Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH  (läst 11677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« skrivet: 22 oktober 2007, 17:40:33 »
NÃ¥n som vill kommentera SP's nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH. Kom idag.
http://www.energikunskap.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_PreGen01?ReadForm&MenuSelect=1F77EA56CBB44158C12571A30031AE69

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 18:03:45 »
Hej.

Tja, vad ska man säga.

Med hästlängder den bästa maskinen som SP nånsin testat, räcker det ?

Kolla in uteffekten pÃ¥ FD35 vid -15 grader: 4,2 kW  :o :o :o :o :o

TILLÄGG: 14.300 kWh besparing i Luleå. Oerhört imponerande.

Och hög COP över hela registret. Den här maskinen kommer att ta SLUT hos handlaren.....

MVH/Gano
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 18:09:07 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 18:13:28 »
Hej.

Tja, vad ska man säga.

Med hästlängder den bästa maskinen som SP nånsin testat, räcker det ?

Kolla in uteffekten pÃ¥ FD35 vid -15 grader: 4,2 kW  :o :o :o :o :o

TILLÄGG: 14.300 kWh besparing i Luleå. Oerhört imponerande.

Och hög COP över hela registret. Den här maskinen kommer att ta SLUT hos handlaren.....

MVH/Gano


Men Gano dÃ¥ ska man inte glömma att FD35 är förmodligen den kraftigaste pumpen effektmässigt som sp testat iaf vad jag vet men jag kanske har missat att de testat nÃ¥gon effektstarkare pump tidigare. Men hur som helst detta bekräftar ju bara att Ju kraftigare pump desto högre besparing.  ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad HerrKarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2007, 18:14:45 »
Tjoohoo! Får min installerad på torsdag(fd25). Skönt att veta att man inte kommer att frysa i vinter.
Undrar hur länge testet har varit klart, för säljaren lovade nästan för 4 veckor sen när vi beställde den
 att han personligen skulle Ã¥terköpa den av mig om den inte fick toppresultat.... :)

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2007, 18:50:13 »
Fick min installerad idag och den verkar funka bra.Tyvärr fick vi problem med resonans i väggen och det roliga  eller inte roliga med det hela var att jag ville ha den pÃ¥ markstativ men det behövdes inte tyckte installatören.Vet inte om man ska ringa och klaga eller om det bara är att gilla läget.

Utloggad i-see

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2007, 20:07:40 »
Är den så bra att man borde byta upp sig till FD från FA-35?
Vet nån om det är på kommande en ny golvmodell också?

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2007, 20:07:49 »
Men mindre effektbehov så tjänar man mer med GA25:an, missa inte det ni som är så kåta på stora pumpar. Sen tyckte jag inte att COP var så där jätteimponerande, hoppas att SP testar fler stora pumpar och fler pumpar överhuvudtaget. Men visst det är säkert en dyr historia att testa pumpar.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2007, 20:24:50 »
För att jämföra COP mellan olika luft/luft VP måste man ta hänsyn till vilken värme effekt maskinen ger vi samma drift punkt.
Dvs. så går det inte att jämföra "rakt av" enligt SP mätningar.
Deras metod går ut på att få ut max ur maskinen och sen baserar sig alla andra siffror efter detta.
Ex. vid +7/100% och +7/50%. Om max är 6kW så trimmar man in mätningen till 3kW vid del last 50% och sen mäter man COP

För att kunna jämföra "rakt av" ska man låsa frekvensen så att du exempelvis får ut exakt 4kW vid +7/100%
Om man gör så på alla pumpar, endast då kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.

Därav är det endast energibesparingen som är intressant enligt SP modell.
Och det är dessutom detta man har nytta av med VP, inte momentan COP

Tittar man på Japanska JIS standard eller Eurovent där man låser frekvens vid nominell effekt så kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.

Det gäller att förstÃ¥ hur testen fungerar innan man kan kommentera resultat. 

MVH
KompressorExperten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2007, 20:26:47 »
Jag noterar än en gÃ¥ng att inte ett ord nämns om huruvida avfrostningarna är inräknade i COP-värdet  :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2007, 20:36:37 »
Avfrostningar är alltid medräknade i SP mätningar.
Man mäter över en tidscykel och tar därefter ut ett snittvärde.

MVH
KompressorExperten


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2007, 20:42:00 »
Skulle ändå kännas bra att få se det i skrift någonstans, när man tittar på de finska tester som gjorts (som man kan hitta på scanoffice hemsida) så ser det onekligen helt annorlunda ut, där verkar COP bli negativt vid temp runt -20 till -25 grader på de testade maskinerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2007, 20:48:07 »
Som vanligt är Rickard misstänksam mot bra LL-pumpar och SP.
Ã…terigen SP är oerhört seriösa och testar helt enkelt väldigt bra.  ::)

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2007, 20:56:10 »
SP test metod baserar sig på följande:

Prestanda med del last
EN 14511 (ersätter EN255)
TS 14825

Ljudmätning
EN-ISO 3747

Där står allt hur man mäter.
Dessa mätmetoder är baserade på Europa standard.

