Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 27 maj 2017, 16:30:34 »

Hawkeye: det lutar åt en offert utan tank :-) ivt invertern geo 312c. Den kopplas med bypass som standard o alltså extern cirk pump. Jag förstår din tanke om låg framlednings- o returtemp men jag tänker börja med en fläktkonvektor i källaren o komplettera om det behövs efter en vintersäsong.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 27 maj 2017, 09:37:09 »

Enrörssystem högtemp, absolut  är en tank att föredra skippa de offerter som inte har med detta..... för du kommer ändå att få sätta en vidare så har fläktkonvektorn en huvudsaklig uppgift förutom att  kompensera oljepannans/pelletspannans energiläckage och det är att  dels sänka returtempen men också framledningstemperaturen.  Jag föreslår att du monterar ytterligare en  på övre plan, samt ev en till i källaren.  Du skall när det är som kallast inte behöva dra på med mer än  55 grader helst ej över 50.  Arbetstanken har du  för att få  volym för värmepumpen att jobba med.  Bästa är att ladda tank och plocka från tank du behöver då en cirkpump till. 
Ett annat tips är att välja ctc ecoheat, alternativt väljer du  ecozenith 250 med en ecopart  om det är lågt i tak.  Vill du ha kvar gamla pannan kan du välja antingen 250 eller 550 som är en riktig höjdare.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 maj 2017, 16:04:04 »

Så nära som du vill , (  hål i genom väggen kloss dito  :)  ) men tror det blir problem med inkoppling   :(   ta till lite så det går att arbeta lätt och serva om det behövs
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 22 maj 2017, 22:32:05 »

Har dykt upp en till fundering. Hur nära kan en fläktkonvektor (IVT 42N) stå en vägg i sidled (2 st 3/4 tums anslutning ->rörböjar) Bifogar en illustration.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 12:46:08 »

Ok, tack för tipset. Ska kolla upp hur det är på de inverters jag funderar på. Daikin o ivt.
Tror det ev. finns som tillbehör annars , i princip går det att ha vilken sort som helst av v-kabel , problemet är att den sitter i en spiral som spänns runt , kan vara svårt annars att få den sitta kvar  , men det är inte många watt på den , kanske omkring 5 räcker gott , bara så att oljan blir ljum , sen värms den av arbetet
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 21 maj 2017, 12:38:18 »

Ok, tack för tipset. Ska kolla upp hur det är på de inverters jag funderar på. Daikin o ivt.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 12:36:30 »

värmekabel på kompressorn?
Jepp , vet inte hur det är med inverters men tror det är samma sam som kolv
det brukar sitta en spiral med värmekabel i på den nedre delen av kompressorn för att varmhålla oljan , det har att göra med viskositeten på den , tjock olja smörjer sämre , på alla
L/V -VP finns det en sådan , tänk själv bilen - 10C oljan måste bli varm för att funka bra
samma här men mindre kyla inomhus men ändock en kall olja
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 21 maj 2017, 12:29:42 »

värmekabel på kompressorn?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 12:19:05 »

Låter bra, skulle tro att det kan bli 10-15 grader på vintern.  tummenupp
Jepp men glöm inte det med v-kabel på kompressorn
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 21 maj 2017, 12:17:41 »

Låter bra, skulle tro att det kan bli 10-15 grader på vintern.  tummenupp
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 12:15:22 »

Har ingen betydelse , min står i ca + 10C hela vintern , det behövs nog en värmeslinga runt kompressorns nederdel , för att hålla oljan varm , den behöver ha en viss temp för att smörja bra
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 21 maj 2017, 10:57:34 »

Hur mår en bergvärmepump av att stå i lite kallare rum? Har inte i första steget tänkt komplettera med nån radiator i själva pannrummet. I tvättstugan utanför finns en (visserligen tunn rad) sen förut och sen blir det troligen en fläktkonvektor i gillestugan. Hur skulle ni gjort? Bifogar planritningen igen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 maj 2017, 07:08:45 »

Ja men man får ju inte plats med så mycket vatten i en bit rör, vart tar det vägen?
Det är just volymen som skiljer bypasss eller arbetstank åt. Bypass fixar enbart flödet men ger inte mera vatten volym för vp att jobba mot.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 21 maj 2017, 00:02:58 »

Om du tänker dig en 8
Huset är ena cirkeln med sin egna cirkpump och värmepumpen är den andra cirkeln med sin cirkulation. Då möts cirkulationerna i mitten. Har du arbetstank är mitten mycket större och kan ackumulera energi . När värmepumpens kompressor stannar så stannar också cirkulationen på värmepumpens sida och arbetstanken töms på energi. Utan arbetstank och bara bypass blir den ackumulerade energin betydligt mindre men båda cirklarna får jobba med sin egna cirkulation.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 23:03:49 »

Ja men man får ju inte plats med så mycket vatten i en bit rör, vart tar det vägen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 23:00:33 »

Tänk arbetstank som bara är en bit rör.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 22:50:14 »

Ok ena går till raddar och den andra går till...?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 22:42:46 »

i stället för arbetstank sitter det bara en rörbit där som gör att flödena separeras.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 22:36:57 »

