Författare Ämne: Värmepumpen värmer för mycket  (läst 887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Valström

  • Gäst
Jonas Valström
Värmepumpen värmer för mycket
« skrivet: 12 september 2017, 15:35:00 »
Tjena, jag har en NIBE fighter 1215 bergvärmepump 13 år gammal. Värmepumpen värmer vattnet till radiatorerna alldeles för mycket varpå rumstemp blir olidligt hög. Utegivaren säger till värmepumpen att vattnet behöver vara 18 grader för tillfället men ändå värmer pumpen det till 43 grader. Är det styrenheten som är kass? Vad kostar det isf att byta en sådan?
/ Jonas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen värmer för mycket
« Svar #1 skrivet: 12 september 2017, 15:36:45 »
Med största sannolikhet är det en kärvande växelventil så att vattnet som ska värma varmvattenberedaren läcker ut i värmesystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jonas Valström

  • Gäst
Jonas Valström
SV: Värmepumpen värmer för mycket
« Svar #2 skrivet: 12 september 2017, 21:20:31 »
OK, tack för svaret.
Jag gissar att detta är något som en VVS:are kan åtgärda utan några större problem...eller kan till och med jag med tummen mitt i handen fixa detta?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen värmer för mycket
« Svar #3 skrivet: 12 september 2017, 21:25:29 »
Prova sök pÃ¥ kärvande växelventil, det har nog beskrivits 50 gÃ¥nger hur man kan gÃ¥ tillväga.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser