Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur göra när sÃ¥n packning sitter monterad?  (läst 733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur göra när sån packning sitter monterad?
« skrivet: 21 april 2024, 15:53:29 »
Hej!

Installationen av luft/vatten-VP i garaget börjar äntligen närma sig driftstart. Men jag är lite osäker på en sak. Köpte vad jag bedömde som lämpliga avtappningsventiler på Ahlsell, den heter "Avtappningsventil AVi1385 i mässing för värme och kyla, a-collection", artikel nr 4465200.

Nån som har erfarenhet av den avtappningskranen? Den har nämligen en i mitt tycke väldigt märklig packning som redan är monterad på gängningen (se bild nr 3). Innanför packningen sitter en gängad krage (som vad jag förstår är tänkt att skruvas åt efter att själva kranen monterats?). Men packningen sitter så långt ut på gängningen att jag skulle vilja flytta den närmare kragen innan ventilen monteras. Men det tycks väldigt svårt utan att skada packningen som är av ett väldigt stumt material, som samtidigt verkar skört. Den är alltså inte av "normalt" gummi eller silikon vad jag kan bedöma. Att skruva in packningen längre in går inte heller, den sitter så hårt fast på gängningen.

Hur gör man? Eller ska man bara skita i den packningen, och lägga lin och pasta som jag gjort vid alla andra skruvanslutningar?

Tacksam om någon har koll och vill dela med sig!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2024, 16:19:42 »
Det är en förpressad tätningsdel för att inte behöva använda lin eller gängtape. den pressas in i gängorna och tätar. den sorten finns även på en del säkerhetsventiler och det blir tätt. Hur du gör med att dra tajt in har ingen betydelse, det går trögt när den dras in och blir nästan som stopp i visst läge. Den är svår att få bort för att ha lin på, så bry dig inte om det.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2024, 19:51:32 »
Ok, kanon - tack! Då vet jag! Men visst är det ett lite annorlunda material i den (säkerligen lämpligt för ändamålet, men annorlunda än gummi o silikon).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #3 skrivet: 21 april 2024, 20:25:35 »
Ok, kanon - tack! Då vet jag! Men visst är det ett lite annorlunda material i den (säkerligen lämpligt för ändamålet, men annorlunda än gummi o silikon).
Vad det är för materiel är inget att bry sig om, bara det tätar

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #4 skrivet: 21 april 2024, 20:41:58 »
Vilken smart gängtätning......

...måste vara relativt ny, eller hur?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #5 skrivet: 21 april 2024, 22:18:44 »
Vilken smart gängtätning......

...måste vara relativt ny, eller hur?
Ja inte ny pÃ¥ det sättet men kanske pÃ¥ den delen. har funnits ett tag  pÃ¥ en del säkerhetsventiler. syns inte om man söker pÃ¥ säkerhv. Men dom tätar extremt bra. Är en delrindel som pressats pÃ¥ gängan och skär in häftigt sÃ¥ det knappt gÃ¥r att dra en i botten.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #6 skrivet: 21 april 2024, 23:40:47 »
Tack för svar!
/Micc

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3586
  • Karma +2/-0
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2024, 10:41:19 »
SYR säkerhetsventil har den tätningen också. Fick en sån i nödköp, pillade bort tätningen och linade i alla fall, minsta korvande så funkar den ju inte och får tappa av igen, ville inte ta risken.

Väntar fortfarande på revolution i standard på VVS-sidan. Konade tätytor, inget kladd, bara skruva ihop och det blir alltid tätt. Alternativt O-ringsystem i plan nedsänkt yta. Små villadelar i gängat är inget större problem. Men linar man 2"-delar heldag då känns det som att man inte fått gjort något på hela dan. De kopplingarna man fått hjälp med läcker så man får göra om dem också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2024, 15:41:06 »
SYR säkerhetsventil har den tätningen också. Fick en sån i nödköp, pillade bort tätningen och linade i alla fall, minsta korvande så funkar den ju inte och får tappa av igen, ville inte ta risken.

