Drag sedan mitten av september -09 och idag kom dom och hämtade tillbaka den. När det blir varmare väder får dom försöka återställa ett rejält, fult hål i min mextegelfasad...

Tydligen fungerade den första generationen Drag bra och jag pratade med en som hade den och han var minst sagt lyrisk.
Häromkring finns ett antal nyare som har lagt av och min återförsäljare vägrar sälja flera.

Min fungerade aldrig bra och dom gjorde oräkneliga försök att få igång den, bytte alla delar och jag fick tillochmed en ny kamin utan att den började gå som den skulle.
Den brände inte ur ordentligt utan byggde upp aska i koppen tills den slog ifrån.
Den gick mellan 2 dygn och som sämst en timme.
Årets kallaste dag hittills, den 6 januari, frös den ihop till en isklump och gav inte längre någon luft till kaminen.
Dagen efter dömdes den ut som död bortom räddning och vi skulle få gå över till skorsten men där sa jag stopp och dom fick hämta tillbaka alltihop.

Jag eldade med Agrols pellets enligt återföräljarens råd och enligt Agrols hemsida kostar energin 70/kwh vid köp av2 pall småsäck. Plus sotarn såklart. Plus att ingen kamin har 100 procents verkningsgrad.
Jag betalar som dyrast 102 öre för elen med skatt och en IVT luft/luftpump ger vid -18 2,1 ggr, dvs bra mycket billigare så i slutändan är jag ledsen över min förstörda fasad men glad att slippa elda upp pengar.
Nu väntar två IVT, en i källaren dit kamins värme ändå aldrig nådde och en uppe.

/J

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 10:50:23 »
Var med ute efter lite mys, men då kanske pellets fel, men vill inte ha ved och skräpar, tanken är god, och slippa skorsten, men billigt att bra igång el.rad när det blir kallt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 16:54:58 »
Aj då.
Jag har haft en Mysinge med Drag sedan mitten av september -09 och idag kom dom och hämtade tillbaka den. När det blir varmare väder får dom försöka återställa ett rejält, fult hål i min mextegelfasad...

Tydligen fungerade den första generationen Drag bra och jag pratade med en som hade den och han var minst sagt lyrisk.
Häromkring finns ett antal nyare som har lagt av och min återförsäljare vägrar sälja flera.

Min fungerade aldrig bra och dom gjorde oräkneliga försök att få igång den, bytte alla delar och jag fick tillochmed en ny kamin utan att den började gå som den skulle.
Den brände inte ur ordentligt utan byggde upp aska i koppen tills den slog ifrån.
Den gick mellan 2 dygn och som sämst en timme.
Årets kallaste dag hittills, den 6 januari, frös den ihop till en isklump och gav inte längre någon luft till kaminen.
Dagen efter dömdes den ut som död bortom räddning och vi skulle få gå över till skorsten men där sa jag stopp och dom fick hämta tillbaka alltihop.

Jag eldade med Agrols pellets enligt återföräljarens råd och enligt Agrols hemsida kostar energin 70/kwh vid köp av2 pall småsäck. Plus sotarn såklart. Plus att ingen kamin har 100 procents verkningsgrad.
Jag betalar som dyrast 102 öre för elen med skatt och en IVT luft/luftpump ger vid -18 2,1 ggr, dvs bra mycket billigare så i slutändan är jag ledsen över min förstörda fasad men glad att slippa elda upp pengar.
Nu väntar två IVT, en i källaren dit kamins värme ändå aldrig nådde och en uppe.

/J

Låter inte som en höjdare! Min Mysinge verkar tuffa på utan problem. Är så pass nöjd så att jag funderar på en till. Vill sprida "riskerna" lite vad det gäller värmesystemen. Inte lägga alla ägg i en korg. Dock har jag ett annorlunda hus så jag behöver mycket värme när det är kallt, pellets ger både mys och härlig värme! Är supernöjd!

mvh/

Kimme

Utloggad lorre71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 17:15:37 »
Det känns som att jag lade alla mina ägg i en mortel.

Jag tror nog kaminen är så bra som en pelletskamin är men det känns jäkla osäkert med Drag.
En skorsten är ju en ganska beprövad metod som inte bara slutar fungera eller låta illa.
Beroendepå vad man har för vägg så kan man ju sätta igen hålet utan att det syns så mycket, det är väl det som känns lite bistert för mig.
Inne får jag bekosta en ny vägg med renoveringsgips och ute hoppas jag dom får till det i vår.

Hoppas du får tur med din och ligg på ordentligt annars!

/J

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 18:00:45 »
Trodde de skulle bli billigare utan skorsten, pelletskaminen var inte billig, och pellets rätt dyrt, billigast är vedkamin, samt billigast bränsle.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2010, 19:47:54 »
Trodde de skulle bli billigare utan skorsten, pelletskaminen var inte billig, och pellets rätt dyrt, billigast är vedkamin, samt billigast bränsle.

