Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LaddomatkrÃ¥ngel  (läst 3430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strömstadspannan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Laddomatkrångel
« skrivet: 16 oktober 2010, 00:13:36 »
I korta drag; vedpanna -91, två acktankar dito, solvärme, elpatroner. Mycket hemkrökt, men när det funkar är det helt okej.

Något är vaj i trakterna av laddomaten. Ny ventilkropp, putsat cylindern, och den släpper på exakt vid rätt temperatur - men av någon anledning blir det en massa luft i pannans cirkulation, så det kommer nästan inte upp något vatten till tanken. Noll effekt, alltså, och luften tar sig inte till expkärlet.

Här är det mystiska; i väntan på nyfixad ventilkropp har jag eldat och även om det går trögt att komma upp i temperatur (pannan värmer ju i praktiken hela systemet) så har jag 50-gradigt vatten ut på elementen, när pannans pump går. Det gör den i typ fem minuter, sen kyls den ju av och stannar eftersom vattnet i tanken inte hinner värmas upp. Men inte tillstymmelse till luft (var fanken tog den vägen?) och tempen på eleementen stiger lätt 30 grader på 30 sekunder.

När laddomaten utrustas med cylindern igen börjar det smÃ¥gurgla pÃ¥ en gÃ¥ng, och blir bara värre. 

Tacksam för ledtrådar, byter allt nästa år, men det kommer en vinter emellan och jag är less på att ha toppluva inne redan, frisyren går ju åt Kuba...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Laddomatkrångel
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2010, 08:22:22 »
Hur är laddledningen dragen mellan pannan och acktankarna?
Den ska helst vara dragen utan några nivåskillnader, utan från toppen av pannan till ackarnas högsta sidoingång och från bottenuttaget på tanken via laddomaten till returen på pannan utan att ha gjort någon luftficka någonstans.
Det är apsvårt att lufta en laddslinga annars för det är så väldigt låga flöden där.
Prova att slå i en liter diskedel i pannan så går det lättare att bli av med lufte

Detta mÃ¥ste ju lösas, vi kan ju inte ha en forummedlem med oordning pÃ¥ hÃ¥ret.  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strömstadspannan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laddomatkrångel
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2010, 11:49:58 »
Alltså, rördragningen ger ju lite gråa hår... nivåskillnaderna i sig är nog okej, men det är 2,5 meter rör från panna till tank med sex nittiograders vinklar på vägen. Till expkärlets anslutning är det bättre, men det är så långa vertikala dragningar att luften inte orkar i sidled. Diskmedel på väg.

Knäckfrågan är dock varför det funkar när laddomaten är tom. Inte tillstymmelse till luft, massa mysigt hetvatten som susar ut i huset utan ett gurgel. Var tjugonde minut, då. Den dag allt funkar ska jag bjuda in till beachparty, för jädrar så varmt och gott det ska bli!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Laddomatkrångel
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2010, 11:58:00 »
Termostaten stoppar ju upp flödet ganska bra och tvingar dessutom vattnet att ta massa krångliga vägar genom laddomaten, tar du bort den så strilar vattnet obehindrat genom laddomaten och det funkar hjälpligt trots luftfickor och otyg...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strömstadspannan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laddomatkrångel
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2010, 12:03:10 »
Kan det vara så enkelt alltså? Hm, vi får se vad som händer med lite diskmedelshjälp. Toppluva på så länge, alltså. Fördelen är ju att de gråa håren inte syns.

För att citera min goda vän rörmokaren; ett foto på rördragningen skulle få folk att garva sig harmynta på rörmokarkonventets roliga timme.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Laddomatkrångel
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2010, 12:06:25 »
 *roflmao*  OK, dÃ¥ kanske du har svaret varför det är svÃ¥rluftat...

När laddomaten är ny brukar det följa med en termostat med kallare öppningstemperatur, typ 65 ºC, just för att evakuera luften lättare.
du har inte den ligger och skräpar någonstans?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strömstadspannan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laddomatkrångel
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2010, 18:48:25 »
Oh, det finns mycket som ligger och skräpar! Men tjugo år och tre ägare senare är det svårt att lokalisera den lilla mockajängen. Ytterligare kuriosa - någon har tyckt att expkärlet klarar sig utan tillsyn, så det är inbyggt och går inte att komma åt. Planlösningen är så kryptisk att jag faktiskt inte vet vilken vägg man skulle behöva forcera. Som tur är verkar det funka iaf.

Säg bara till så kan jag roa forumet med mer detaljer.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Laddomatkrångel
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2010, 20:38:06 »


Säg bara till så kan jag roa forumet med mer detaljer.

...ett litet foto på rördragningen skulle ju kunna pigga upp ;D

ett tips, sök efter expansionskärlet på vinden....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strömstadspannan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Laddomatkrångel
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2010, 21:35:07 »
Haha, jag har inte letat i källaren om det är det du tror. :-) Det finns en mikroskopisk möjlighet att man kan komma åt det uppifrån, vinden är i två etage. Men det innebär att plöja sig igenom sagolika mängder gullfiber på okänt underlag, så jag har helt enkelt nöjt mig med att det fungerar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!