Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lägga markslinga till existerande borrhÃ¥l ?  (läst 7465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad farjars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« skrivet: 27 mars 2006, 12:39:50 »
Hej alla,

Har sökt på detta forum och läst en del, skulle ändå vilja ha eran syn på följande:

Har idag ett lite kallt borrhål så jag vill komplettera med en ca 300 m markslinga.

1. För att koppla parallellt, vilket verkar vara att rekommendera, måste jag in med nya slangar igenom husgrunden eller kan jag gå in vid existerande borrhål, ca 4 m ifrån huset ?
Har någon detaljerad beskrivning på hur man bäst kopplar.

2. Kan nån förklara använding/behov av tryckventiler mellan slinga o hål ?

3. Finns det något behov av extra cirkulationspump ?

Vad annat ska man tänka på... har någon gjort detta med bra resultat ?

Hälsingland // Nibe 1210-7 // 135 m aktivt borrdjup(totalt 140 m) // Driftsatt Feb 2003 // Hus byggt 1924 ca 160 kvm + källare/garage 65 kvm // 19 radiatorer, 4 kakel ugnar(myseldar då och då) // Håller 21-22 inne(17-18 källare) 4 pers

Pump parametrar(20070120)
(Värden inom parantes = standardvärden.)  Gradminuter för VP start (-60) -120 | Gradminuter för eltillskott start (-300) -400 | Min stopptid kompressor (20 minuter) 30 minuter | TvÃ¥ngsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader | VV Start 43 grader | VB Fram max (45 grader) 50 grader | cirkulations pump hastighet 1 pÃ¥ VB och KB | Kurva 8 -2

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2006, 12:57:53 »
Hallå!

även jag bor i hälsingland och har 300m slinga och ca 150m borra.
mina är kopplade i källaren (parallel) fördelen då är ju att man lätt kan kolla flödena i dom olika slingorna och ställa in dom..

innan körde jag bara med borrhÃ¥let men när jag bytte pumpen sÃ¥ kopplade jag in jordvärmen ocksÃ¥ (lÃ¥g redan där) innan inkopplingen lÃ¥g jag pÃ¥ +0,2 frÃ¥n borrhÃ¥let nu ligger jag pÃ¥ mellan +2,5 till +1,5 in  >:D

har några bilder om du vill se..
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2006, 11:33:21 »
En granne till mej hade två olika borrhål för vatten. Han fick Kommunalt vatten så borrhålen blev över.
Borrhålen är på ca 45m vardera. Han har lagt markslinga mellan dessa.
Det har blivit en paralell kopplad kombination.
Detta har fungerat perfekt denna vinter. *vinkar*

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2006, 11:58:12 »
För att koppla parallellt, vilket verkar vara att rekommendera,

Jag skulle tro att en seriekoppling av markslinga och borrhål är bättre. Se nedan

1. För att koppla parallellt, vilket verkar vara att rekommendera, måste jag in med nya slangar igenom husgrunden eller kan jag gå in vid existerande borrhål, ca 4 m ifrån huset ?

Visst kan du koppla ihop det redan utanför huset. Det du behöver då är en inspektionsbrunn med tillräckligt stort utrymme för att kopplingarna ska få plats. Det finns färdiga men dom är dyra. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att det är lite bökigare att komma åt justerventilerna.

2. Kan nån förklara användning/behov av tryckventiler mellan slinga o hål ?

Jag tror du syftar på strypventiler för injustering av flödena i de olika slingorna. Om man kör med två borrhål som är olika långa vill man ha samma returtemperatur från berget för att balansera energiuttaget. När det gäller parallellkoppling av borrhål och markslinga blir det mer komplicerat då temperaturen i markslingan varierar mycket över året.