/A.

Nae, billigare blir det ju defenitivt inte. En vedkamin är billigare och bränslet till den likasÃ¥. Men jag är lite lat.  ;D

mvh/

Kimme

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 20:01:16 »
Samma hör, bekvämt med pelletssäck i garaget, och slippa skräpandet med ved, men ganska bekvämt med värmepump och element..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 20:37:51 »
Samma hör, bekvämt med pelletssäck i garaget, och slippa skräpandet med ved, men ganska bekvämt med värmepump och element..

/A.

Skräpandet med ved som du nämnde kan nog överföras även på pelletsen. :-) Så där har du ytterligare en nackdel, pelletsen dammar lite när man fyller på förrådet och man lyckas alltid tappa lite pellets på golvet. Hade jag haft ett hus med vattenburen värme så hade jag haft bergvärme. Men i den här hembygdsgården så fanns det en varmluftspanna som gick på olja, samt eloljeradiatorer, många sådana. Nu blev det luftvärmepump från Fujitsu och en (än så länge) pelletskamin från Ariterm. :-) Det här med villavärme är intressant.

Mvh/

Kimme

Sören Andersson

  • Gäst
Sören Andersson
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2011, 23:14:21 »
Hej.
Vi har KPM drag till vÃ¥r kamin och om det är den, kaminen eller bÃ¥da som inte är färdigutvecklade är svÃ¥rt att säga men,  efter tre Ã¥r av mer eller mindre dagliga problem kan jag inte rekommendera den kombinationen om man vill vara säker pÃ¥ att fÃ¥ värme i sitt hus. Efter alltför mÃ¥nga missade startförsök, ett flertal rökridÃ¥er i vardagsrummet samt 3 byten av tändelement (ca 500:- st) och nu inför vintern sÃ¥ startar den naturligtvis inte. Fläkten i KPM drag startar inte.
Vid en första koll vid kontaktstycket utomhus så har stiften som förser
fläkten med ström "ruttnat" bort. Efter byte av stift och kontroll att fläkten går med extern 24V så gör jag ett nytt försök. Som väntat så kan så blev det återigen en misslyckad start och jag skulle, om jag hade förberett mig kunna röka hela årsbehovet av fisk och skinka i vardagsrummet.
Sammanfattning: köp INTE en KPM drag.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2011, 22:00:21 »
Tråkigt att du har såna problem Sören. Jag har bytt ett tändelement (förmodligen skadat vid transporten hem av kaminen), en flamvakt (bytte själv, va dock inte det som var felet utan det var fläktmotorn i draglådan som var trasig), en fläkt i draglådan (hela den lackade gråa lådan inklusive fläkt bytte jag ut själv), sen har jag även bytte en kondensator till matarmotorn (bytte ut den själv). Nu gå kaminen klockrent. Den har tuffat på med termostat i en månad nu, dock har det ju inte alltid varit så här friktionsfritt. Men nu har jag börjat lära mig hur kaminen fungerar och fått kläm på den. Så på det hela taget är jag jättenöjd med mitt köp, även om jag har haft en hel del strul sedan installationen. Om du funderar på att sälja din kamin Sören så är jag intresserad.

Utloggad janikani

  • janikani
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MellanskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2011, 12:21:03 »
Hej.
Jag installerar denna typ av kaminer, om man gör rätt och rätt inställningar är den helt OK.
Du ska byta till Drag 09. Fungerar ypperligt.
Hälsningar janikani
Villa byggd -77, centrala Skåne, ej tilläggsisolerad, original fönster, källare+garage+gästrum delvis uppvärmt, totalt 318 kvm. Jan. - febr. 2010 bytt ut direktv. el till vattenburet med Nibe 2025-14 och EVP 500 i källaren + Nibe VVB Compact 300 l

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #14 skrivet: 13 november 2011, 13:57:22 »
Jag och en polare köpte varsin "Lilla frö", och även polarens pappa köpte en, vi är supernöjda.!! Inte ett enda problem på nån av de 3 kaminerna, visserligen endast 2mån.

Men värmer gott, och lätt och bekvämt och tanka, men denna regler panel, känns som nån Biltema grej från 80-talet.

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #15 skrivet: 14 november 2011, 10:29:37 »
Jag och en polare köpte varsin "Lilla frö", och även polarens pappa köpte en, vi är supernöjda.!! Inte ett enda problem på nån av de 3 kaminerna, visserligen endast 2mån.

