Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvektor för individuell kylning av mindre rum  (läst 2355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Letar efter alternativ för kyla i mindre sovrum.
Måste fungera med stängd dörr samt gå att ställa kyla individuellt per rum.

Har fått rekommendation från eveco om att satsa på modellen nedan:
https://ventbolaget.se/produkt/flaktkonvektorer/eveco-carisma-crc-mv/

Tanken är att sätta dem under fönster som en traditionell radiator.

Hade egentligen önskat att sätta konvektorn i taket men om carisma-crc-mv gör jobbet och sprider kyla upp i taket på ett bra sätt skulle jag kunna tänka mig den lösningen. Prisbilden på carisma-crc-mv är lockande.

Någon som testat att köra kyla med carisma-crc-mv?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2021, 10:38:16 »
Två små luftdon, kanalkylare och kanalfläkt kanske är ett alternativ? Inte det billigaste kanske, men väldigt diskret från rummets perspektiv, kanske lättare att ta hand om kondensvattnet där uppe än vid fönstret? Iof, borra genom väggen går väl så som med luft/luft.
Sätta en för stor takkylare är inget alternativ? T ex Skystar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2021, 15:26:18 »
Jag har ju en Eveco, men modellen innan Carisma, den ser dock likadan ut.
Att kyla ett rum med en sån funkar säkert bra.
Problemet är att den tar upp hela utrymmet under fönstret, men har du typ golvvärme så är det kanske OK?
Priset är helt klart OK, den enda jag hittar som är billigare är Julas Anslut-modell, men Eveco gör säkert bättre och tystare grejer.
På lägsta fläkthastigheten är den rätt tyst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2021, 08:43:58 »
Har funderat en del o skystar har sina fördela men placeringsmöjligheten i ett litet rum är ganska obefintlig. Enheten kommer att behövas placeras i mitten av rummet. Det som inte tilltalar är att man också får den kalla luften utskickad från mitten och troligen i nacken om man vistas i rummet. Nu går det att justera luftriktningen men man vill inte hålla på och justera det beroende var man sitter i rummet. Ni som kör skystar får gärna kommentera hur ni upplever kalldrag från dessa.
Sen måste man ha en kondenspump till en skystar och de ska visst låte lite vilket kan vara tråkigt om man vill sova.

Det var anledningarna till att jag började att fundera pÃ¥ att sätta en carisma vid fönstret sÃ¥ man fÃ¥r den kalla luften upp mot fönstret där det blir varmast(söderläge) och pÃ¥ sÃ¥ vis minska  kall luft i nacken. Lite fundersam om carisman kommer att kunna kyla i taket om man kör lite försiktigare med fläkten. Det problemet slipper man med en skystar som sitter där luften är som varmast.

För alternativ skystar eller carisma finns hyfsade plug and play lösningar där man köper en hel lösning med all styrning inbakad.
Men för alternativet med en kanalkylare på vinden har jag inte hittat några färdiga lösningar. Känns som man får plocka ihop kylare, fläkt, ventil, styr som lösa delar. Denna lösning tilltalar mig egentligen mer då jag har lämpligt utrymme på vinden där man kan dra rör och montera utrustning så det blir mer lättåtkomligt. Sen kan man styra var luften kommer in och var den sugs ut. Här borde man eventuellt också kunna skicka den kalla luften mot fönstret. Någon som kör kanalkylare individuellt för ett rum? Vilka prylar i så fall?

En fördel som jag har är att jag enkelt kan ställa vattentemperaturen då kylan produceras av en luft/vattenpump. Går att ställa upp temperaturen om man tycker att det blir för mycket kalldrag.
Rummen kommer att ha golvvärme så en carisma konkurrerar inte mot någon anna radiator.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2021, 14:33:21 »
Jag skulle nog påstå att i ett rum med stängd dörr så är inte spridningen av kylan nått problem.
Man kan dessutom låta den blåsa på dagtid och kanske kunna stänga av den nattetid?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2021, 15:36:27 »
Har funderat en del o skystar har sina fördela men placeringsmöjligheten i ett litet rum är ganska obefintlig. Enheten kommer att behövas placeras i mitten av rummet. Det som inte tilltalar är att man också får den kalla luften utskickad från mitten och troligen i nacken om man vistas i rummet. Nu går det att justera luftriktningen men man vill inte hålla på och justera det beroende var man sitter i rummet. Ni som kör skystar får gärna kommentera hur ni upplever kalldrag från dessa.
Sen måste man ha en kondenspump till en skystar och de ska visst låte lite vilket kan vara tråkigt om man vill sova.

Det var anledningarna till att jag började att fundera pÃ¥ att sätta en carisma vid fönstret sÃ¥ man fÃ¥r den kalla luften upp mot fönstret där det blir varmast(söderläge) och pÃ¥ sÃ¥ vis minska  kall luft i nacken. Lite fundersam om carisman kommer att kunna kyla i taket om man kör lite försiktigare med fläkten. Det problemet slipper man med en skystar som sitter där luften är som varmast.