3. Finns det något behov av extra cirkulationspump ?

Det beror lite på vad du får för totallängd. De flesta cirkulationspumpar klarar längre slingor än vad tillverkarna anger. Om tillverkarna anger en maxlängd på 400m och du sedan parallellkopplar kan du köra två slingor på 400m vardera utan problem. Det beror på att flödesmotståndet sjunker rejält vid parallellkoppling. Seriekopplar du så blir det mer en test som får avgöra om det fungerar eller inte. Det beror på hur mycket på hur många böjar du har om du kan öka slingan med 50, 75 eller 100m mot vad tillverkarna anger.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2006, 12:00:42 »
FörstÃ¥r att brinepumpen fÃ¥r jobba mindre om man kopplar hÃ¥l och slinga parallellt, men fanns det inte fördelar med att ha dom i serie - som att markslingan (teoretiskt dÃ¥  :)) kan "Ã¥terladda" hÃ¥let under sommarn?
Blir lite komplicerat här om man ska dra parallellt in till källarn (det går, men lite xtra jobb).
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2006, 22:51:28 »
Med så grunt bef hål ska det gå utmärket att bryta upp returen till brunnen. Lägga en markslinga där så du når 400-500meter total längd. Den kopplas helt enkelt före borran, då tar markslingan den kallaste delen eftersom ytjordvärme arbetar mycket bra vid lite lägre temperaturer.
Detta pga av omvandlingsvärmet...
Gör man så får man det i serie, det behövs inga insp brunnar inget mera in i huset...
Vi funderar att göra så på ett av hålen till den stora pumpen, det blev grundare pga av mycket vatten. Med följd att det måste strypas stenhårt för att inte frysa!

Här ser du paralellkoppling inne med fyra borror

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1125.0.html

Här stod det om frysna borror, men kanske också nåt förslag på komplettering med ytjord!?

http://epubl.luth.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2006, 13:41:07 »
Med så grunt bef hål ska det gå utmärket att bryta upp returen till brunnen. Lägga en markslinga där så du når 400-500meter total längd. Den kopplas helt enkelt före borran, då tar markslingan den kallaste delen eftersom ytjordvärme arbetar mycket bra vid lite lägre temperaturer.

Hmmmm.... 140 meter borrhÃ¥l + 300 meter jordvärme blir väl 580 m totalt, slangen i borran gÃ¥r ju bÃ¥de ner och upp...  Sc:,h

I så fall behövs nog en extra cirkpump på KB-sidan.

Jag skulle nog övervägt paralellkoppling för att hålla nere driftkostnaden för cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad farjars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2006, 14:07:09 »
 Tackar för svaren - jag funderar fortfarande pÃ¥ om jag ska koppla i serie eller parallellt... om jag slipper gÃ¥ in i huset igen är det ju bra om man kan gräva upp runt nuvarande borrhÃ¥l o göra nÃ¥n slags 'brunn' där alla kopplingar kan göras.

Vilket djup rekommenderas isåfall ? måste man ner under frys nivå eller ?

Är det nån skillnad på effektivare energi uttag för VP om man jämför parallell eller serie kopplad slinga ?

Det här med injustering av flöde, jag antar att när man väl har ställt in detta så behöver man inte skruva så mycket/ofta, är det riktigt ? Jag funderar på om jag ska göra brunn eller behöva gå in i huset med markslingan.

Det blir mycket funderingar - uppskattar era inlägg
--
Jag har idag rätt så kallt hål -3 när VP gått länge(flera timmar) och ca 400 timmar TS i vinter(har då haft under -20 ute under långa perioder)

Hälsingland // Nibe 1210-7 // 135 m aktivt borrdjup(totalt 140 m) // Driftsatt Feb 2003 // Hus byggt 1924 ca 160 kvm + källare/garage 65 kvm // 19 radiatorer, 4 kakel ugnar(myseldar då och då) // Håller 21-22 inne(17-18 källare) 4 pers

Pump parametrar(20070120)
(Värden inom parantes = standardvärden.)  Gradminuter för VP start (-60) -120 | Gradminuter för eltillskott start (-300) -400 | Min stopptid kompressor (20 minuter) 30 minuter | TvÃ¥ngsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader | VV Start 43 grader | VB Fram max (45 grader) 50 grader | cirkulations pump hastighet 1 pÃ¥ VB och KB | Kurva 8 -2

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2006, 17:01:12 »
Jag förordar att du lägger det i serie. Det blir enklare och du slipper injusteringen.

Visst kan du koppla parallellt och justera in det en gÃ¥ng och sedan köra sÃ¥ men det blir bökigare att jsutera in det beroende pÃ¥ att marken har en temperatur och berget en annan. Det gÃ¥r kanske att köra bara en slinga i taget och mäta temperturerna och sedan juster pÃ¥ ett medelvärde  Sc:,h

Någon skillnad i totalt energiuttag borde det ju inte vara. Du förbrukar inte mer eller mindre energi för att kollektorn är kopplad på ett vissat sätt. Däremot kan det skilja i energiuttag påp resp . slinga om dom ligger parallellt

Lämpligt djup ligger på ca. en meter

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2006, 11:45:58 »
Citera
Hmmmm.... 140 meter borrhål + 300 meter jordvärme blir väl 580 m totalt, slangen i borran går ju både ner och upp...

