Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös tempgivare  (läst 4865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Trådlös tempgivare
« skrivet: 22 januari 2011, 09:20:31 »
Hej, undrar om det är någon som har installerat en trådlös tempgivare till sin värmepump. Det blir så mycket enklare att få en bra placering på densamma.

MVH/sorenander

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös tempgivare
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2015, 10:03:01 »
Bump!

Jag skulle behöva en trÃ¥dlös tempgivare till poolen. Jag värmer den med en Comfortzone CE65. Jag har ingen möjlighet att komma fram till pool eller  poolhus med kabel.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trådlös tempgivare
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2015, 13:38:02 »
Bump!

Jag skulle behöva en trÃ¥dlös tempgivare till poolen. Jag värmer den med en Comfortzone CE65. Jag har ingen möjlighet att komma fram till pool eller  poolhus med kabel.

Värmer du poolen med värmepumpen så borde du bara behöva följa rören från värmepumpen till växlaren och sätta tempgivaren på pool-sidan före växlaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös tempgivare
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2015, 07:49:47 »
Värmeväxlaren sitter i poolhuset och dit kan jag alltså inte dra en kabel.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trådlös tempgivare
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2015, 08:22:33 »
Värmeväxlaren sitter i poolhuset och dit kan jag alltså inte dra en kabel.

Har du grävt ner rören dit?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös tempgivare
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2015, 07:23:07 »
Jo rören är nedgrävda.
Jag fick tipset att styra pooltemperaturen på returtemperaturen från värmeväxlaren. Det kanske kan fungera om man ändrar offset till ett lämpligt värde? Jag har för mig att pooltemperaturen brukar vara ca 7 grader lägre än returtemperaturen. Värt ett försök.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!