Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperatur varmvattenberedare CE65  (läst 2581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KKamin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperatur varmvattenberedare CE65
« skrivet: 16 februari 2016, 09:40:47 »
Hej,

Vi fick plötsligt väldigt varmt varmvatten. När jag mätte temperaturen var den ca: 65 grad C. Displayen på vår CE65 visade då ca: 50 grad C.
Jag tappade upp ett badkar och temperaturen gick ner till ca 50 grad C. Displayen visade då ca 35: grad C. Alltså en diff på ca 15 grader C.
Jag justerade offsetten från -3 (default) till +8. Så nu visar displayen ungefär samma temperaturen som det faktiskt är i varmvattenberedaren.

Är det någon som gjort liknande mätningar eller behövt justera offset för vv-beredaren?
Jag upplever att "förändringen" kom plötsligt. Kanske givaren håller på att ge sig. Men efter justeringen fungerar det som tidigare.

//Magnus

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Temperatur varmvattenberedare CE65
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2016, 09:51:28 »
Var det inte en "legionella" höjning? Dvs pumpen höjer temperaturen tillfälligt för att ta död på ev legionellabakterier, det brukar VP göra var eller varannan vecka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KKamin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur varmvattenberedare CE65
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2016, 10:06:41 »
Hej,

Tror inte det. Comfortzone har genomströmnings vv. Tror inte det körs några legionellakörningar då.

//Magnus

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Temperatur varmvattenberedare CE65
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2016, 15:10:17 »
Comfortzone har inga legionellakörningar, det behövs inte som redan sagts

Eftersom vattnet de facto blev varmare än vad displayen visade låter det ju som någon sorts givarfel

Genom att du ställde offset F2 Vatten så har du troligen korrigerat för detta men det är skumt att det hände plötsligt. Tyder väl på att felet egentligen kvarstår? Om felet är temporärt så lär väl du märka det på att varmvattnet kommer bli betydligt svalare? Eller så blir felet större och vattnet blir varmare igen...

Kanske bäst att kontakta Comfortzone för rekommenderad åtgärd
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KKamin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur varmvattenberedare CE65
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2016, 12:42:21 »
Hej igen,

Tack för svaren!

Jag har en teori om vad som hänt. Vi hade en ventilationsfirma här hemma som skulle göra rent till-och frånluftssystemet. De försökte göra rent frånluftsfläkten och de kan även ha öppnat den stor plåten in till varmvattenberedaren (här inne behöver de alltså inte vara). När de öppnade denna plåt kan de ha dragit i givarkabeln till varmvattenberedaren. Givaren åkte då upp/ut lite och visade därmed en ngt lägre temperatur. Givaren sitter mellan tanken och tankens isolering.

Nu har jag kalibrerat givaren (0 grad C i offset F2) och tryckt in den igen. Hoppas det fungerar nu.

MVH

Magnus

Utloggad KKamin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperatur varmvattenberedare CE65
« Svar #5 skrivet: 23 april 2016, 17:54:55 »
Hej,

Vår CE 65 har fungerat bra sen jag återställde vvb-givarens placering.

MVH
Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!