Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering innedel i garage med förråd  (läst 2140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering innedel i garage med förråd
« skrivet: 10 februari 2019, 22:26:50 »
Hej!

Bygger hus och planerar för vart jag ska ha LLVPn. Vill helst ha utedelen på baksidan av garaget för att inte förstöra sidan med en stor klump. Innedelen vet jag inte hur jag ska placera riktigt, då det är viktigt för mig att även förrådet blir varmt. Har tänkt ha någonstans mellan 10-12c i garaget vintertid.

Bifogar bild på tänkta placeringar av innedelen. Kom gärna med input om det finns något bättre ställe att placera den :)

Hur stora avstånd kan man generellt ha mellan inne och utedel?
Garaget kommer vara strax över 60m2. Kom gärna med förslag på LLVP, pris spelar inte så stor roll.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 23:04:28 »
Hur ”varmt” ska förrådet vara ?
Är dörren mellan förråd ovh garage alltid öppen?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 23:15:17 »
Hur ”varmt” ska förrådet vara ?
Är dörren mellan förråd ovh garage alltid öppen?

Helst lika varmt som garaget, någonstans mellan 10-12c. Dörren kommer alltid att vara öppen ja :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 23:37:36 »
Mittemot förslag nummer 2 hade nog jag valt att placera den.
Men den väggen kanske är upptagen med skåp/hyllor/verktyg!

Maxlängd på luft/luft är som oftast 15-20m
Men försök hålla dig inom ca 5m så det inte springer iväg kostnadsmässigt.

Bygger du nytt borde du ha fått någon energiberäkning på vilken effekt som behövs , kika vad det står och uppge vilken del av landet det är så får du troligen flera förslag på märken och modell.
Om du nu inte har ett par återförsäljare i din närhet som kan komma och ge förslag och ett totalpris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2019, 00:00:07 »
Mittemot förslag nummer 2 hade nog jag valt att placera den.
Men den väggen kanske är upptagen med skåp/hyllor/verktyg!

Maxlängd på luft/luft är som oftast 15-20m
Men försök hålla dig inom ca 5m så det inte springer iväg kostnadsmässigt.

Bygger du nytt borde du ha fått någon energiberäkning på vilken effekt som behövs , kika vad det står och uppge vilken del av landet det är så får du troligen flera förslag på märken och modell.
Om du nu inte har ett par återförsäljare i din närhet som kan komma och ge förslag och ett totalpris.

Mittemot förslag 2, alltså på högra väggen menar du? Jag är flexibel med skåp/hyllor osv så det skulle absolut funka. Är det alltså bättre att en sitter där än på vänstersidan nära dörren till förrådet?

Någon energiberäkning får jag nog inte för garaget då det endast är huset som ska energideklareras. Garaget är isolerat och ej uppvärmt från husleverantören. Bor för övrigt i Småland :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2019, 00:18:48 »
Blir lite lättare/snyggare med rördragningen än med nr 2 då man måste över eller under dörren till förrådet utifrån.
Med innerdelen mitt i garaget kan det bli knepigt att få ut kondensslangen med fall om man inte ska dra den rätt långt och du tappar nog mer än du önskar in till förrådet.
Sätter du den i förrådet kommer det troligen bli kallare än du tänkt dig i garagedelen .

Du får säkert helt andra motiveringar från andra då det inte finns något självklart svar  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2019, 00:26:38 »
Blir lite lättare/snyggare med rördragningen än med nr 2 då man måste över eller under dörren till förrådet utifrån.
Med innerdelen mitt i garaget kan det bli knepigt att få ut kondensslangen med fall om man inte ska dra den rätt långt och du tappar nog mer än du önskar in till förrådet.
Sätter du den i förrådet kommer det troligen bli kallare än du tänkt dig i garagedelen .

Du får säkert helt andra motiveringar från andra då det inte finns något självklart svar  ;)

Ah okej, då är jag med :)

Det viktigaste för mig är att förrådsdelen blir uppvärmd till ungefär samma temp som garagedelen. Enligt ditt förslag så borde det alltså inte vara några problem?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2019, 00:37:51 »
Man tappar oftast en grad eller två genom dörrposter.
Men du kan behöva sätta en ventil mellan förråd och garage vid typ ytterväggen så det blir lite rotation genom förrådet.
Men det är en enkel sak att göra i efterhand.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad adv1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2019, 19:46:55 »
Man tappar oftast en grad eller två genom dörrposter.
Men du kan behöva sätta en ventil mellan förråd och garage vid typ ytterväggen så det blir lite rotation genom förrådet.
Men det är en enkel sak att göra i efterhand.

Tack för dina svar!

Du menar en ventil på andra sidan väggen mot dörren? Så luften cirkulerar in genom dörren och sedan ut till garaget igen?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering innedel i garage med förråd
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2019, 20:28:01 »
Svårt att skriva begripligt men mot ytterväggshållet där jag skrev förslag på placering av innerdelen, inne i hörnet på förrådet bort från dörren.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!