Väntar fortfarande på revolution i standard på VVS-sidan. Konade tätytor, inget kladd, bara skruva ihop och det blir alltid tätt. Alternativt O-ringsystem i plan nedsänkt yta. Små villadelar i gängat är inget större problem. Men linar man 2"-delar heldag då känns det som att man inte fått gjort något på hela dan. De kopplingarna man fått hjälp med läcker så man får göra om dem också.
Förstår jag rätt - du är rörmontör H Berggren? Och kritisk till den packningen. Då får man kanske överväga att ta bort den och lina i stället (vilket ju inte garanterar att det blir tätt då jag ju är amatör - dock har det jag gjort tidigare funkat så kanske kan lång tid och stor noggrannhet räcka ändå?).

En fråga till, till den som använt den här typen av tätning och är nöjd - går det att ta isär kopplingen och skruva ihop igen (fortfarande tätt) - eller är packningen då förstörd/förbrukad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4728
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2024, 19:06:03 »
Förstår jag rätt - du är rörmontör H Berggren? Och kritisk till den packningen. Då får man kanske överväga att ta bort den och lina i stället (vilket ju inte garanterar att det blir tätt då jag ju är amatör - dock har det jag gjort tidigare funkat så kanske kan lång tid och stor noggrannhet räcka ändå?).

En fråga till, till den som använt den här typen av tätning och är nöjd - går det att ta isär kopplingen och skruva ihop igen (fortfarande tätt) - eller är packningen då förstörd/förbrukad?
Har aldrig provat att lossa den, tätt frÃ¥n början och allt klart. Det med att lina är en konst, du ska skrapa gängorna med ett bÃ¥gfilsblad, sÃ¥ det blir grader pÃ¥ dom, sen hÃ¥lla delen i vänster hand och linda frÃ¥n dig. Linet ska dras ut sÃ¥ det blir som hÃ¥ret, glest i början pÃ¥ delen och linda innÃ¥t, sen utÃ¥t igen, sen innÃ¥t med tjockare och det kan sluta med rätt  tjock. DÃ¥ med graderna sÃ¥ slinter inte linet med runt utan stannar kvar i gängorna. PÃ¥ med lite smörja sÃ¥ det blir som brylkräm i hÃ¥ret, klar att dra dit delen och det blir tätt.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2024, 19:50:09 »
Ja det är ungefär sÃ¥ jag gör, med skillnaden att jag hackar pÃ¥ gängorna med en Morakniv först. Tillhör kategorin som inte behöver bryl i hÃ¥ret, eftersom det i princip inte finns nÃ¥got hÃ¥r - men jag förstÃ¥r ändÃ¥  :)
Ja det är lite pyssligt. Viktigt det där med att dra isär till en bredare, tunnare "sträng".

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3586
  • Karma +2/-0
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2024, 08:50:49 »
Förstår jag rätt - du är rörmontör H Berggren? Och kritisk till den packningen. Då får man kanske överväga att ta bort den och lina i stället (vilket ju inte garanterar att det blir tätt då jag ju är amatör - dock har det jag gjort tidigare funkat så kanske kan lång tid och stor noggrannhet räcka ändå?).

Jag är mer tekniker än "hela livet rörmontör". Har ganska bra bredd på vad jag gör inom värmesystem, men väljer bort rörmockeri om någon annan kan göra det, så kan jag felsöka något - för det stimulerar mer.
Det är mest industribakgrunden som gör att jag är skeptisk mot hur saker i VVS-branschen tätas när man jämför dem rakt av.

Dra i en annan räfflad koppling hela vägen och ta sen ut den, då river du bort saker som kan störa packningen. Sen smörj lite och testa den som den är. Läcker det så är det bara att tömma, inte värre än så. Läcker det inte efter 2 dagar brukar det inte göra det efter 25 år.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #12 skrivet: 23 april 2024, 10:28:35 »
Dra i en annan räfflad koppling hela vägen och ta sen ut den, då river du bort saker som kan störa packningen. Sen smörj lite och testa den som den är. Läcker det så är det bara att tömma, inte värre än så. Läcker det inte efter 2 dagar brukar det inte göra det efter 25 år.

Bra ide', tack!

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur göra när sån packning sitter monterad?
« Svar #13 skrivet: 24 april 2024, 17:29:13 »
Jag gjorde så, drog i en annan räfflad koppling, blåste rent och drog därefter i ventilerna med befintlig packning. Och - ja, det gick riktigt trögt sista halva varvet (ville ha dem på ett visst håll. Borrade sedan ett litet hål i plasthandtaget och säkrade med en ståltråd för att undvika ofrivillig öppning).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3586
  • Karma +2/-0
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!