Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Comfortzone och elda blir kallt!  (läst 10905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnuse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Comfortzone och elda blir kallt!
« skrivet: 06 januari 2010, 15:16:28 »
Jag har en Comfortzone och öppen spis, när jag eldar i den, vilket är mer för "mys" än för att fÃ¥ värme och ekonomi, sÃ¥ blir det kallare i hela huset. Värmepannan säger att ingÃ¥ende värme är kallare under tiden ocksÃ¥. Jag har termostater och golvvärme frÃ¥n Wirsbo, vad kan jag göra för att  i alla fall behÃ¥lla den värme jag hade innan jag började elda, istället för kallare än innan. Jag är ingen expert inom värmepumps världen utan gillar att detta ska fungera ganska sÃ¥ smidigt, vad kan jag göra? kan man stänga av termostat styrningen eller nÃ¥got?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 16:14:25 »
Du bör ha termostaterna på max och ställa in värmen i huset med kurvan på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnuse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 21:18:45 »
Termostaterna står på max, så jag styr värmen via pumpen. Jag blev tvungen att sluta elda, det blev för kallt i huset... Det finns en switch på termostaterna mellan sol/måne, vad betyder detta. Kan man stänga av att vp ska styras av termostater eller frånluften?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 21:22:11 »
Måne då aktiverar du nattsänknig,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 09:24:30 »
Jag är ingen expert på detta men detta är vad jag lärt mig från mina motsvarande "problem" med flvp och kamin.

Generellt sett får man bäst driftsekonomi på en flvp om man låter den styra värmebehovet, mao kör med alla termostat på max och stryper in flödet rätt i slingorna för att få värmefördelningen man önskar. Sedan ska man vara medveten att CZs pumpar styrs ffa (iaf v1.15 och tidigare) innegivare, antingen den som sitter i frånluftkanalen i pumpen eller om man som jag monterat en extern innegivare i huset. Mao om pumpen märker att temperaturen i huset stiger minskar den sin värmeproduktion tills börvärdet i lufttemperaturen uppnåtts.

Detta faktum att CZ styrs enbart av inomhustemperaturen skapar problem vid användande av annan värmekälla som tex kamin.

Kortsiktig lösning är att man helt enkelt ställer upp börvärdet (önskad inomhustemperatur) så pumpen fortsätter att värma golvet lite så den inte måste jobba i en extrem uppförsbacke när temperaturen i huset sjunker. Den lite längre kortsiktiga lösningen hoppas jag är att uppgradera till v1.17 för att få pumpen att även styras mot min returtemp på returen från golven.

Den långsiktiga lösningen är kanske att CZ förfinar eller bygger om sin styrning en aning så att även utomhusgivare används och att derivatan på temperaturkurvan används för att få pumpen att reagera snabbare på förändringar men samtidigt få en stabilare och mer ekonomisk drift.

Det sista kanske inte hjälper nu när det är så kallt men när det kring nollan skulle det innebära att min pump gick mer med lägre frekvens istf att stå still och att temperaturen sjunker för att sedan jobba i uppförsbacke med maxfrekvens.

För mig har installationen av en extern innegivare på strategisk plats i huset plus lugnt eldande (dvs eldar med mindre effekt i min pelletskamin) så att temperaturen inte stiger för fort.

Vad gäller golvvärmen och termostat har jag monterat bort termostaten helt och strypt in slingorna tillsammans med Thermotech (för att få en ny beräkning på temperatur, flöden och instrypning).

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2010, 09:36:53 »
En stor orsak till att du får kallare i huset kan vara det kraftiga draget du får när du eldar i en öppen spis.
Det blir kraftig ventilation av huset helt enkelt.

I ditt fall skulle jag överväga att sätta in en kasett med möjlighet att ta förbränningsluften från utsidan huset. Det kan helt klart vara värt det då myseldningen då blir både varmare, mysigare och mycket mer ekonomisk.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2010, 12:03:47 »
Ska bara tillägga att nattsänkningen på en CE50 "bara" talar om hur stor differensen från börvärdet den styrande temperaturen får vara innan pumpen börjar använda tillskottsvärmare i form av elpatronerna. Nattsänkningen har heller inte något egentligen med natt att göra förutom att det oftast inträffar just då eftersom det är mindre aktivitet och sidovärme i huset då plus att utomhustemperaturen normalt sett är lägre.

Så har man ställt in 22 grader som önskad temperatur och nattsänkningen till 1 grad kommer en CE50 köra med enbart kompressorn tills styrtempen sjunkit till 20,99 grader. Då börjar den använda sig av elpatronerna.

Troligtvis är det samma sak med en CE65:a men jag kan bara tala utifrån hur min CE50 funkar.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 20:33:41 »
Som vanligt med CZ så fungerar inte styrningen när det finns en värmekälla i huset...
En extern tempgivare som du placerar i ett rum som inte påverkas av kaminen är den enda sättet att fixa det tror jag.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2010, 01:21:52 »
Vi har en innegivare som sitter ganska centralt i huset, ca fem meter från kaminen.
Om CE50n går för fullt tar det ca 15 minuter efter man tänt en brasa innan panna slår av tack vare att kaminen höjt innetempen, funkar hur bra som helst.
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad magnuse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 11:48:19 »
Var köper jag en innegivare? Har sökt runt, heter de något annat egentligen?



Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 12:00:21 »
Var köper jag en innegivare? Har sökt runt, heter de något annat egentligen?




ring Comfortzone direkt.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2010, 17:32:05 »
Vi har en innegivare som sitter ganska centralt i huset, ca fem meter från kaminen.
Om CE50n går för fullt tar det ca 15 minuter efter man tänt en brasa innan panna slår av tack vare att kaminen höjt innetempen, funkar hur bra som helst.

Rätta mig om jag har fel, men det är ju precis detta fenomen som är problemet...
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2010, 18:21:11 »
Har man ingen innegivare så tror jag CZ styr på frånluftstemp, sitter det en frånluftsventil i närheten av kamin så kommer VP:n också sänka framledningstemp. Man bör då styra om ventilationen så att frånluften i huvudsak tas från andra rum än där kamin står.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2010, 10:13:25 »
Det går nog att komma bort från problemet du har med innegivare samt att se till att man inte eldar utan separat tilluft till spisen.

Dock är nog en stor del av problemet det klassiska med golvvärme, trögheten i systemet (om du nu inte har ytliggande golvvämre). När du eldar stoppar VP att producera varmt framledningsvatten. När sedan elden slocknat och huset börjar svalna av så hinner inte golvvärmen med och värma upp hela bottenplattan tillräckligt fort. Ett ytterliggare problem för VP är att COP blir sämre då tempen svingar och VP får gå för fullt när bottenplattan ska värmas upp igen.

Alternativet är att ställa in en mininum returtemp på ganska högt värde och sannolikt få acceptera lite varmare (övervärme) inomhus.

Jag tror de flesta med Comfortzone i moderna hus ligger på mellan 35 och 75kwh/dygn nu när det varit så himla kallt. Själv har vi stängt av elpatronerna i vår CE65 hela vintern och eldat så mycket som möjligt dagtid för att hålla 20 grader. Utan eldning har vi varit ner på 17,5 grader. Som kompensation så har vi haft snittförbrukning i dec och jan på ca 40kwh/dygn. Tror de flesta nya golvvärmehus med Nibe fighter 360 ligger på minst 100-120kwh/dygn. Med rörliga elpriser kan det märkas i plånboken.
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad Robema

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2010, 12:06:36 »
Hemma var det problem med att en frånluftsventil sitter rakt över torktumlaren, strax efter att den startats slog värmen ifrån och huset blev snabbt kallt.
Löste problemet enkelt med en extern rumsgivare placerad centralt i huset, givaren sitter så pass långt ifrån braskaminen att det tar över en timmes eldande innan CE 50 känner av temperaturhöjningen och stänger av värme produktionen, och då är redan hela huset uppvärmt av brasan.
Funkar klockrent, men förutsätter naturligtvis att man inte stänger några innerdörrar.......
1 1/2 plans Eksjöhus på 166 M2 byggt 1991.
Nyligen bytt ut den originalmonterade Elektrostandard Aquaes 480 pumpen mot en Comfortzone CE50-6. Bor på västkusten.

Utloggad bad dad

  • hantverkare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: österbotten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2010, 20:04:10 »
hi
jag undrar bara! borde det inte räcka med att höja retur tempen
om inte vart kopplar ni in temp givarn?
har upplevt detta problem vid eldning och bastu användning, ventilationen går direkt från bastun .
tyckte det blev bättre när jag höjde returvärmen "under hållsvärmen " vi finnar håller ju till i bastun ett tag när vi ändå är på g´t

Utloggad jback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2010, 18:35:00 »
Jo men då ska man ha en pump med v1.17 för att kunna styra på returtemp (returtemp på radiator/golvvärme).

//Jocke

Utloggad bad dad

  • hantverkare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: österbotten
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #17 skrivet: 17 juni 2014, 18:47:18 »
För all del en gammal tråd men
Monterade senare in en extern termostat ,nu kan man elda både kamin och bada bastu utan att få problem med värmen
Lyckat resultat   tummenupp

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och elda blir kallt!
« Svar #18 skrivet: 11 augusti 2014, 23:57:32 »
Vi har golvvärme, kamin och CE50. Under de kalla månaderna då temperaturen ute är mellan -7 och 0 så går CE50 väldigt mycket men den värmer sjukt effektivt eftersom den fortfarande inte behöver använda värmepatronerna speciellt mycket.

Men om vi eldar en kväll så kommer systemet gå ner och golven bli kalla under natten och sedan får CE50 kämpa med max element påslagna för fulla muggar för blåsa upp golven till 28-29 grader igen. Det är lätt att förstå att den värmen du vann genom att elda inte blev någon vinst.

Det jag började med förra vintern som jag tror en bra lösning är att under dessa månader sätta min temp på returvattnet till 26-27 grader vilket för oss är några grader kallare än returvattnet normalt har under de veckorna. När man eldar så klarar systemet hålla den temperaturen med endast låg kompressordrift och behöver inte börja om vid 23-24 grader så fort kaminen blivit kall och vårt välisolerade hus börjar svalna av fram emot morgonen.

Jag tror att det är en bra lösning för oss de veckor det är kallare än 0 grader ute och jag tror jag sparar pengar pÃ¥ det om jag eldar mycket. Men man fÃ¥r inte glömma bort inställningen när det blir varmare ute, dÃ¥ blir det snabbt en förlustaffär.  ::)
« Senast ändrad: 12 augusti 2014, 00:06:05 av DanielAA »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!