På www.sis.se kan man beställa dessa och läsa på.
Tyvärr så får man inte kopiera sina egna och lämna ut.


Gällande den finska testen så mäter man helt annorlunda mot SP i sverige.
Jag håller på att uppdatera mig av denna test metod.
Vad jag har hört så är den inte relevant till verkligt driftfall i praktiken.


MVH
KompressorExperten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2007, 21:04:34 »
SP test metod baserar sig på följande:

Prestanda med del last
EN 14511 (ersätter EN255)
TS 14825

Ljudmätning
EN-ISO 3747

Där står allt hur man mäter.
Dessa mätmetoder är baserade på Europa standard.

På www.sis.se kan man beställa dessa och läsa på.
Tyvärr så får man inte kopiera sina egna och lämna ut.


Gällande den finska testen så mäter man helt annorlunda mot SP i sverige.
Jag håller på att uppdatera mig av denna test metod.
Vad jag har hört så är den inte relevant till verkligt driftfall i praktiken.


MVH
KompressorExperten


Det är inte så att jag inte tror dig, men jag tycker ändå att det luktar skumt, varför skriver de inte ut att avfrostningarna är inräknade i de mätvärden som presenteras då det är den klart mest avgörande skillnaden mellan en bra och en dålig maskin?

Är du riktigt säker pÃ¥ att det inte finns nÃ¥gra undantag i EN-bestämmelserna som gör att man kan välja om man vill mäta med eller utan avfrostningarna inräknade.  ;)

När jag läser hur de finska testerna gått till så kan jag inte se att de skulle vara helt orimliga som "naturliga" friftsfall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2007, 21:10:30 »
För att jämföra COP mellan olika luft/luft VP måste man ta hänsyn till vilken värme effekt maskinen ger vi samma drift punkt.
Dvs. så går det inte att jämföra "rakt av" enligt SP mätningar.
Deras metod går ut på att få ut max ur maskinen och sen baserar sig alla andra siffror efter detta.
Ex. vid +7/100% och +7/50%. Om max är 6kW så trimmar man in mätningen till 3kW vid del last 50% och sen mäter man COP

För att kunna jämföra "rakt av" ska man låsa frekvensen så att du exempelvis får ut exakt 4kW vid +7/100%
Om man gör så på alla pumpar, endast då kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.

Därav är det endast energibesparingen som är intressant enligt SP modell.
Och det är dessutom detta man har nytta av med VP, inte momentan COP

Tittar man på Japanska JIS standard eller Eurovent där man låser frekvens vid nominell effekt så kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.

Det gäller att förstÃ¥ hur testen fungerar innan man kan kommentera resultat. 

MVH
KompressorExperten

Jis standard och Eurovent låser maskinerna vid nominell effekt !! vilket är helt OK !
men att lÃ¥sa maskinerna till 4Kw vid +7/100%   Sc:,h Sc:,h............... Sc:,h
det blir inte många tester per år.....4Kw vid 100% och +7 ºC ute......finns väl knappt att uppbringa idag......?
hur ska du då kunna jämföra COP mellan olika fabrikat..?bör väl finnas pumpar som uppfyller kriteriet..??
det kan aldrig bli rättvist att jämföra två olika pumpar på en bestämd uteffekt, såvida inte toppeffekten är identisk !!
Det gäller att förstå hur testen fungerar innan man kan kommentera resultat...din testmetoden kommenterar jag !!
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2007, 21:15:37 »
Hur många vanliga dödliga som köper en VP, tror du vet vad en avfrostning är?

Observera att SP eller energimyndigheten endast publicerar en liten del av mätningen på sin hemsida
Det finns mängder av mätresultat som endast tillverkaren får se.
Där står det om cykel tider samt avfrostnings intervall etc...

Det kan vara så att man kan välja med eller utan avfrostning enligt mätstandard (kanske har jag har missat detta).
Jag har läst igenom den några gånger, men det är som sagt väldig tung läsning och inget skoj.
SP mäter dock alla maskiner på samma villkor, annars vore det meningslöst att publicera mätningarna och energi besparingen mellan olika fabrikat

MVH
KompressorExperten
 

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #16 skrivet: 22 oktober 2007, 21:17:19 »
till ACE

4kW var ett exempel!

MVH
KompressorExperten

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #17 skrivet: 22 oktober 2007, 21:45:39 »

jag vidhåller min uppfattning:
det kan aldrig bli rättvist att jämföra två olika pumpar på en bestämd uteffekt, såvida inte toppeffekten är identisk !!
detta oavsett om det är 2 Kw eller 7Kw man låser uteffekten till !

