Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma  (läst 2001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« skrivet: 28 september 2013, 19:21:00 »
Förra vintern fungerade min Thermia Diplomat utmärkt. Jag hade hittat en kombination av värmekurva och rum som fungerade. För någon vecka sedan blev det väldigt varmt här hemma. Hade ca 22 grader inomhus när jag kom hem från jobbet. Kontrollerade inställningarna. Kurva 40 och rum 18. Sänkte till kurva 34 och rum 16. Har satt max till 40 och min till 10. Enligt displayen finns det inget värmebehov men radiatorerna är fortsatt väldigt varma. Fortfarande 22 grader inomhus. Har ingen innegivare, bara en utegivare. Jag hoppas det går att förstå mitt problem :-) Någon som förstår vad som hänt? Och förhoppningsvis har förslag på åtgärd.

Jag är nybörjare på värmepumpar och vill försöka lära mig mer.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #1 skrivet: 28 september 2013, 19:24:45 »
Leta rätt på växelventilen, den nog fastnat i ett läge så varmvattnet läcker ut i radiatorsystemet, och pröva att gymnastisera den.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Maja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #2 skrivet: 28 september 2013, 19:45:19 »
Nu har jag tagit bort fronten, men jag hittar inget som ens liknar en ventil. Har du något tips om var jag kan hitta den?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #3 skrivet: 28 september 2013, 19:57:46 »
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_user_086U5666_SE.pdf

Kolla sidan 9. Den sitter uppe till vänster om det är rätt handbok för din modell.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #4 skrivet: 28 september 2013, 19:59:09 »
Jag har ingen termia, men på min Nibe så är det en klump stor som en rejäl knytnäve, med ett rör in i botten och två rör ut sidledes. Det bör också gå något slags kablage till den. Rören är ganska grova.

Utloggad Maja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #5 skrivet: 28 september 2013, 20:03:47 »
Stort tack! När jag väl fick tips om att det var växelventilen som var problemet så hittade jag en del andra inlägg här på forumet på samma tema. Tydligen fler än jag som råkat ut för det här :-)
Ska kontakta installatören som får fixa detta. Verkar inte vara en jättedyr fix.

Stort tack!!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Inget behov av värme, men radiatorerna är supervarma
« Svar #6 skrivet: 28 september 2013, 20:06:43 »
Fråga istället här hur du skall göra och lägg de pengarna du sparar på något roligare till dig själv. Du kommer säkert att på egen hand kunna åtgärda detta med hjälp av någon här. Det är inte heller säkert att det är just denna ventil som spökar för dig. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!