Ok! Hur funkar en bypass? Nån som kan förklara? 😄
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 22:25:06 »

Har du arbetstank eller bypass med invertern kan man ha konstant flöde i rad kretsen.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 21:55:53 »

men med en inverter är det aldrig konstant flöde?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 21:09:22 »

Konstant flöde ska du ha det är bara kompressorn som stoppas flödet fortsätter lika hela tiden.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 21:04:12 »

Det kanske bara är cc och oraklet som förespråkar konstant flöde och då funkar det säkert bättre👍🏻
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 20:31:46 »

Samma gäller i alla fall vp stoppar framledningen sjunker lite saktare i och med tanken.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 19:47:07 »

Jag kommer ha arbetstank a 300l
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 19:39:11 »

En vanlig on/off vp har bara en effekt och det är full så det enda den kan göra om du drar ner börvärdet är att stoppa och då sjunker framledningen och även innetempen.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 19:35:16 »

Ok hur funkar det då med rumsgivare eller utegivare när man stryper genom att man själv drar ner dem på lägre effekt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 19:24:47 »

Har du dom fullt öppen gör dom ingen nytta alls har du dom på den temp du önskar kommer dom strypa flödet om tempen blir högre än den inställda.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 19:08:11 »

Vill minnas att man ska ha alla fullt öppna! Stryper man inte flödet om man drar ner dem?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2017, 18:58:43 »

Ställ dom på den temp du vill ha.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 16:46:45 »

Hur ställer man dem då om man vill ha de aktiva?
Jag kommer ha arbetstank och vill ha aktiva termostater
Skrivet av: Räknaren
« skrivet: 20 maj 2017, 16:42:41 »

Nja, om inte systemet är alltför illa inställt så är de helt öppna tills det blir 25 eller 30 grader eller nåt (kan ju hända bakom en gardin). Så de är aktiva men ställda utanför det område som kan antas gälla och därför är de helt öppna hela tiden. I forumet är det liktydigt med inaktiva.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 16:27:14 »


Man inaktiverar termostaterna genom att vrida upp dem på max.  ;)

Är de inte aktiverade då??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2017, 16:16:16 »

Helt öppna termostater "garanterar" att  man inte kör med onödigt hög kurva på värmepumpen och låter termostaterna strypa bort flöde.
HAr man dem aktiva och värmepumpen ansluten direkt mot systemet gör det att värmepumpen arbetar med varierande flöden, onödigt hög temp på vattnet och får sämre COP.
Har man termostaterna aktiva så kan man garantera rätt flöde över värmepumpen om man kopplar den mot en arbetstank.
Inte annars.

Man inaktiverar termostaterna genom att vrida upp dem på max.  ;)
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 20 maj 2017, 15:39:48 »

men sen hänger det ju på om han skall köra med termostater aktiva eller ej, aktiverar han dem så bör han väl koppla som arbetstank även om nyttan nog är liten.
Har man termostater så är de väl alltid aktiva? Hur kör man med dem inaktiva? Fördel med att göra så?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2017, 12:09:38 »

Han har tagit över det där själv, tror inte han har köpt nåt än, men sist jag talade med honom så lutade det åt Nibe.Han skulle kunna köra direkt mot systemet, flödet över värmepumpen stämmer bra med vad golvvärmen är designad för, men sen hänger det ju på om han skall köra med termostater aktiva eller ej, aktiverar han dem så bör han väl koppla som arbetstank även om nyttan nog är liten.
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 20 maj 2017, 11:43:10 »

Intressant läsning beiv, du ser riktigt stolt ut i pannrummet.  8)

Rickard: hur gick det med brorsonens hus? Värmesystemet installerat o loggat? Minns att du skrev att du tänkte sätta in en ventil så han kunde köra både med bypass o utan?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 20 maj 2017, 10:22:35 »

Tack själv, här nedan är en länk till reportage om min anläggning.


http://www.blienergiklok.se/2017/03/bekvam-uppvarmning-i-bengts-skanelanga/

OBS, vill inte göra reklam för något fabrikat. Bara dela med mig av erfaranheter så vi kan hjälpa varandra :)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 maj 2017, 12:36:59 »

Jag uppskattar alla synvinklar, otroligt tacksam! Uppskattar era erfarenheter, beivs, Rickards o alla andra som tagit sig tid att skriva.

Ett till skäl till att jag är lite tveksam till att testa helt utan tillägg av extra rad/fläktkonv är att jag helst inte vill behöva tömma systemet igen nästa sommar om det skulle visa sig behövas. Varje gång systemet tömts har det strulat med cirkulationen i nåt av rummen på övervåningen.

Men nu ska ja försöka bestämma mig för offert utifrån era råd o mina egna tankar.
Sätt dit ett par ventiler extra i källaren , inte många kronor så kan du göra vad du vill
raddar fläkkonvektor e.t.c.
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 19 maj 2017, 11:12:56 »

Jag uppskattar alla synvinklar, otroligt tacksam! Uppskattar era erfarenheter, beivs, Rickards o alla andra som tagit sig tid att skriva.