jag tror inte heller att man ska stirra sig blind på tester.
det är oerhört lätt för tillverkarna att lägga in styrningar som är "test-anpassade".
tänk er själva:
vi har två maskiner som är identiska hårdvarumässigt.
den ena tillåter kompressorvarv upp till max vid alla utetempraturer.
den andra har en utetempreglerat maxvarv ,och tillåts bara varva 70% av varvet vid +7 ºC ute, för att sen sakta öka till maximalt tillåtna varv vid -10 ºC ute.
följden blir då att den "ostyrda" maskinen får en maxeffekt på låt oss säga 10 kW,
medan den "styrda" maskinen får en maxeffekt på 7 kw,(eftersom effekten dalat vid -10 ºC ute)
den nominella effekten som maskinen mäts vid(tror det är ca 65% av max) blir lägre på den styrda,vilket ger högre COP.
när det sen blir dags för test har den styrda maskinen knappt tappat något ner till -5 ºC ute, och vid -10 ºC ute är den ifatt den stora 10 Kw-pumpen
tänk er vidare att man styr avfrostningen till att göra en lång avfrostning var 5:e gång för att kompensera för de 4 tidigare uppkortade testavfrostningarna !!
det går nog att vidareutveckla i oändighet.
det handlar om att bli medveten om vad i testet konsumenten fokuserar på, och anpassa maskinen efter detta.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #18 skrivet: 22 oktober 2007, 22:48:45 »
Hej.

Tja, vad ska man säga.

Med hästlängder den bästa maskinen som SP nånsin testat, räcker det ?

Kolla in uteffekten pÃ¥ FD35 vid -15 grader: 4,2 kW  :o :o :o :o :o

TILLÄGG: 14.300 kWh besparing i Luleå. Oerhört imponerande.

Och hög COP över hela registret. Den här maskinen kommer att ta SLUT hos handlaren.....

MVH/Gano


Men Gano dÃ¥ ska man inte glömma att FD35 är förmodligen den kraftigaste pumpen effektmässigt som sp testat iaf vad jag vet men jag kanske har missat att de testat nÃ¥gon effektstarkare pump tidigare. Men hur som helst detta bekräftar ju bara att Ju kraftigare pump desto högre besparing.  ;)


//Krister

Jo, det kan jag hålla med om. Big is beautiful.

Men jag ser en annan intressant sak också. Dessa ME-maskiner sparar mycket energi i hus med stort värmebehov. Men de sparar också mycket energi i små hus med lågt värmebehov, tack vare hög COP på dellast. Bra egenskaper.

Klart man inte ska titta sig blind på tester. Men tester ger ju i varje fall ett slags fingeravtryck. Hur hög effekt vid -7 och -15 ?, Ökar COP vid dellast ? Hur mycket sparar de enligt SP:s klimatmodell i olika orter ? etc etc.

Jag tycker det är intressant att se luft/luftare som verkar klara att hålla ett hus varmt på vintern. Tror att de flesta är på väg upp i storlek. Kunden blir väl nöjdare ju mindre han behöver ha elementen påslagna ? Det är sorgligt när elementen åker på vid nollan.....

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #19 skrivet: 23 oktober 2007, 07:01:35 »
Mycket imponerande siffror.

Nu väntar vi bara på officiella siffror på HE9/12GKE samt Nocria 14...
:o)

(de inofficiella räknas väl inte ?)  :)

"The king is dead - long live the king"

Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2007, 07:28:17 »
Mycket imponerande siffror.

Nu väntar vi bara på officiella siffror på HE9/12GKE samt Nocria 14...
:o)

(de inofficiella räknas väl inte ?)  :)

"The king is dead - long live the king"

Tomas



Ska verkligen bli intressant att se testresultaten......av "Monstret"
Någon som vet om de plockar bort kompressorvärmaren på pumpar som har det under testet?
Någon som vet när de skulle testa He-9:an samt Nocrian?

"Long live the king"   ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #21 skrivet: 23 oktober 2007, 14:41:27 »
(de inofficiella räknas väl inte ?)  :)

HE-maskinerna har sålts i mängder på inofficiella COP-värden, därför blir det väldigt intressant att se hur de presterar. De ger säkert hög effekt, men hänger de med när det gäller COP, det är frågan.

Monstret ska ocksÃ¥ bli intressant. Ger den verkligen mer än HE-maskinerna vid kall väderlek ? (Ursäkta Krister  :-[ )

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nya testresultat av MSZ-FD25VAH o MSZ-FD35VAH
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2007, 14:52:28 »
(de inofficiella räknas väl inte ?)  :)

HE-maskinerna har sålts i mängder på inofficiella COP-värden, därför blir det väldigt intressant att se hur de presterar. De ger säkert hög effekt, men hänger de med när det gäller COP, det är frågan.

Monstret ska ocksÃ¥ bli intressant. Ger den verkligen mer än HE-maskinerna vid kall väderlek ? (Ursäkta Krister  :-[ )

MVH/Gano







Det är lugnt Gano...... Kan låta lite kaxigt.... men jag är ganska så övertygad om att Nocrian ger mer än HE-maskinerna vid kall väderlek.... iaf om man ska lita på mina egna tester och erfarenhet mellan dessa pumpar. En annan sak som jag har upplevt vid riktig kall väderlek och det är de att He-12:an avfrostar både oftar och längre tid jämfört med Nocrian vilket måste vara negativt för HE-maskinerna när de testar dem.
Men men det ska bli mkt intressant att se testresultaten av bägge dessa pumpar nu när det blir gjort ett så kallat seriöst test. Kan ju visa sig att ingen av dessa pumpar får något speciellt bra resultat...... men det är bara att vänta och se......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!