Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu stÃ¥r den i hallen!!  (läst 12491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #15 skrivet: 07 november 2007, 14:21:00 »
Är det idé att sätta en ventkanal mellan sovrummet (som ingen sover i) & köket?
Känns som om det skulle kunna bli bra rotation på luften då. En vanlig ventil & en fläkt av datormodell kanske räcker för att få till det, vad tror ni?

//Lars
3 l/s x 1,29 x 5 ºC Delta T =19,3w i effektförflyttning !
vad ger ett värmeljus ? 250-300w ??
mvh.ACE


Vilken rolig frÃ¥ga, ace. Är man konstig i huvudet om man kan svara pÃ¥ det direkt ?  :D :D :D

Ett värmeljus väger ca 12 g, brinner i 4 timmar och har ett energiinnehåll motsvarande 10 kWh per kg.

10 X 0,012 / 4 = 0,03 kW = 30 W.

Tänder man hela påsen med 100 värmeljus samtidigt så hjälper det till att hålla huset varmt, 3000 W är rätt mycket.

MVH/Gano


ett sÃ¥ snabbt  svar mÃ¥ste kontrolleras !
tiita vad jag hittade GANO !

http://www.nyteknik.se/art/37777

ett urklipp:
! Visst går det att värma huset med stearinljus ! Ett vanligt ljus lämnar ungefär 100 W i effekt. Om ljuset i exemplet brinner i 4 dygn (cirka 100 timmar) har det avgett 10 kWh. Det blir dock inte speciellt ekonomiskt om kostnaden är 25 kronor för blockljuset (2:50 per kWh).

Ett billigare alternativ är då att köpa Ikeas värmeljus (100 st för 24:90). Ett sådant ljus brinner i 4 timmar. Totalt avgiven energi för hela förpackningen värmeljus blir:

100 ljus · 4 h · 0,1 kW = 40 kWh. Det ger en fjärdedel av kostnaden för blockljusen, 62 öre per kWh.

Eftersom elpriset för närvarande ligger kring 90 öre per kWh (med alla pålagor inräknade), så blir det alltså billigare med värmeljus.

Ett litet problem är dock att normalvillan kräver ungefär 6 kW i effekt vid kall väderlek (-20 °C). Då får man alltså ha 60 värmeljus igång samtidigt, vilka alla skall bytas ut var fjärde timme.

Jag kör värmepump i stället, det är bekvämare!
 
hi ..hi..  vem är snÃ¥last  :D.. och vem är dummast i huvudet, du som vet eller jag som omedelbart kollar upp ! ! :D :D
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #16 skrivet: 07 november 2007, 14:42:14 »
Jag är lite skeptisk till att en datorfläkt bara skulle förflytta 19W. En dator som får jobba lite avger utan problem 200W, det går att oftast att kyla bort med den lilla 80-fläkten i nätagget, fast man på nyare datorer också brukar ha ytterligare en 80 eller 120-fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #17 skrivet: 07 november 2007, 14:56:04 »
Jag håller med Gano om 30 W för värmeljusen, det är skillnad på effekten för ett vanligt ljus och ett värmeljus oavsett om Ny Teknik tycker annorlunda. Man ju på lågan att det är stor skillnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #18 skrivet: 07 november 2007, 15:01:01 »
Jag är lite skeptisk till att en datorfläkt bara skulle förflytta 19W. En dator som får jobba lite avger utan problem 200W, det går att oftast att kyla bort med den lilla 80-fläkten i nätagget, fast man på nyare datorer också brukar ha ytterligare en 80 eller 120-fläkt.
Delta T ,inne i datorn kontra intagen kylluft skilljer nog lite mot nämnda kök och sovrum !!
sÃ¥vida man inte är nÃ¥t utöver det vanliga i sovrummet !   ;D ;D ;D ;D

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #19 skrivet: 07 november 2007, 17:14:19 »
Hej.

Jag sökte för att bekräfta värmeljus/stearinljus värmeeffekt och hittade följande i en utredning om värmeförsörjning vid elavbrott från VÄRMEK: sid 130

http://www.varmek.se/S%C3%A4krare%20V%C3%A4rme.pdf

Ett vanligt stearinljus brinner med en effekt av 100 W medan ett värmeljus ger väsentligt lägre värmeeffekt, under 50W och ibland så lågt som 30 W.

-Det måste bero på att stearinljuset brinner med öppen låga medan värmeljuset brinner med lägre syretillförsel och med en varmare omgivning (lite instängt) ???

Ny Teknik har fel. Nu mÃ¥ste hela forumet genast spamma ner Ny Teknik med mail och kräva en dementi av detta högst felaktiga pÃ¥stÃ¥ende.  ;D ;D

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #20 skrivet: 07 november 2007, 18:33:36 »
Ursäkta Lars

Vi drev iväg tråden lite åt fel håll...

Jo, jag håller med om att hallen är bästa stället att ha den. Sätt den bara mitt för dörröppningen så klarar den nog att skicka iväg luften tillräckligt långt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #21 skrivet: 07 november 2007, 19:11:03 »
Ja, då tror vi alla samma sak, hallen är bra.

Varför heter det egentligen Värmeljus??

PS. Helt ok att Shanghaia tråden för roliga brainstorms. DS

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #22 skrivet: 07 november 2007, 19:16:43 »
Hej

Jag tror att de ursprungligen användes till att hålla t ex grytor&kastruller&fat med mat varma. För att inte nämna glöggen....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad screen

  • Vill gärna men vet inte riktigt än...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Saknar du ömhet & värme?...slÃ¥ dig med radiatorn!
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #23 skrivet: 07 november 2007, 20:47:20 »
Fondue ej att förglömma... 8)
Bor i tvåplans reviterat timmerhus utan källare från 1865 på 160kvm med hustru och två barn. Vilka numera flyttat.
Huset är idag (var?) direktel-uppvärmt och hade en förbrukning på ca:19.200kWh. Nu med en Toshiba RAS10 ND på undervåningen och ett år senare (071206 -> 081206) så har förbrukningen sjunkit till 15.700kWh. Sätter snart in min andra pump en Mitsubishi Elektric FD25 VAHB på ovanvåningen i trapphuset mitt i huset. Hoppas på att vinna en del då jag inte skall behöva använda elraddarna på ovanvåningen mer hoppas jag. Ny rapport om ca ett år.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #24 skrivet: 07 november 2007, 20:53:28 »
Så är det naturligtvis, glöggljus...

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu står den i hallen!!
« Svar #25 skrivet: 07 november 2007, 20:57:27 »
Förresten, vad tycker ni om kompressorvärmaren på FA/FD serien. Om man eldar med annat än värmeljus ska man klippa bygeln då?? Eller ska man köra på som med andra fabrikat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!