Ett till skäl till att jag är lite tveksam till att testa helt utan tillägg av extra rad/fläktkonv är att jag helst inte vill behöva tömma systemet igen nästa sommar om det skulle visa sig behövas. Varje gång systemet tömts har det strulat med cirkulationen i nåt av rummen på övervåningen.

Men nu ska ja försöka bestämma mig för offert utifrån era råd o mina egna tankar.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 maj 2017, 07:23:12 »

Jag ställde en fråga, inte för att genera dig, utan för att jag ville veta.
Hade du gjort några insatser med tilläggsisolering eller fönsterbyten?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 19 maj 2017, 07:19:29 »

Som sagt,
set det inte som ett råd.

Vill bara dela med mig av praktisk erfarenhet. tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 maj 2017, 06:54:54 »

Jag fick också höra
"prova en vinter med de gamla elementen"

Gick inte alls, började byta till dubbel/trippel purmo redan i jan-16. Arbetet klart en månad senare, tot 15 radiatorer. Efter bytet har allt funkat till belåtenhet.

Se inte detta som ett råd, bara ett underlag för beslutsfattande i den stora djungeln av alla möjliga vägar att gå :)

Hade du då innan isolerat både källare, ytterväggar, och bytt fönster?
Om inte så är det svårt att jämföra och utifrån det ge råd.
Min erfaranhet, från allt som skrivits i detta forum under årens lopp är att de flesta som gjort insatser när det gäller tilläggsisolering och fönsterbyten är att deras tidigare "högtempsystem" efter dessa ombyggnationer inte längre är så högtemp som man kan tro.
Detta är bakgrunden till mina råd i just detta ämne.
Nu finns det ju tydligen delar av huset som inte fått denna behandling fullt ut, så i vissa rum kanske det kan behövas mer effekt, men det kommer ju första vintern att visa.
I värsta fall kan man stödvärma ett eller ett par rum med en liten elradiator eller värmefläkt tills man bestämt sig för att isloera, byta fönster, eller sätta in några större radiatorer.
Tror inte det kostar just nåt mer att göra det i efterhand heller.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 19 maj 2017, 06:39:41 »

Jag fick också höra
"prova en vinter med de gamla elementen"

Gick inte alls, började byta till dubbel/trippel purmo redan i jan-16. Arbetet klart en månad senare, tot 15 radiatorer. Efter bytet har allt funkat till belåtenhet.

Se inte detta som ett råd, bara ett underlag för beslutsfattande i den stora djungeln av alla möjliga vägar att gå :)
Skrivet av: Inverter 3-12
« skrivet: 18 maj 2017, 22:40:45 »

Jag har själv 2st Aermec HL 26 och 16. Tycker dom ändå är tyst på lägsta hastigheten. Men jag kör mina på auto temp, skönt med reglering.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 maj 2017, 20:48:03 »

Oisolerad platta i källargolvet. De åtgärder ja hittills gjort eftersom det blev så tätt med nya fönster o tilläggsisolering är två tilluftsventiler på markplan o en intellivent i badrummet på övervåningen som ständigt går på lågvarv o suger ut luft. Pannrummet bredvid tvättstugan har ordentligt med luftintag, ventiler o otät vedlucka, tvättstugan hat helöppen tilluftsvent o frånluftskanal som går upp bredvid skorsten. Den lär inte dra lika mycket när skorstensröret blir kallt.
Som jag sa kör ditt race och kolla sedan  ,ingen ide att lägga pengar om det inte behövs
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 18 maj 2017, 20:43:18 »

Oisolerad platta i källargolvet. De åtgärder ja hittills gjort eftersom det blev så tätt med nya fönster o tilläggsisolering är två tilluftsventiler på markplan o en intellivent i badrummet på övervåningen som ständigt går på lågvarv o suger ut luft. Pannrummet bredvid tvättstugan har ordentligt med luftintag, ventiler o otät vedlucka, tvättstugan hat helöppen tilluftsvent o frånluftskanal som går upp bredvid skorsten. Den lär inte dra lika mycket när skorstensröret blir kallt.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 maj 2017, 20:04:33 »

25focus: ja man har hört om de som bytt från vedeldning till bergvärme o inte funderat över ventilation. Är möjligt att ja måste se över det också.
Enklast , kör hela racet , kola fukt och åtgärda efter  det , billigast , kanske med en enkel badrumsfläkt eller liknade , tillför du mer värme så kommer det att bli mer fukt
vet inte hur din källare är , med stampat jordgolv så är du illa ute med fukten  :)
Skrivet av: Johnny Strömgren
« skrivet: 18 maj 2017, 17:33:48 »

25focus: ja man har hört om de som bytt från vedeldning till bergvärme o inte funderat över ventilation. Är möjligt att ja måste se över det också.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 maj 2017, 16:54:32 »

Har satt in ett antal El-pannor , konvertering från olja och annan värme
i  källarna blev det tropisk kyla och kondens där , olja drar ca 1000L luft och vad ved drar vet jag inte , men kan inte ligga så långt efter , vilken härlig vent som fanns  , så en fallgrop finns som man inte vill gå i bättre att ligga i framkant

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!