Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Försäkring till värmepump  (läst 6585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
Försäkring till värmepump
« skrivet: 10 mars 2006, 21:41:14 »
Mitt inlägg som jag skapade tidigare idag med nedanstÃ¥ende text försvann visst vid flytten av forumet. Skriver det därför igen eftersom jag inte sett ifall nÃ¥gon svarat.  :)

När vi installerade bergvärme för fem år sedan ingick en försäkring. Denna gällde i fem år med möjlighet till förlängning i ytterligare fem år. Nyligen fick vi en faktura avseende denna försäkring och premien ligger på 985 kr för 2006. Jag tycker att detta är otroligt dyrt. Behöver man försäkringen är ju första frågan man ställer sig? Finns det någon möjlighet att påverka premien undrar man ju sedan? Med tanke på premiens storlek så verkar det som om kompressorerna går sönder i väldigt stor omfattning. Hur har ni andra gjort som haft era pumpar i några år?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2006, 22:55:35 »
Personligen struntar jag i alla tilläggsförsäkringar (investerar mycket och ofta) av den enkla anledningen att jag tror att jag kommer att tjäna på det.

De som sällan eller aldrig köper nåt kanske kan ta en tilläggsförsäkring, men rent statistiskt borde det vara billigare för mig att ta risken än vad det är för ett försäkringsbolag, som ju faktiskt har vinstintresse.
Själv klarar jag mig om jag har låga fasta och reparationskostnader.

Vad man vinner på att ta tilläggsförsäkringar är att man inte rikskerar stora punktutgifter, men istället binfder man sig vid relativt höga fasta kostnader för den trygghet som försäkringarna ger en.

Vad man väljer är alltså enligt mig upp till den enskilde individen och den läggning man har vad gäller riskbedömningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2006, 22:59:19 »
Tänk på att det antagligen blir åldersavdrag på det som kanske kommer att gå sönder.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2006, 01:03:19 »
Jag tog ingen försäkring på min pump. räknar med att fabrikationsfel visarsig inom garanti tiden & om det inte gör det så går det ju på hemförsäkringen (värmepumpsförsäkringen går ju bara in o betalar självrisken åt dig)
Jag är strängt i mot såna här tilläggs försäkringar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2006, 09:24:52 »
Jag köper heller aldrig till tilläggsförsäkringar vid mina inköp av diverse kapitalvaror etc. men i värmepumpsfallet sÃ¥ ingick det ju en och det var ju onödigt att inte ta den. Däremot kanske jag fÃ¥r fundera igenom och väga för och emot innan jag bestämmer mig för en förlängning nästa Ã¥r. Ã…rets premie pÃ¥ nästan 1000 kr (ocker) är redan betald.  fiR:
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2006, 15:25:29 »
fick ett brev för nÃ¥gon dag sedan om min 1230.. har 6Ã¥r som ingÃ¥r.. sen 4Ã¥r för 3000kr om jag betalar det nu.. om jag väntar till om 6 Ã¥r sÃ¥ kunde dom inte säga vad det skulle kosta  huvuddunk knUp

men är denna försäkring värd något?? om den går på hemförsäkringen så kan man väll anväda den ändå? och betala självrisken själv? eller tänker jag fel?
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2006, 17:54:47 »
Jag läste i försäkringsvillkoren att tilläggsförsäkringen utgör ett komplement till villaförsäkringen och ersätter villaförsäkringens självrisk och avskrivning för ålder.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2006, 22:54:35 »
fick ett brev för någon dag sedan om min 1230.. har 6år som ingår.. sen 4år för 3000kr om jag betalar det nu.. om jag väntar till om 6 år så kunde dom inte säga vad det skulle kosta  huvuddunk knUp

men är denna försäkring värd något?? om den går på hemförsäkringen så kan man väll anväda den ändå? och betala självrisken själv? eller tänker jag fel?

Ja så resonerade jag. om det bara är självrisken man slipper så är det ju inte värt mycke, men åldersavdraget kan ju vara värt lite.
men risken att den pajar inom dom första 10 åren är ju liten, anser jag.
är det nått fal så borde det sysnas ganska snart, i annat fall håller den länge
« Senast ändrad: 11 mars 2006, 22:58:05 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2006, 13:39:13 »
Jag läste i försäkringsvillkoren att tilläggsförsäkringen utgör ett komplement till villaförsäkringen och ersätter villaförsäkringens självrisk och avskrivning för ålder.

Den gäller väl dessutom bara om din hemförsäkring täcker maskinskade (men det gör väl de flesta). I den informationen jag fått så täcker försäkringen bara självrisker upp till 3000 SEK, så det kan vara bra att tänka på när man bestämmer premien på hemförsäkringen.
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2006, 14:53:22 »
Enligt mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar, Västerbotten) sÃ¥ räknar dom med 0 värde pÃ¥ värmepump och installationer efter 12 Ã¥r. AltsÃ¥ borrhÃ¥l och kolektor fÃ¥r man inget för efter 12 Ã¥r, kort livslängd!  knUp

Hälsningar Flurken.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2007, 12:10:04 »
Det slog mig att det rimligen bör finnas en förklaring till att premien är så dyr som den är. Det är nog så att många maskiner går sönder och att försäkringen får nog punga ut med stora summor varje år. Annars borde ju försäkringsgivaren anmälas för ockerpremier.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2007, 13:20:16 »
Tycker ni att 1000 kr är dyrt ?? vad kostar det med försäkring pÃ¥ en 10 Ã¥r gamal bil ?? eller en som kostar 15-20 .000kr ??  gÃ¥r den sönder sÃ¥ fÃ¥r man ingen ny för den premien ,förutsatt att den täcker skadan du rÃ¥kat utför.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Försäkring till värmepump
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2007, 16:02:24 »
1 000 kr är väl dyrt med tanke på att försäkringen inte täcker själva reparationen. Den täcker bara självrisk och åldersavdrag.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!