Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 6 offerter - ett val  (läst 10701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #30 skrivet: 18 maj 2017, 11:25:19 »
Den fläktkonvektor jag har finns på Rinkabyrör och heter Aircoil UL16, finns både större och mindre.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #31 skrivet: 18 maj 2017, 13:07:00 »
Johnny:
Gissar bara du blir mer nöjd med helheten om du byter till tvårörssystem och stora radiatorer som ger hög effekt vid låg framledningstemp.

Men du har inte fått offert på sådan lösning?
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #32 skrivet: 18 maj 2017, 14:33:38 »
Ännu en fundering. :) Visst är det nån av bergvärmepumpstillverkarna som har gjort så att man kan sätta nån slags fläktkonvektor "direkt" mot pumpen? Tycks ha läst om det men kan minnas fel.

Thorens har en form av underkylare som man ansluter i kylkretsen som gör att systemverkningsgraden ökar, men de har ändå inte någon jättehög COP på sin maskin.
Om de ens finns numera, jag vet faktiskt inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #33 skrivet: 18 maj 2017, 14:35:18 »
Som jag ser det finns ingen anledning att byta ut alla radiatorer innan du kört med värmepumpen en vinter och sett hur det fungerar, för de allra flesta fungerar det bra, och även om COP blir bättre med ett lågtempsystem så tar det mååånga år att tjäna in ett helt nytt distributionssystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #34 skrivet: 18 maj 2017, 16:14:04 »
Rickard, ungefär så känner jag också. Man kan ju alltid dra det hur långt som helst, varför inte göra om till golvvärme i hela huset också? :-)

Egentligen skulle man skippa allt vad fläktkonvektorer o extra raddar heter, o köra en vinter för att se hur stort behovet egentligen är. Men jag tänker nog ta det säkra före det osäkra o lägga till en fläktkonvektor eller fet radiator i källaren med ny 2-rörs slinga.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #35 skrivet: 18 maj 2017, 16:23:46 »
Johnny,  Har du eldat med pellets tidigare sÃ¥ rekomenderar jag minst en fläktkonvektor för det blir kallare i källaren, värmepumpen alstrar ingen värme som pelletspannan gjorde, sÃ¥ var det för mig.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #36 skrivet: 18 maj 2017, 16:27:31 »
Panaz: exakt! Blir troligtvis så. Skulle det mot förmodan inte räcka med en får ja komplettera med en på markplansvåningen nästa sommar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #37 skrivet: 18 maj 2017, 16:54:32 »
Har satt in ett antal El-pannor , konvertering från olja och annan värme
i  källarna blev det tropisk kyla och kondens där , olja drar ca 1000L luft och vad ved drar vet jag inte , men kan inte ligga sÃ¥ lÃ¥ngt efter , vilken härlig vent som fanns  , sÃ¥ en fallgrop finns som man inte vill gÃ¥ i bättre att ligga i framkant

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #38 skrivet: 18 maj 2017, 17:33:48 »
25focus: ja man har hört om de som bytt från vedeldning till bergvärme o inte funderat över ventilation. Är möjligt att ja måste se över det också.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #39 skrivet: 18 maj 2017, 20:04:33 »
25focus: ja man har hört om de som bytt från vedeldning till bergvärme o inte funderat över ventilation. Är möjligt att ja måste se över det också.
Enklast , kör hela racet , kola fukt och Ã¥tgärda efter  det , billigast , kanske med en enkel badrumsfläkt eller liknade , tillför du mer värme sÃ¥ kommer det att bli mer fukt
vet inte hur din källare är , med stampat jordgolv sÃ¥ är du illa ute med fukten  :)

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #40 skrivet: 18 maj 2017, 20:43:18 »
Oisolerad platta i källargolvet. De åtgärder ja hittills gjort eftersom det blev så tätt med nya fönster o tilläggsisolering är två tilluftsventiler på markplan o en intellivent i badrummet på övervåningen som ständigt går på lågvarv o suger ut luft. Pannrummet bredvid tvättstugan har ordentligt med luftintag, ventiler o otät vedlucka, tvättstugan hat helöppen tilluftsvent o frånluftskanal som går upp bredvid skorsten. Den lär inte dra lika mycket när skorstensröret blir kallt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #41 skrivet: 18 maj 2017, 20:48:03 »
Oisolerad platta i källargolvet. De åtgärder ja hittills gjort eftersom det blev så tätt med nya fönster o tilläggsisolering är två tilluftsventiler på markplan o en intellivent i badrummet på övervåningen som ständigt går på lågvarv o suger ut luft. Pannrummet bredvid tvättstugan har ordentligt med luftintag, ventiler o otät vedlucka, tvättstugan hat helöppen tilluftsvent o frånluftskanal som går upp bredvid skorsten. Den lär inte dra lika mycket när skorstensröret blir kallt.
Som jag sa kör ditt race och kolla sedan  ,ingen ide att lägga pengar om det inte behövs

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #42 skrivet: 18 maj 2017, 22:40:45 »
Jag har själv 2st Aermec HL 26 och 16. Tycker dom ändå är tyst på lägsta hastigheten. Men jag kör mina på auto temp, skönt med reglering.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #43 skrivet: 19 maj 2017, 06:39:41 »
Jag fick också höra
"prova en vinter med de gamla elementen"

Gick inte alls, började byta till dubbel/trippel purmo redan i jan-16. Arbetet klart en månad senare, tot 15 radiatorer. Efter bytet har allt funkat till belåtenhet.

Se inte detta som ett råd, bara ett underlag för beslutsfattande i den stora djungeln av alla möjliga vägar att gå :)
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #44 skrivet: 19 maj 2017, 06:54:54 »
Jag fick också höra
"prova en vinter med de gamla elementen"

Gick inte alls, började byta till dubbel/trippel purmo redan i jan-16. Arbetet klart en månad senare, tot 15 radiatorer. Efter bytet har allt funkat till belåtenhet.

Se inte detta som ett råd, bara ett underlag för beslutsfattande i den stora djungeln av alla möjliga vägar att gå :)

Hade du då innan isolerat både källare, ytterväggar, och bytt fönster?
Om inte så är det svårt att jämföra och utifrån det ge råd.
Min erfaranhet, från allt som skrivits i detta forum under årens lopp är att de flesta som gjort insatser när det gäller tilläggsisolering och fönsterbyten är att deras tidigare "högtempsystem" efter dessa ombyggnationer inte längre är så högtemp som man kan tro.
Detta är bakgrunden till mina råd i just detta ämne.
Nu finns det ju tydligen delar av huset som inte fått denna behandling fullt ut, så i vissa rum kanske det kan behövas mer effekt, men det kommer ju första vintern att visa.
I värsta fall kan man stödvärma ett eller ett par rum med en liten elradiator eller värmefläkt tills man bestämt sig för att isloera, byta fönster, eller sätta in några större radiatorer.
Tror inte det kostar just nåt mer att göra det i efterhand heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!