Ja va nog otydlig  :-[

Till en 7 kw pump kan det inte  behövas sÃ¥ mycket som 580 meter!

Ska va nåt helt extremt om inte en förlängning med ytjord ska räcka, som ger en total slanglängd som är helt ok för standardpumpen.

Detta sagt av en som normalt förordar parallellkoppling på flera borror i en anläggning och även att dela långa ytjordslingor...

Men det finns fördelar med att koppla i serie när man ska förstärka en lite klen borra. Kör man i yjorddellen först utnyttjar man den delen effektivt.  Detta pga av omvandlingsvärmet!

MEN om man vill ta till riktigt rejält och ha totalt 600 meter slang då SKA man koppla detta i serie. Det blir onödigt högt flödesmotstånd i 600 meter slang!

Men jag kan inte se att det behövs 600 meter!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad farjars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2006, 16:47:08 »
Ok, bra dÃ¥ kör jag nog seriekopplat dÃ¥, om ingen av er ändrar er senare  ;)

Logiken låter bra i min huvve också -

Vad jag fortfarande är osäker på är maxlängden på den tilltänkta markslingan, jag tänkte ju initialt 300 m, men det kanske blir för långt då med seriekopplad mot existerande borrhål på 141 m, vilket är 282 m total längd idag.

Det kanske räcker med 200 m markslinga då?!

Mvh
Hälsingland // Nibe 1210-7 // 135 m aktivt borrdjup(totalt 140 m) // Driftsatt Feb 2003 // Hus byggt 1924 ca 160 kvm + källare/garage 65 kvm // 19 radiatorer, 4 kakel ugnar(myseldar då och då) // Håller 21-22 inne(17-18 källare) 4 pers

Pump parametrar(20070120)
(Värden inom parantes = standardvärden.)  Gradminuter för VP start (-60) -120 | Gradminuter för eltillskott start (-300) -400 | Min stopptid kompressor (20 minuter) 30 minuter | TvÃ¥ngsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader | VV Start 43 grader | VB Fram max (45 grader) 50 grader | cirkulations pump hastighet 1 pÃ¥ VB och KB | Kurva 8 -2

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2006, 19:25:41 »
Ok, bra dÃ¥ kör jag nog seriekopplat dÃ¥, om ingen av er ändrar er senare  ;)

Logiken låter bra i min huvve också -

Vad jag fortfarande är osäker på är maxlängden på den tilltänkta markslingan, jag tänkte ju initialt 300 m, men det kanske blir för långt då med seriekopplad mot existerande borrhål på 141 m, vilket är 282 m total längd idag.

Det kanske räcker med 200 m markslinga då?!

Mvh

Eller för att krångla till det bara lite. Två parallellkopplade markslingor på 200m styck som sedan går ner i borrhålet.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2006, 23:09:10 »
Lite att fundera pÃ¥  ;)

Kolla på Rickards maskin han har ju som du funderar på ungefär..
Som antyds så är det fin vits med lååång kall sida... men det ska räcka.

Iofs beroende på vilken lägsta temp du har nu hur länge du kört och hur mycket det gick före du satte in värmepumpen!??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2006, 07:13:30 »
Citera
Hmmmm.... 140 meter borrhål + 300 meter jordvärme blir väl 580 m totalt, slangen i borran går ju både ner och upp...

Ja va nog otydlig  :-[

Till en 7 kw pump kan det inte  behövas sÃ¥ mycket som 580 meter!

Ska va nåt helt extremt om inte en förlängning med ytjord ska räcka, som ger en total slanglängd som är helt ok för standardpumpen.

Detta sagt av en som normalt förordar parallellkoppling på flera borror i en anläggning och även att dela långa ytjordslingor...

Men det finns fördelar med att koppla i serie när man ska förstärka en lite klen borra. Kör man i yjorddellen först utnyttjar man den delen effektivt.  Detta pga av omvandlingsvärmet!

du menar väl att om man tänker ha 600 m så ska man paralellkoppla inte seriekoppla

Men jag kan inte se att det behövs 600 meter!


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2006, 10:10:18 »
Citera
du menar väl att om man tänker ha 600 m sÃ¥ ska man  inte seriekoppla

Om man väljer ytjord så kan man ha två slingor ( i serie) även om det är kortare, bra med lägre flödesmotstånd!
Samma om man har två borror.

Men just när man ska förstärka en lite vek borra ser jag flera fördelar med att förlänga med ytjord på returen från pumpen....
Dels det där med omvandlingsvärmet, sen finns en liiten fördel till, ytjorden blir varmare än borran på sommaren så en viss återladdning får man på köpet.
Det får man iofs även om dom ligger parallellt.

Nåra stora skillnader är det knappast, det går ju vrida o vända på det mesta. men när det desutom var svårt att få in slngarna i huset om man skulle köra parallellet då känns det mycket vettigt med seriekoppling.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #15 skrivet: 03 april 2006, 15:07:23 »
Det jag tänkte på var att vid seriekoppling behövs större cirkpump än orginal

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #16 skrivet: 04 april 2006, 11:27:07 »
Hejsan, kompletterade mitt borrhål (140m) med 150m markslinga kopplat i serie före borrhålet, la dock ner slangen i 2 slingor ända fram till väggen med separata avluftningar på varje slinga......så skulle man vilja koppla om så går det ju utmärkt sedan....ser dock ingen anledning.

Brinetempen in som kallast före markslingan var -2,5 och nu i vinter har jag sällan sett kallare än +1

Cirkpumpen går i läge 2 av 3 då blir difftempen mellan 3 och 4 grader beroende på framledningstemp

Utloggad farjars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #17 skrivet: 04 april 2006, 15:17:08 »
Hej fredde33, din situation ser ungefär lika ut som jag försöker uppnå då!

Behövde du byta cirk pump eller kör du original, vilken VP har du ?

Hur komplext är det att göra kopplingarna själv ?, eller förmodligen bäst för mig att anlita rörmokarn...

Har du några bilder som du vill/kan dela med dig av ?
Hälsingland // Nibe 1210-7 // 135 m aktivt borrdjup(totalt 140 m) // Driftsatt Feb 2003 // Hus byggt 1924 ca 160 kvm + källare/garage 65 kvm // 19 radiatorer, 4 kakel ugnar(myseldar då och då) // Håller 21-22 inne(17-18 källare) 4 pers

Pump parametrar(20070120)
(Värden inom parantes = standardvärden.)  Gradminuter för VP start (-60) -120 | Gradminuter för eltillskott start (-300) -400 | Min stopptid kompressor (20 minuter) 30 minuter | TvÃ¥ngsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader | VV Start 43 grader | VB Fram max (45 grader) 50 grader | cirkulations pump hastighet 1 pÃ¥ VB och KB | Kurva 8 -2

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #18 skrivet: 04 april 2006, 15:39:21 »
Kolla på Rickard.....
Citat
Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga.

Funkar hur bra som helst....  Men frÃ¥n 400 tycker jag man kan välja tvÃ¥ slingor om det är möjligt, men som jag sa ska man komplettera en nÃ¥got vek borra finns fördelar med att ha dom i serie.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #19 skrivet: 04 april 2006, 16:19:27 »
Vi har en Nibe 1215-5kw och kör med original cirkpump, tror inte det är något problem med att överskrida rekomenderad slanglängd...men med hur mycket vet jag ej, för min del blev det 50m längre än vad installationsanvisningarna sa och har ändå kvar ett läge på cirkpumpen.

Installationen gick väl hyffsat (var ju första gången) använde mässingrördelar, klämringskoppel och lödkoppel från Rinkaby-rör......kul med avluftning på varje högpunkt, inget tjafs med att pumpa runt och stänga ventiler i flera timmar för att få bort luftfickor:)
« Senast ändrad: 04 april 2006, 16:31:13 av fredde33 »

Utloggad farjars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga markslinga till existerande borrhål ?
« Svar #20 skrivet: 05 april 2006, 20:13:25 »
Ok, tackar för all information så här långt - det börjar klarna lite här nu... :)
Hälsingland // Nibe 1210-7 // 135 m aktivt borrdjup(totalt 140 m) // Driftsatt Feb 2003 // Hus byggt 1924 ca 160 kvm + källare/garage 65 kvm // 19 radiatorer, 4 kakel ugnar(myseldar då och då) // Håller 21-22 inne(17-18 källare) 4 pers

Pump parametrar(20070120)
(Värden inom parantes = standardvärden.)  Gradminuter för VP start (-60) -120 | Gradminuter för eltillskott start (-300) -400 | Min stopptid kompressor (20 minuter) 30 minuter | TvÃ¥ngsstart av VP vid difftemp bör/ärvärde (13 grader) 17 grader | VV Start 43 grader | VB Fram max (45 grader) 50 grader | cirkulations pump hastighet 1 pÃ¥ VB och KB | Kurva 8 -2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!