Men värmer gott, och lätt och bekvämt och tanka, men denna regler panel, känns som nån Biltema grej från 80-talet.
[/quot

Hur ser reglerpanelen ut?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #16 skrivet: 14 november 2011, 21:00:03 »
Hade hoppas på nån trådlös och lätt orienterad grej, men bökig att hoppa i menyerna med, gärna touch och som sagt trådlös.

Kolla på Ariterms hemsida, tror den finns där..


Nöjd

  • Gäst
Nöjd
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2012, 18:09:35 »
     Ett inlägg i debatten.

Jag har idag kört Mysingen i 89 dygn utan problem. Den sköter sig inte själv utan varje morgon och kväll fÃ¥r jag göra rent glasrutan och tömma brännarkoppen. AsklÃ¥dan har jag tömt 4ggr. Jag  har ochsÃ¥ gjort rent fläkten i draget med en pensel 3ggr.
Pelletsförbrukningen nu när det är 10-15 gr kallt är en säck/ dygn.

Jag bor i en enplans-hus 110kvm, 24kvm vardagsrum där kaminen står.
Problemet är att få värmen att sprida sig till övriga 3 rum via en hall/korridor.
I vardagsrummet är det varmt och skönt 28gr i taket, 25gr i mankhöjd och 21gr på golvet vid fönstren. I övriga rum 20-21gr.
Tacksam för några förslag.
November- December har jag jämfört min elförbrukningen med grannen som haft likvärdig elförbrukning som jag tidigare.
November månad har jag spart 879kwh December 870kwh

Nu chockhöjer man elpriset  studs jag tjänar mera

@nders

  • Gäst
@nders
Pelletskamin KPM Mysinge med Drag
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2012, 13:13:09 »
Vi beställde KPM Mysinge tillsammans med Drag lösningen till vår villa. En tvåplans byggt 1975. Hade vattenburen elvärme med ca 24.000 kwh/år. Det tog cirka 3 veckor från beställningen tills dem kom och installerade den. Det var klart på ca 3 timmar allt som allt, och sen kom sotaren för att godkänna den.

Den har aldrig stannat under hela hösten eller under vintern. Passar på att dammsuga den varje helg nu på vintern. Den går tyst, och det hörs knappt någonting ute på terassen där KPM Drag lösningen sitter. Den fyller cirka 2 säckar (16 kg/st).
Vi kollade först vad det skulle kosta att sätta in en kamin med skorsten, fick en offert på ca 75.000 kr. Men med denna lösning inkl rot avdrag, så betalade vi cirka 35.000 kr.

Vi är helnöjda i vår familj, det blir skön värme av kaminen, den går stabilt och har aldrig stannat för oss.

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2012, 23:38:19 »
Jag har tänkt att investera i en Lilla frö när tillbygget är klart. Blev lite nyfiken när jag såg
inlägget ovan, måste sotaren besikta? Alltså vad finns det att besikta? Antar att man måste hålla nåt visst mått från brännbart även vid installationen av kmp-drag likt vanligt skorstensrör men att en sotaren ska besikta även det trodde jag inte.

/ Calle

Gästens

  • Gäst
Gästens
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #20 skrivet: 10 november 2012, 19:09:10 »
Besiktning krävs, trots att kamin och drag är godkända som ett komplett system. Se till att ta bilder under monteringen och ha alla dokument som Ariterm har på sin hemsida tillgängliga. Annars svårt för sotaren att förstå och bedöma den.

Min mysinge och drag funkar utmärkt. Lite pyssel med att rengöra, men mycket enklare än kamin och med dess stryrning så ser jag den som en smart korsning mellan braskamin och värmepump gällande vad man får ut av den.

Utloggad CRVn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletskamin KMP Mysinge med Drag
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2013, 17:27:41 »
Hej, instämmer i detta - KMP Mysinge och Drag har funkat mycket bra under det år jag har dem. Kräver att man lär sig dess funktion; dvs att ställa in rätt pelletsmatning och justera det vid behov och att rengöra brännaren närmast dagligen vid flitig användning. Men gör man det så har min fungerat riktigt bra.

Ett kompletterande tips gällande sotning; Bli din egen sotare! Det passar utmärkt med drrag, du arbetar i marknivå och proceduren tar inte mer än kanske 30 minuter (rengöra fläktlåda, rökgaskanal, sotlucka och förbränningsrummet). Men en industridammsugare med askfilter (några hundralappar på tex Jula) och en mjuk rund mässingsborste på en pinne så fixar man det mha manualen från Ariterm.

Det som krävs är en ansökan till din kommun och att sotaren kontrollerar din första sotning. Du sparar inte bara pengar, utan du slipper också att passa datum då sotaren skall komam och ännu viktigare; du riskerar inte att få din Drag förstörd. Det har hänt flera under sotning (inte minst då fläktlådan skall öppnas).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!