För alternativ skystar eller carisma finns hyfsade plug and play lösningar där man köper en hel lösning med all styrning inbakad.
Men för alternativet med en kanalkylare på vinden har jag inte hittat några färdiga lösningar. Känns som man får plocka ihop kylare, fläkt, ventil, styr som lösa delar. Denna lösning tilltalar mig egentligen mer då jag har lämpligt utrymme på vinden där man kan dra rör och montera utrustning så det blir mer lättåtkomligt. Sen kan man styra var luften kommer in och var den sugs ut. Här borde man eventuellt också kunna skicka den kalla luften mot fönstret. Någon som kör kanalkylare individuellt för ett rum? Vilka prylar i så fall?

En fördel som jag har är att jag enkelt kan ställa vattentemperaturen då kylan produceras av en luft/vattenpump. Går att ställa upp temperaturen om man tycker att det blir för mycket kalldrag.
Rummen kommer att ha golvvärme så en carisma konkurrerar inte mot någon anna radiator.

Vi har 3 Skystar i 3st sovrum. Tilluften är i mitten, utluften gÃ¥r ju ut i "perferiet". Vi har vÃ¥ran säng precis nedanför konvektorn och upplever inte drag. Den "kastar" luften längs med taket med coanda effekt sÃ¥ den sjunker inte ner över oss i sängen.  Förutsatt att spjällen är justerade till 25-30° vinkel.
Kondenspumpen stör inget tycker vi. Inget man vaknar av och skulle den tajma att gå innan man håller på att somnar så är det kanske 1 minut den är igång.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2021, 09:37:45 »
Vilken modell av skystar kör du med och vilken vattentemperatur och vilken fläkthastighet?

Går det att få till en sådan så man kan ha den igång och sitta och jobba under den utan att få orimligt drag i nacken så kanske det är ett alternativ.

Går det att serva den underifrån eller måste man ha en lucka uppifrån för att kunna komma åt den?

Hur beter den sig när den har uppnått rätt temperatur och kollar om det behövs kylas mer?
Startar den fläkten en stund och sen stänger av den igen ifall det fortsatt är rätt temperatur.

Inte så orolig för kondens pump då man måste köra ganska låg temperatur på vattnet för att få riklig kondens.

Däremot har jag två sabina cvp t4 från 2016, https://www.eveco.se/produkt/carisma-fly-ac-flaktmotor/

De har en luftriktare som stängs när rätt temp är uppnådd. Sen ligger de och kontrollerar var 15 min om tempen fortfarande är rätt.
När luftriktaren sänks ner låter det ganska mycket vilket är lite störigt. Hade känts bättre med en temperaturgivare som mätt korrekt temperatur utan att behöva rotera runt luften.



Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2021, 16:01:56 »
SK22 är modellen. Ej EC. Med MB styrkort.
Vätskan in i konvektorn är 8.5°C. Lägsta hastighet.
Vi har fjärrkontroll. Annat med väggtermostat då luftgivvaren sitter i termostaten. Med fjärrkontroll så sitter den vid inluften.

När börvärdet är uppnått stannar fläkten. Den startar var 10:e minut och kör 300 sekunder för att mäta ärvärdet i rummet. Om ingen kylbehov behövs så stannar fläkten igen efter de 300 sekunderna och upprepar samma cykel var 10:e minut..

Bästa är ju såklart en bättre termostat på väggen som går att programmera.

Se här sidan 9 för placering av olika varianter av fläktkonvektorer på kontor.

https://online.fliphtml5.com/rbpc/zvrm/
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #8 skrivet: 29 april 2022, 13:27:45 »
Har inte kommit så mycket längre med den planerade individuella kylan.
Angående alternativet med två små luftdon, kanalkylare och kanalfläkt.
Vilka luftflöden skulle en sådan lösning klara utan att det brusar allt för mycket?
Lite lockad av alternativet men tror det blir problem med luftflödet.
Rummen är dock endast 10-15m3.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor för individuell kylning av mindre rum
« Svar #9 skrivet: 29 april 2022, 14:26:28 »
Har inte kommit så mycket längre med den planerade individuella kylan.
Angående alternativet med två små luftdon, kanalkylare och kanalfläkt.
Vilka luftflöden skulle en sådan lösning klara utan att det brusar allt för mycket?
Lite lockad av alternativet men tror det blir problem med luftflödet.
Rummen är dock endast 10-15m3.
Det beror på vilket storlek man väljer på det hela.

Här syns lite flöden och ljudnivåer. Man får väl gissa att siffrorna är med ljuddämpare före.

https://www.flaktgroup.com/api/v1/Documents/ddb37769-441f-4f17-8393-39ce28046eb2?analytics=0

Glöm inte kondensavrinningen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!